دیر راه افتادن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیر راه افتادن کودک ایا موضوعی نگران کننده است؟ «چرا فرزندم هنوز شروع به راه رفتن نکرده است؟». عادی بودن سرعت رشد کودکان به‌ویژه فرزندان اول هر خانواده معمولاً برای پدر و مادر بسیار مهم است. عده زیادی از زوجین هنگامی که به مقایسه روند راه افتادن فرزند خود با سایر کودکان فامیل می‌پردازند، نگران ابتلای دلبندشان به تأخیرهای رشدی می‌شوند. بر همین اساس، افزایش آگاهی در این زمینه و علل تأخیر درراه رفتن برخی از کودکان امری پراهمیت جلوه می‌کند. همچنین آشنایی با روش‌هایی در مورد تأخیر راه رفتن کودک نیز خالی از لطف نخواهد بود. در صورتی که احساس می‌کنید رشد نوزادتان با مشکل مواجه شده حتما از خدمات مشاوره تلفنی کودک استفاده نمایید.

دیر راه افتادن کودک

بر طبق نظریه‌های رشدی مختلف، کودکان طبق الگوهای خاصی رفتارها و مهارت‌های جدیدی را فرامی‌گیرند. یکی از این مهارت‌ها، راه رفتن است که خود دارای خرده مراحلی است: به غلت زدن، سینه‌خیز رفتن، چهاردست‌وپا حرکت کردن، ایستادن با کمک تکیه‌گاه، راه رفتن به کمک تکیه‌گاه، راه رفتن بدون کمک و… .

پژوهش‌های متنوعی درزمینهٔ بررسی روند رشد حرکتی کودکان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان به‌طورمعمول در دوره سنی 10 تا 14 ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. بااین‌حال همواره استثناءهایی وجود دارد. همواره کودکانی وجود دارند که باوجود رشد جسمی و حرکتی طبیعی، به مرحله رشدی هم‌سالان خود نرسیده‌اند. به‌علاوه برخی از کودکان نیز ممکن است روش‌های خاصی را برای حرکت کردن در بعضی مراحل جایگزین کنند. مثلاً عده‌ای از آنان به‌جای چهاردست‌وپا رفتن، خود را به‌صورت نشسته جلو می‌کشند. تعداد زیادی از این موارد مشکل حرکتی خاصی ندارند و این نوع رفتار مربوط به عادت‌های حرکتی منحصر به هر کودک می‌شود. بنابراین دیر راه افتادن کودک همیشه نگران کننده نیست.

بااین‌وجود، دسته‌ای از خردسالان بنابر دلایل گوناگون همچون مشکلات عضوی، سستی عضلانی، ناهنجاری مفصلی و یا سندرم‌هایی مانند نشانگان داون دچار مشکلاتی حرکتی می‌گردند. در نتیجه زمان‌های رشد حرکتی این گروه‌ها ممکن است متفاوت از سایر کودکان باشد. دیر راه افتادن کودک در این وضعیت حتما باید توسط متخصصین بررسی شود. برای آشنایی بیشتربا نشانه های تاخیر در رشد کودک کلیک کنید.

روند راه رفتن کودک به چه ترتیب است؟

کودک حدود 5 تا 7 ماهگی شروع به خزیدن می‌کند، در همین بازه زمانی اگر در حالت ایستاده قرار داده بشود، کم کم می‌تواند از پاهایش برای بالا و پایین رفتن و گاه ایستادن استفاده کند. البته بدون کمک نمی تواند بر روی پاهایش بیاستد.

در حدود هشت تا نه ماهگی می‌تواند با گرفتن دستان شما و یا تکیه بر صندلی روی پای خود بیاستد و خود را بالا بکشد. اما هنوز مهارت کافی ندارد.

این تلاش ها ادامه‌ دارد و کودک 18 ماهگی می‌تواند به تنهایی بیاستد و راه برود. برای آشنایی بیشتر با روند رشد کودک یکساله کلیک کنید.

علت دیر راه رفتن کودک

تعاملات ناقص خانوادگی

گاهی در برخی از کودکان مشاهده می‌شود که باوجود سلامت رشدی و جسمی، دچار وقفه یا تأخیرهایی درروند تکامل حرکتی خود نسبت به همسالانشان می‌شوند. یکی از علل رخ دادن چنین حالتی، کمبود توجه‌های والدین و ضعیف بودن بستر محبت در خانواده است. در حقیقت عوامل خانوادگی و تعاملات بین اعضای آن در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

دیر راه رفتن به دلیل کمبود پاداش‌های محیطی

به‌طورکلی، راه رفتن مانند هر مهارت دیگری نیازمند یادگیری و تشویق و پاداش است. در شرایطی که این امکانات برای کودک فراهم نباشد، نمی‌توان انتظار رشد طبیعی از کودک داشت.

به‌عنوان‌مثال، در خانواده‌هایی که کودک در یک محفظه یا وسیله نگه‌داری برای مدت طولانی قرار داده می‌شود، امکان شکل‌گیری توانایی‌های حرکتی چندان به وجود نمی‌آید. لذا احتمال بروز تاخیرهایی در راه رفتن کودک افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که گاهی این‌گونه مشکلات ممکن است تثبیت‌شده و دیگر هرگز قابل اصلاح نباشند.

مشکلات جسمی و عصبی

برخی از مشکلات فیزیولوژیک یا عصب‌شناختی ممکن است باعث به وجود آمدن یک سری ضعف‌های عضلانی و مشکلات مفصلی شوند. برای مثال در صورتی که کودک بنا به بیماری‌های مختلف، نتواند به‌خوبی تعادل بدن خود را حفظ کند، هنگام راه رفتن با دشواری‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. علاوه بر این، اختلالاتی همچون طیف اوتیسم نیز ممکن است باعث بروز برخی از مشکلات رشدی و اختلالات تکاملی در کودک شوند.

بیشتر بخوانید: نشانه های سلامت نوزاد

توصیه‌هایی به والدین درباره دیر راه رفتن کودک

فعالیت‌های حرکتی ساده

در صورتی که از دوره رشدی کودک زمان زیادی نگذشته باشد، با کمک یک سری تمرین‌های حرکتی ساده می‌توان از تثبیت مشکلات درزمینهٔ راه رفتن جلوگیری کرد. برای مثال با ورزش دادن اصولی و صحیح برخی مفاصل فرزند می‌توان از خشک شدن آن جلوگیری کرد. همچنین ماساژ برخی از ماهیچه‌های درگیر درراه رفتن نیز می‌تواند برای بهبود حرکت کودک مؤثر واقع شود.

فراهم کردن محیطی برای حرکت کردن کودک

این موضوع به‌خصوص به والدینی که مشغله کاری زیادی دارند توصیه می‌شود. به‌جای آنکه کودک را برای ساعات طولانی در وسایلی مانند صندلی کودک محبوس کنید، به او اجازه گشتن در یک محیط بازی کنترل‌شده را بدهید. برای مثال استفاده از امکانات مهدهای کودک می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه باشد.

خدمات مشاوران برای دیر راه رفتن کودک

بهترین کار برای جلوگیری از هرگونه تأخیر یا آسیب رشدی احتمالی در کودک تان و همچنین بهبود هر چه سریع‌تر مشکلات موجود، استفاده از کمک های متخصصین بهداشت و سلامت است. این افراد با اطلاع‌رسانی و دادن آموزش‌های لازم به والدین، نقش بسیار زیادی در آگاه‌سازی و درنتیجه کاهش تاخیر در راه رفتن کودکان بازی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر راه افتادن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره