درمان چاقی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان چاقی کودکان برای بعضی از والدین تبدیل به یک مسئله جدی شده است. کودکان چاق معمولاً درگیر بیماری‌های جسمی بسیاری می‌شوند؛ به علاوه بسیاری از اوقات عادت‌های غذایی اشتباه کودک تا بزرگسالی همراه او می‌ماند و این یعنی فرزند شما به احتمال زیاد در بزرگسالی هم درگیر چاقی خواهد بود؛ اما در کنار همه این‌ها چاقی تأثیر بسیاری روی اعتماد به نفس و شرایط روحی فرزند شما خواهد داشت. بسیاری از مواقع کودکان چاق از ظاهر خود راضی نیستند و احساس خجالت می‌کنند. به خاطر همه این دلایل درمان چاقی کودکان موضوعی است که باید توجه کافی به آن داشته باشید. خبر خوب این است که شما با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید چاقی فرزندتان را برطرف کنید. در ادامه راهکارهای درمان چاقی را با یکدیگر بررسی کنیم.

اهمیت درمان چاقی کودکان

خیلی اوقات والدین به موضوع چاقی فرزندشان توجهی نشان نمی‌دهند. بسیاری از ما تصور می‌کنیم این موضوع به مرور زمان و با بزرگ شدن کودک برطرف می‌شود؛ اما بسیاری از متخصصان معتقدند کودکان چاق با احتمال زیاد در بزرگسالی هم درگیر چاقی خواهند بود. در حقیقت وقتی شما عادت‌های غذایی اشتباه را از کودکی به فرزندتان آموزش می‌دهید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این الگوها به یکباره و با رسیدن به بزرگسالی تغییر کنند.

علاوه بر این چاقی باعث به وجود آمدن بیماری‌های جسمانی مختلف مثل بالا رفتن مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود. همچنین فرزند شما احتمالاً به دلیل اضافه‌وزن مشکلات روحی مثل از دست دادن اعتماد به نفس و خجالت کشیدن از سایر همسالان را تجربه خواهد کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که هرچه زودتر برای درمان چاقی کودک برنامه مشخصی در نظر بگیرید. برای آشنایی با عوارض چاقی کودکان کلیک کنید.

راهکارهایی موثر برای درمان چاقی کودکان

✔️عادت‌های غذایی کودک را تغییر دهید

اولین و مهم‌ترین دلیل چاقی عادت‌های غذایی هستند. این که هرکدام از ما چند بار در طول روز غذا می‌خوریم یا به سراغ خوردن چه غذاهایی می‌رویم تأثیر بسیاری روی وزنمان خواهد داشت. پس اولین موضوعی که می‌بایست کنترل کنید غذا خوردن کودک است. سعی کنید تا جای ممکن در رژیم غذایی فرزندتان از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید؛ مصرف پروتئین‌هایی مثل گوشت، مرغ و ماهی یکی از بهترین راهکارها برای کنترل چاقی هستند. این مواد غذایی در کنار اینکه احساس سیری خوبی را برای طولانی مدت ایجاد می‌کنند تأثیر کمی هم در اضافه‌وزن دارند.

علاوه بر نوع مواد غذایی، عادت‌های غذا خوردن نیز از جمله موضوعاتی است که تأثیر بسیاری در چاقی کودک دارد. برای مثال بسیاری از پدر و مادرها میان وعده‌های مختلفی را برای کودک در نظر می‌گیرند. بسیاری از مواقع هم این میان وعده‌ها را خوراکی‌های شیرین و پرکالری تشکیل می‌دهند.

به علاوه بعضی از والدین برای جایزه دادن به کودک از انواع خوراکی‌ها استفاده می‌کنند؛ یا شاید تصور خیلی از ما این باشد که کودکان به خصوص زمانی که درس می‌خوانند نیاز به استفاده از مواد غذایی شیرین دارند. می‌توان گفت تمامی این عادت‌ها فرزند شما را به سمت چاقی بیشتر می‌برد؛ پس اگر می‌خواهید فرزندتان به وزن ایده‌آل برسد بهتر است به نوع تغذیه و همین طور عادت‌های غذایی کودک توجه داشته باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما درباره برخورد با کودکان چاق بخوانید.

✔️فعالیت بدنی را در برنامه روزانه کودک قرار دهید

کم‌تحرکی یکی از دلایلی است که باعث اضافه‌وزن می‌شود. به علاوه کودکان چاق معمولاً تمایل کمتری به فعالیت بدنی دارند. در حقیقت این دو موضوع دائماً یکدیگر را تقویت می‌کنند. تاجایی که از فعالیت کردن فاصله می‌گیرید و وزن‌تان بالاتر می‌رود؛ در مقابل هرچقدر که وزن بالاتر می‌رود تمایل و همین‌طور توانایی فعالیت بدنی نیز کمتر می‌شود.

پس اگر به دنبال راهی برای درمان چاقی کودک‌تان هستید یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که او را به فعالیت بدنی تشویق کنید. برای این کار می‌توانید او را در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید. یا بعضی روزها فرزندتان را به همراه دوستانش به پارک ببرید. بازی‌های پرتحرک از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌تواند به کاهش وزن کودک شما کمک کند.

✔️از متخصص کمک بگیرید

گاهی اوقات چاقی به دلیل بیماری‌های جسمانی مثل کم‌کاری تیروئید ایجاد می‌شود. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید فرزندتان علی‌رغم اینکه عادت‌های غذایی اشتباهی ندارد چاق است بهتر است در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. گاهی اوقات نیز متخصص معتقدند که بهتر است برای درمان چاقی کودک از بعضی داروها استفاده شود. این داروها به سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، کاهش اشتها و یا متعادل شدن شرایط هورمونی بدن کمک می‌کنند.

✔️الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

کودکان را می‌توان آینه رفتار بزرگسالان دانست. بسیاری از کارهایی که فرزند شما انجام می‌دهد همان رفتارهایی هستند که شما یا سایر اطرافیان نزدیک کودک نیز داشته‌اید. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اینکه از اضافه‌وزن فرزندتان جلوگیری کنید این است که خودتان نیز به وزن و تغذیه‌تان اهمیت بدهید. در حقیقت وقتی شما چاق هستید یا عادت‌های غذایی درستی ندارید نمی‌توانید از کودک بخواهید که به این مسائل توجه داشته باشد. پس اگر می‌خواهید فرزندتان وزن ایده آلی داشته باشد یکی از مهم‌ترین مسائل این است که از نظر تغذیه الگوی خوبی برای او باشید. بهتر است حتما مقاله آموزش پدر و مادر را هم بخوانید.

درمان چاقی کودکان و کمک گرفتن از مشاورین کودک

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که وقتی دچار استرس می‌شوند بیشتر به سمت غذا خوردن می‌روند. این عادت می‌تواند در کودکان نیز وجود داشته باشد. در این شرایط نمی‌توانید برای درمان چاقی فرزندتان از روش‌های بالا استفاده کنید. بلکه می‌بایست در ابتدا مشکل اصلی که استرس کودک است را برطرف کنید و روش‌های سالم برای مدیریت اضطراب را به او آموزش بدهید.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که در این موقعیت‌ها از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین راه‌های مناسبی برای کاهش استرس کودک به شما و فرزندتان آموزش می‌دهند و از این طریق شما به صورت غیر مستقیم روی چاقی فرزندتان نیز تأثیر گذاشته‌اید. برخورد شما نیز تاثیر زیادی در استرس او دارد، پس حتما برای آشنایی با اصول رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

یکی دیگر از روش‌های مشاورین برای درمان چاقی کودکان این است که به شما و فرزندتان برای تغییر سبک زندگی کمک می‌کنند. تغییر همیشه و برای همه ما سخت است. بسیاری از مواقع ما تصمیم می‌گیریم که یک عادت بد را تغییر بدهیم اما پس از مدتی مجدداً به سراغ همان رفتار اشتباه برمی‌گردیم. این موضوع به تدریج اعتماد به نفس و باور ما به خودمان برای تغییر را از بین می‌برد. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا روش‌های سالم برای تغییر دادن عادت‌های بد غذایی را آموزش ببینید و در خانواده از آن‌ها استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان چاقی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای درمان چاقی کودک چیست؟

بهترین راهکار، راه حلی است که بتواند برای طولانی مدت چاقی فرزند شما را درمان کند. برای این موضوع بهتر است روش‌هایی مثل اصلاح عادت‌های غذایی، افزایش فعالیت بدنی و همین‌طور کمک گرفتن از متخصصین را در برنامه خود قرار بدهید.

فرزندم تمایلی برای فعالیت بدنی یا کم کردن غذایش ندارد، در این شرایط چطور از چاقی او جلوگیری کنم؟

وقتی کودکان احساس کنند که قانونی از بیرون به آن‌ها تحمیل می‌شود در برابر آن مقاومت می‌کنند. در این شرایط بهتر است با کودک صحبت کنید و دلایل اهمیت کاهش وزن را برایش توضیح بدهید. به علاوه تغییر سبک زندگی کل اعضای خانواده نیز می‌تواند راهکار مفیدی باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره