قوانین استفاده کودک از موبایل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استفاده کودک از موبایل بر اساس سن و نیازها او باید برنامه ریزی شود. آیا می‌توان به طور کامل استفاده کودک از موبایل را قطع کرد؟ امروزه استفاده از موبایل در هر سنی تبدیل به رویه‌ای عادی و معمول گشته است. با وجود اینکه امکانات درون گوشی‌های همراه از بسیاری جهات مفید و حتی ضروری‌اند، اما نباید از آسیب‌هایی که استفاده بیش از اندازه از این وسایل در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کنند بی‌خبر ماند. همچنین، لازم است با روش‌هایی برای مدیریت هر چه‌ بهتر فرزندان در بهره‌مند شدن از این تکنولوژی آشنا شد. در صورتی که نمی‌دانید چطور و چه زمانی به فرزندتان اجازه استفاده از تلفن همراه را بدهید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفاده کودک از موبایل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استفاده کودک از موبایل

استفاده کودک از موبایل چگونه باید باشد

استفاده کودک از موبایل باید در سنین بالاتری باشد. اما امروزه به دلیل گسترش این موضوع و پیشرفت علم، استفاده کودک از موبایل به سنین پایین تر منتقل شده است. به طور کل زمانی که کودکان از سن کم دست به موبایل شوند، آسیب های بیشتری نیز تحمل خواهند کرد. برای مشخص کردن سن تلفن همراه برای کودک؛ حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید.

و همچنین زمانی که در سن پایین به فرزندان خود گوشی می‌دهید؛ با پیامدهای ناشی از امواج و مسائل روانی آن نیز آشنا شوید. در این مقاله استفاده کودک از موبایل را از تمامی جوانب بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علت استفاده کودک از موبایل چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش همه‌روزه نیازهای ارتباطی انسان، استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله گوشی‌های هوشمند تبدیل به امری عادی شده‌است. این موضوع علاوه بر اینکه بر زندگی و روابط تقریباً تمام افراد بزرگ‌سال تأثیر گذاشته، باعث روی آوردن کودکان به بهره‌مندی از این امکانات نیز گشته است. همچنین با همه‌گیر شدن بیماری جدید کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، میزان استفاده کودک از موبایل بسیار بیشتر از قبل شده‌است.

بسیاری از آن‌ها تمام‌وقت خود را صرف گذراندن در گروه‌های درسی، گفتگوهای دوستانه و همچنین سرگرمی‌های مجازی می‌کنند. همین موضوع سبب گشته تا استفاده کودک از موبایل تبدیل به یکی از نگرانی‌های بزرگ والدین گردد. به‌طورکلی ازجمله دلایلی که باعث افزایش چشمگیر استفاده از تلفن همراه در بین کودکان و نوجوانان شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? تعطیلی مدارس به سبب همه‌گیری بیماری کووید-19

?پیشرفت فناوری‌های ارتباطی

?جایگزین شدن کامپیوتر با برنامه‌هایی در موبایل

?ایجاد اپلیکیشن های جدید با قابلیت‌های متنوع

? رواج یافتن ابزارهایی همچون فتوشاپ، ایلاستریتور، ورد و غیره برای انجام کارهای روزانه

? افزایش بسیار زیاد استفاده از خدمات اینترنتی در اغلب فعالیت‌های روزانه

? بی‌توجهی والدین و نگذاشتن محدودیت در استفاده از موبایل برای کودکان

? گسترش بازار بازی‌های مجازی و سرگرمی‌های اینترنتی

برای اشنایی با نحوه در اختیار گذاشتن اینترنت برای کودکان کلیک کنید.

مزیت استفاده کودک از موبایل

همیشه اولین اظهارات در مورد استفاده کودک از موبایل، در حوزه معایب آن بوده است. بااین‌وجود، همه ما می‌دانیم که به کار گیری درست و مناسب فضای مجازی و تلفن‌های همراه می‌تواند مفید و پرکاربرد باشد. این نکته در مورد کودکان و نوجوانان نیز صدق می‌کند.

بنابراین، درصورتی‌ که بازی‌ های آموزشی و برنامه‌ های کاربردی مناسب توسط والدین به کودکان معرفی شود، اتفاقاً برای افزایش هر چه بیشتر هوش کودک پرفایده خواهد بود. البته لازم به ذکر است که انتخاب برنامه‌های مناسب و استفاده کودک از موبایل باید بر طبق فرهنگ و نحوه تربیت خانوادگی صورت گیرد. در ادامه به مزایای استفاده کودک از موبایل اشاره کرده ایم.

? کنترل فرزندان

? بازی های آموزشی

? یادگیری بیشتر

? سواد دیجیتال

? افزایش خلاقیت

پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به این هدف حتما مقاله روش مناسب تربیت کودک را بخوانید.

آسیب‌های استفاده بیش‌ازحد از موبایل برای کودک

باوجود فواید و قابلیت‌های زیاد موبایل و گوشی‌های هوشمند، باید خطرات و آسیب های استفاده کودک از موبایل را هم بدانید. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا علائم را در مراحل اولیه شناسایی کرده و از پیشروی آن ها جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با اثرات منفی موبایل بر کودکان کلیک کنید.

برخی از مهم‌ترین مشکلات به کار بردن بیش‌ از اندازه استفاده کودک از موبایل به شرح زیر است:

? مشکلات بینایی با استفاده کودک از موبایل

یکی از آسیب های جدی استفاده کودک از موبایل، مشکلات بینایی است. طبق گزارش پژوهشگران، نور صفحات تلفن همراه می‌تواند باعث ایجاد اثرات مخرب در سیستم‌های عصبی چشم گردد. درد و سوزش چشم ازجمله اولین نشانه‌های استفاده افراطی از موبایل به‌حساب می‌آیند. همچنین، سرعت بالای تصاویر و مطالب داخل تلفن‌های همراه، اغلب موجب می‌گردد تا کودکان از تعداد پلک زدن‌های خود بکاهند. این موضوع باعث کم شدن ترشحات چشمی و درنتیجه خشک شدن تدریجی قرنیه می‌گردد.

? بروز اختلالات خواب

بروز اختلالات خواب از جمله آسیب استفاده کودک از موبایل است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، اشعه ناشی از نور صفحات موبایل، روی سیستم عصبی چشم تأثیر می‌گذارد. یکی از نتایج این اثرات، کاهش ملاتونین در مغز است. این ماده باعث ایجاد حالت خواب در انسان می‌شود. نبود یا کمبود ملاتونین موجب می‌گردد که فرد تا ساعت‌ها بعد از استفاده از موبایل بیدار بماند.

همچنین این افراد، بعد از به خواب رفتن نیز نمی‌توانند وارد دوره‌های خواب عمیق شوند، چراکه مغز آن‌ها هنوز فعال است. درنتیجه بسیاری از آن‌ها باوجود ساعت خواب کافی، به میزانی که باید رفع خستگی نمی‌کنند و در طول روز کسل هستند.

?آسیب‌ های شنوایی با استفاده کودک از موبایل

یکی از آسیب های استفاده کودک از موبایل؛ آسیب شنوایی است. پرده گوش و سیستم شنوایی افراد کم‌سال بسیار حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از بزرگ‌سالان است؛ بنابراین استفاده مدام از وسایل شنیداری تلفن همراه، نظیر هدفون، هندزفری و بلندگو می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری در کودکان شود.

? عدم رشد مهارت‌های اجتماعی کودک

از آسیب های استفاده کودک از موبایل می‌توان به عدم رشد مهارت های اجتماعی اشاره کرد. سپری شدن زمان بازی و تفریح کودک، فقط در فضای مجازی زمان لازم برای رشد مهارت‌های اجتماعی را از فرزندان می‌گیرد. درگذشته، هنگام انجام بازی‌های گروهی و همراه با همسالان، برخی اصول و شیوه‌های دوست‌یابی و ارتباط گیری با دیگران در کودکان ایجاد می‌شد. این نوع یادگیری‌ها اغلب بدون نیاز به آموزش رسمی و تنها با فعالیت‌های گروهی در افراد اکتساب می‌گشت.

اما امروزه به علت جذاب بودن بازی‌های اینترنتی، کودکان خود را از آموختن این‌گونه مهارت‌ها بی‌بهره کرده‌اند. درنتیجه، اغلب آن‌ها در بزرگ‌سالی دچار ضعف در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خواهند شد.

? اعتیاد یافتن به موبایل

اعتیاد به موبایل از مهم ترین و قوی ترین آسیب استفاده کودک از موبایل است. عادت دادن کودکان و خردسالان به استفاده از موبایل، تبلت و سایر تکنولوژی‌های مجازی، این موضوع را به آن‌ها یاد می‌دهد. که این امکانات از نیازهای ضروری و همیشگی آن‌ها است. به‌مرور این احساس نیاز درونی می‌شود و فرد بسیاری از امور خود را تنها به‌وسیله این ابزارها انجام می‌دهد. درنتیجه کم‌کم می‌توان وی را در دسته معتادان به موبایل جای داد.

عادت به استفاده کودک از موبایل ممکن است در نوجوانان تبدیل به‌نوعی رفتار وسواسی شود. در این حالت، فرد به‌طور مداوم نیاز دارد برای کاهش تشویش و اضطراب درونی‌اش، تلفن همراه خود را چک کند. همچنین درصورتی‌که نتواند به گوشی همراه خود دسترسی داشته باشد، دچار استرس و نگرانی بسیار شدیدی می‌شود.

برای آشنایی با نحوه صحیح گرفتن گوشی از بچه کلیک کنید. و همچنین برای درمان اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری بخوانید.

? بلوغ زودرس

یکی از بزرگ ترین آسیب هایی که استفاده کودک از موبایل به همراه دارد، بلوغ زودرس است. این کودکان با مشاهده فصای مجازی و مشاهده فیلم های خارج از رده سنی به بلوغ زودرس مبتلا می‌شوند. که همین امر پیامدهای زیادی به همراه دارد.

? محتوای نامناسب و آزار سایبری

استفاده کودک از موبایل ممکن است که آزار سایبری به همراه داشته باشد. کودکی که دائم از تلفن همراه استفاده می‌کند اغلب با محتواهای نامناسب و خارج از رده سنی خود روبرو می‌شود. که همین امر پیامدهای بسیاری به همراه دارد. جدا از آن ممکن است که فرزند شما با آزار سایبری و مزاحمت های گوناگون روبرو شود.

? دیگر پیامدهای استفاده کودک از موبایل

➰ اثرات منفی امواج

➰ تاثیر نامطلوب بر فعالیت های انتخاب گرایانه مغزی

➰ اضافه وزن

➰ کم تحرکی

➰ مشکل در ستون فقرات

➰ افزایش استرس و اضطراب

➰ کاهش مهارت های اجتماعی

➰ کاهش صبر و حوصله

➰ گوشه گیری

➰ افزایش تکانشگری

راهکارهای استفاده مناسب کودک از موبایل

همان‌طور که گفته شد، امروزه مهم است که از فواید و قابلیت‌های برنامه‌های داخل تلفن همراه برای آموزش هر چه‌ بهتر کودکان استفاده کنیم. همچنین همزمان باید دقت کنیم تا دچار آسیب‌ های ناشی از کاربرد نادرست موبایل در فرزندان‌ مان نشویم؛ بنابراین، لازم است به برخی از نکات در زمینهٔ نحوه مدیریت کودکان و خردسالان در استفاده از موبایل توجه کنیم. تعدادی از این نکته‌ها برای استفاده کودک از موبایل به شرح زیر آمده‌است. توصیه می‌کنیم مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

? تنظیم ساعت استفاده از موبایل و متعهد بودن به آن

? آشتی کودک با بازی‌های گروهی با همسالان

? محدود کردن استفاده از برخی امکانات تلفن همراه، نظیر برخی پیام‌رسانی‌های خاص، ویدیوها و کانال‌های نامناسب و…

? وقت گذاشتن والدین برای بازی با فرزندان

?تشویق کودک به خواندن کتاب

? قرار دادن برخی از مسئولیت‌های خانه به عهده کودک مثل چیدن میز غذاخوری، آب دادن به گلدان‌ها و…

قوانین استفاده کودک از موبایل

قوانین استفاده کودک از موبایل را چه کسی تعیین می کند

زمانی که والدین تصمیم به موبایل دادن به کودک می‌کنند. باید این موضوع را در نظر بگیرند که شرح قوانین در زمینه استفاده کودک از موبایل الزامی است. تا کودک از پیامدهای جدی دور بماند. در این بخش مقاله راجع به قوانین استفاده کودک از موبایل صحبت کرده ایم.

✨ هرگز برای فرزندان خود موبایل شخصی نخرید

✨ از برنامه های آفلاین استفاده کنید

✨ قبل از خواب تلفن را از او بگیرید

✨ مدت زمان استفاده کودک از موبایل را مشخص و محدود کنید

✨ مکان استفاده از تلفن را مشخص کنید

✨ استفاده از فضای مجازی برای کودکان ممنوع است

✨ لیست مخاطبان گوشی را نباید تغییر دهید

کلام آخر

همانطور که گفته شد استفاده کودک از موبایل اگر اصولی و آموزشی باشد جای نگرانی ندارد. اما اگر کودک نشانه هایی از آسیب به موبایل را از خود نشان داد؛ باید آهسته آهسته به حل این مساله بپردازید. برای حل آسیب های وارد شده به کودک نیز تنها باید از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. تا با کمک راهکارهای راهبردی کودک را از این آسیب ها نجات دهد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفاده کودک از موبایل می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره