پاسخ به سوالات جنسی کودکان | جواب سوال کودک درباره مسائل جنسی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پاسخ به سوالات جنسی کودکان از دغدغه‌های والدین است چراکه نمی‌دانند چگونه باید به آن‌ها پاسخ قانع کننده بدهند. کودکان از سنین سه تا پنج سالگی کنجکاوی‌هایی در مورد اندام‌های جنسی و همینطور مسائل مربوط به آن را دارند. نحوه پاسخگویی والدین به این دسته از سوالات کودکان بسیار مهم است؛ چراکه نحوه پاسخگویی والدین، نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری هویت جنسی آن‌ها دارد. پاسخ‌هایی که کوتاه و یا ناکافی باشند، به هیچ عنوان نمی‌تواند موجب کسب رضایت کودک شود و او به سوال‌های خود ادامه خواهد داد.

توصیه روانشناسان این است که والدین پاسخ درست و در حد سن کودک به او بدهند تا او آگاهی لازم برای مراقبت از خودش را نیز به دست بیاورد. در ادامه همراه ما باشید تا پیرامون پاسخ به سوالات جنسی کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید. در صورتی که تا به حال در این زمینه آموزش ندیدید حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاسخ به سوالات جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

پاسخ به سوالات جنسی کودکان

پاسخ به سوالات جنسی کودکان چگونه است

کودکانی که کم‌تر از سه سال سن دارند، پیرامون جنسیت خود و همینطور مسائل جنسی کنجکاوی خاصی ندارند. اما با بزرگ‌تر شدن و قرار گرفتن در سنین سه تا 5 سالگی، کنجکاوی‌های آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. برخی از والدین از پاسخ به سوالات جنسی کودکان اعتنایی ندارند. و فکر می‌کنند اگر به آن‌ها پاسخ دهند، سبب بروز بلوغ زودرس در فرزندشان می‌شوند. در مقابل برخی دیگر از والدین نیز اطلاعات بیشتر از حد نیاز را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند که هر دو روش پاسخگویی غلط است.

پاسخ به سوالات جنسی کودکان باید کاملا متناسب با سن آن‌ها باشد؛ پاسخ‌ها نباید آنقدر پیش پا افتاده و کم باشند که کودک را ارضا نکنند و نه آنقدر مفصل و واقعی باشند که زمینه بروز بلوغ زودرس و انحرافات جنسی در دوران نوجوانی و آینده کودک‌ را فراهم کند. در واقع این پاسخ‌های والدین به سوالات جنسی کودک‌شان هست که در آینده به بلوغ آرام و زندگی جنسی موفق فرزندشان کمک می‌کند. برای آشنایی با اصول تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

زمان کنجکاوی کودکان در رابطه با مسائل جنسی از چه زمانی است؟

کودکان از بدو تولد نسبت به آموزش و یادگیری علاقه نشان می‌دهند. کودکان نو پا هنگام لخت شدن یا حمام رفتن با اندام های جنسی خود بازی می‌کنند. این رفتارهای نشانه کنجکاوی غریزی کودک است. با رشد بیشتر به این مساله پی می‌برند که اندام های جنسی دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است.

این موضوع را کسانی زودتر متوجه می‌شوند که خواهر کوچک تر داشته باشند. هنگان تعویض پوشک خواهر، پسر مشاهده خواهد کرد و متوجه فرق بین خود و خواهر خواهد شد. در این شرایط برای کودک سوال پیش می‌آید که باید آماده پاسخ به سوالات جنسی کودکان شوید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

هنگام لمس اندام های جنسی، چه واکنشی نشان دهیم؟

تربیت کودک مستقیما به فرهنگ، خانواده، میزان راحتی خانواده و فرزند پروی باز می‌گردد. عده ای از والدین به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند، و اجازه می‌دهند کودک به خودی خود متوجه مسائل جنسی شود. اما برخی دیگر در رابطه با پاسخ به سوالات جنسی کودکان کاملا صادقانه نسبت به گیرایی کودک توضیح می‌دهند.

بر اساس پاسخ به سوالات جنسی کودکان، تفکر فرزند خود را نسبت به این مسائل شکل می‌دهید. شکل گیری ذهنی به 2 مدل”شرم آور” و “قابل قبول” دسته بندی می‌شود. زمانی که کوتاه هنگام سوال مسائل جنسی با تنبیه روبرو شود، احساس بدی به او منتقل می‌شود. و حتی باعث کنجکاوی هرچه بیشتر او می‌شود. بنابراین برای پاسخ مناسب حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

استفاده از اسامی مستعار در معرفی اندام های خصوصی کودک درست است؟

هنگامی که کودک وارد سن 3 سالگی شد، باید از کلماتی مانند واژن و آلت تناسلی استفاده کنید. البته که اسامی آناتومیک برای کودکان سنگین و غیر قابل هضم است. اما استفاده از اسامی دیگر برای کودک بهتر است. اندام های تناسلی مانند واژن و آلت تناسلی را واضح به کودک توضیح دهید تا با قسمت تناسلی بدن آشنا شود. بنابراین هنگام پاسخ به سوالات جنسی کودکان قبل از 3 سالگی اندام خصوصی و بعد از 3 سالگی از اسامی حقیقی  استفاده کنید.

پاسخ صحیح به کودک راجع به چگونگی تولد نوزاد

از شایع ترین سوالات کودکان، چگونگی تولد نوزاد است. طبیعی است که کودک نسبت به تولد خود کنجکاو شود! برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان زیر 6 سال در زمینه تولد نوزاد می‌توانید به این شکل توضیح دهید. کودک از یک دانه تخمک در رحم مادر شکل می‌گیرد. 9 ماه رشد می‌کند و در نهایت از واژن مادر بیرون می‌آید. برای فرزندان بالای 6 سال بگویید که اسپرم مرد با تخمک زن کودک را تشکیل می‌دهند.

به طور کل می‌توانید برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان در این زمینه بگویید که وقتی زن و مرد عاشق یکدیگر می‌شوند، علاقه دارند تا بهم نزدیک تر شوند. حتی کتاب هایی در این زمینه وجود دارد.

چگونگی پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

چگونگی پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

همانطور که توضیح دادیم، نحوه پاسخ به سوالات جنسی کودکان بسیار حائز اهمیت است. چراکه هر گونه پاسخ اشتباه و غلط می‌تواند منجر به اثرات منفی در بلوغ جنسی و شخصیت کودک شود. در ادامه می‌توانید برای اینکه پاسخ درستی به سوالات جنسی کودک‌تان بدهید، به راهنمایی‌هایی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید.

? ابتدا به سوال جنسی کودک گوش داده و سپس پاسخ بدهید

اولین مرحله برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان، گوش شنوا بودن است. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود و یا وارد اجتماع می‌گردد، منابع اطلاعاتی او افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل ممکن است برخی سوالات جنسی برای او به وجود آید.

اگر کودک‌تان از شما سوال جنسی می‌پرسد، نباید عصبانی شوید و یا واکنشی نشان دهید که او را در این زمینه حساس کنید. ابتدا سعی کنید به سوال او گوش دهید تا متوجه شوید دقیقا چه پاسخی از شما می‌خواهد. از اشتباهات رایج برخی از والدین این است که قبل از اینکه کودک سوال خود را بپرسد، توضیحات مفصلی را به او می‌دهند. سعی کنید در همان محدوده سوال کودک، اطلاعاتی مختصر و در حد سنش به او بدهید.

? از کودک خود اطلاعات بگیرید

وقتی کودکان سوالات جنسی خود را از پدر و مادرشان می‌پرسند، ممکن است این سوال آن‌ها از روی کنجکاوی باشد و یا بخواهند از این طریق از دانسته‌های خود اطمینان پیدا کنند.

بنابراین برای اینکه بتوانید به او پاسخ مناسبی بدهید، سعی کنید کمی از او اطلاعات بگیرید. برای اینکار می‌توانید در پاسخ به سوالش، نظر خودش را بپرسید. در نهایت متناسب با پاسخی که به شما می‌دهد می‌توانید پاسخ به سوالات جنسی کودکان را قانع کننده و متناسب به او بدهید.

? اندام های جنسی کودک را نام گذاری کنید

یکی از روش های پاسخ به سوالات جنسی کودکان، نامگذاری اندام های جنسی است. برای نام گذاری اندام های جنسی هرگز از اصطاحات عامیانه استفاده نکنید. در نام گذاری از کلماتی مانند “عیب”، “زشت”، “بی ادب” استفاده نکنید. از دایره کلمات آسان استفاده کنید. نام گذاری اندام های خصوصی در کودکان از 3 سالگی آغاز می‌شود.

در پاسخ به سوالات جنسی کودکان، خجالت و شرمزدگی را فراموش کنید. شما به عنوان والدین وظیفه تربیت فرزندتان را دارید. زمانیکه فرزندان بزرگ می‌شوند، توالت رفتن را به آنها آموزش می‌دهیم. در همین حین باید اندم های تناسلی را به کودک معرفی کنیم. مثلا به او بگوییم محل ادرار تو خصوصی است و کسی به جز مادر و پدر، نباید اندام های جنسی تو را ببیند.  اگر کودکی دارید که در شرف آگاهی نسبت به این مسائل است، برای پاسخگویی حتما از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

? در پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان تاخیر نکنید

توصیه می‌شود پاسخ به سوالات جنسی کودکان خود را به تاخیر نیندازید. چرا که در این حالت، کودک سعی می‌کند پاسخ سوال خود را از طریق منایع دیگری پیدا کند. بنابراین در همان لحظه برای رفع کنجکاوی فرزندتان پاسخ مناسبی به او بدهید. به تاخیر انداختن پاسخگویی به این دسته از سوالات کودکان با جملاتی همچون بعدا برایت توضیح می‌دهم و … سبب درگیری ذهنی آن‌ها خواهد شد.

? در پاسخ به سوالات جنسی کودکان صادق باشید

مهم‌ترین موضوعی که در پاسخ به سوالات جنسی کودکان اهمیت دارد، این است که جواب‌های واقعی اما کودکانه به آن‌ها بدهید. اگر در پاسخگویی به سوالات جنسی کودک‌تان صداقت نداشته باشید و او از طریق دیگری به پاسخ درست برسد، نسبت به شما اعتمادش را از دست می‌دهد و برای پیدا کردن پاسخ دیگر سوالاتش نزد شما نخواهد آمد.

مثلا ممکن است کودک در مورد چگونگی به وجود آمدن بچه از شما سوال کند. سعی نکنید به او پاسخ واهی بدهید. مثلا اگر فرزندتان سن کمی دارد، می‌توانید به او بگویید تو در شکم من رشد کردی و پزشکان تو را از آنجا بیرون آوردند. اما ممکن است با بزرگ‌تر شدن فرزندتان این جواب برای او چندان قانع کننده نباشد.

در این حالت می‌توانید به او بگویید که وقتی پدر و مادرها تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند، یک سلول از پدر به سلول دیگری در بدن مادر می‌پیوندند و اینگونه بچه رشد پیدا می‌کند. پس از بزرگ شدن بچه در شکم مادر، می‌تواند به دنیا آید. بنابراین در پاسخ به سوالات جنسی کودکان خود صادقانه رفتار کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه توضیح بچه دار شدن برای کودکان کلیک کنید.

? فکر کودک خود را منحرف کنید

ممکن است کودک شما در مورد اندام‌های خصوصی خود کنجکاو شود که در سنین سه تا پنج سالگی طبیعی است. بنابراین اگر زمانی مشاهده کردید که کودک‌تان در حال بازی با اندام تناسلی خود است، سعی نکنید با عصبانیت او را تنبیه و شرمنده کنید. اینکار منجر به توجه بیشتر او می‌شود و حتی گاهی برای جلب توجه شما از آن استفاده می‌کند.

بهترین کار این است که در صورتی که این مسئله را مشاهده کردید، توجهی نکنید. و فکر او را با دیگر روش‌ها همچون بازی و یا صحبت منحرف کنید. تربیت جنسی کودکان در این سنین بسیار حائز اهمیت است. اما اگر همچنان به این رفتارش ادامه داد حتما به متخصص کودک مراجعه کنید. در این صورت جهت پاسخ به سوالات جنسی کودکان، باید فکر کودکتان را منحرف کنید.

? پس از پاسخ کوتاه، مکالمه را باز بگذارید

برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان باید جواب های ساده و کوتاهی استفاده کنید تا مورد فهم کودک باشد. سپس سوال را باز بگذارید. مثلا از او بپرسید که چه چیزی در مدرسه باعث شده این سوال را بپرسی؟ یا اینکه سوال دیگر تو در رابطه با این موضوع چیست؟ چه اتفاقی در خانه افتاده که باعث درگیری ذهنی تو شده؟ نظرت در مورد پاسخ به سوال چیست؟

نکاتی پایانی در رابطه با سوالات جنسی کودکان

در رابطه با پاسخ به سوالات جنسی کودکان، والدین باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند. در واقع والدین نقش مهمی در شکل‌گیری ذهنیت کودکان خود پیرامون مسائل جنسی دارند. و می‌توانند سبب کاهش این درگیری‌های ذهنی فرزندشان شوند. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که بسیاری از رفتارهای والدین دارای تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری هویت جنسی کودک‌شان است.

به عنوان مثال والدین باید در نظر داشته باشند که در پوشش خود در مقابل فرزندان‌شان دقت کافی را داشته باشند تا مانع از بروز سوالات جنسی برای آن‌ها شوند. در ادامه به برخی نکات مهم در این رابطه اشاره کرده‌ایم:

✅ اگر کودکان‌تان جنسیت‌های متفاوتی دارند، سعی کنید اتاق آن‌ها از یکدیگر جدا باشد.

✅ در صورتی که کودک‌تان را خود به حمام می‌برید، حتما پوشش مناسب داشته باشید.

✅بهتر است وظیفه حمام کردن کودک پس از سه سالگی بر عهده والد هم جنس باشد.

✅ اگر کودک‌تان در حال بازی کردن در مکان‌های خلوت است، مدام به او سر بزنید و مراقب فرزندتان باشید.

✅ از انجام هر گونه رفتارهای جنسی در مقابل کودک خود جلوگیری کنید.

✅هنگام استحمام فرزند جنس مخالف پوشش مناسب داشته باشید.

✅ فرزندان با جنسیت مخالف را با هم به حمام نبرید.

✅ لباس های کودک را به دور از حضار تعویض کنید.

✅از لمس نقاط حساس بدن کودک اجتناب کنید.

✅ کودک را بابت سوال جنسی تنبیه نکنید.

✅ جبهه نگیرید و خونسردی خود را حفظ کنید.

سخن آخر

با تمامی توضیحاتی که در این مقاله از سایت نی نی مایند در رابطه با پاسخ به سوالات جنسی کودکان ارائه کردیم، سعی داشتیم اهمیت والدین را در پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان توصیح دهیم. والدین باید در نظر داشته باشند، اگر نیازهای کودک در محیط خانه برطرف نشود و او پاسخ سوالات جنسی خود را از پدر و مادر خود دریافت نکند، به دنبال منبع دیگری می‌رود. حال می‌تواند این منبع دوستان در مهد کودک، مدرسه و … باشد و یا شامل فضای مجازی گردد.

بنابراین سعی کنید بهترین پاسخ به سوالات جنسی کودکان را خود بدهید و از درگیری‌های ذهنی او کم کنید. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری هستید، می‌توانید از روانشناسان فعال در زمینه کودک مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاسخ به سوالات جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اگر کودک مان در رابطه با نام اندام جنسی خود از ما سوال کند، چه پاسخی باید به او بدهیم؟

اگر کودک در رابطه با نام اندام جنسی و خصوصی خود از شما سوال می‌کند، توصیه می‌شود حتما از نام واقعی آن استفاده کنید؛ بنابراین از نام‌های نامتعارف و دروغ که کودک‌تان آن‌ها را در هیچ جایی نخواهد شنید، استفاده نکنید. اندام‌های جنسی کودک را همانگونه که هست برایش توضیح بدهید و به او آموزش دهید این اندام هم همانند دیگر اندام‌ها همچون دست، پا و … است؛ اما اندام خصوصی محسوب می‌شود و نباید اجازه دهند کسی آن را ببیند و یا به آن دست بزند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره