پوشک مناسب برای نوزاد و کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پوشک مناسب نوزاد و کودک باید با توجه عواملی مثل سن و پوست کودک انجام شود. متاسفانه بسیاری از پدر و مادرها برحسب تبلیغات یا تجربه دیگران، پوشکی را برای فرزندشان انتخاب می‌کنند که نامناسب و آسیب رسان است. در عوض والدین آگاه همیشه قبل از خرید درباره ویژگی‌های یک محصول خوب تحقیق می‌کنند. پوشک نامناسب می‌تواند باعث حساسیت پوستی، آسیب به دستگاه تناسلی، عفونت مجاری ادراری و انحراف پاها شود به همین دلیل باید در انتخاب پوشک مناسب توجه بیشتری کنید.

نکته بعدی اینکه پوشک مناسب نوزاد و کودک لزوما پوشک گران و خارجی نیست. بلکه پوشک خوب، پوشکی است که با نیازهای شما و فرزندتان تطابق پیدا می‌کند. در این مقاله تمام ویژگی‌های ضروری یک پوشک خوب گردآوری شده تا بتوانید تمام اطلاعات لازم را در این باره کسب نماید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوشک مناسب برای نوزاد و کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پوشک مناسب برای نوزاد و کودک

مناسب ترین پوشک برای نوزاد و کودک

یکی از دغدغه های والدین، انتخاب پوشک مناسب برای نوزاد و کودک است. اینکه پوشک از نظر اندازه، جنس، راحتی، حساسیت و کیفیت به چه صورت است و باعث اذیت کودک نمی‌شود. مهم ترین مساله ای هم که مادران با آن درگیر هستند؛ نم پس دادن پوشک است.

در انتخاب و کیفیت پوشک مناسب برای نوزاد و کودک باید توجه داشته باشید؛ زیرا عدم دقت باعث آزار و ناراحتی کودک می‌شود. زمانی که کودک احساس راحتی نداشته باشد, پوست نوزاد اذیت می‌شود. به همین دلیل باید تمامی جوانب را بسنجید. در این مقاله راجع به جوانب مختلف پوشک مناسب برای نوزاد و کودک صحبت کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع پوشک بچه

پوشک مناسب برای نوزاد و کودک انواع مختلفی دارد. که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? پوشک های شورتی که شبیه به شورت هستند و کش هایی در قسمت ران و کمر دارند.

? پوشک های چسبی که رایج ترین نوع هستند. و در قسمت های جلویی و پشت دارای چسب هستند.

? پوشک های یک بار مصرف که شبیه به پوشک چسبی است و از مواد مصنوعی ساخته شده اند. این پوشک ها قابل شستشو نیستند.

? پوشک های پارچه ای از پارچه ساخته شده اند و قابل شستشو می‌باشند. که با محیط زیست سازگارند.

اندازه پوشک مناسب نوزاد و کودک

اندازه پوشک مناسب نوزاد و کودک برای سنین مختلف متفاوت است. پوشک ها مانند لباس سایز بندی دارد. یعنی اگر روی بسته‌ های پوشک را بخوانید متوجه درج سایز یک، دو، سه و… روی این بسته‌ ها می‌شوید. اما سوال اصلی این است که چطور باید سایز مناسب پوشک را تشخیص داد؟ بر حسب وزن کودک دلبندتان سایز پوشک او نیز مشخص می‌شود. سایزبندی در مارک‌های مختلف پوشک ممکن است تفاوت داشته باشد اما به طور میانگین:

? سایز 1 پوشک مخصوص کودکانی است که کمتر از 6 کیلو وزن دارند.

? سایز 2 پوشک مخصوص کودکانی است که وزنی بین 6 تا 9 کیلوگرم دارند.

? سایز 3 پوشک مخصوص کودکانی است که وزنی بین 8 تا 14 کیلوگرم دارند.

? سایز 4 پوشک مخصوص کودکانی است که وزنی بین 11 تا 18 کیلو گرم دارند.

همانطور که متوجه شدید سایزهای مختلف پوشک مناسب نوزاد و کودک با یکدیگری هم‌پوشانی وزنی دارند. این مسئله به درشتی یا ریز نقشی کودک شما بستگی دارد. مثلا ممکن است برای کودک الف با وزن 11 کیلو سایز 3 پوشک مناسب باشد، در حالی که برای کودک ب با همان وزن پوشک ساز 4 مناسب است.

چطور بفهمیم پوشک اندازه و مناسب کودک است؟

برای اینکه اندازه پوشک مناسب نوزاد و کودک را متوجه شوید؛ باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. در این بخش مقاله به نکات مهم در زمینه اندازه پوشک اشاره کرده ایم.

? پوشک ناحیه کمر، ران و ناف کودک را پوشانده.

? کودک به راحتی با این پوشک حرکت می‌کند.

? پوشک در تن بچه صاف است و بالا و پایین نمی‌رود.

? کش پوشک ران را به طور کامل پوشانده است.

ویژگی های پوشک با اندازه نامناسب

پوشک مناسب نوزاد و کودک ویژگی هایی دارد که اشاره کرده ایم. اما در این مقاله راجع به ویژگی های پوشک با اندازه نامناسب را توضیح داده ایم.

➰ پوشک نم پس می‌دهد.

➰ روی پا و شکم کودک خطوط قرمز می‌افتد و عرق سوز می‌شود.

➰ پوشک ناف و کمر کودک را نمی پوشاند.

➰ زمانی که انگشت خود را دور کمر و ران کودک می چرخانید متوجه فضای خالی زیادی می‌شوید که توسط پوشک پر نشده است.

جنس پوشک مناسب نوزاد و کودک

پوشک مناسب نوزاد و کودک باید بر اساس پوست آنها استفاده شود. جنس پوشک از مولفه‌ های مهم در کیفیت پوشک محسوب می‌شود. پوشک‌ هایی که جنس رویه آن‌ها پلاستیک است نامناسب و بی کیفیت‌ اند؛ چرا که امکان تبادل هوا در آن‌ها وجود ندارد. اگر در پوشک کودک تبادل هوا انجام نگیرد پوست کودک دچار سوختگی، التهاب و حتی خارش خواهد شد. جنس مناسب و بی ضرر برای رویه پوشک کتان است. پس به دنیال پوشکی باشید که جنس آن از کتان باشد. متاسفانه در بین پوشک‌های ایرانی تنها چند مارک از کتان استفاده می‌کنند اما پوشک‌های خارجی اصل همه دارای کتان هستند.

چطور جنس پوشک بد را تشخیص دهیم؟

پوشک مناسب نوزاد و کودک باید از جنس خوبی نیز برخوردار باشد. در این بخش مقاله برای آگاهی والدین، به تشخیص جنس بد پوشک اشاره کرده ایم.

? با هر بار ادرار بوی بسیار بدی می‌دهد.

? کریستال‌های درون آن که نقش رطوبت گیر دارند بعد از چند ساعت بیرون می‌آیند و به پای بچه می‌چسبند.

? پوشک گلوله می‌شود و الیاف درون آن از هم باز می‌شوند.

جذب بالای پوشک نوزاد و کودک

این مسئله‌ای بدیهی است که پوشک مناسب نوزاد و کودک باید جذب خوبی داشته باشد. درون پوشک مواد جاذبی وجود دارند که ادرار بچه را جذب کرده و به لایه‌های پایین‌تر می‌برند. در پوشک‌های مناسب و استاندارد یک لایه جذب در روی پوشک و یک لایه جاذب دیگر در درون پوشک وجود دارد. پوشک‌های بزرگ‌تر معمولا قدرت جذب بیشتری هم دارند.

اگر پوشک بچه دارای جذب مناسب نباشد به احتمال زیاد مدفوع و ادرار روی سطح بالایی می‌مانند و ایجاد حساسیت و عفونت می‌کنند. علاوه بر این اگر پوشک بچه جذب خوبی نداشته باشد به بیرون نم پس می‌دهد و همه جا را نجس می‌کند. پوشک مناسب نوزاد و کودک باید قدرت جذب بالا داشته باشد. قدرت جذب بالای پوشک زمان خواب بچه اهمیت پیدا می‌کند. چرا که نمی‌توان هر چند ساعت یک بار کودک را بیدار کرد و پوشک او را تعویض کرد، پس کودک در زمان خواب باید پوشکی را استفاده کند که 7 الی 8 ساعت قدرت جذب دارد. برای آشنایی با نحوه تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید.

پوشک های حساسیت زا برای نوزاد و کودک

پوشک مناسب نوزاد و کودک باید بر اساس حساسیت های پوستی او انتخاب شود. برخی از کودکان پوست بسیار حساسی دارند و به هرگونه پوشک یک بار مصرف واکنش نشان می‌دهند. برای این کودکان بهتر از پوشک‌های پارچه‌ای (تنظیف) و چند بار مصرف استفاده کنید. این پوشک‌ها قابل شستشو اند و از پارچه‌های ضد حساسیت تهیه می‌شوند. از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌اند.

اما برخی دیگر از کودکان هم هستند که به پوشک‌های ساده و معمولی حساسیت نشان نمی‌دهند، فقط به برخی پوشک‌ها حساس‌اند که دارای مواد اضافی باشند. پوشک های دارای لوسیون و عطر اغلب برای کودکان حساسیت‌زا هستند. استفاده از این پوشک‌ها در طولانی مدت می‌تواند به دستگاه ادراری کودک نیز آسیب برساند. پس گول تبلیغات خوش آب و رنگ پوشک‌های معطر را نخورید و از همان پوشک های باکیفیت و ساده برای کودک‌تان استفاده نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر درباره نحوه مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

پوشک مناسب به کودک آزادی می‌دهد

ویژگی های پوشک مناسب نوزاد و کودک

برای انتخاب پوشک مناسب نوزاد و کودک، پوشک‌های نازک و ظریف با قدرت جذب بالا نسبت به پوشک‌های بزرگ انتخاب بهتری هستند، چرا که ظاهر بد و بزرگی روی شلوار ایجاد نمی‌کنند و همچنین آزادی کودک در راه  رفتن را از او نمی‌گیرند. علاوه بر این پوشک هایی که دارای چسب و کش مناسب باشند نیز کودکان را محدود نمی‌کنند. یک سری نوارهای نرم و کشی روی پوشک وجود دارند که باید محکم و انعطاف پذیر باشند، یعنی به راحتی پاره نشوند و خیلی هم سفت و برنده نباشند. این نوارها به کودک امکان حرکت مناسب ناحیه ران را می‌دهند.

برای اینکه پوشک مناسب نوزاد و کودک را انتخاب کنید؛ چسب های پوشک کودک نیز نباید خیلی شل و یا خیلی سفت باشد چرا که اگر شل باشد حین حرکت باز می‌شود و همه جا را کثیف می‌کند و اگر خیلی سفت و چسبنده باشد موقع چک کردن پوشک نوزاد پاره می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

کلام آخر

برای اینکه از پوشک مناسب نوزاد و کودک اطلاع داشته باشید؛ در این مقاله توضیح دادیم. حال زمان آن رسیده که برای کودک خود پوشاک مناسبی انتخاب کنید و دچار سردرگمی در این زمینه نشوید. برای اطلاع از بد قلقی و گریه های بی دلیل کودک نیز از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوشک مناسب برای نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

قبل از تولد باید برای کودک چه نوع پوشکی تهیه کرد؟

بهتر است قبل از تولد فقط یک بسته پوشک با سایز 1 تهیه کنید. چرا که هنوز اندازه بدن نوزاد و حساسیت های او را نمی‌دانید و اگر پوشک اشتباهی تهیه کنید متضرر خواهید شد.

آیا پوشک های ایرانی برای کودکان مناسبند؟

در میان پوشک های ایرانی برخی مارک‌ها وجود دارند که بسیار با کیفیت‌اند و علاوه بر این متناسب با شرایط اقلیمی ایران ساخته شده اند.

اگر مدام مدفوع از پشت کمر نوزاد بیرون می آید چه باید کرد؟

در اوایل تولد مدفوع نوزاد شل و آبکی است به همین دلیل اگر پوشک او پشتی خوبی نداشته باشد مدفوع بیرون می‌ریزد. از پوشکی استفاده کنید که طول مناسبی دارد و تا بالای ناف برسد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره