جدول وزن گیری نوزاد دختر و پسر در ماه های مختلف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وزن گیری نوزاد به طور طبیعی در چند ماه اول افت و خیز دارد. تولد فرزند همواره برای والدین چالش‌های زیادی را پیش‌رو دارد. به ویژه در والدینی که اولین تجربه فرزند‌دار شدن را دارند، این نگرانی‌ها بیشتر و شدید‌تر است. یکی از نگرانی‌ها مربوط به این دوران مربوط به وزن گیری نوزاد است. همان‌طور که می‌دانید وزن‌گیری نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. هم‌چنین روند وزن‌گیری هر نوزاد مختص خود اوست. البته روند رشد نوزاد تا حدودی قابل پیش‌بینی است. جالب است بدانید که نوزاد تازه متولد شده طی دو هفته اول پس از تولد تا ۱۰٪ از وزن خود را از دست می‌دهند و طی دو هفته دوم از ماه اول شروع به وزن‌گیری مجدد می‌نمایند. در ادامه به بررسی علت کاهش وزن نوزاد، دلایل تفاوت وزن نوزادان و روند وزن‌گیری تا شش ماهگی نوزاد پرداخته‌ایم. در صورت وجود هر مشکل برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

جدول وزن گیری نوزاد

وزن گیری نوزاد دختر و پسر دارای تفاوت هایی است از این رو در ادامه دو ستون مربوط به هر دو جنسیت آورده شده است. توجه داشته باشید که روند وزن گیری نوزاد شما به وزن اولیه او نیز بستگی دارد.

جدول وزن گیری نوزاد دختر و پسر

سن متوسط وزن به کیلو گرم نوزاد پسر متوسط وزن به کیلو گرم نوزاد دختر
بدو تولد 3.3 کیلوگرم 3 کیلوگرم
1/2 ماه   3.8 کیلوگرم 3.5 کیلوگرم
1 ماهگی 4 کیلوگرم 4 کیلوگرم
2 ماهگی 5.2 کیلوگرم 5 کیلوگرم
3 ماهگی 6.3 کیلوگرم 6.1 کیلوگرم
4 ماهگی 7.1 کیلوگرم 6.9 کیلوگرم
5 ماهگی 7.4 کیلوگرم 7.2 کیلوگرم
6 ماهگی 8 کیلوگرم 7.6 کیلوگرم
7 ماهگی 8.2 کیلوگرم 8 کیلوگرم
8 ماهگی 8.6 کیلوگرم 8.2 کیلوگرم
9 ماهگی 8.8 کیلوگرم 8.5 کیلوگرم
10 ماهگی 9.4 کیلوگرم 8.7 کیلوگرم
11 ماهگی 9.6 کیلوگرم 8.9 کیلوگرم
12 ماهگی 9.8 کیلوگرم 9.1 کیلوگرم

وزن گیری نوزاد با توجه به وزن اولیه او

شاید عدد مربوط به قدر و وزن در  بدو تولد نوزاد برای والدین فراموش‌نشدنی باشد. از طرفی والدین نسبت به طبیعی بودن وزن هنگام تولد نیز نگران هستند.

میانگین وزن در بدو تولد بهتر است ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ گرم باشد. البته اگر نوزاد شما در گستره وزنی ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرمی قرار دارد نیز در محدوده وزن طبیعی به سر می‌برد. برای آشنایی با آنچه که باید درباره نوزاد تازه متولد شده بدانید کلیک کنید.

روند نزولی وزن گیری نوزاد و کاهش وزن طی دو هفته اول

از دست دادن وزن برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به نوزادانی که شیرخشک مصرف می‌کنند، کمی بیشتر است.

نوزاد پیش از تولد و در دوران جنینی مقداری از مایع آمنیوتیک را می‌بلعد. مایع آمنیوتیک طی دو هفته اول پس از تولد از بدن نوزاد دفع شده که همین امر موجب کاهش وزن نوزاد می‌گردد.

هم‌چنین طی دوران بارداری جنین از طریق بندناف تغذیه خود را دریافت می‌کند. پس از تولد تا زمانی که نوزاد خود را با شرایط تغذیه‌ای جدید هماهنگ کند، ممکن است وزن از دست بدهد.

وزن گیری نوزاد به چه عواملی ارتباط دارد؟

اگر نوزاد شما با نوزادان دیگر دارای وزن کمتری یا بیشتری است، جای نگرانی نیست. این تفاوت ها با توجه به عوامل مختلفی که در ادامه شرح داده ایم، طبیعی هستند. پس برای آسودگی خاطر تنها کافی است به درمانگر خود اعتماد کنید. برای مشاهده جدول وزن و قد نوزاد و کودک کلیک کنید.

سابقه خانوادگی

برخی خانواده‌ها زمینه تولد نوزادانی با جسه‌ای کوچک‌تر و برخی دیگر، زمینه تولد نوزادانی با جسه‌ای بزرگ‌تر را به صورت ارثی دارند.

جنسیت نوزاد

گفته می‌شود نوزادان دختر نسبت به پسر هنگام تولد وزن کمتری دارند. با این حال این مساله قطعی نیست و گاهی نوزادان پسر وزنی کمتر از نوزاد دختر حتی در یک خانواده دارند.

رژیم غذایی مادر در دوران بارداری

هرچه تغذیه مادر مناسب‌تر و افزایش وزن دوران بارداری در وی بیشتر باشد، احتمال تولد نوزاد با وزن مناسب‌تر که نزدیک به میانگین باشد، بیشتر است. بنابراین در دوران بارداری علاوه بر رعایت رژیم غذایی مقوی باید به حجم آن نیز توجه داشته باشید.

دیابت بارداری

تحقیقات نشان می‌دهند دیابت بارداری منجر به تولد نوزاد با وزن بالاتر می‌شود. همچنین مادرانی که دچار دیابت بارداری هستند، باید نسبت به تغذیه نوزاد خود هشیارتر باشند.

نوع بارداری

منظور از نوع بارداری این است که معمولا نوزادان در بارداری تک‌قلویی وزن بالاتری نسبت به نوزادان در بارداری‌ها چندقلویی دارند. حتی گاه می‌بینیم که مادر به دلیل این که باید انرژی خود را بین دو فرزند تقسیم کند، وزن گیری در این نوزاد ها نیز دارای تفاوت هایی است.

سیگار کشیدن مادر باردار

شانس متولد شدن نوزاد با وزن کمتر در مادرانی که طی دوران بارداری سیگار می‌کشند، افزایش می‌یابد. سیگار کشیدن منجر به ورود نیکوتین در جریان خون مادر شده و از این طریق سموم به جنین نیز می‌رسد. کم بودن وزن نوزاد به معنای رشد ناقص اندام های مختلف، احتمال وجود بیماری های عصبی و مغزی، مشکلات تنفسی، افزایش سندرم مرگ نوزاد و…. می‌شود. بنابراین حتما باید برای وزن گیری طبیعی نوزاد خود در دوران بارداری و پس از آن خودتان و اطرافیانتان از سیگار کشیدن پرهیز نمایید.

ارتباط وزن و هفته بارداری که تولد رخ داده

اگر نوزاد پیش از موعد به دنیا بیاید در نتیجه وزن‌ بدو تولد او کمتر از نوزادی است که هفته‌ها بارداری خود را به طور کامل پشت سر گذاشته است. در این شرایط پس از زایمان باید معاینات لازم توسط متخصصان انجام شود و در صورت نیاز مراقبت های ویژه برای نوزاد صورت بگیرد.

بررسی روند وزن گیری تا شش ماهگی نوزاد

روند وزن گیری نوزاد معمولا به شش ماه اول اتلاق می‌شود و ما نیز در ادامه به مقدار افزایش وزن مورد انتظار در هر ماه را بررسی می‌کنیم.

ماه اول

از بدو تولد تا پایان هفته چهارم مربوط به یک ماهگی است.

پیش‌تر اشاره کردیم نوزاد طی دو هفته اول پس از تولد وزن خود را از دست می‌‌دهد. وزن‌گیری نوزاد از دو هفته دوم شروع می‌شود.

انتظار می‌رود نوزاد در پایان ماه اول به وزن بدو تولد خود برسد. طی ماه اول معمولا نوزاد هر ۳ ساعت یک بار برای شیر خوردن بیدار می‌شود.

نرسیدن نوزاد به وزن مورد انتظار در پایان ماه اول نیاز به بررسی از جانب پزشک دارد. ممکن است شیرخشک نوزاد عوض شود یا مادر از غذاهایی که موجب آلرژی در نوزاد می‌شود، منع گردد.

وزن گیری نوزاد در ماه دوم

قدرت مکیدن شیر توسط نوزاد در این ماه افزایش می‌یابد و تقریبا روزانه حدود ۳۰ گرم افزایش وزن خواهد داشت. در این میان به رژیم غذایی خودتان برای تولید شیر توجه نمایید.

ماه سوم

حدود یک کیلوگرم افزایش وزن طی این ماه به کمک شیردهی کافی و منظم مورد انتظار است. برای حفظ این روند از استرس به دور باشید و در صورتی که مسائل حل نشده ای دارید حتما از متخصصین و روانشناسان خانواده کمک بگیرید.

وزن گیری نوزاد در چهار ماهگی

از این سن تا پایان شش ماهگی انتظار داریم نوزاد در پایان هر ماه حداقل نیم کیلوگرم تا یک کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند تا پایان شش ماهگی، تغذیه نوزاد تنها با شیر مادر یا شیرخشک انجام شود.

اگر نوزاد شما با وجود تغذیه کافی و منظم، وزن‌گیری مناسبی نداشت؛ می‌توانید با مشورت پزشک تغذیه کمکی را برای وی آغاز کنید. برای آشنایی با انواع غذاهای کمکی کودک کلیک کنید.

پنج و شش ماهگی

وزن نوزاد طی این ماه باید به دو برابر زمان تولد برسد. هم‌چنین از پایان شش ماهگی می‌توانید تغذیه کمکی را برای فرزندتان شروع نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جدول وزن گیری نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره