خستگی و بی حالی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس خستگی و بی حالی در بارداری برای خیلی از خانم‌ها طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. خستگی و بی حالی معمولا در سه ماه اول و سه سوم شایع می‌باشد. این موضوع برای خانم‌های شاغل ممکن است تبدیل به یک چالش اساسی شود. اگر این وضعیت باعث شده نتوانید به کارهای روزمره تان برسید و یا از این وضعیت خسته شده‌اید، با ما در ادامه همراه باشید تا راهکارهایی برای کاهش و مدیریت بی حالی ناشی از بارداری ارائه دهیم. برای کسب اطلاع بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی و بی حالی در بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خستگی و بی حالی در بارداری

خستگی و بی حالی در بارداری کاملا طبیعی است. بر اساس یک مطالعه معتبر، 95 درصد از خانم ها در دوران بارداری خستگی را تجربه می‌کنند. اما میزان خستگی ها در افراد متفاوت است. این بی حالی ها معمولا در سه ماه اول بارداری نمایان می‌شود. در سه ماه دوم از بین می‌رود و دوباره در سه ماه آخر بروز می‌کند.

خستگی و بی حالی در بارداری به احتمال زیاد به دلیل افزایش پروژسترون است. که این موضوع برای اوایل بارداری است. در اواخر بارداری نیز علت خستگی ها، اختلالات خواب و افزایش ناگهانی وزن جنین است. از نشان های این نوع خستگی می‌توان به چرت زدن در جلسات کاری، احساس کمبود انرژی و خوابیدن های فوری اشاره کرد. در این مقاله راجع به خستگی و بی حالی در بارداری به طور کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

از چه زمانی احساس خستگی و بی حالی در بارداری به وجود می‌آید؟

خستگی و بی حالی در بارداری ممکن است از همان روزهای آغازین بارداری شروع شوند. این خستگی تا سه ماهه دوم ادامه دارد. با گذشت سه ماه از بارداری و شروع سه ماهه دوم بارداری معمولا احساس خستگی به حداقل میزان خود می‌رسد. خستگی و بی‌حالی مجدد با شروع سه ماهه سوم بارداری به سراغ شما مادر باردار عزیز، می‌آید، اما هیچ جای نگرانی نیست. استراحت به رشد و حفظ امنیت جنین کمک می‌کند.

بررسی علل خستگی و بی حالی در دوران بارداری

دلایل مربوط به خستگی و بی حالی در بارداری را به دوره‌ها سه ماهه اول و سوم تقسیم‌بندی می‌کنند. البته علاوه بر دلایل مختص هر ماه، برخی بیماری‌ها نیز در بروز خستگی و بی‌حالی در بارداری نقش دارند. در این بخش مقاله علت خستگی و بی حالی در بارداری را توضیح داده ایم.

? عوامل محرک در بروز خستگی

? استرس و اضطراب مزمن

? حالت تهوع صبحگاهی

? بی خوابی

? کاهش فشار قند خون

? افزایش سطح استروژن و پروژسترون

? درد کمر

?درد لگن

? مشکلات گوارشی

? علل خستگی در سه ماهه اول

رسیدن اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد به کودک از طریق جریان خون مادر و از اندامی مخصوص به نام جفت صورت می‌گیرد. پروسه ساخت جفت در سه ماهه اول انجام می‌شود. این امر انرژی زیادی را از مادر باردار خواهد گرفت و منجر به خستگی و بی حالی در بارداری خواهد شد. هم‌چنین جریان خون مادر جهت رساندن اکسیژن و مواد غذایی به جنین افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون از دیگر علل خستگی و بی‌حالی در بارداری به شمار می‌رود.

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد نیز می‌تواند از علل خستگی و بی حالی در بارداری به شمار رود. افزایش هورمون پروژسترون در بارداری منجر به تغییرات روحی و عاطفی می‌شود. روبرو شدن با طیف متفاوتی از عواطف و احساسات خسته‌کننده خواهد بود. افزایش ضربان قلب، افزایش مصرف آب و مایعات و مواد مغذی، کاهش قندخون، کاهش فشارخون و دیگر تغییرات متابولیسمی می‌تواند از علل خستگی و بی‌حالی در بارداری باشد.

? علل خستگی در سه ماهه سوم

جنین در حال رشد شما در سه ماهه سوم وزن بالاتری دارد. همین امر سبب خستگی و بی‌حالی در بارداری خواهد شد. اختلال در چرخه خواب و استراحت نیز خستگی و بی حالی در بارداری را برای زنان باردار به ارمغان می‌آورد. با پیشرفت بارداری عواملی مانند سوزش سر دل، تکرر ادرار، کمردرد و گرفتگی پا باعث بی‌خوابی شده و از طرف دیگر بی‌خوابی نیز باعث خستگی می‌گردد.

برای آشنایی با سایر عوارض بارداری کلیک کنید.

آیا خستگی و بی حالی در بارداری نشانه مشکل بزرگ است؟

بر اساس نظر پزشکان، خستگی و بی حالی در بارداری می‌تواند از علائم کم خونی فقر آهن باشد. بنابراین در اولین ویزیت پزشکی باید تست خون بدهید تا میزان آهن خون شما اندازه گیری شود. افسردگی، کاهش یا افزایش هورمون تیروئید، عفونت های ویروسی و حالت تهوع می‌تواند دلیل بی حالی و خستگی باشد. جدا از دلیل چنین حالی، هر زمان که احساس خستگی بسیار شدید داشتید، با پزشک تماس بگیرید و یا به صورت حضوری مراجعه کنید.

برای آشنایی با بهترین تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

بیماری های موثر در بروز خستگی

کم‌خونی که با علائم رنگ‌پریدگی، ضعف و خستگی خود را نشان می‌دهد. این بیماری می‌تواند خستگی و بی حالی در بارداری را نشان دهد.

کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، هر دو، منجر به احساس خستگی و بی حالی در بارداری می‌شود. یکی دیگر از بیماری‌هایی که منجر به خستگی می‌شود، دیابت است. آزمایشات مربوط به بررسی و تشخیص دیابت بارداری را در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ انجام می‌شود. اگر بیش از اندازه و حد معمول احساس خستگی و بی حالی و کاهش سطح انرژی دارید و در کنار آن علائمی چون احساس غم و اندوه، تمایل به خوابیدن تمام وقت که حداقل دو هفته ادامه دارد، می‌تواند نشانه افسردگی قبل از زایمان باشد. این مورد را به پزشک اطلاع دهید تا درمان‌ها موثر برای شما را به کار بگیرد.

درمان خستگی و بی حالی بارداری

برای درمان خستگی و بی حالی در بارداری، بیشتر از قبل استراحت کنید. از دوره‌ها استراحت در میان فعالیت‌ها روزانه غافل نشوید. نگران انجام کارهای منزل نباشید. از همسرتان بخواهید انجام این امور را به دست بگیرد. هم‌چنین می‌توانید از سایر نیروها کمکی (پدر، مادر، خواهر یا برادر) بهره ببرید. برنامه‌ریزی مناسبی برای خواب خود داشته باشید. داشتن هشت ساعت خواب در شب در کاهش خستگی بارداری موثر است.

رژیم غذایی مناسب به کاهش خستگی و بی حالی در بارداری کمک می‌کند. به اندازه کافی آهن، پروتئین و کالری دریافت کنید. دریافت پنج نوبت میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ورزش کردن می‌تواند در رفع خستگی موثر باشد. ورزش‌های سبک مانند نیم ساعت پیاده‌روی در روز در بازیابی سطح انرژی از دست رفته موثر است. اگر در بیرون از منزل فعالیتی دارید، در صورت امکان ساعات کاری خود را کاهش دهید.

از دورهمی‌ های غیر ضروری و نشست و برخاست‌های طولانی مدت برای رفع خستگی و بی حالی در بارداری پرهیز کنید. از نوشیدن فراوان مایعات به ویژه آب غافل نشوید. البته از مصرف آب چند ساعت قبل از خواب به دلیل نیاز پیدا کردن به دفع ادرار در طول شب و استراحت، پرهیز کنید. نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای را کمتر مصرف کنید. هم‌چنین نوشیدن مشروبات الکلی را به طور کل کنار بگذارید.

برای اشنایی با بهترین روش های حل مشکلات در بارداری کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

چه زمانی برای خستگی و بی حالی بارداری باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خستگی و بی حالی در بارداری را همراه با علائمی که در ادامه ذکر کرده ایم؛ تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

? کاهش بینایی

? تورم دست یا پا

? تنگی نفس

? سر درد های شدید

? درد قسمت بالای شکم

? تپش قلب

? تکرر ادرار

? سرگیجه

کلام آخر

احساس خستگی و بی حالی در بارداری در سه ماه اول و آخر طبیعی است. برای اینکه از میزان این خستگی ها کم کنید، لازم به انجام سبک زندگی درست و سالم است. ورزش، رژیم غذای سالم، مصرف آب و کاهش کافئین باعث کم شدن خستگی و بی حالی در بارداری می‌شود. اگر این خستگی را همراه با سرگیجه، تکرر ادرار و … که داخل مقاله ذکر کرده ایم؛ تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی و بی حالی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره