تشخیص استرس در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تشخیص استرس در کودکان موضوع بسیار مهمی است. استرس هیجان منفی است که همه ما در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اما این احساسات در کودکان می‌تواند تأثیرات منفی بیشتری داشته باشد. کودکان به دلیل توانایی کمی که در کنترل محیط اطراف‌شان دارند بیشتر درگیر استرس می‌شوند.

همچنین توانایی آن‌ها برای کنترل این شرایط نیز کمتر از بزرگسالان است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و نگرانی را در فرزندتان شناسایی کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. تشخیص به‌موقع نشانه‌های استرس در کودکان تأثیر بسیاری در درمان بهتر آن‌ها خواهد داشت. بسیاری از مواقع شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده استرس در کودکان تان را کاهش بدهید. اما اگر احساس می‌کنید بیشتر مواقع استرس در کودکان تان وجود دارد شاید بهتر باشد راجع به این موضوع مشاوره کودک بگیرید.

اهمیت تشخیص استرس در کودکان

بسیاری از مواقع ما نسبت به مشکلات روحی و استرس در کودکان بی‌توجه هستیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم کودکان به دلیل ارتباط کمتری که با مشکلات اجتماعی دارند دچار نگرانی نمی‌شوند. یا شاید احساس کنیم آن‌ها هر مشکلی هم که داشته باشند اهمیت چندانی ندارد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نیز درست مانند بزرگسالان درگیر احساسات منفی مثل اضطراب می‌شوند. استرس در کودکان به مراتب نگران‌کننده‌تر از بزرگسالان است.

حتی شاید بتوانیم بگوییم که استرس در کودکان بر بزرگسالی و شخصیت شان هم تاثیر می گذارد. بزرگسالان احساسات مختلف را می‌شناسند و قدرت بیشتری در کنترل شرایط دارند. این در حالی است که کودکان بسیاری از مواقع نمی‌دانند احساسی که تجربه می‌کنند چه نام دارد. به‌علاوه توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با شرایط پیش‌آمده بسیار کمتر از بزرگسالان است. همین موضوع می‌تواند باعث شود که فرزند شما درگیر مشکلات بیشتری به دلیل اضطراب باشد.

برای مثال بسیاری از مواقع افت تحصیلی از جمله نشانه‌هایی است که با استرس کودکان همراه می‌شود. این شرایط می‌تواند فرزند شما را تا حد زیادی از همسالان عقب بیندازد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما نشانه‌های استرس در کودکان را بشناسید و به‌محض مشاهده آن‌ها به این موضوع واکنش نشان دهید. همان‌طور که گفتیم اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید استرس فرزندتان را مهار کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با علائم و نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

تشخیص استرس در کودکان

استرس در کودکان باتوجه‌به ویژگی‌های شخصیتی و محیط زندگی شان نشانه‌های مختلفی دارد. بااین‌حال بعضی از نشانه‌ها با احتمال بیشتری در کودکان مضطرب دیده می‌شود. از جمله نشانه‌های استرس در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با توجه به این نشانه ها تشخیص استرس در کودکان داده می شود. برای آشنایی با تست اضطراب اسپنس کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه‌های رفتاری

اولین چیزی که هنگام استرس در کودکان ممکن است دیده شود تغییر رفتار آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم بیشتر مواقع کودک نمی‌تواند روی احساسی که دارد اسمی بگذارد. همچنین راه مقابله کردن با احساسات منفی خود را نیز بلد نیست. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند شما را از استرس فرزندتان آگاه کند تغییراتی است که در رفتار او می‌بینید. از جمله رفتارهایی که می‌بایست شما را راجع به استرس در کودکان تان حساس کند به شرح زیر است. اما برای تشخیص استرس در کودکان حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • پرخاشگری و بدرفتاری
  • ساکت شدن‌های ناگهانی
  • بی‌میلی به برقراری ارتباط با دیگران
  • تکرر ادرار یا شب ادراری
  • ازدست‌دادن تمرکز و بی‌توجهی

برای آشنایی با علت رفتارهای زیر روی آن کلیک کنید.

مکیدن انگشت در کودکان

ناخن جویدن در کودکان

وسواس در کودکان

تشخیص نشانه‌های جسمانی استرس در کودکان

استرس و نگرانی بسیاری از مواقع خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. به همین خاطر سلامتی جسمانی فرزندتان یکی دیگر از نشانه‌هایی است که خبر از استرس در کودکان می‌دهد. احساس سردرد و دل‌درد ناگهانی، بیماری‌های روان‌تنی و به‌خصوص حساسیت‌های پوستی از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌بایست توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشید.

نشانه‌های عاطفی و هیجانی

استرس یک هیجان منفی است. پس طبیعی است که شما بسیاری از مواقع به همراه استرس حالات روحی منفی دیگری را نیز در فرزندتان مشاهده کنید. از جمله این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ترسیدن بیش از حد از یک یا چند موضوع
  • گریه و پریشانی
  • ناگهان دچار احساس وحشت‌زدگی می‌شود

تشخیص استرس در کودکان با آموزش صحبت‌کردن

ضعف در مهارت‌های کلامی بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرزند شما نتواند راجع به آنچه تجربه می‌کند صحبت کند. به همین خاطر هرگز نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک درست مانند یک بزرگسال به شما اعلام کند که دچار استرس شده است. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم نشانه‌های استرس نیز می‌تواند باتوجه‌به شخصیت هر کودک متفاوت باشد.

همچنین خیلی اوقات نشانه‌هایی که می‌بینید می‌توانند دلایل مختلف دیگری هم داشته باشند. به همین خاطر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای تشخیص و همین‌طور کم‌کردن استرس فرزندتان از آن استفاده کنید صحبت‌کردن است. سعی کنید هر روز زمانی را برای صحبت‌کردن با کودک اختصاص بدهید. با این روش شما متوجه جریان فکری فرزندتان و همین‌طور ترس‌های وی خواهید شد. این موضوع بیش از هر راهکار دیگری به شما در شناسایی استرس‌های کودک کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی

تشخیص استرس کودکان به کمک مشاوره

استرس در کودکان موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد. کودکان در دوره سنی قرار دارند که می‌بایست مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. اما وقتی فرزند شما درگیر اضطراب باشد ظرفیت ذهنی کمتری برای یادگیری خواهد داشت. همین موضوع به‌تدریج باعث می‌شود که آن‌ها از سایر همسالان‌شان عقب بمانند؛ این شرایط احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای‌شان به همراه خواهد داشت.

به‌علاوه تحقیقات نشان داده استرس‌های کودکی اگر درمان نشوند تا بزرگسالی همراه فرد باقی می‌مانند؛ و شانس درمان آن‌ها در سنین بالاتر کمتر خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی نشانه‌های استرس را در فرزندتان می‌بینید برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید. بهترین روش برای درمان استرس کودک این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که در زمینه مشکلات کودکان دارند می‌توانند به شما و فرزندتان برای بهتر کردن شرایط کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص استرس در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های استرس در کودکان چیست؟

بدرفتاری و پرخاشگری، سکوت‌های ناگهانی، مشکلات جسمانی مثل سردرد و دل‌درد می‌توانند نشانه‌هایی از استرس در فرزند شما باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره