علت انجام ندادن تکالیف مدرسه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه مثل انجام ندادن تکالیف مدرسه یکی از دغدغه‌های اساسی والدین است. دوست نداشتن درس و مدرسه، بازیگوشی و یا ترس از ارزیابی شدن از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شود شما و فرزندتان بر سر انجام تکالیف مدرسه با یکدیگر درگیر شوید. در این شرایط بسیاری از والدین با اجبار یا دعوا فرزندشان را به انجام‌دادن تکالیفش مجبور کنند.

استفاده از اجبار بسیاری از مواقع باعث می‌شود کودکان از درس و تکالیف زده بشوند و آینده تحصیلی آن‌ها دچار آسیب شود. پس باید به دنبال راهکاری مناسب بود. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا راهکارهایی برای حل مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه را با یکدیگر بررسی کنیم. با همه این‌ها اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با فرزندتان بر سر انجام‌دادن مشق هایش به توافق برسید بهتر است راجع به این موضوع مشاوره کودک بگیرید.

علت انجام ندادن تکالیف مدرسه

علت انجام ندادن تکالیف مدرسه

پیدا کردن دلیل هر مشکل کمک بزرگی به برطرف‌کردن آن می‌کند. وقتی می‌دانید چرا یک مشکل ایجاد شده پس می‌توانید با برطرف‌کردن علت، شرایط را به حالت عادی برگردانید. در مورد انجام ندادن تکالیف مدرسه دلایل بسیاری وجود دارد. این دلایل می‌تواند باتوجه‌به شرایط زندگی هر کودک متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایلی که باعث این مشکل می‌شوند به شرح زیر است.

? اضطراب و نگرانی از علل اصلی انجام ندادن تکالیف

اضطراب مشکل بسیاری از کودکان در سنین دبستان است. ترس از ارزیابی شدن توسط معلم، بلد نبودن درس‌ها و یا مقایسه شدن با هم‌کلاسی‌ها از جمله موضوعاتی هستند که می‌تواند فرزند شما را درگیر کند. این شرایط باعث می‌شود کودک احساس منفی نسبت به درس و مدرسه داشته باشد. به همین خاطر به‌سختی به سراغ انجام تکالیفش می‌رود.

? انجام ندادن تکالیف بدلیل ناتوانی در مدیریت زمان

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود فرزند شما به‌موقع تکالیفش را انجام ندهد ناتوانی، در مدیریت زمان است. بسیاری از کودکان پس از برگشتن از مدرسه آن‌قدر درگیر فعالیت‌های مختلف می‌شوند که به‌کلی انجام تکالیف‌شان را فراموش می‌کنند. این موضوع بیشتر مواقع به این خاطر است که کودک نمی‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی برای انجام فعالیت‌های مختلف داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با روش های تغییر کودک تنبل کلیک کنید.

? فرزند شما متوجه دستورالعمل‌ها نمی‌شود

بسیاری از کودکان متوجه اینکه باید چه کاری برای تکالیفشان انجام بدهند نیستند. بی‌توجهی به صحبت‌های معلم یا واضح نبودن دستورالعمل‌ها در بسیاری از مواقع باعث می‌شود آنها برخلاف اینکه می‌خواهند تکالیفشان را انجام بدهند ندانند که دقیقاً باید چه کاری انجام بدهند.

? انجام ندادن تکالیف بدلیل اهمیت ندادن و بی‌علاقگی به مدرسه

این تجربه برای همه ما پیش می‌آید که وقتی کاری را دوست نداریم از انجام‌دادن آن فرار می‌کنیم. حالا تصور کنید فرزندتان مجبور است هر روز زمانی را به انجام کارهایی که دوست ندارد اختصاص بدهد. طبیعتاً این موضوع تأثیر منفی بر انجام تکالیف کودک خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل دشواری در نوشتن تکالیف این است که کودک متوجه دلیل کاری که انجام می‌دهد نیست. وقتی ما دلیل و هدف از انجام کاری را بدانیم طبیعتاً توجه بیشتری به انجام آن خواهیم داشت.

? بی‌توجهی به فعالیت کودک

اگر شما احساس کنید دیگران برای کاری که انجام می‌دهید اهمیتی قائل نیستند تا چه مدت کارتان را ادامه خواهید داد؟ همه ما دیریازود از انجام رفتاری که هیچ بازخوردی برای آن نمی‌گیریم خسته می‌شویم. بسیاری از مواقع بی‌توجهی والدین یا معلمان به انجام تکالیف باعث می‌شود کودک احساس کند انجام‌دادن یا ندادن فعالیت‌ها تفاوتی با هم نمی‌کند و این موضوع فرزند شما را برای ادامه نوشتن تکالیف دلسرد خواهد کرد.

? انجام ندادن تکالیف بدلیل نداشتن مکان یا ابزارهای لازم

قبل از اینکه به دنبال دلایل جدی برای ننوشتن تکالیف فرزندتان باشید مطمئن شوید که شرایط برای انجام این کار فراهم است. بسیاری از اوقات نداشتن یک محیط آرام، درگیری با فعالیت‌های فوق‌برنامه یا مشکلاتی مثل نداشتن ابزارهای لازم برای انجام تکالیف باعث می‌شود فرزند شما حتی برخلاف میل خودش تلاشی برای انجام تکالیفش نداشته باشد.

? بیماری‌های جسمی یا روانی

مشکلات جسمی و روحی می‌تواند تأثیر بسیاری در انجام فعالیت‌های مدرسه داشته باشد. مشکلات مربوط به بینایی، شنوایی یا اختلالاتی مثل بیش‌فعالی و ناتوانی‌های یادگیری از جمله مشکلاتی هستند که درگیری‌های جدی بر سر نوشتن تکالیف ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها اضطراب و افسردگی در کودکان نیز می‌تواند روی فعالیت درسی آن‌ها تأثیر بگذارد. به همین خاطر پیش از هر چیز بهتر است با کمک‌گرفتن از یک مشاور کودک از سلامت روحی و جسمی فرزندتان مطمئن شوید. برای کسب اطلاع بیشتر حتما مقاله مشکلات دانش آموزان ابتدایی را بخوانید.

راهکارهایی برای حل مشکل انجام ندادن تکالیف

راهکارهایی برای حل مشکل انجام ندادن تکالیف

✅زمان مشخصی برای این کار در نظر بگیرید

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل اصلی مشکلات مربوط به انجام تکالیف ناتوانی در مدیریت زمان است. به همین خاطر اولین راهکاری که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که با کمک فرزندتان یک برنامه منظم برای انجام تکالیف تهیه کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این برنامه‌ریزی باید در نظر داشته باشید این است که برنامه شما نظم مشخصی داشته باشد. وقتی کودک بداند هر روز باید زمان مشخصی را برای تکالیفش اختصاص بدهد راحت‌تر با این شرایط کنار می‌آید تا وقتی که هر روز زمان متغیری برای این کار در نظر گرفته باشید. پس در اولین قدم سعی کنید یک برنامه مشخص و منظم برای هر روز در نظر بگیرید.

✅هنگام انجام ندادن تکالیف مدرسه قاطعانه برخورد کنید

اجرا کردن برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید بسیار مهم‌تر از نوشتن آن است. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند فرزند شما را به انجام‌دادن تکالیفش متعهد کند این است که ببیند شما یا معلم نسبت به این موضوع حساس هستید. به همین خاطر سعی کنید نسبت به اجرای برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید جدی باشید. بسیاری از والدین با دلایل مختلف مثل درگیری‌های روزانه به فرزندشان اجازه می‌دهند که مشق‌هایش را دیرتر از برنامه روزانه انجام بدهد. اما به خاطر داشته باشید این کار شما باعث می‌شود کودک احساس کند انجام‌دادن برنامه اهمیت زیادی ندارد. به همین خاطر سعی کنید تا جای ممکن به برنامه متعهد باشید.

✅ تقسیم‌بندی تکالیف به دسته‌های کوچک‌تر

یکی از موضوعاتی که انجام تکالیف را برای فرزند شما سخت‌تر می‌کند خستگی از انجام آن‌هاست. به همین خاطر بهتر است برای جلوگیری از خستگی انجام تکالیف را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و در بین آن‌ها زمان‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرید.

برای مثال اگر قرار است انجام تمامی تکالیف چهار ساعت زمان ببرد به‌جای اینکه یک بازه چهارساعته در نظر بگیرید آن را به دو بازه دو ساعتی تقسیم کنید. در بین این برنامه به فرزندتان اجازه بدهید حداقل یک ساعت زمانی را برای تفریح و استراحت داشته باشد. این کار علاوه بر اینکه مانع خستگی و یکنواخت شدن تکالیف می‌شود آمادگی ذهنی کودک را هم بالاتر می‌برد.

✅ برای مقابله با از رفتارهای مثبت را تشویق کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات کودکان این است که کسی به فعالیت‌های صحیح آن‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. این موضوع به‌تدریج باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند دلیلی برای خوب و به‌موقع انجام دادن تکالیف شان وجود ندارد.

به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند به تمامی پیشرفت‌های کودک توجه داشته باشید. هر بار که او رفتار مثبتی نشان می‌دهد یا در انجام تکالیفش یک‌قدم پیشرفت می‌کند می‌بایست این رفتار کودک را تقویت کنید. این کار باعث می‌شود فرزندتان احساس کند با انجام به‌موقع تکالیفش می‌تواند توجه و حمایت شما را داشته باشد. به همین خاطر بیشتر از گذشته به این موضوع توجه خواهد کرد.

برای آشنایی با روش های سالم تشویق کودک به مشق نوشتن کلیک کنید.

✅داشتن دفترچه یادداشت

بسیاری از کودکان فراموش می‌کنند که چه کارهایی را می‌بایست در خانه انجام دهند. به همین خاطر بهتر است با کمک کودک یک دفترچه تهیه کنید. از فرزندتان بخواهید هر روز و بلافاصله بعد از زمانی که معلم تکالیف را اعلام می‌کند آن‌ها را در دفترش یادداشت کند. حتی می‌توانید در روزهای اول برای این کار از معلم فرزندتان نیز کمک بگیرید. سپس وقتی فرزندتان به خانه می‌رسد و زمان انجام تکالیف است این دفتر را با هم بررسی کنید و برای انجام فعالیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید.

✅کمال‌گرا نباشید

بسیاری از مواقع مشکلاتی که در ارتباط با تکالیف مدرسه کودک پیش می‌آید به دلیل رفتار اشتباه والدین است. بعضی از پدر و مادرها با کمال‌گرایی بیش از حد دلشان می‌خواهد فرزندشان بهترین باشد. آن‌ها قوانین سختی را برای انجام تکالیف کودک در نظر می‌گیرند یا شاید حجم زیادی از فعالیت‌های فوق‌برنامه را برای او در نظر بگیرند.

این کارها معمولاً باعث ایجاد اضطراب در کودک می‌شود. پس قبل از اینکه فرزندتان را برای انجام ندادن تکالیف مقصر بدانید کمی هم به رفتار خودتان دقت داشته باشید. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که اشتباه کردن در حین انجام تکالیف یا تمیز و بی‌نقص نبودن فعالیت‌های فرزندتان موضوع بسیار مهمی نیست؛ بهتر است توانایی‌های کودکتان را بپذیرید و برای بهترشدن آنها به او کمک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت مشاوره به علت انجام ندادن تکالیف مدرسه

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با فرزندتان بر سر انجام تکالیف مدرسه به توافق برسید شاید بهتر باشد از یک مشاور کمک بگیرید. همان‌طور که گفتیم بعضی مواقع بیماری‌هایی مثل بیش‌فعالی و نقص توجه و یا اختلالات یادگیری می‌توانند در انجام ندادن تکالیف تأثیر داشته باشند. به همین خاطر در اولین قدم می‌بایست از سلامت فرزند خودتان مطمئن شوید. اما به غیر از این موضوع مشکلات دیگری مثل افسردگی، اضطراب یا مشکلاتی که در محیط مدرسه و خانه وجود دارند نیز می‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی فرزندتان به نوشتن تکالیفش باشد.

با توجه‌به اینکه بی‌توجهی به تکالیف و نداشتن رابطه خوب با درس و مدرسه می‌تواند تأثیر منفی بسیاری در زندگی فرزند شما داشته باشد بهتر است هرچه سریع‌تر برای برطرف‌کردن این مشکلات اقدام کنید. مشاورین با بررسی شرایط روحی کودک احتمال وجود مشکلات مختلف را بررسی می‌کنند. اگر فرزند شما مشکل روحی خاصی نداشته باشد با استفاده از برخی تمرین‌ها مثل آموزش مدیریت زمان به شما کمک می‌کنند تا مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه را برطرف کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله روانشناسی کودکان دوره ابتدایی را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت انجام ندادن تکالیف مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

دلیل لجبازی و علت انجام ندادن تکالیف مدرسه فرزندم چیست؟

این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است فرزندتان تلاش کند تا توجه شما را به سمت خودش جلب کند. یا شاید موضوعی در رابطه با تکالیف او را نگران می‌کند. بهتر است با کودک صحبت کنید و با کمک هم یک برنامه‌ریزی مشخص برای انجام تکالیف تهیه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره