روز اول مدرسه چه نکاتی باید رعایت شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روز اول مدرسه از روزهای شیرین و به یادماندنی برای بسیاری از نوآموزان اول ابتدایی است و معمولا تمامی دانش‌آموزان خاطرات خوبی را از این روز به یاد می‌آورند. در این میان کودکانی هستند که وابستگی زیادی به والدین‌شان دارند، به همین دلیل نمی‌توانند به راحتی از آن‌ها جدا شوند و وارد دنیای جدید مدرسه گردند. همین موضوع سبب می‌شود که در اولین روز مدرسه ناراحت باشند و نتوانند با دیگر همسالان خود ارتباط برقرار کنند.

کودکانی با وابستگی بسیار زیاد به والدین، معمولا به دلیل اضطراب جدایی دچار رنج روانی می‌شوند؛ اما جای نگرانی نیست و این مشکل با دریافت مشاوره کودک قابل درمان است. در ادامه همراه ما باشید تا با نکات مهم روز اول مدرسه آشنا شویم.

برای دریافت مشاوره در زمینه روز اول مدرسه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روز اول مدرسه

حال روز اول مدرسه

روز اول مدرسه برای بسیاری از دانش آموزان سخت و دشوار است. این دانش آموزان به دلیل اضطراب و ترس از جدایی والدین، در روز اول مدرسه خاطره خوبی ندارند. معمولا بیشتر بچه ها در این روز گریه می‌کنند و ترس بزرگی را تجربه می‌کنند. اما خوشبختانه این ترس ها دوام ندارند و به مرور زمان رفع می‌شوند.

والدین باید به روز اول مدرسه کودک دقت کنند و این بخش را مهم در نظر بگیرید. در این مقاله راجع به روز اول مدرسه کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اضطراب نوآموزان کلاس اولی در روز اول مدرسه

استرس و اضطراب در روز اول مدرسه برای کودکان کلاس اولی، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. هر کودک استرس خود را با واکنش‌های مختلفی همچون ناراحتی، گریه کردن، جویدن ناخن، پرخاشگری و عصبانیت، شب ادرای، لکنت زبان، حالت تهوع، دل‌درد، بی‌قراری و … نشان می‌دهد.

بنابراین توصیه روانشناسان این است که اگر علائمی که نام بردیم را در کودک کلاس اولی خود مشاهده کردید، حتما سعی کنید به او آرامش بدهید و از میزان استرس و اضطراب او بکاهید.

دلیل ناخوشایند بودن روز اول مدرسه برای برخی از کودکان‌‌

اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع بپردازیم، روز اول مدرسه برای اغلب دانش آموزان، یک روز یه یاد ماندنی و خاطره انگیز است. چرا که آن‌ها در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرند که برای‌شان تجربیات بسیاری را به دنبال دارد.

در این میان برخی از کودکان نمی‌توانند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند؛ به همین دلیل روز اول مدرسه برای‌شان چندان خوشایند نیست. اینکه کودکان از روز اول مدرسه خاطرات خوبی را به یاد ندارند، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

? جدایی از والدین

? دور شدن از محیط خانه

? ترس از مدرسه

? قرار گرفتن در محیطی جدید و غریبه

? جدیت کارکنان مدرسه

? کمتر شدن زمان بازی کودکان

? اضطراب ناشی از تنهایی

? و …

نکته جالبی که در این رابطه وجود دارد، این است که دلیل ناخوشایند بودن روز اول مدرسه برای بسیاری از کودکان، رفتار اشتباه والدین آن‌ها می‌باشد؛ به گونه‌ای که استرس و اضطراب را به کودک خود منتقل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود والدین در این رابطه با یک روانشناس مشورت کنند. تا بدون هیچ مشکلی کودک نوآموز خود را برای رفتن به مدرسه آماده نمایند. جهت آشنایی بیشتر با مزایای فرستادن کودک به مهد کودک کلیک کنید.

چطور روز اول مدرسه را خاطره ساز کنیم؟

خاطرات روز اول مدرسه

در جهت کاهش استرس و اضطراب‌های کودک برای حاضر شدن در روز اول مدرسه و ایجاد یک خاطره شیرین در روز اول مدرسه والدین نقش زیادی دارند و می‌توانند با استفاده از راهکارهای موثر، استرس و اضطراب کودک خود را از بین ببرند. در ادامه به منظور کمک به شما عزیزان به راهکارهایی برای آماده سازی کودکان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با روش‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه کلیک کنید.

? بردن اسباب بازی به مدرسه

اگر فرزندتان تمایل دارند یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را با خود به مدرسه ببرد، این اجازه را به او بدهید. بردن وسیله مورد علاقه همراه خود به مدرسه، سبب می‌شود که کودکان تصویر ذهنی خوبی را از روز اول مدرسه داشته‌باشند.

بنابراین شما والدین گرامی نباید فرزندتان را به این خاطر سرزنش کنید؛ چرا که به همراه داشتن یک وسیله آشنا در روز اول مدرسه، می‌تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی کودک‌تان شود. در این روز برای کودکان کلاس اولی، خبری از درس نخواهد بود و معمولا برایشان برنامه‌های شاد و جشن‌های کودکانه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اشکالی ندارد او یکی از اسباب‌بازی‌هایش را در این روز شاد همراه خود داشته باشد.

? در روز اول مدرسه کنار کودک‌ تان باشید

برای خاطره ساز کردن روز اول مدرسه، کنار کودک خود بمانید. کودک شما برای اولین بار در محیط مدرسه قرار می‌گیرد؛ بنابراین او را تنها نگذارید. برخی از والدین بلافاصله پس از رساندن فرزند خود به مدرسه، او را تنها می‌گذارند و همین موجب مدرسه هراسی فرزندشان می‌شود. اگر فرزندتان به حضور شما نیاز دارد و آرامش می‌گیرد، بهتر است حتی برای چند ساعت کنار او بمانید.

برای جلوگیری از هراس، روز اول مدرسه کنار کودک خود باشید. گاهی دلیل مدرسه‌ هراسی کودکان نیز داشتن اضطراب جدایی است؛ در چنین کودکانی، مادر باید به صورت تدریجی از کودک خود جدا شود تا کودک کم‌کم بتواند با نبود والدینش کنار بیاید و به تنهایی با همسالانش زمان بگذراند.

در صورتی که احساس می‌کنید کودک شما نیز دارای اضطراب جدایی است، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر جهت کاهش این اضطراب، از مشاوره کودک استفاده کنید. برای درمان ترس از مدرسه در کودکان کلیک کنید.

? آشنا کردن کودک با مدرسه

در روز اول مدرسه، کودک را با مدرسه آشنا کنید. امروزه تقریبا اغلب کودکان قبل از تجربه مدرسه، به مهد کودک می‌روند و به همین دلیل تا حد زیادی با قوانین مدرسه آشنا هستند. از مزیت‌های فرستادن کودک به مهد کودک، این است که کودکان در سنین پایین‌تر در جمع همسالان خود قرار می‌گیرند. و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تقویت می‌شود. ضمن اینکه اضطراب و استرس‌شان برای حضور در مدرسه نیز از بین می‌رود.

اگر کودک‌تان تجربه مهد کودک را ندارد، در نظر داشته باشید که قرار گیری یکباره او در محیط مدرسه، می‌تواند منجر به واکنش‌های منفی او شود. بنابراین سعی کنید قبل از شروع مدرسه پیرامون رفتار با معلم، دوست شدن با همسالان، پوشش، هدف از مدرسه رفتن و … به او توضیحاتی بدهید. همین‌طور توصیه می‌شود که یک روز او را به مدرسه ببرید تا با محیط آنجا نیز آشنا شود و به یکباره در روز اول مدرسه، خود را تنها و در محیطی عجیب و غریب تصور نکند.

? تقویت اشتیاق مدرسه رفتن در کودک‌

سعی کنید با رفتارهای خود، میزان اشتیاق فرزندتان برای روز اول مدرسه زیاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید با یکدیگر به بازار بروید و اجازه دهید فرزندتان با سلیقه خودش، لوازم تحریر مورد نیازش را انتخاب کند. استفاده از لوازم تحریر انگیزه و اشتیاق زیادی را برای شروع مدرسه به کودکان می‌دهد.

? برای کودک تغذیه مناسب بگذارید

یکی از کارهایی که والدین باید برای روز اول مدرسه فرزندانشان در نظر بگیرند؛ تغذیه سالم است. برای اینکه کودک اشتیاقی برای مدرسه داشته باشد؛ خوراکی های مورد علاقه او را در اختیارش قرار دهید و بگویید که هر زنگ تفریح باید این خوراکی ها را بخورد. در این شرایط میلی برای رفتن به مدرسه برای او باقی می‌ماند.

? اجازه دهید فرزند خودش کارش را انجام دهد

برای روز اول مدرسه، بهتر است که اجازه دهید خود کودک کارهایش را انجام دهید. او را به خود وابسته نکنید. و بگذارید که مسئولیت کارهای خودش را گردن بگیرد. به بچه ها امر و نهی نکنید و کارهایشان نیز انجام ندهید.

? آرامش خود را حفظ کنید

برای روز اول مدرسه کودک والدین باید استرس خود را کنترل کنند و آرامش داشته باشند. زمانی که استرس وجود داشته باشد به کودک منتقل می‌شود و باعث نگرانی بیشتر او نیز خواهد شد.

? احترام به معلم و بچه های دیگر را آموزش دهید

روز اول مدرسه کودک با دوستان و معلمان آشنا می‌شود. به همین دلیل باید احترام به آنها را به او آموزش دهید تا هم بتواند شاگرد خوبی برای معلم باشد و هم دوستان خوبی را پیدا کند.

نکات مهم و کلیدی روز اول مدرسه کلاس اولی‌ها

در ادامه به برخی نکات مهم و کلیدی اشاره کرده‌ایم. که با انجام آن‌ها، کودک خود را بیش از گذشته برای حضور در مدرسه آماده کنید. با این نکات، کودک برای روز اول مدرسه آماده می‌شود.

? سعی کنید چند روز قبل از شروع مدرسه بر روی ساعت خواب کودک‌تان کار کنید. بهتر است در ساعت مناسبی به او شام سبکی بدهید تا زودتر به خواب برود و صبح نیز راحت‌تر از خواب بیدار شود.

? برای کودک‌تان روپوش و لباس مناسبی تهیه کنید. این موضوع به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد. و تمایل دارند با پوشیدن آن در مدرسه حاضر شوند.

? برای فرزندتان آب و تغذیه سالمی برای زمانی که در مدرسه است، در نظر بگیرید.

? سلام در مدرسه، اجازه برای صحبت در مدرسه، مودب و صحبت دوستانه و … را به فرزند خود آموزش دهید.

? رعایت بهداشت فردی در مدرسه همچون استفاده از لیوان و دستمال، دستشویی رفتن و شستن مرتب دست‌ها را به کودکتان یاد دهید.

? به او بیاموزید که چگونه کفش‌های خود را بپوشد و پس از اتمام کلاس تمامی وسایلش را در کیف خود قرار دهد.

? با کودکتان صحبت کنید که هر گونه مشکلی که در مدرسه داشته باشد را می‌تواند با شما مطرح کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهتر است حل کردن مشکلات ساده و پیش پا افتاده را به کودک‌تان بسپارید و اجازه دهید او از پس مشکلاتش بر بیاید.

کلام آخر

برای روز اول مدرسه همه والدین باید آمادگی داشته باشند. این آمادگی در زمینه های گوناگونی باشد تا کودک با آرامش کامل به مدرسه برود. در این راه نیز از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روز اول مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره