فرستادن کودک به مهد کودک از چه زمانی مناسب است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرستادن کودک به مهد کودک نیازمند این است که فرزندتان به سن خاصی رسیده باشد و آمادگی لازم را برای حضور در مهد به دست آورده باشد. مهد کودک برای کودکان دارای مزایا و معایبی است و ممکن است والدین به دلایل گوناگونی تصمیم بگیرند که فرزندشان را از سنین خردسالی به مهدکودک بفرستند. اطلاع داشتن از مزایا و معایب فرستادن کودک به مهد سبب می‌شوند که والدین راحت‌تر بتوانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

توصیه می‌شود پدر و مادرهایی که تصمیم خود را برای فرستادن فرزندشان به مهد کودک قطعی کرده‌اند، حتما از ملاک‌هایی که در انتخاب مهد کودک حائز اهمیت است، مطلع شوند. در ادامه با سن فرستادن کودک به مهد کودک و همینطور نکات مهم پیرامون این موضوع آشنا می‌شویم. در صورت وجود هر نوع مساله می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرستادن کودک به مهد کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فرستادن کودک به مهد کودک

راه های فرستادن کودک به مهد کودک

فرستادن کودک به مهد کودک امروز به عنوان مد و با کلاس بودن خانواده تلقی می‌شود. اما والد آگاه زمان بیشتری را خودش برای تربیت کودک صرف می‌کند. امروزه زندگی‌ها به گونه‌ای شده که پدر و مادرها مشغله‌های کاری بسیاری دارند؛ به همین دلیل مجبور می‌شوند برای نگهداری از فرزندشان، آن‌ها را به مهد کودک بفرستند.

البته در این میان نیز والدینی هستند که شاغل نیستند اما به منظور پرورش مهارت‌های ارتباطی کودک‌شان تمایل دارند فرزندشان به مهد کودک برود. فرستادن کودک به مهدکودک سبب تقویت روابط اجتماعی او می‌شود و فرزندتان می‌تواند با دریافت آموزش‌های لازم، برای ورود به مدرسه و شروع تحصیل آماده گردد.

فروشگاه آرامیس

توصیه می‌شود حتما درباره روانشناسی دانش آموزان ابتدایی بخوانید.

مزیت های فرستادن کودک به مهدکودک چیست؟

فرستادن کودک به مهد کودک دارای مزیت‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

? فرستادن کودک به مهد کودک سبب می‌شود، فرزندتان اولین استقلال خود را تجربه کند و زمان‌هایی را بدون پدر و مادر با همسالان خود بگذراند.

? مهد کودک‌ها فضای مناسبی برای آموزش کودکان در سنین پایین مهیا می‌کنند. کودکان می‌توانند در این مهدها مهارت‌های ابتدایی همچون شمارش، زبان دوم، شعرهای کودکانه و … را بیاموزند.

? پرداختن به برخی کارهای گروهی همچون سرود خواندن، نمایش‌های عروسکی و … سبب می‌شود که فرزندتان همکاری با دیگران را برای رسیدن به هدف مشترک بیاموزد.

? گذراندن زمان در مهد کودک منجر به پرورش قوای ذهنی و همینطور مهارت‌های جسمانی فرزندتان خواهد شد.

? فرستادن کودک به مهدکودک سبب رشد اجتماعی کودک شده و او نحوه برقراری تعامل با همسالان خود و همینطور مربیان را می‌آموزد.

? وقتی کودک در مهد کودک است، مادر می‌تواند از این فرصت برای پرداختن به کارهای شخصی خود استفاده کند.

? قرار گرفتن در محیط مهد کودک منجر به آماده شدن او برای مدرسه رفتن می‌شود.

? مهارت‌های گفتاری، شنیداری، دیداری و لامسه کودکان در مهد کودک به واسطه سرود خوانی، قصه گویی و … تقویت می‌شود.

? کودکان می‌توانند در کنار همسالان خود به ورزش و بازی بپردازند.

? در مهد کودک متناسب با سن کودک، برخی مفاهیم اولیه ریاضی، بخوانیم و علوم آموزش داده می‌شود.

سن مناسب برای فرستادن کودک به مهد کودک

مادرانی که شاغل هستند، پس از چند ماه مرخصی باید مجدد به کار خود بازگردند؛ اما توصیه روانشناسان این است که فرستادن کودک به مهد کودک زیر 5 سال اشتباه است. بهتر است قبل از سن دو یا سه سالگی از یکی از آشنایان خود مثل مادربزرگ کودک، بخواهید که از او مراقبت کند.

کودکان تا سن دو سالگی به طور طبیعی دارای اختلال اضطراب جدایی از مادر هستند؛ به همین دلیل بهترین کار این است که نزد مادر خود بمانند. پس از سن دو تا سه سالگی می‌توانید فرستادن کودک به مهد کودک را آغاز کنید. حتی اگر شاغل نیستید بهتر است برای شروع روند استقلال و اجتماعی شدن فرزندتان، پس از سه سالگی او را به مهد کودک بفرستید تا محیطی غیر از خانه را تجربه نماید.

برای آشنایی با راه های اماده کردن کودک برای روز اول مدرسه کلیک کنید.

معایب فرستادن زودهنگام کودک به مهد کودک چیست؟

به عقیده روانشناسان فرستادن کودک به مهد کودک در سنین شیرخوارگی، منجر به قرار گرفتن آن‌ها در برابر آسیب‌های مربوط به دلبستگی می‌شود. دو سال اول زندگی، دوره حساسی برای رشد دلبستگی کودکان است؛ به طوری که جدا شدن از مادر منجر به اضطراب کودک می‌شود. دور ماندن طولانی مدت کودک از مادر سبب می‌شود که او احساس ناامنی کند و رابطه عاطفی خوبی با مادر و دیگر افراد برقرار نکند. بنابراین توجه دائمی مادر به کودک تا دو سالگی می‌تواند در رشد روانی و عاطفی بهتر کودک، موثر باشد.

آماده سازی کودک برای ورود به مهد کودک

ممکن است کودک در ابتدا به محیط مهد کودک عادت نداشته باشد و نخواهد از شما جدا شود. برای اینکه بتوانید آماده سازی جهت فرستادن کودک به مهد کودک را انجام دهید؛ به نکات زیر توجه نمایید.

? قبل از اینکه کودکتان را به مهد کودک بفرستید، در مورد آنجا با او حرف بزنید. از نکات مثبت مهد کودک و همسالانی که در آنجا می‌توانند با او بازی کنند، صحبت کنید و ذهنیت مثبتی برایش ایجاد نمایید.

? اگر فرزندتان از اینکه تنها در مهد کودک باشد، می‌ترسد سعی کنید به تدریج و کم‌کم او را تنها بگذارید. در روزهای ابتدایی نزد او بمانید تا بتواند با محیط جدید و همسالانش سازگار گردد. (اگر کودک‌تان با گذشت یک ماه، باز هم نمی‌تواند تنها در مهد با دوستانش بازی کند و برای نرفتن به مهد گریه می‌کند، حتما از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.)

? قبل از فرستادن کودک‌تان به مهد کودک برخی توانایی‌های لازم همچون مراقبت از خود، غذا خوردن، لباس پوشیدن، درخواست کمک از دیگران و … را به او آموزش دهید.

برای آشنایی با راه های عادت دادن کودک به مهد کلیک کنید.

وابستگی به والدین و عدم تمایل برای رفتن به مهدکودک

فرستادن کودک به مهد کودک باید بر اساس علاقه باشد. همانطور که اشاره کردیم برخی از کودکان تمایلی برای رفتن به مهد کودک ندارند و دلیل این موضوع وابستگی شدید به والدین می‌باشد. اگر فرزندتان به دلیل وابستگی بیش از اندازه به شما در مهد کودک بی‌قراری می‌کند، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید.

❌ با فرزندتان صحبت کنید و متوجه شوید که چرا او به مهد کودک علاقه ندارد و یا احساسش پیرامون مهد کودک چیست.

❌ اگر کودک‌تان به هیچ عنوان طاقت جدایی از شما را ندارد، سعی کنید گاهی مراقبت از او را به نزدیکان مورد اعتمادتان بسپارید.

❌ اگر کودک‌تان در مهد کودک مانده است، بعد از خداحافظی کردن مجدد به مهد برنگردید؛ چراکه حواس او دوباره از محیط پرت شده و مجدد بر روی شما معطوف می‌شود.

❌ به موقع به دنبال کودک‌تان بروید، چراکه منتظر ماندن او را مضطرب می‌کند و احساس می‌کند که شما او را فراموش کرده‌اید.

❌ اجازه دهید یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‎‌اش یا وسیله‌ای که دوست دارد مثل لباس و یا پتو را با خود به مهد ببرد. داشتن یک وسیله آشنا به او قوت قلب می‌دهد.

❌ گاهی پیرامون مهد کودک از کودک‌تان سوالی کنید و مطمئن شوید که موضوع آزار دهنده‌ای برای او وجود نداشته باشد.

در نظر داشته باشید که کودک شما برای اجتماعی شدن نیازمند زمان است، بنابراین برای اینکه فرزندتان آماده رفتن به مهد شود، صبور باشید. می‌توانید روزهای ابتدایی کمی در مهد منتظر بمانید و پس از اینکه او سرگرم بازی شد از او خداحافظی کنید. ممکن است در روزهای اول کودک‌تان زمان کمتری در مهد بماند؛ اما به تدریج این ساعات را زیاد کنید تا او کاملا با شرایط جدید سازگار شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ملاک های مهم در انتخاب مهد کودک

حتما در نظر داشته باشید که قبل از فرستادن کودک به مهد کودک، با در نظر گرفتن ملاک‌های مهم، مهد کودک مناسبی را برای او انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین ملاک‌هایی که باید در انتخاب مهد کودک به آن توجه کنید اشاره کرده‌ایم.

? مهد کودک باید دارای پروانه رسمی از بهزیستی باشد.

? در مهد کودک باید به ازای هر 10 کودک شیر خوار، یک مربی و به ازای هر 15 کودک بالای دو یا سه سال نیز یک مربی در نظر گرفته شود. داشتن مربی متخصص و متعهد نیز از ویژگی‌های یک مهد کودک خوب است.

? سرویس‌های بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی مهد کودک باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

? باید میان وعده‌های سالم و مناسبی برای کودکان در نظر گرفته شده باشد.

? زمین بازی مهد کودک باید ضمن ایمن بودن، دارای اسباب بازی‌های مناسب با سن کودکان نیز باشد. همینطور تمامی نکات ایمنی توسط مربیان رعایت گردد.

? کودکان باید بر اساس تفکیک سنی در مهد کودک با یکدیگر بازی کنند.

? توصیه می‌شود که مهد کودکی را برای فرزندتان انتخاب کنید که حتما روانشناس کودک داشته باشد.

برای آشنایی با راه های از بین بردن ترس از مهد کودک کلیک کنید.

مهارت های لازم جهت فرستادن کودک به مهد کودک

مهارت های لازم برای فرستادن کودک به مهد

قبل از فرستادن کودک به مهد کودک، باید به او مهارت های لازم جهت آماده سازی برای رفتن به مهد کودک را آموزش دهید. در این مقاله راجع به روش های آموزش فرستادن کودک به مهد کودک توضیح داده ایم.

? مهارت های اجتماعی را آموزش دهید

برای فرستادن کودک به مهد کودک باید به او مهارت های اجتماعی را آموزش دهید. مهارت های حرکتی، پیدا کردن دوست، بازی با همسالان و … را به او آموزش دهید تا در کلاس تنها نماند. و با همکلاسی های خود بازی کند.

? توانایی دفاع از خود را یاد بدهید

قبل از فرستادن کودک به مهد کودک، باید توانایی های دفاع از خو را به او آموزش دهید. والدین باید به کودک آموزش دهند زمانی که خودش وجود ندارد؛ چگونه از خود دفاع کند و در برابر زورگویی های دیگران “نه” بگوید.

? روش مراقبت از خود را آموزش دهید

برای آموزش مهارت های فرستادن کودک به مهد کودک، باید مراقبت از خود را نیز در برنامه ریزی قرار دهید. کودک باید برای رفتن به مهد آماده باشد. غذا بخورد، آب بنوشد، لباس بپوشد و به حمام برود. این مهارت ها را کودک باید از مادر خود آموزش ببیند.

? توانایی شرکت در کارهای گروهی

یکی از مهارت هایی که باید قبل از فرستادن کودک به مهد کودک آموزش دهید؛ توانایی شرکت در کارهای گروهی است. در این آموزش کودک متوجه می‌شود که در مهد کودک به تنهایی بازی نکند و وسایل خود را با دوستانش تقسیم کند.

? آمادگی لازم برای جدایی از والدین

فرستادن کودک به مهد کودک گاه با دشواری همراه است. که دلیل اصلی آن وابتسگی بیش از اندازه به مادر و پدر است. به همین جهت پیشنهاد می‌شود که قبل از ورود به مهد کودک، به او آموزش دهید که باید از شما جدا شود و چند ساعتی به دور از شما به مهد کودک برود.

سخن پایانی

اولین تجربه در کسب استقلال و جدایی از مادر برای اغلب کودکان، فرستادن کودک به مهد کودک می‌باشد. در برخی موارد کودکان از این موضوع استقبال می‌کنند و تمایل دارند ساعت‌ها در مهد با دوستان خود بازی کنند و گاهی نیز کودک علاقه‌ای برای رفتن به مهد کودک ندارد.

اگر شاغل هستید و با لجبازی آنها برای فرستادن کودک به مهد کودک مواجه می‌باشید؛ حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز ذهن نو شرایطی را فراهم کرده است که بدون مراجعه حضوری و در کم‌ترین زمان، می‌توانید از خدمات روانشناسی کودک مرکز مشاوره ذهن نو بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرستادن کودک به مهد کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

با کودکان وابسته به پدر و مادر چگونه باید رفتار شود تا به مهد کودک بروند؟

اگر دلیل عدم تمایل کودک‌تان به مهد ، وابستگی شدید به شما است؛ ابتدا سعی کنید ریشه این وابستگی را شناسایی کنید. در نهایت می‌توانید پیرامون نکات مثبت مهد کودک رفتن با فرزندتان صحبت کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره