بارداری دوم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری دوم با چالش‌های متفاوت و تغییرات متدوال دوران‌حامگی همراه است. بارداری هر کس، ویژگی‌های منحصر به فرد برای همان شخص را دارد. از طرفی پس از زایمان اول، تغییراتی در بدن مادر به وجود آمده که منجر به تفاوت بین بارداری و زایمان اول با بارداری و زایمان دوم می‌گردد. کسانی که قصد بارداری مجدد دارند با سوالاتی مانند بهترین زمان بارداری دوم، فاصله سنی مناسب بین فرزندان روبرو هستند. در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم، برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

فاصله زمانی مناسب تا بارداری دوم

متخصصان زنان و زایمان بهترین زمان برای بارداری دوم و فاصله مناسب بین زایمان‌ها را ۱۸ تا ۲۳ ماه می‌دانند. البته اگر زایمان طبیعی سختی را پشت سر گذاشته‌اید و از استرس زایمان قبلی خارج نشده‌اید، فرصت بیشتری برای بارداری دوم نیاز دارید.

زایمان سزارین با برش شکمی و زخم و محل زخم همراه است. محل زخم برای ترمیم و التیام به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

بنابراین اگر خانمی در عرض کمتر از ۱۸ ماه پس از زایمان اول، برای بارداری‌دوم تلاش کرد با عوارض بیشتری روبرو خواهد شد.

درصورتی که زایمان اول سزارین باشد و بارداری دوم با فاصله زمانی کمتر از ۱۸ ماه اتفاق بیافتد، اجازه زایمان طبیعی پس از زایمان سزارین (VABG) به فرد داده نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

عوارض ناشی از فاصله کم بین بارداری‌ها

_ اگر زایمان اول از نوع سزارین و فاصله بین بارداری‌ها کم باشد، حاملگی و زایمان دوم فشار مضاعفی به زخم‌های ناشی از زایمان قبلی وارد می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

_ افزایش فشار به زخم‌ها منجر به تاخیر افتادن فرایند التیام و ترمیم خواهند شد. احتمال پارگی رحم در صورت کوتاه‌ بودن فاصله بین زایمان‌ها افزایش می‌یابد.

_ فاصله کوتاه بارداری دوم پس از پشت سرگذاشتن زایمان سزارین در بارداری‌اول می‌تواند ریسک لانه‌گزینی نطفه در محل زخم سزارین را افزایش دهد.

_ این امر منجر به مشکلات جفتی مانند جفت سرراهی و … می‌شود. جفت سرراهی و پاره شدن رحم توسط جفت به دلیل فاصله کوتاه بین زایمان‌ها ممکن است رخ دهد.

_ وزن کم نوزاد هنگام تولد، تولد نوزاد نارس، جدا شدن زودتر جفت در اثر فاصله کوتاه بین بارداری‌ها اتفاق می‌افتد.

_ در خصوص سایر عوارض غیرمرتبط با فاصله بین بارداری‌ها معمولا بستگی به عوارض دیده شده دربارداری قبلی دارد.

_ به این صورت که اگر دربارداری و زایمان اول خود مشکل و عارضه‌ای نداشتید، به احتمال زیاد در بارداری دوم نیز مشکلی نخواهید داشت.

_ زایمان‌های متعدد می‌تواند خونریزی پس از زایمان را افزایش دهد.

_ اگر پره‌اکلمپسی، بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشارخون در بارداری‌اول اتفاق افتاد، احتمال تکرار آن در بارداری دوم افزایش می‌یابد.

_ کمردرد نیز با هر حاملگی بیشتر و شدیدتر می‌شود. در صورت عدم تقویت ماهیچه‌های شکم و ورزش نکردن پس از زایمان اول، کمردرد با شدت بیشتری بروز می‌کند. برای تسکین کمردرد خود و حداقل فشار وارد شده به کمردرد در بارداری‌دوم هنگام بلند کردن اشیا، ابتدا زانوهای خود را خم کنید و سپس شیء موردنظر را بلند کنید.

_ یکی دیگر از مشکلات حاملگی “واریس” است. واریس با هربارداری ممکن است بدتر شود. توصیه می‌کنیم در ابتدا حاملگی دوم از جوراب‌های مخصوص واریس استفاده کنید. هم‌چنین هنگام نشستن پاها خود را بالاتر از از بدن قرار دهید.

تعداد معاینات بارداری دوم

اگربارداری و زایمان اول خوب و بدون عارضه‌ای را پشت سرگذاشته‌اید، تعداد جلسات معاینه مربوط به بارداری‌دوم مانند گذشته است.

غربالگری جنین، آزمایشات خونی در بارداری دوم نیاز به تکرار خواهند داشت.

قطعا اگر در معرض خطراتی مانند پره‌اکلمپسی، دیابت‌بارداری و… باشید، تعداد جلسات معاینه افزایش می‌یابد.

زایمان در بارداری دوم

فردی که زایمان اول سزارین داشته، اگ تمایل داشته باشد زایمان دوم را طبیعی انجام دهد، نیازمند زیر نظر بودن پزشکی ماهر در این زمینه است. به علاوه حداقل ۱۸ تا ۲۳ ماه بین بارداری‌ها باید فاصله باشد.

مدت زمان زایمان در بارداری دوم کوتاه‌تر است. در واقع زمان شروع درد تا تولد نوزاد کوتاه‌تر از زایمان قبلی است.

نیرو لازم برای فشار وارد کردن و احتمال نیاز به بخیه در زایمان طبیعی ناشی از بارداری‌دوم کاهش می‌یابد.

دردها پس از زایمان از بارداری دوم به بعد شدیدتر خواهد بود. این دردها ناشی از انقباض رحم برای برگشت به اندازه و محل اولیه قبل ازبارداری است.

اگر در دوران شیردهی پستانی به سرمی‌برید و همزمان بارداری دوم را تجربه می‌کنید، مواد مغذی را به میزان کافی مصرف کنید.

مقدار زیادی از مواد مغذی از طریق شیر به کودک شیرخوار منتقل می‌شود. بنابراین در این دوران بیشتر از حد معمول مواد مغذی مصرف کنید. برای دریافت پاسخ در مورد رایج‌ترین سوالات بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و حاملگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره