ترشحات زیاد واژن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا ترشحات زیاد واژن طبیعی است ؟ ترشحات واژن امری طبیعی بوده و نشانه سلامت سیستم باروری زنان است. ترشحات‌طبیعی در زمان‌ها مختلف سیکل قاعدگی تفاوت دارند. رنگ ترشحات‌طبیعی از سفید تا کرمی متغیر است. هم‌چنین این ترشحات معمولا بدون بو هستند. قوام آن‌ها نیز ممکن است رقیق یا غلیظ باشند. تغییر رنگ و بو و افزایش ترشحات‌واژن در ترشحات‌طبیعی ممکن است علامت عفونت یا مشکلات دیگری در زنان باشد. البته ترشحات زیاد واژن همیشه نگران‌کننده نیست. در ادامه به بررسی علل ترشحات زیاد واژن و درمان آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوالی دارید، خدمات مشاوره تلفنی زنان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترشحات زیاد واژن توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علل ترشحات زیاد واژن

علل ترشحات زیاد واژن

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم همواره افزایش ترشحات‌واژن نگران‌کننده و نشانه بیماری نیست. علل متنوعی برای ترشحات زیاد واژن وجود دارد که در این‌جا بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با انواع ترشحات واژن به صورت طبیعی و غیر طبیعی کلیک کنید.

💠تخمک‌گذاری

در اواسط سیکل قاعدگی که آزادسازی تخمک انجام می‌شود، ترشحات زیاد واژن را شاهد هستیم. علاوه بر افزایش ترشحات، ممکن است ترشحات‌واژن رقیق‌تر، شفاف و روشن‌تر و کشسانی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند.

پس از تخمک‌گذاری مجددا میزان ترشحات کاهش می‌یابد. از علائم دیگر تخمک‌گذاری می‌توان به افزایش دما بدن، لکه‌بینی، اسپاسم و دردهای یک طرفه در ناحیه شکم اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با زمان تخمک گذاری کلیک کنید.

💠تحریک و برانگیختگی

تحریک خانم هنگام رابطه جنسی با ایجاد واکنش‌های فیزیکی مختلفی در بدن همراه است. این واکنش‌ها مانند افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، ترشحات زیاد واژن و … می‌باشد.

برانگیختگی موجب افزایش جریان خون در ناحیه واژن و اندام تناسلی می‌شود. افزایش جریان خون نیز منجر به افزایش ترشحات‌شفاف و رقیق واژن شده و به کیفیت بهتر رابطه جنسی کمک می‌کند.

💠عدم تعادل هورمون‌ها

یکی دیگر از علل ترشحات زیاد واژن عدم تعادل هورمون هاست. به‌هم‌ریختگی تعادل هورمون‌ها ممکن است همراه با استرس، رژیم غذایی نامناسب یا برخی بیماری‌ها مانند تنبلی تخمدان دیده شود.

افزایش وزن، جوش و آکنه، دوره‌ها نامنظم قاعدگی، رشد موهای زائد در برخی نواحی مانند صورت و پشت از دیگر نشانه‌ها و علائم عدم تعادل هورمون‌هاست.

💠شیردهی

طی هفته‌های اول پس از زایمان ممکن است ترشحات زیاد واژن اتفاق بیافتد. به این ترشحات‌لوشیا می‌گویند.

لوشیا در ابتدا به صورت خونریزی قرمز تیره بوده و به تدریج به صورتی یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. لوشیا حین شیردهی به نوزاد بیشتر می‌شود. ترشحات‌لوشیا تقریبا ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان از بین می‌روند.

💠واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی عفونت شایعی است که باعث ترشحات زیاد واژن در زنان می‌شود. واژینوز باکتریایی معمولا در سنین باروری و پس از رابطه جنسی اتفاق می‌افتد.

زنانی که از نظر جنسی فعالند و چندین شریک جنسی دارند بیشتر از سایرین به این عفونت مبتلا می‌شوند.

بو ماهی پس از رابطه جنسی از واژن، ترشحات زیاد واژن به رنگ خاکستری یا زرد، سوزش و خارش واژن، درد هنگام ادرار از علائم واژینوز باکتریایی به شمار می‌روند. جالب است که برخی خانم‌ها علامتی ندارند.

💠تریکومونیازیس

ترکومونیازیس عفونت دیگری است که به دنبال رابطه جنسی رخ داده و منجر به ترشحات زیاد واژن همراه با بو بد و رنگ زرد تا سبز می‌شود.

ممکن است خانم‌های مبتلا به عفونت بدون علامت باشند. هرچند این افراد نیز می‌توانند عفونت را به سایرین منتقل کنند. برای آشنایی بیشتر با علل بوی بد واژن کلیک کنید.

💠واژینیت

واژینیت یا التهاب واژن باعث ترشحات‌ زیاد واژن که غلیظ بوده و به رنگ سفید، خاکستری، سبز یا زرد دیده می‌شوند.

دوش واژینال، لباس‌ نامناسب و تنگ، آنتی‌بیوتیک‌ها موجب از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن و بروز واژینیت می‌گردد.

💠عفونت قارچی

عفونت قارچی نیز دلیل دیگری برای ترشحات زیادواژن است. در این حالت نوعی قارچ بیش از اندازه در واژن رشد کرده و به همین دلیل ترشحات واژن زیاد شده و از طرفی حالت غیر طبیعی به خود می‌گیرند. در این حالت افراد خارش شدیدی احساس کرده؛ ترشحات بی بو، سفید و غلیظ هستند. همچنین بروز این نوع از عفونت در هر سنی ممکن است.

💠سایر علل زیاد شدن ترشحات واژن

واکنش‌های آلرژیک، استفاده از آی یو دی (IUD)، جا ماندن کاندوم یا تامپون درون واژن، عفونت مخمری، عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا از علل دیگر ترشحات‌زیاد واژن محسوب می‌شوند.

چه مقدار ترشح واژن طبیعی است؟

به طور کلی مقدار ترشحات واژن از فردی به فردی دیگر متفاوت هستند. همچنین این میزان در طول چرخه قاعدگی نیز تغییر می‌کند که کاملاطبیعی است. معمولا قبل از دوران شروع قاعدگی میزان ترشحات به بیشترین میزان خود می‌رسند. سپس بعد از قاعدگی این مقدار به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. از طرفی اگر در زمانی در این دوران مقدار و یا ویژگی های دیگری از ترشحات تغییر کند؛ افراد باید از متخصص زنان کمک کرده و همچنین این موضوع را پیگیری نمایند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های واژن سالم کلیک کنید.

تشخیص ترشحات زیاد واژن

تشخیص ترشحات زیاد واژن ، علت و درمان آن همگی به عهده مختصص زنان است. بهتر است به روش خانگی و به صورت خودسرانه در این مورد کاری انجام ندهید. چرا که اینکار عوارض زیادی داشته و افراد دچار مشکلات مختلفی می‌شود. متخصص برای تشخیص گذاری از پاپ اسمیر و یا نمونه برداری از ترشحات استفاده می‌کند. همچنین سوالاتی نیز در زمینه های مختلفی از فرد می‌پرسد. گرفتن تشخیص دقیق برای درمان اهمیت زیادی دارد.

علت ترشح زیاد واژن دختران مجرد

برخی تصور می‌کنند که تغییر در میزان ترشحات در دختران مجرد عادی نیست. اما ترشحات زیاد واؤن در هر دوره سنی کاملا طبیعی است. در این دوران تغییر در میزان ترشحات ناشی از دلایل زیر است.

ابتلا به عفونت

شتسشوی نامناسب

استفاده از مواد شیمیایی غیراستاندارد

استفاده از روش های خانگی

وجود یک شی خارجی در واژن

عدم رعایت بهداشت

ترشحات زیاد واژن در دوران یائسگی

در بیشتر موارد، افراد در دوران یائسگی دچار خشکی واژن می‌شوند. این به معنی است که میزان ترشحات واژن به حداقل می‌رسند. اما به هر حال در این زمان به علت برهم خوردن تعادل هورمون ها احتمال زیاد شدن ترشحات واژن نیز هست. زنان در این حالت باید حتما متخصص زنان کمک بگیرند.

درمان ترشحات زیاد واژن

درمان ترشحات زیاد واژن

درمان تا حد زیادی بستگی به علل اولیه ایجاد‌کننده ترشحات‌ زیاد واژن دارد. پس از مشخص کردن علت می‌توان درمان را آغاز کرد.

معمولا در موارد تریکومونیازیس، واژینوز باکتریایی، عفونت‌های قارچی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود.

در موارد عدم تعادل هورمونی مانند تنبلی تخمدان معمولا تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و دارودرمانی انجام می‌پذیرد.

اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، دوش واژینال، عدم استفاده از محصولات بهداشتی حاوی مواد شیمیایی نیز در درمان موثرند.

بهتر است از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید. این لباس‌ها به تنفس پوستی کمک می‌کنند.

زمان مراجعه به پزشک برای  ترشحات زیاد واژن

افزایش ترشحات‌واژن معمولا به تنهایی باعث نگرانی نمی‌شود. اما اگر افزایش‌ترشحات با علائم دیگری مانند خارش، التهاب، درد حین رابطه، دردهای نامتعارف حین قاعدگی، تغییر رنگ و بو همراه بود بهتر است پیگیری شود.

توصیه می‌کنیم اگر علائم زیر را همراه با ترشحات زیاد واژن مشاهده کردید، حتما هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص زنان برای پیگیری‌ها بیشتر مراجعه کنید.

خارش، سوزش، درد، زخم، بو متعفن، رنگ سبز یا زرد یا خاکستری ترشحات، خونریزی‌ها غیرطبیعی بین دوره‌ها قاعدگی

سخن پایانی

از آنجایی که ترشحات زیاد واژن نشانه ای از ابتلا به بیماری های مختلفی است؛ افراد باید در صورت بروز این حالت، حتما از متخصص زنان کمک گرفته و با او مشورت کنند. همچنین گاهی این حالت به دلیل عاداتی مانند شستشو نامناسب ایجاد می‌شود؛ اما تغییر این عادات و یا حتی استفاده از روش های خانگی منجر به درمان نمی‌شود. درمان نشدن این حالت، بیماری های دیگری را برای افراد ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک هستند. از این رو درمان درست و به موقع بسیار اهمیت دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترشحات زیاد واژن توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره