یبوست در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اگر دچار یبوست در بارداری شده‌اید، جای نگرانی نیست چرا که خیلی از خانم‌ها در این بازه دچار خشکی مزاج می‌شوند. یبوست در بارداری علل متفاوتی دارد، اما اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید چنین عارضه‌هایی به سراغ تان نخواهد آمد. بنابراین همیشه به تازه مادران توصیه می‌شود تا با چکاپ مداوم و دریافت آموزه‌های لازم درباره بارداری رژیم مناسب را پیش بگیرند. در ادامه به نشانه ها ، عوارض و راه های درمان یبوست در بارداری پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منظور از یبوست در حاملگی چیست؟

به دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته یا دفع سخت و همراه با درد مدفوع را یبوست می‌نامند. دوران بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. این تغییرات هورمونی منجر به برخی تغییرات در بدن خانم باردار می‌شوند.

افزایش هورمون پروژسترون در بارداری باعث کاهش حرکات ماهیچه‌ها صاف بدن می‌شود. در نتیجه عبور غذا از روده به کندی صورت می‌گیرد.

ممکن است برخی زنان تصور کنند زور زدن و فشار آوردن هنگام دفع مدفوع به سقط جنین می‌انجامد. نگرانی راجع‌به سقط جنین در موارد یبوست در بارداری بی‌مورد است. البته بهتر است در صورت عدم بهبود، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم یبوست در بارداری از مشکلات شایع دوران بارداری است.

در موارد نادر اگر یبوست و دفع خون در مدفوع در بارداری دیده شود، ممکن است نشانه سرطان روده باشد. از این رو، به بررسی‌هاث بیشتر از جانب متخصص زنان نیاز است.

فروشگاه آرامیس

علت یبوست در بارداری چیست؟

مهم‌ترین دلیل یبوست‌دربارداری را تغییرات هورمونی به ویژه افزایش هورمون پروژسترون می‌دانند. با پیشرفت بارداری و بزرگ‌تر شدن جنین، فشار بیشتری به روده‌ها و لگن خانم باردار وارد شده و منجر به یبوست‌دربارداری می‌گردد.

تغذیه نامناسب دوران‌بارداری مانند کاهش مصرف فیبر و افزایش مصرف مواد غذایی خشک می‌تواند یبوست ایجاد کند.

کاهش تحرک زنان در دوران بارداری، کم‌خونی ناشی از حاملگی از دیگر علل یبوست بارداری به شمار می‌روند.

کاهش حرکات روده که تخلیه کردن غذا از روده را به دنبال دارد نیز می‌تواند یبوست دربارداری ایجاد کند.

علاوه بر رژیم‌های غذایی کم فیبر، استفاده از برخی داروها مولتی‌ویتامین ممکن است منجر به یبوست گردد.

کلسیم و آهن از جمله ویتامین‌های مهم مورد مصرف دوران بارداری هستند. مصرف آهن به طور مداوم باعث مدفوع سفت و سیاه و یبوست می‌شود.

فشار ناشی از رحم به روده‌ها، حرکت سخت و دشوار مدفوع در روده‌ها را به دنبال دارد.

درمان یبوست در بارداری

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مصرف فیبر فراوان به صورت استفاده از میوه‌جات و سبزی‌جات، نوشیدن آب و مایعات فراوان از جمله راه‌های پیشگیری و درمان یبوست دربارداری هستند.

اگر خانم باردار در شرایط پرخطر نیست و ممنوعیتی جهت انجام فعالیت بدنی و ورزش ندارد، به انجام ورزش توصیه می‌کنیم. ورزش‌ها قابل انتظار در واقع انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، شنا و یوگا توسط زنان باردار است.

باکتری‌های مفید روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کنند. مواد غذایی حاوی پروبیوتیک حاوی این باکتری مفید است. ماست، پنیر و دوغ از جمله غذاها حاوی پروبیوتیک به شمار می‌روند.

آخرین خط درمان یبوست در بارداری استفاده از داروهاست. داروها مورد استفاده در یبوست از دسته ملین و مسهل‌ها هستند.

تجویز داروها ملین پروتکل مخصوص به خود را دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان پس معاینه خانم باردار و رد کردن موارد خطرناک می‌تواند دارو تجویز کند.

شیاف گلیسرین، شربت هیدروکسید منیزیم، پودر پسیلیوم از انواع ملین‌ها در درمان یبوست بارداری هستند.

عوارض یبوست در بارداری

بواسیر یا هموروئید یا التهاب سیاهرگ‌ها ناحیه مقعد از عوارض یبوست به شمار می‌روند. سایر عوارض ناشی از یبوست در بارداری شامل نفخ، مشکلات معده و افتادگی رکتوم است.

عوارض ناشی از یبوست در بارداری خطری برای جنین ندارد. هم‌چنین معمولا کوتاه‌مدت بوده و با حداقل درمان برطرف می‌شود.

استفاده از ملین‌ها در بارداری ممکن است تنبلی روده را به دنبال داشته باشد. اختلال در تعادل الکترولیت‌ها، دیابت، بیماری‌ها کلیوی به دلیل استفاده از داروها ملین‌ ممکن است رخ دهد.

نیاز به تنقیه و انما توسط پزشک در صورت یبوست طولانی‌مدت ممکن است توصیه شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر یبوست خانم باردار بیشتر از یک یا دو هفته طول بکشد، و یا علائمی مانند دل‌درد، تهوع و استفراغ، خونریزی از مقعد را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کرد. هم‌چنین در صورت بی‌نتیجه بودن مصرف داروها ملین نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و حاملگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره