ترس از بچه دار شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از بچه دار شدن ممکن است هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود. در برخی موارد زن و شوهر هر دو از داشتن بچه واهمه دارند. احتمالا زوج‌هایی را دیده‌اید که می‌گویند قصد فرزندآوری ندارند و دلیل این تصمیم‌شان را هم معمولا مسئولیت زیاد بچه می‌گویند! اما در این دنیا هیچ کاری نیست که مسئولیت نداشته باشد؛ البته که فرزندپروری مسئولیتی هزاران برابر سخت‌تر و سنگین‌تر دارد.

از نگاهی دیگر برخی اوقات فقط یکی از طرفین تمایلی به بچه دار شدن ندارد و طرف دیگر برعکس اوست. در این حالت یکی از زوجین مانع از تجربه شیرین پدر یا مادر بودن می‌شود. تفاوتی ندارد ترس از بچه دار شدن در یکی یا هردوتان باشد. شناخت عمیق‌تر این موضوع و بررسی پیش زمینه‌ها و علت یابی آن می‌تواند در رسیدن به آرامش و احساس شادی کمک کند. برای حل این مساله می‌توانید مشاوره بارداری و خانواده بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از بچه دار شدن

علت ترس از بچه دار شدن

ترس از بچه دار شدن در زوجین منجر به تصمیم گیری های تردیدی می‌شود. بچه دار شدن نیازمند سرمایه، وضعیت اقتصادی مناسب، زمان کافی و … است. اما امروزه با وجود اینکه زوجین هر دو شاغل هستند و در تلاش برای رفع مشکلات مالی، تمایلی به بچه دار شدن ندارند.

حتی شبکه های اینترنتی به شدت این ترس را به جان افراد انداخته است که با زایمان خانم ها زیبایی خود را از دست می‌دهند و مشکلات پس از بارداری را بزرگ می‌کنند. اما به طور کل دلایل بسیار زیادی در ترس از بچه دار شدن دخیل است که در این مقاله به شیوه کلی شرح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترس از بچه دار شدن و اختلافات زناشویی

تعدادی از زوج هایی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند بر سر موضوع بچه دار شدن اختلاف نظر دارند. خیلی اوقات می‌بینیم ازدواج، ازدواج خوبی است و طرفین و به راحتی با هم کنار آمده‌اند اما فقط ترس از بچه دار شدن باعث اختلاف بین آن‌ها شده است.

فشار اطرافیان برای تسریع روند فرزندآوری به خصوص در جامعه ایرانی ممکن است هر زوجی را دچار اضطراب و آشفتگی کند. در مواردی که زوجین در مورد بچه دار شدن یا نشدن دچار اختلاف هستند، اوضاع بدتر است. چرا که این مساله بر روی دیگر بخش های رابطه شان هم تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین برای رسیدن به یک نقطه مشترک توصیه می‌شود که ابتدا علت ترس از بچه دار شدن را پیدا کنید و سپس در مورد راه حل های پیش رو مباحثه نمایید. برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

علت های ترس از بچه دار شدن چیست؟

دلایل مختلفی برای ترس از بچه دار شدن وجود دارد که برخی از آن ها منطقی و برخی غیرمنطقی هستند. دلایلی مانند کمال گرایی، نداشتن حامی و دلگرمی، تجربه سقط جنین و دیگر موارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کینم.

? نبود امنیت مالی و نگرانی های اقتصادی

یکی از دلایل ترس از بچه دار شدن، نگرانی اقتصادی و نبود امنیت مالی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که در دنیای امروز برای هرچیزی بایستی هزینه‌ای پرداخت کرد. کاملا طبیعی است که افراد پیش از فرزند آوری آمادگی مالی خود را در نظر بگیرند.

متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای شده که این ترس فراگیری پیدا کرده و موجب افزایش سطح اضطراب و استرس در زوج های جوان گشته است. به طوری که خیلی از زوج‌ها به شدت خواهان بچه دار شدن هستند اما مسائل مالی سد بزرگی برای آن‌هاست و باعث می‌شود نقش شیرین پدر و مادر بودن را تجربه نکنند.

? عدم اطمینان از درستی ازدواج

عدم اطمینان از درستی ازدواج، از دیگر علل ترس از بچه دار شدن است. هنگامی که هنوز مطمئن نیستید که ازدواج‌تان تصمیم صحیحی بوده یا نه؛ هرگونه اقدام به بچه دار شدن اشتباه است و فقط باعث پیچیده‌تر شدن و وخامت موضوع می‌گردد. ممکن است با مشکلاتی در زندگی زناشویی خود روبرو باشید و این مسئله مانع تصمیمات جدی‌تان شود.

بنابراین اگر منشا ترس‌تان این مسئله است با حفظ آرامش و راهنمایی از متخصصین ابتدا مشکلات‌تان را با همسر خود حل کرده و سپس برای فرزندآوری اقدام فرمایید. برای کسب اطلاع بیشتر مقاله اقدامات قبل از بارداری را بخوانید.

?نگرانی از تغییرات مربوط به سبک زندگی

یکی از دلایل ترس از بچه دار شدن، نگرانی از تغییرات مربوط به سبک زندگی است. قطعا با وارد شدن یک نوزاد در زندگی زن و مرد تغییرات زیادی در تمام بخش های زندگی آن‌ها رخ خواهد داد. زنان و مردانی که وابستگی زیادی به سبک زندگی شان دارند، حتی برای چشیدن طعم پدر و مادری هم حاضر به عوض کردن آن نیستند.

برای مثال این تغییرات در زمینه هایی مثل ارتباط با دوستان، ساعت خواب، ساعت کار کردن و رسیدگی به امور منزل و خانواده، دخل و خرج خانه و خانواده و.. رخ خواهد داد.

?فقدان سلامت روانی یا جسمی

والدی که سلامت ذهنی و یا جسمی نداشته باشد، مسلما صلاحیت کافی برای بچه دار شدن ندارد. برای مثال مادری که دچار بیماری مقاربتی باشد احتمال زیاد نمی‌تواند فرزندی سالم به دنیا بیاورد و یا پدری که دچار پرخاشگری باشد نمی‌تواند تعاملی مثبت با فرزندش ایجاد کند. بنابراین این دست افراد حتما قبل از بچه دار شدن باید به دنبال درمان ویا حداقل راه های برای کنترل آن پیدا کنند. ترس از بچه دار شدن در این خانواده قابل درک بوده اما با تلاش برای پیدا کردن راه حل می‌توانید این مساله را حل کنید.

?نبود حامی و پشتیبان

زنان و مردانی که نه از کمک های پدر و مادرشان بهره مندند و نه خدمات اجتماعی مناسب برای بچه دار شدن به آن‌ها ارائه نمی‌شود، نسبت به بچه دار شدن و آینده او ترس دارند. این زوج ها از اینکه در مواقع ضروری نتوانند از پس مشکلات بر بیایند واهمه دارند. حضور پدر بزرگ و مادر بزرگ کودکان در فرهنگ ایرانیان بسیار یاری رسان هست. زن و مردی که این نوع حمایت را ندارند، معمولا دچار ترس از بچه دار شدن می‌شوند.

?ترس از بچه دار شدن در زنان

ترس از بچه دار شدن در زنان که به آن توکوفوبیا هم می‌گویند، ممکن است به صورت اولیه و ثانویه بروز یابد. در حالت اولیه خانم هیچ تجربه ای از بارداری ندارد ولی به دلایل مختلف (عمدتا تجربه های نامطلوب از رابطه جنسی) حس خوبی به باردار شدن ندارد. در توکوفوبیای ثانویه مادر سابقه بارداری دارد اما به دلایلی مثل سختی زایمان، سقط، بارداری سخت (دیابت یا فشار خون) و… از بارداری مجدد واهمه دارد. سایر عواملی که باعث ترس زنان از بچه دار شدن می‌شود عبارتند از؛

? عدم اطمینان به سیستم بهداشت و درمان

? ترس درد زایمان

?ترس از به هم خوردن شکل ظاهری بدن

? آگاهی از عوارض بارداری و زایمان

? احساس ناتوانی در تربیت و بزرگ کردن فرزند

?ناتوانی در حل مسائل شخصی

? عدم اطمینان به حمایت عاطفی و مالی

? ترس از ناتوانی در ادامه شغل و یا تحصیلات

?اضطراب و افسردگی

? ترس از اختلالات مادرزادی

? پافشاری برای سزارین

?ترس از مرگ خود و جنین

برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

ترس از بچه دار شدن در مردان

ترس از بچه دار شدن در مردان نیز وجود دارد. که به دلایل مختلفی مردان به این ترس دچار می‌شوند. در این بخش مقاله راجع به دلایل ترس از بچه دار شدن در مردان توضیح داده ایم.

? در گذشته رابطه سردی با پدران خود داشته اند.

? از دست دادن منابع مالی و آزادی

?مشاهده دوستان که از بچه داری تجربه بدی داشتند.

? ترس از دنیای بیرونی

چرا به زوج ها بچه دار شدن توصیه می شود؟

ترس از بچه دار شدن دلایل بسیار زیادی را دارد. اما چرا به زوجین توصیه نمی‌‎‌شود؟ رابطه تولد نوزاد و معنا بخشی به کانون خانواده؛ در پژوهشی که سال‌ها پیش انجام شده به سه فاکتور منحصر به فرد برای شادی مداوم افراد اشاره می‌شود که یکی از آن‌ها احساس تعلق است. داشتن بچه به پدر و مادر حس تعلق، ارزشمندی و مفید بودن می‌دهد.

هر فرد می‌تواند از راه‌های گوناگون در زندگیش به هدفمندی برسد. اما شاید هدفمندی زندگی زناشویی تنها در گرو تولد فرزند باشد. به علاوه مطالعات نشان می‌دهند ورود کودک به زندگی مشترک‌تان شما را اجتماعی‌تر کرده و باعث می‌شود توانایی‌های بالقوه خود را شکوفا کنید. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که سازمان روانی انسان با پذیرفتن نقش پدر و مادری به کمال خود می‌رسد. اما ترس از بچه دار شدن از این راه و روش جلوگیری می‌کند.

الزاما پدری مثل پدرتان یا مادری مثل مادرتان نخواهید شد!

اگر به اعماق این موضوع با دقت بنگریم متوجه می‌شویم در برخی موارد ترس از بچه دار شدن، ترس از والد شدن نیست، بلکه ترس از شبیه بودن به پدر و مادر خود است. در واقع تصویر بدی که از گذشته دارید ممکن است مانع از اقدام شما شود. کمتر انسانی وجود دارد که کاملا سالم تربیت شده باشد.

تقریبا همه پر از آسیب‌هایی هستند که پدر و مادرشان با برخورد و تربیت نادرست به آن‌ها زده‌اند. احساسات منفی ایجاد شده در ما از دوران کودکی و نوجوانی تاکنون نه تنها از بین نرفته‌اند بلکه در ناخوآگاه ما ساکن هستند. انتقاد شدن، دیده نشدن، حمایت نشدن و کنترل شدن در دوران رشد تجاربی مشترک بین افراد است. اکنون که می‌خواهید فرزند خود را داشته باشید انبوهی از خاطرات بد به سطح هشیار می‌آیند و باعث ناامیدی شما می‌شوند. اما باید برای رفع ترس از بچه دار شدن تلاش کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض وازکتومی کلیک کنید.

قدم اول برای ترس از بچه دار شدن، روبرو شدن و پذیرفتن این مشکلات و کنار آمدن با آن‌ها به کمک درمانگر است. مهم‌ترین چیز در وهله بعدی رسیدن به این باور و آگاهی است که شما فرد مستقلی هستید و قرار نیست شبیه پدر و مادر خود عمل کنید و اشتباهات آن‌ها را تکرار نمایید. بعلاوه می‌توانید از این تجارب در جهت مثبت استفاده بکنید. به این صورت که مراقب تمامی رفتار و گفتارتان در برخورد با فرزند خود بوده و احتیاط به خرج دهید.

جهت غلبه بر ترس از بچه دار شدن چه باید کرد؟

جهت غلبه بر ترس از بچه دار شدن چه باید کرد

ترس از بچه دار شدن احتمال زیادی زندگی زوجین را به مشکل روبرو می‌کند؛ مخصوصا اگر این ترس فقط از سمت یکی از زوجین باشد. به همین دلیل باید راه های غلبه بر ترس از بچه دار شدن را آموزش ببینید.

? اطلاعات کافی در زمینه بچه دار شدن کسب کنید.

? قبل از تصمیم گیری برای بارداری و فرزند آوری حتما در جلسات آموزشی مادر و کودک شرکت کنید.

?مهارت های بنیادین ارتباطی و فرزند پروری را فرا بگیرید. به گونه ای که حضور فرزند را مانعی بر سر راه اهداف زوجی خود ندانید.

? انتظارات و توقعات خود را به صورت واقع بینانه تنظیم کنید.

?حتما با یک مشاوره کودک و مشاوره خانواده صحبت کنید.

? نگرش مثبت نسبت به بارداری و بچه دار شدن را با مطالعه و همفکری با سایر مادران پرورش دهید.

کلام آخر

امروزه ترس از بچه دار شدن یکی از فوبیاهای زوجین است. که با وضعیت اقتصادی و ترس های مختلف دلیل بر این ترس دارند. برای رفع این ترس ها حتما از روانشناس و مشاورین راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره