میان وعده سالم برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

میان وعده سالم برای کودکان مثل میوه و سبزیجات با بهانه گیری‌های آن‌ها همراه است. این در حالی است که بدن کودک برای رشد به ویتامین، پروتئین، کلسیم، چربی‌های سالم، فیبر و دیگر مواد مغذی احتیاج دارد. اگر کودک در زمان رشد این ضروریات را دریافت نکند در آینده دچار بیماری و اختلال رشدی خواهد شد. همچنین اگر کودک در همین سن کم به مصرف مواد مفید روی بیاورد در آینده نیز این سبک غذایی سالم را ادامه خواهد داد و درگیر مشکلاتی همچون چاقی یا سوء تغذیه نخواهد شد.

بنابراین یکی از دغدغه‌های مهم والدین باید تدارک دیدن میان وعده های سالم و درعین حال جذاب و خوشمزه برای فرزندان‎شان باشد. برای این هدف ابتدا باید با میان وعده های سالم برای کودکان آشنا شوید. در صورتی که در این زمینه سوال یا مساله‌ای دارید می‌توانید مشاوره تلفنی کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میان وعده سالم برای کودکان می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

میان وعده سالم برای کودکان

میان وعده کاملا سالم برای کودک

بچه ها برای رشد خود نیازمند وعده های غذایی مفید هستند. بهتر است که به جای استفاده از مواد غذایی ناسالم، از مواد غذایی مفید و سالم استفاده کنید. مواد نگهدارنده، قندهای افزوده شده به مواد غذایی، مواد مصنوعی، چربی های غیر اشباع و … را نباید در وعده های غذایی کودک قرار دهید.

برای رژیم غذایی کودک حتما از مشاور تغذیه کمک بگیرید. حتما به خاطر داشته باشید که میان وعده سالم برای کودکان سرشار از کلسیم، فیبر، ویتامین، پروتئین و مواد انرژی زا است. در این مقاله به طور کامل مواد غذایی مورد استفاده در میان وعده کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

میان وعده های سالم کدامند و زمان مناسب مصرف برای کودکان

میان وعده، وعده‌ای کوچک است که بین وعده‌های اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام صرف می‌شود. متاسفانه در کشور ما این وعده غذایی چندان مورد توجه قرار نگرفته اما شما به عنوان والدین آگاه باید بدانید که مصرف میان وعده برای جلوگیری از چاقی و کمک به سلامت گوارشی، بسیار ضروری است.

پس بهتر است از دوره کودکی عادت خوردن میان وعده را در فرزندتان به وجود بیاورید. میان وعده سالم برای کودکان باید 2 تا 3 بار در طول روز مصرف شود و از وعده های اصلی حداقل 2 ساعت فاصله داشته باشد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

? میان وعده اول

اولین میان وعده سالم برای کودکان، میان وعده‌ای است که بین صبحانه و ناهار قرار می‌گیرد. این میان وعده نباید خیلی سنگین باشد چرا که اشتهای کودک را برای خوردن ناهار می‌گیرد. در این میان وعده بهتر است از میوه‌ها استفاده کنید.

? میان وعده دوم

دومین میان وعده سالم برای کودکان، میان وعده ای است که بین ناهار و شام قرار می گیرد و به آن عصرانه نیز می‌گویند. با توجه به این که معمولا فاصله ناهار تا شام زیاد است بهتر است میان وعده‌های حجیم و پرانرژی را در این وعده قرار دهید.

? میان وعده سوم

سومین میان وعده سالم برای کودکان؛ میان وعده ای است که بعد از شام و قبل از خواب قرار می‌گیرد. خوردن این میان وعده ضروری نیست اما برای داشتن سبک غذایی بهتر توصیه می‌شود شام را در اول شب صرف کنید و قبل از خواب میان وعده سوم را قرار دهید. در این میان وعده نباید از خوراکی های شیرین و انرژی زا استفاده کنید چون در این صورت کودک شما تا نیمه شب بیدار خواهد ماند. بهتر است در این وعده از شیر و دیگر خوراکی هایی که به خواب با کیفیت کمک می‌کنند بهره ببرید.

میان وعده های سالم و سرشار از کلسیم برای کودکان

میان وعده سالم برای کودکان باید سرشار از کلسیم باشد. مصرف کلسیم فواید زیادی مثل قوی و محکم شدن استخوان ها، بهبود ارتباط مغز با سایر اجزای بدن، بلند شدن قد و .. دارد. کلسیم یکی از موادی است که مصرف آن در سن رشد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. لبنیات بهترین منبع کلسیم هستند. مواد غذایی سالمی مانند ماست، شیر و پنیر می‌توانند نیاز به کلسیم را برطرف نمایند.

✨ شیر

از دیگر میان وعده سالم برای کودکان، شیر است. شیر علاوه بر اینکه سرشار از کلسیم است دارای ویتامین دی و پروتئین نیز می‌باشد. اگر می خواهید کودک شما از این ماده بهره ببرد می‌توانید شیر را با کمی گلاب یا موز یا انبه یا کاکائو ترکیب کنید.

برای آشنایی با نکات مربوط به مصرف شیر پاستوریزه برای کودکان کلیک کنید.

✨ ماست

ماست یک میان وعده سالم برای کودکان است. بهترین ماست‌هایی که می‌توانید تهیه کنید ماست‌های یونانی و پروبیوتیک هستند؛ چرا که ماست یونانی پروتئین دو برابر دارد و ماست پروبیوتیک حاوی آنزیم هایی است که به دستگاه گوارش کمک می‌کنند. ماست را می توانید با خیار و کشمش یا میوه و کمی شکر مخلوط کنید و به فرزندتان بدهید.

✨ پنیر

پنیر یک میان وعده سالم برای کودکان است که منبع خوبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین و چربی‌های سالم می‌باشد. می‌توانید پنیر را به کمک قالب به شکل‌های جذاب دربیاورید یا با چند میوه به سیخ بکشید. بدین صورت کودک برای مصرف این میان وعده تشویق می‌شود.

برای آشنایی با نشانه های کمبود ویتامین آ در کودکان کلیک کنید.

میان وعده سالم و سرشار از ویتامین برای کودکان

حتما در میان وعده سالم برای کودکان؛ از ویتامین ها غافل نشوید. ویتامین‌های زیادی هستند که بدن ما برای بقا و سلامت به آن‌ها احتیاج دارد. بهترین منابع ویتامین میوه جات هستند. در ادامه برخی ترفند ها را به شما آموزش می‌دهیم که به کمک آن می‌توانید کودک‌تان را به خوردن میوه علاقه مند کنید.

? میوه خشک

میوه خشک از دیگر میان وعده سالم برای کودکان است. بهترین جایگزین برای چیپس و تنقلات ناسالم، میوه خشک است. این میوه‌ها را هم خودتان به کمک فر یا بخاری یا دستگاه‌های مخصوص می‌توانید تهیه کنید هم می‌توانید از بیرون خریداری نمایید.

پوره

پوره را می‌توان جزو میان وعده سالم برای کودکان دانست. خوردن پوره میوه تجربه جدید و جالبی برای کودک خواهد بود. می‌توانید سیب را رنده کنید و به آن کمی عسل و دارچین بزنید. یا اگر کودک شما به خوردن آلوچه، لواشک و خوراکی‌های ترش علاقه مند است می‌توانید پوره آلو و آلبالو را به او بدهید.

اسموتی

اسموتی یکی دیگر از میان وعده سالم برای کودکان می‌باشد. اسموتی‌از ترکیب میوه و آب میوه با شیر و یا ماست به دست می‌آید و میان وعده بسیار خوشمزه ایست. اسموتی در منوی اکثر کافه‌ها نیز وجود دارد. پس اگر با فرزند دلبندتان بیرون از خانه بودید و به کافه رفتید به جای سفارش قهوه و شکلات برایش اسموتی سفارش بدهید.

بستنی

بستی را می‌توان به عنوان میان وعده سالم برای کودکان دانست. به کمک کمی موز یخ زده و شیر می‌توانید بستنی خانگی بسازید و کودک‌تان را خوشحال کنید. از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل و کره بادام زمینی نیز در بستنی خانگی استفاده نمایید.

? سالاد میوه

سالاد میوه یک میان وعده سالم برای کودکان است که قطعا یکی از خوشمزه‌ترین میان وعده ها برای کودکان و بزرگسالان می‌باشد. تهیه آن نیز آسان می‌باشد فقط کافیست میوه‌های درون یخچال را مکعبی خورد کرده و با هم مخلوط نمایید.

? سیب زمینی سرخ شده

در میان وعده سالم برای کودکان می‌توانید سیب زمینی سرخ شده را قرار دهید. سیب زمینی سرشار از مواد غنی بتاکاروتن است که به سلامت چشم و پوست کمک می‌کند.

برای آشنایی با آماده کردن بهترین تغذیه دانش آموز در مدرسه کلیک کنید.

میان وعده های سالم و سرشار از پروتئین برای کودکان

پروتئین باید در میان وعده سالم برای کودکان قرار داشته باشد. یکی از مهم‌ترین موادی است که به جلوگیری از چاقی کمک می‌کند. این ماده می‌تواند بافت‌های آسیب دیده را درمان کند و عضله سازی را تقویت نماید. پس اگر می‌خواهید کودک شما در آینده خوش اندام شود، در میان وعده به او پروتئین بدهید.

? تخم مرغ

تخم مرغ در دسته میان وعده سالم برای کودکان قرار دارد که سرشار از پروتئین است. تخم‌مرغ را به صورت آب پز، نیمرو، املت و … به کودک‌تان بدهید. فقط کافیست کمی خلاقیت به خرج دهید و تخم مرغ را به شکل صورت آدمک تزئین کنید.

میان وعده های سرشار از چربی های سالم برای کودکان

بهترین میان وعده های سالم برای کودک

در میان وعده سالم برای کودکان باید از چربی های سالم استفاده کرد. کودک شما به چربی های سالم احتیاج دارد. برای این که وزن بگیرد، رشد و سلامت مغزی داشته باشد و بهره هوشی بالایی پیدا کند، باید در وعده های غذایی اش از مواد حاوی چربی های سالم بگنجانید.

⭕ مغز ها

یک میان وعده سالم برای کودکان که خوشمزه نیز می‌باشد؛ مغز ها می‌باشند. آجیل به طور کلی و مغزهایی مانند مغز پسته، مغز بادام، مغز فندق، مغز گردو و … می‌تواند به رشد کودک کمک کند. این مواد علاوه بر این که حاوی چربی های سالم هستند، دارای فیبر و آنتی اکسیدان نیز می‌باشند.

⭕ کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک میان وعده سالم برای کودکان می‌باشد. کره‌بادام زمینی یک خوراکی سالم برای میان وعده و صبحانه است. این خوراکی را خودتان هم در منزل می‌توانید تهیه کنید. کره بادام زمینی فواید زیادی دارد و می‌توان با میوه یا نان آن را میل کرد.

میان وعده های سالم و سرشار از فیبر برای کودکان

فیبر ماده ایست که به حل مشکلات گوارشی کمک می‌کند و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می‌نمایند. فیبر در میوه هایی مانند سیب و موز وجود دارد. علاوه بر این در برخی آجیل ها مانند کشمش دیده می‌شود. اما پاپ کورن یک ماده دیگر هم سرشار از فیبر و جذاب برای کودکان است. بنابراین باید مصرف فیبر را در میان وعده سالم برای کودکان قرار دهید.

✅ پاپ کورن

پاپ کورن اگر در خانه تهیه شود و کمترین روغن و نمک برای پختن آن استفاده شود، یکی از بهترین میان وعده ها برای کودکان است. شما می‌توانید دانه های ذرت را بخرید و در قابلمه در بسته با کمی روغن بگذارید بشکفد. پاپ کورن میان وعده سالم برای کودکان است که بسیار هم خوشمزه می‌باشد.

میان وعده های شیرین و پرانرژی برای کودکان

میان وعده سالم برای کودکان باید با تغذیه خوشمزه و مورد علاقه کودک همراه باشد. درست است که کودکان برای رشد به مواد غذایی سالم احتیاج دارند. اما علاقه زیاد بچه ها به شیرینی جات را نمی‌توان نادیده گرفت. برای این که به طور سالم به کودکان‌تان شیرینی بدهید پیشنهاد می‌کنم خودتان دست به کار شوید و شیرینی بپزید.

کوکی، پنکک، شیرینی کشمشی، کیک، حلوا و … از شیرینی هایی هستند که می‌توانید در خانه با بهترین مواد و کمترین شکر آن‌ها را تهیه کنید. علاوه بر این‌ها توپ انرژی که از خرمای پوست گرفته، گردو، کنجد و برخی مواد دیگر تهیه می‌شود یک پیشنهاد عالی برای میان وعده کودک است. مصرف بی رویه نوشابه خصوصا همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب جذب مواد مغذی مانند کلسیم را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود مقاله نیازهای اولیه کودکان را هم بخوانید.

کلام آخر

میان وعده سالم برای کودکان باید سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و کلسیم باشد. زمانی که والدین قصد مصرف میان وعده به کودکان دارند؛ باید مسائل سلامتی کودک را نیز در نظر داشته باشند. به جای تنقلاتی که هرگز مفید نبوده اند، بهتر است که از مواد غذایی مفید استفاده کنید.

در این شرایط از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. متخصص تغذیه را نیز در جریان وعده های غذایی کودک قرار دهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تخصصی در خدمت مراجعین عزیز است. شما می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی از خدمات مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میان وعده سالم برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نباید از میان وعده های آماده مانند چیپس و کلوچه برای بچه ها استفاده کرد؟

این میان وعده های تجاری در کارخانه با مواد ناسالم تهیه می‌شوند. روغن های مانده، شکر زیاد، نمک ناسالم و باقی موادی که در تنقلات تجاری به کار برده می شود همه و همه مسبب بیماری هستند. کودکانی که از این میان وعده ها تغذیه می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی – عروقی، چاقی، پر فشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره