مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعرض به کودک بر اساس آمار ها حکایت از این است که سالانه 3 میلیون کودک مورد آزار قرار می‌گیرند. مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی از موضوعات مهمی است که نیازمند آموزش دیدن والدین می‌باشد. کودک دچار شده به آزاری جنسی، در میان نژادهای مختلف با سطح و طبقات اجتماعی و اقتصادی متفاوت و همین طور در فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگون دیده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان به یک محیط خاص اطمینان کامل پیدا کرد.

پس والدین باید با رعایت برخی اصول و البته آموزش صحیح به کودکان، احتمال قرار گرفتن آن‌ها در معرض تعرض به کودک را کاهش دهند. اما ترساندن کودک هم کار چندان صحیحی نیست. در عوض والدین باید به کودک خود آموزش دهند که افراد سالم را از افراد ناسالم شناسایی کنند. این والدین هستند که با آموزش و تربیت مسائل جنسی می‌توانند از قربانی شدن او جلوگیری کنند. برای اطلاع از راه‌های مراقبت از فرزندتان در برابر تعرض جنسی همراه ما باشید و یا حتما مشاوره تلفنی کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت در برابر تعرض به کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعرض به کودک

تعرض به کودک

کودک آزاری و تعرض به کودک تنها شامل خشونت های فیزیکی نمی‌شود. زمانی که تعرض به کودک اتفاق می‌افتد؛ بزرگسالی کودک نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. زمانی که کودک آزاری رخ می‌دهد؛ کودک هرگز این موضوع را فراموش نمی‌کند و ممکن است که در معرض آسیب های روحی بسیار زیادی قرار بگیرد. والدین باید مراقب کودکان خود باشند تا در معرض آسیب های این چنینی نباشند. در این مقاله روش های مراقبت و آسیب هایی که تعرض به کودک پدید می‌آورد را توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی با حضور فعالانه والدین

والدین باید مراقب تعرض به کودک باشند. توجه نداشتن به کودک و اهمیت ندادن به دغدغه‌هایش به خصوص در سنینی که او به مدرسه می‌رود، می‌تواند آسیب‌های زیادی را در پی داشته باشد. والدین باید تلاش کنند فضایی را ایجاد کنند که کودک به راحتی بتواند در مورد همه چیز صحبت کند. از سویی دیگر حضور فعالانه والدین در زندگی کودک سبب می‌شود که فرزندشان با آن‌ ها احساس راحتی بیشتری داشته باشد و بدون ترس و نگرانی، پیرامون مسائل مختلف با آن‌ ها صحبت کند. بنابراین سعی کنید در زندگی فرزندتان حضور داشته باشید و ساعاتی را با آن‌ ها پیرامون بازی‌ ها و کارهایی که کرده‌اند، صحبت کنید.

برای داشتن حضور فعالانه در زندگی فرزندتان سعی کنید از کسانی که با او در ارتباط هستند، مطلع شوید و بدانید که فرزند شما در طول روز با چه کسانی وقت می‌گذراند. در مورد رسانه‌های مختلف با کودک خود صحبت کنید. سعی نکنید برای محافظت از فرزندتان در برابر آزار جنسی، او را محدود کنید و اجازه ندهید هیچ گونه اخباری آزار و خشونت‌های جنسی به گوش او برسد. بهتر است در این مورد با فرزندتان صحبت کنید و تا حدودی از این نوع خطراتی که در کمینش هست، او را مطلع کنید و به او بیاموزید چگونه باید از خود مراقبت کند تا تعرض به کودک رخ ندهد.

نشانه های تعرض به کودک

تعرض به کودک نشانه هایی را با خود به همراه دارد. اگر والدین نشانه های زیر را در کودک مشاهده کردند؛ حتما باید از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرند.

? بیش از حد رعایت کردن رضایت و نظر اطرافیان

? اعتماد به نفس پایین همراه با اضطراب و پرخاشگری

?عدم توانایی در دوست یابی

? سوء تغذیه در کودکان

? عدم نظافت شخصی

?سرقت

? لباس پاره و کثیف

? التماس غذا

?بدون مراقب ماندن برای مدت زمان طولانی

? تاخیر یا غیبت در مدرسه

? عدم داشتن عینک به رغم نیاز به عینک

?قربانی شدن جنسی توسط سایر کودکان

? بروز رفتارها و بازی های جنسی

? آگاهی از رابطه جنسی فراتر از آنچه از سن کودک انتظار می‌رود.

?ترس شدید از تنها بودن با بزرگسالان

? بارداری

? مشکل در نشستن یا راه رفتن کودک

?شواهد مبنی بر آسیب به ناحیه تناسلی

? علائم فیزیکی شامل بیماری مقاربتی و هرگونه بثورات پوستی

مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی

یکی از وظایف پدر و مادر تربیت درست کودکان می‌باشد؛ که از مهم‌ترین آن‌ها تربیت جنسی است. در واقع کودک باید توانایی تشخیص افراد سالم را از افراد نا سالم داشته باشد و ضمن وارد شدن در جامعه بتواند از خود مراقبت کند تا تعرض به کودک اتفاق نیوفتد. برای آشنایی با نحوه تربیت جنسی کلیک کنید.

بنابراین پدر و مادر باید در هر مرحله از رشد شناختی کودک، متناسب با میزان فهم و سن او در مورد بدن انسان به او توضیحاتی بدهند. برخی گمان می‌کنند دادن اطلاعات جنسی به کودکان اصطلاحا چشم و گوش او را باز می‌کند. و سبب کنجکاوی بیشتر می‌شود. اما صحبت در مورد مسائل جنسی به این معنی نیست که تمامی موضوعات را به کودک خود توضیح دهید و ذهن او را مشغول کنید؛ بلکه باید اطلاعاتی در اندازه نیاز به او بدهید.

(در صورتی که احساس می‌کنید پیرامون چگونگی صحبت با کودک خود در مورد مسائل جنسی و تعرض به کودک نیازمند دریافت مشاوره هستید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید.)

در ادامه به راهکارهای مراقبت از کودکان در برابرتعرض به کودک پرداخته‌ایم:

? صحبت کردن پیرامون اعضای بدن

یکی از راهکارهای مقابله با تعرض به کودک، صحبت در رابطه با اعضای بدن است. کودکان باید با توجه به سنی که دارند، نام و کارایی هر کدام از اعضای بدن خود را بدانند. در واقع زمانی که کودک از تمامی اعضای بدن خود به خصوص اندام خصوصی‌اش اطلاع دارد، دیگران نمی‌توانند از ناآگاهی او سوء استفاده کنند. چگونگی بیان این موضوع با کودک بسیار حائز اهمیت است، بنابراین اگر نمی‌دانید چگونه باید شروع کنید، حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

? آموزش اندام های خصوصی

برای جلوگیری از تعرض به کودک، آموزش اندام های خصوصی الزامی است. کودک شما باید متوجه شود که برخی از اندام‌های بدن او خصوصی هستند. و دیگران به جز پدر و مادر حق دیدن و یا دست زدن به آن‌ها را ندارند. همینطور به او آموزش دهید که کودکتان نیز نباید اندام‌های خصوصی دیگر افراد را ببیند.

? آموزش مرزهای بدن برای مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی

یکی از راهکارهای جلوگیری از تعرض به کودک، آموزش مرزهای بدن است. کودک شما حتما باید بدانید که برخی مرزها در بدن انسان وجود دارد که نباید از آن‌ها عبور کند. به همین دلیل لازم است به او توضیح دهید که هیچ کس نباید به اندام خصوصی‌اش دست بزند؛ همینطور او هم نباید اندام خصوصی فرد دیگری را لمس کند. لازم است حتما به کودک‌تان آموزش دهید که به اندام خصوصی فرد دیگر دست نزد و به آن نگاه نکند. گاهی سوء استفاده‌گران برای شروع آزار جنسی کودکان از آن‌ها می‌خواهند که اندام خصوصی‌شان را لمس کند.

? مخالفت با رازداری درباره بدن

برای جلوگیری از تعرض به کودک، باید با رازداری درباره بدن مخالفت کنید. مجرمانی که اقدام به آزار جنسی کودکان می‌کنند، معمولا آن‌ها را تهدید می‌کنند و یا فریب می‌دهند که اگر به کسی بگویند همه او را مقصر می‌شناسند و احتمال دارند کتکش بزنند. بنابراین شما باید به فرزند خود بیاموزید که رازداری به هیچ عنوان خوب نیست و او باید کوچک‌ترین اتفاقات را نیز به شما بگوید. البته شما به عنوان والدین نیز باید شرایطی را برای کودک خود فراهم کنید که او بدون هیچ ترس و واهمه‌ای حتی رازهایی که از نظرش بد هستند را نیز به شما بگوید تا بتوانید کمکش کنید.

? آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

برای جلوگیری از تعرض به کودک، باید آموزش نه گفتن را به او آموزش دهید. به کودک خود مهارت نه گفتن را بیاموزید. برخی از کودکان از اینکه که به بزرگ‌ترها نه بگویند ناراحت می‌شوند. حتما به آن‌ها بگویید که در شرایطی که دوست ندارند و احساس ناراحتی می‌کنند، حتما نه بگویند و از آن موقعیت خارج شوند.

? از او بخواهید در مورد بدنش با شما صحبت کند

جهت جلوگیری از تعرض به کودک، باید از او بخواهید که در رابطه با بدنش با شما صحبت کند. بدون هیچ اقدام پرخاشگرانه‌ای به کودک خود اطمینان دهید که نزد شما، جای امنی دارد و به هیچ عنوان با او برخورد منفی نخواهید داشت. معمولا متجاوزان از کودکان می‌خواهند که سکوت کنند و حرفی به والدین خود نزنند؛ چراکه مورد تنبیه قرار می‌گیرند. بنابراین اگر شما بخواهید فرزند خود را بخاطر قربانی بودن تنبیه کنید، حرف متجاوز را تایید کرده‌اید. حتما شرایطی را فراهم کنید که فرزندتان به شما اعتماد کند و پیرامون بدنش با والدین خود صحبت کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

رفتار با کودکی که مورد تعرض قرار گرفته است

رفتار با کودکی که مورد تعرض قرار گرفته است

تعرض به کودک پس از آنکه مورد تائید قرار گرفت، باید همراه با درمان باشد. هرچقدر درمان سریعتر باشد، عمق آسیب ها کاهش می‌یابد. برای رفتار با کودکی که مورد تعرض قرار گرفته است. چند روش درمانی وجود دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

? درمان شناختی رفتاری

جهت رفتار تعرض به کودک، درمان شناختی رفتاری نیز کارآمد است. این نوع درمان کمک می‌کند تا کودک احساسات منفی خود را راحت تر مدیریت کند. و با خاطرات به شیوه ای صحیح برخورد کند. سپس والدین را در حضور کودک می‌آورند تا اتفاق رخ داده را به خوبی شرح دهد.

? روان درمانی

یکی از روش های رفتار جهت تعرض به کودک، روان درمانی است. در این روش درمانی اعتماد از دست رفته کودک را باز می‌گردانند و جهان بیرون را برای او بازسازی می‌کنند. همچنین رفتارها و روابط عادی را به کودک آموزش می‌دهند.

? روان درمانی والد کودک

در رفتار با تعرض به کودک، روان درمانی والد- کودک نیز موثر است. این درمان به بهبود روابط والدین، فرزندان و ایجاد پیوند قوی بین این دو متمرکز هستند. این شیوه از روان درمانی به والدین بسیار کمک می‌کند. و برای کشف ریشه های سوء استفاده و آموختن روش های موثر برای کنار آمدن با ناامیدی های اجتناب ناپذیر ناشی از آسیب به کودک موثر واقع می‌شود.

آینده کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند

آینده کسانی که مورد تعرض قرار گرفته اند پر از زخم های عمیق است. تعرض به کودک 2 تا 5 ساله، همراه با آسیب های عمیق روانی است. و نیاز به روانشناس الزامی است. کودک در این شرایط مورد افسردگی قرار گرفته است و رفتارهای خشونت آمیز دارد. زمانی که به تعرض کودکان زیر 5 سال پی ببرید؛ از عمیق شدن زخم ها جلوگیری می‌کنید. و نادیده گرفتن آن باعث تغییر در سرنوشت کودک می‌شود.

نادیده گرفتن تعرض به کودک مشکلات یادگیری در مدرسه، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، خودکشی، مشکلات شدید زناشویی و تبدیل شدن به آزارگر جنسی در بزرگسالی می‌شود. اما همه کودکانی که مورد تعرض قرار می‌گیرند؛ واکنش های شدید ندارند.

وضعیت پسرانی که مورد تعرض قرار گرفته اند

پسران هم می‌توانند مورد تعرض قرار بگیرند. آنها جدا از آزار جنسی با تجاوز جنسی نیز مواجه می‌شوند. پسرانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند؛ باید تحت درمان های روانشناختی قرار بگیرند. این افراد از لحاظ روحی و روانی آسیب های بسیار زیادی می‌بینند و در نهایت افسردگی نیز می‌گیرند. آنها دائم خود را سرزنش می‌کنند و عده ای به خودکشی فکر می‌کنند. والدینی که متوجه تعرض به کودک پسر شده‌اند؛ باید فورا او را تحت درمان روانشناس در بیاورند.

سخن آخر

پیرامون مراقبت از کودک در برابر تعرض به کودک توصیه می‌شود حتما از خدمات روانشناسی از متخصصین بهره ببرید. اینکه بخواهید با فرزندتان که سن کمی دارد، پیرامون مسائل جنسی و آسیب‌هایی که او را تهدید می‌کند، صحبت کنید؛ کار چندان آسانی نیست. در صورتی که نتوانید حرف‌های خود را درست و متناسب با سن کودک‌تان به او بگویید و او را آگاه کنید؛ خود می‌توانید زمینه آسیب را برایش فراهم نمایید. بنابراین برای مراقبت از کودک‌تان در برابر آزار جنسی، حتما از مشاوره افراد آگاه در این زمینه و روانشناسان کودک بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر درباره عوارض و پیامدهای کودک آزاری جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت در برابر تعرض به کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره