درمان ویار بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان ویار بارداری از دغدغه خانم های باردار است. دوران بارداری با تغییرات گسترده‌ای برای زنان باردار همراه است. گستره این تغییرات از تغییرات ایجادشده در ظاهر آغاز و تا تغییر در ذائقه غذایی متغیر است. ویار بارداری یا هوس بارداری از جمله تغییرات ایجاد‌شده در زنان باردار بوده که تقریبا ۵۰ تا ۷۰٪ زنان آن را تجربه می‌کنند.

کدام خانم ها نیاز به درمان ویار بارداری دارند؟ گاهی علاوه بر ویار بارداری که خانم هوس غذایی خاص دارد، تنفر غذایی نیز دیده می‌شود. برای مثال خانم بارداری که ویار بارداری دارد، ممکن است هوس غذاهایی را کند که قبل از بارداری علاقه‌ای به آن‌ها نداشته است. در تنفر غذایی که برخی زنان باردار آن را تجربه می‌کنند، در واقع بیزاری از برخی غذاها اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ویار‌ بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ویار بارداری چیست؟

درمان ویار بارداری

اگر به زنان باردار اطراف‌تان دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید گاهی هوس غذا یا خوراکی خاصی به مقدار فراوان می‌کنند. خانم باردار پس از فراهم کردن آن ماده غذایی یا خوراکی هوس‌شده، مقدار کمی از آن ماده را مصرف می‌کند. به این حالت ویار بارداری یا هوس بارداری گفته می‌شود. گاهی ویار بارداری خود را به شکل تنفر غذایی نشان می‌دهد. این حالت معمولا با حالت تهوع همراه است. خانم های باردار در این دوران بسیار مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ به همین جهت همیشه به دنبال درمان ویار بارداری هستند. برای درمان روش هایی وجود دارد که حتما زیر نظر پزشک آن ها را انجام دهید. در این مقاله به طور کل راجع به ویار بارداری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

زمان شروع ویار بارداری

معمولا پس از هفته ۵ بارداری و طی سه ماهه اول ویار بارداری به صورت خفیف شروع می‌شود. شدت ویار بارداری طی سه ماهه دوم افزایش یافته و اوج می‌گیرد. کاهش شدت ویار بارداری را طی سه ماهه سوم مشاهده می‌کنیم. ممکن است تعداد اندکی از ویارها بارداری پس از زایمان و طی دوران شیردهی نیز ادامه داشته باشند. گاهی برای درمان ویار بارداری خانم ها از همان ابتدا اقدام می‌کنند. اما این مساله نیاز به بررسی عمیق توسط پزشک دارد. هرگز خود درمانی نکنید؛ زیرا شما موجود زنده در بدن خود دارید که نیاز به رشد و مراقبت دارد.

عوامل موثر در بروز ویاربارداری

قبل از اینکه به درمان ویار بارداری بپردازیم، باید علت آن را بدانیم. علت اصلی بروز ویار بارداری تا کنون شناخته نشده است. گمانه‌زنی‌ هایی در رابطه با چگونگی بروز از سمت برخی پزشکان و متخصصان ارائه شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

🔻 بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. یکی از نظریه‌ها مطرح‌شده تغییرات هورمون‌ها به خصوص افزایش استروژن و هورمون حاملگی است. نظریه تغییرات هورمونی معمولا طی سه ماهه اول مطرح است.

🔻 دیگر تئوری مطرح‌شده در خصوص علت بروز ویار بارداری، “تئوری تغییر نیاز تغذیه‌ای و کمبود مواد مغذی” است. البته شواهد علمی ارتباطی بین ویار بارداری و کمبود مواد مغذی را نشان نمی‌دهند.

🔻این تئوری بیان می‌کند که به دلیل تغییرات تغذیه‌ای ایجاد شده در این دوران، بدن خانم باردار جهت جایگزینی کمبود ماده مغذی مورد نظر، آن را به صورت ویار و هوس بارداری نشان می‌دهد.

🔻 شواهد نشان می‌دهد اگر هوس ترشی و پنیر ایجاد شود، بدن به میزان سدیم بالاتری نیاز دارد. هوس سیب‌زمینی و همبرگر نشان‌دهنده نیاز بدن به پروتئین، سدیم و پتاسیم است. نیاز به کلسیم و چربی با میل زیاد به شکلات جبران می‌شود.

🔻 تغییرات حسی از دیگر عوامل موثر در بروز ویار بارداری است. در بسیاری از خانم ها حس بویایی در دوران بارداری قوی تر می‌شود. این خانم ها از راه خیلی دور نیز می‌توانند بو حس کنند و این حس در تمامی غذاها اثر می‌گذارد. خانم های بارداری که در این شرایط قرار دارند از بوی تند فرار می‌کنند اما عاشق بو های معطر می‌باشند.

🔻یکی دیگر از عوامل موثر در بروز ویار بارداری، احساس آرامش است. برخی از غذا ها مانند کربوهیدرات ها، شیرینی جات ها و … شما را به دوران کودکی می‌برد. همین احساس آرامش در وجود شما عشق پرورش می‌دهد و در نهایت منجر به هوس می‌شود.

🔻 تمایل به بقا یکی از دلایل ویار بارداری است. تنفر از برخی غذاها و هوس غذایی به دلیل محافظت از جنین و مادر است. مثلا برخی از خانم ها در دوران بارداری از گوشت، قهوه و الکل متنفر می‌شوند. و این موضوع به دلیل ویژگی تمایل به بقا است.

ویارهای رایج بارداری

ویارهای رایج بارداری

قبل از آنکه به درمان ویار بارداری بپردازیم؛ در این بخش مقاله راجع به ویارهای رایج بارداری صحبت کرده ایم.

🔸 میوه

🔸 کربوهیدرات های نشاسته ای

🔸لبنیات

🔸 شیرینی و شکلات

🔸 آبمیوه

🔸فست فود

🔸 پیتزا

🔸 ترشی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش وزن در بارداری کلیک کنید.

درمان ویار بارداری

جهت درمان ویار بارداری راه‌ها متنوعی وجود دارد. راه‌کار‌های درمان ویار بارداری شامل استفاده از داروها گیاهی، طب سنتی و …. است. خواب کافی در جلوگیری از مصرف غذاها با ارزش پایین و ویارها ناسالم موثر است. سعی کنید هوس‌ها خود را با سرعت برطرف نکنید. تلاش کنید میل و هوس ناسالم خود را به غذا سالم تبدیل کنید. برای مثال اگر ویار کمپوت میوه دارید، آن را با میوه تازه جایگزین کنید.

داروهای گیاهی مانند دمنوش زنجبیل، دمنوش به، دمنوش نعنا، دمنوش تمشک قرمز و دمنوش پونه برای تخفیف علائم ویار بارداری و حالت تهوع همراه آن مفید است. طب سنتی نیز روش‌هایی برای درمان ویار بارداری ارائه داده است. مصرف مایعات فراوان، استفاده از انار ملس به خصوص در ماه‌ها ابتدایی بارداری، انجیر، استشمام بو لیموترش، استفاده از سنجد و خرما به صورت ناشتا از راه‌ها ارائه شده توسط طب سنتی است.

حجم غذای خود را کاهش داده و تعداد وعده‌ها غذایی خود را افزایش دهید. اجتناب از غذاهایی که بو محرک دارند را از یاد نبرید. ویتامین B6 و زنجبیل نیز از جمله راه‌ها درمان ویار بارداری است. غذا و مایعات را همزمان با هم مصرف نکنید. به آهستگی غذا بخورید. از سنگین و پر کردن معده به صورت ناگهانی بپرهیزید.

تنفس صحیح را تمرین کنید. تنفس کردن آرام و عمیق در درمان ویار بارداری کمک‌کننده خواهد بود. هوا را از طریق بینی وارد کرده و سپس هوا بازدمی را از طریق دهان خارج کنید.

               مواد غذایی که هوس کرده اید                جایگزین سالم برای مواد غذایی ناسالم
                                نوشابه                          آب گازدار یا آبمیوه طبیعی
                                بستنی                         ماست منجمد بدون چربی
                          چیپس سیب زمینی             سیب زمینی تنوری، پاپ کورن یا چوب شور
                            کمپوت میوه                       میوه تازه، منجمد یا آبمیوه
                                 کیک                                 کیک موز رژیمی
                        شیرینی و دونات                       نان سبوس دار با مربای تازه
                             بیسکویت                           کراکر با کره بادام زمینی

چه زمانی باید بابت ویار به پزشک مراجعه کرد؟

برای درمان ویار بارداری باید با مشاهده برخی نشانه ها به پزشک مراجعه کرد. با بروز علائمی مانند تپش قلب، دردها شکمی یا لگنی، کاهش ناگهانی وزن، حالت تهوع شدید، سرگیجه هنگام برخواستن جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. نگران علائم ویار بارداری نباشید. اکثر آن‌ها بدون مراجعه به پزشک و خودبه‌خود از بین می‌روند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

درمان ویار بارداری در خانه

برای درمان ویار بارداری در خانه نیز می‌توانید اقدام کنید. اگر شدت ویار شما را اذیت نمی‌کرد و نیاز به پزشک در این زمینه نداشتید؛ از روش های زیر برای درمان کمک بگیرید.

🔹 دندان های خود را مرتب کنید.

🔹 مقدار زیادی آب در روز بنوشید.

🔹فعالیت بدنی روزانه داشته باشید.

🔹 به اندازه کافی بخوابید و بهداشت خواب را رعایت کنید.

🔹 از غذاهای سالم رژیمی استفاده کنید که گلیسمی کمتر دارند.

🔹در زمان گرسنگی مواد غذایی تهیه نکنید.

🔹 به جای شیرینی جات از تنقلات سالم استفاده کنید.

🔹 وعده های غذایی منظم بخورید و غذای سالم مصرف کنید.

عوارض ویار بارداری

عوارض ویار بارداری در دسته های مختلفی قرار دارد. خانم هایی که در بارداری به مواد غیر خوراکی مانند مواد شوینده، خاک، تراشه رنگ و خاکستر ویار دارند؛ حتما باید به روانپزشک برای درمان مراجعه کنند. معمولا این ماده مغذی نشان از کمبود آهن است و باید برای درمان ویار بارداری تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

ویار بارداری و تعیین جنسیت جنین

برخی از افراد معتقد هستند که غذاهایی مانند توت فرنگی، خامه و کلوچه نشان دهنده جنین دختر است. اما اگر به غذاهای شور تمایل دارید؛ فرزند شما پسر است. در واقع حدس زدن جنسیت جنین نوعی سرگرمی است. حتما به خاطر داشته باشید که برای درمان ویار بارداری نیز از نکات پزشکی پیروی کنید.

🟣 ویار نوشابه و جنسیت جنین

هوس مواد غذایی از رایج ترین ویارهای بارداری است. بسیاری از خانم ها آب نبات و شکلات هوس می‌کنند. این موضوع نیز هیچ ربطی به جنسیت جنین ندارد. مقدار نوشابه را کم کنید و به جای شیرینی از مواد جایگزین استفاده کنید. مصرف زیاد نوشابه در این دوران دیابت و اضافه وزن را افزایش می‌دهد.

🟣 ویار دوغ و جنسیت جنین

خوردن لبنیات، شیر، دوغ و پنیر در بارداری بسیار رایج است. این ویار ها هیچ ارتباطی با جنسیت ندارد. بلکه مواد سالمی هستند و حاوی کلسیم می‌باشند. مصرف کلسیم به استخوان های جنین کمک می‌کند. اما دقت داشته باشید که از لبنیات و شیر پاستوریزه استفاده کنید.

🟣 ویار ذرت در بارداری

یکی از رایج ترین ویارهای بارداری، کربوهیدرات است. مواد غذایی مانند ذرت سرشار از ویتامین و فیبر است. اما برخی از این مواد مانند نمک، چربی و قند در بارداری عوارض دارد. این موضوع ربطی به تعیین جنسیت ندارد.

کلام آخر

درمان ویار بارداری همانطور که گفته شد؛ از دغدغه خانم ها می‌باشد. این موضوع بسیار طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. بهتر است که رژیم غذایی خود را رعایت کنید نیازهای بدن برای رشد و مراقبت را انجام دهید. برای درمان و کاهش ناراحتی ها ویار، حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره درمان ویار بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره