گوش درد نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گوش درد نوزاد یکی از عارضه های شایع است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به طوری که از هر 6 نوزاد 5 نوزاد قبل از 3 سالگی دچار این عارضه می‌شود. گوش درد در نوزادان به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود از جمله عفونت، عدم عملکرد مناسب شیپور استاش، تجمع ترشحات گوش، سرماخوردگی، ورود جسم خارجی به گوش و … . گوش درد نوزاد به هر دلیلی که باشد نوزاد را بی قرار خواهد کرد و حتی ممکن است با تب همراه شود.

نوزادان مانند ما درد می‌کشند اما نمی‌توانند درباره درد خود حرف بزنند. شما به عنوان والدین آگاه با شناخت علل، علائم و درمان مشکلات نوزاد از جمله گوش درد می‌توانید به فرزندتان کمک کنید. در ادامه درباره علل، علائم و درمان گوش درد نوزادان اطلاعاتی ارائه شده است. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره کودک اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گوش درد نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

گوش درد نوزاد‌ چیست؟

گوش درد نوزاد‌ چیست؟

گوش درد نوزاد از بارز ترین مشکلات است. کودکی که گوش درد را تجربه می‌کند؛ لزوما عفونت ندارد. گاهی عوامل مختلفی مانند دندان درد، گرفتگی بینی، التهاب گلو، ضربه به گوش، سینوزیت و … باعث بروز این درد می‌شود. و به دلیل اینکه عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند، برای درمان و تشخیص حتما باید از روش های معاینه قوی استفاده کرد.

زمانی که گوش درد نوزاد پدید آید؛ کودک از خود علائمی مانند تب، استفراغ، بی قراری، مشکلات خواب، از دست دادن اشتها و … را بروز می‌دهد. اما نگران نباشید! روش های درمانی متفاوتی برای رفع این درد وجود دارد. در این بخش مقاله به تمامی جوانب گوش درد کودک اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل گوش درد نوزادان

گوش درد نوزاد به دلایل مختلفی بروز می‌کند. که به شرایط متفاوتی بستگی دارد. در این بخش مقاله راجع به این عوامل صحبت کرده ایم.

? عدم عملکرد درست شیپور استاش: شیپور استاش ناحیه‌ای است که گوش میانی را به پشت بینی وصل می‌کند. شیپور استاش در نوزادان کوتاه تر و باریک تر از بزرگسالان است به همین علت زودتر دچار انسداد می‌شود.

? عفونت: نوزادان به دلیل شکل متفاوت شیپور استاش بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت می‌شوند. عفونت‌های باقی مانده از سرماخوردگی‌های درمان نشده، باکتری و ویروس سبب گوش درد در نوزادان می‌شوند.

?عفونت گوش میانی: عفونت گوش میانی در حد فاصل بین پرده گوش و شیپور استاش اتفاق می افتد. این نوع عفونت سبب التهاب در گوش میانی شده و بسیار خطرناک است چرا که می‌تواند تاثیر منفی روی شنوایی فرد بگذارد.

? ورود جسم خارجی: ورود یک جسم خارجی به گوش نوزاد حتی اگر بسیار ریز باشد می‌تواند سبب گوش درد شود.

? درد ناشی از مناطق دیگر: معمولا نوزادان وقتی دچار دندان درد یا گلو درد یا جراحت در منطقه سر باشند دچار گوش درد نیز می‌شوند.

?درد های محیطی: دود دست دوم سیگار، فشار هوا و شنا می‌تواند سبب گوش درد شود.

علائم گوش درد در نوزادان چیست؟

برای اینکه متوجه گوش درد نوزاد شوید؛ باید علائم و نشانه های آن را شناسایی کنید. در این بخش مقاله راجع به علائم گوش درد توضیح داده ایم.

? اگر نوزاد سرما خورده شاید به گوش درد هم دچار شده باشد. پس در تشخیص گوش درد به این علائم توجه کنید: آبریزش بینی، تب، بی اشتهایی، استفراغ.

? اگر نوزاد شما مدام به گوشش چنگ می‌زند پس احتمالا دچار گوش درد شده و سعی بر رفع آن دارد.

?مشکلات خواب و آشفتگی همیشه با گوش درد همراه اند.

? وقتی نوزاد شما بی قراری می‌کند خیلی آرام گوشش را فشار دهید و ببینید آیا گریه‌های او شدیدتر می‌شود یا نه. اگر بیشتر گریه کرد یعنی درد ناحیه گوش سبب بی قراری او شده.

? گوش دردی که ناشی از عفونت باشد با ترشحات بدبو و بیش از اندازه در گوش خودش را نشان می‌دهد.

?تغییر رنگ مدفوع نیز می‌تواند نشانه‌ای از گوش درد باشد. نوزادانی که مدفوع آن‌ها سبز می شود احتمالا به گوش درد دچارند.

? استفراغ

? کاهش شنوایی

?تب

? مشکل خواب

? از دست دادن اشتها

?بی قراری

? خروج مایعات از گوش

? قرمزی یا تورم گوش خارجی

?کاهش شنوایی

? دست زدن مداوم کودک به گوش ها

? سرگیجه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم سلامت نوزاد کلیک کنید.

عفونت گوش در نوزاد چقدر زمان می‌برد؟

➰ گوش شناگر با کمک قطره گوش درد به مدت دو هفته درمان می‌شود.

➰ با کمک کمپرس گرم می‌توانید در عرض 3 ماه اوتیت مدیای گوش را درمان کنید.

➰ برای درمان اوتیت میانی حاد ناشی از باکتری، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

درمان گوش درد در نوزادان

در صورت مشاهده گوش درد نوزادی که کمتر از 6 ماه دارد بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر نوزاد شما شش ماه به بالاست می‌توانید از روش های خانگی و طب سنتی کمک بگیرید و یا با مشورت پزشک به او قرص بدهید.

روش های خانگی برای درمان گوش درد نوزاد

به کمک این روش ها می‌توانید در خانه بدون هیچ امکانات خاصی گوش درد نوزاد خود را شفا ببخشید.

? گوش نوزاد را گرم کنید

گرما برای اکثر دردها مفید است از جمله گوش درد نوزادان. برای درمان گوش درد نوزاد به کمک کمپرس گرم فقط کافی است یک حوله نرم و لطیف را روی شوفاژ و یا بخار آب گرم قرار داده و پس از این که کمی گرم شد روی گوش نوزاد بگذارید.

? گوش نوزاد را سرد کنید

یکی از روش های درمان گوش درد نوزاد، سرد کردن گوش است. همانقدر که گرما می‌تواند آرامبخش باشد سرما نیز برای درد مفید است. سرما سبب سرد شدن و بی حسی یک ناحیه می‌شود از همین رو برای تسکین درد به کار می‌رود. یک حوله نرم و لطیف را در فریزر یا یخچال بگذارید تا سرد شود سپس روی گوش نوزاد قرار دهید. حتی می‌تواند چند تکه یخ را داخل پلاستیک و سپس داخل دستمال بگذارید و روی گوش نوزاد قرار دهید.

? مصرف مایعات

برای درمان گوش درد نوزاد، باید از مایعات استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید به نوزاد خود آب و مایعات بدهید. اگر نوزاد شما سرما خورده بهتر است از دادن مایعات سرد به او پرهیز کنید. مصرف مایعات هم سبب بهبود سرما خوردگی می‌شود و هم می‌تواند به باز شدن شیپور استاش کمک کند.

? مکیدن یا جویدن

از دیگر روش های درمان گوش درد نوزاد، جویدن است. حتما دیده‌اید که در هواپیما مهمانداران به مسافران آبنبات می‌دهند تا به هنگام پرواز گوش هایشان نگیرد. گرفتگی گوش در هواپیما به خاطر زیاد شدن فشار هوا به هنگام پرواز است که با عمل مکیدن یا جویدن رفع می‌شود. ممکن است نوزاد شما نیز به هر دلیلی در معرض فشار هوا قرار گرفته باشد و گوش درد او نیز ناشی از همین باشد. برای حل این مشکل به نوزاد چیزی بدهید که مکیدنی یا جویدنی باشد.

? بخور گرم یا سرد (دستگاه رطوبت ساز)

بخور گرم و سرد، از روش های درمان گوش درد نوزاد است. وجود یک دستگاه بخور در خانه به خصوص در اتاق نوزاد می‌تواند از بسیاری از دردها و مشکلات مانند گوش درد، گرفتگی بینی، مشکلات تنفسی، مشکلات پوستی و … پیشگیری کند. پس بهتر است از یک دستگاه بخور در جایی که نوزاد می‌خوابد استفاده کنید.

راه های پیشگیری از گوش درد نوزاد

پیشگیری از گوش درد نوزاد

روش هایی برای پیشگیری از گوش درد نوزاد وجود دارد. با کمک این راهکارها می‌توانید به راحتی از بروز درد جلوگیری کنید. در ادامه به این راهکارها اشاره کرده ایم.

? به صورت منظم واکسیناسیون کودک را انجام دهید.

? گوش درد کودکان در سرماخوردگی بسیار رایج است.

?شیشه شیر را در حالت نیمه قائم نگه دارید.

? از قرار گیری کودک در مهرض دود خودداری کنید.

? در صورت امکان به مدت 6 تا 12 ماه به کودک شیر دهید.

کلام آخر

برای درمان گوش درد نوزاد حتما به پزشک مراجعه کنید. والدین باید با علائم این درد آشنا شوند تا بتوانند به راحتی تشخیص دهند. و در صورت مشاهده کوچکترین علائم، به پزشک مراجعه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره کودک در زمینه گوش درد نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

سوالات متداول

اگر متوجه وجود جسم خارجی در گوش نوزاد شدم چگونه آن را در بیاورم؟

هرگز این کار را خودتان انجام ندهید چرا که ممکن است آسیب بیشتری به گوش نوزاد بزنید. بهتر است در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید تا درمان گوش نوزاد توسط متخصصان انجام گیرد.

چطور می توان به کمک طب سنتی گوش درد نوزاد را درمان کرد؟

از نظر طب سنتی می‌توانید کمی روغن زیتون یا زنجبیل یا سیر و یا عسل را حرارات داده و روی گوش نوزاد دلبندتان قرار دهید تا دردش آرام گیرد فقط توجه داشته باشید این مواد به داخل گوش راه پیدا نکنند.

در رابطه با گوش درد نوزاد چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

اگر نوزاد کمتر از 6 ماه سن دارد، اگر گوش درد نوزاد طولانی شده و به راهکارهای خانگی جواب نداده، اگر نوزاد به بیماری خاصی مبتلاست، اگر گوش درد با تب همراه است و یا اگر می خواهید به نوزاد قرص بدهید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره