تعویض پوشک نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعویض پوشک نوزاد به هر تازه مادری باید آموزش داده شود. بیشتر مادران نحوه عوض کردن پوشک را از مادران خود می‌آموزند. اما خیلی از زوج‌های جوان به دلایل مختلف ممکن است این شانس را نداشته باشند که در زمان به دنیا آمدن فرزند اول‌شان کسی برای کمک در کنارشان باشد. به همین دلیل در بیمارستان و مراکز مختلف این نوع آموزش‌ها داده می‌شود.

از آنجا که در طی روز حداقل 10 با و طول هفته 70 بار مجبور به عوض کردن پوشک نوزاد خود خواهید بود، خیلی زود این کار را یاد خواهید گرفت. مادرانی که به درستی پوشک نوزاد را تعویض نمی‌کنند، خیلی زود متوجه جوش، خارش، ناراحتی و آسیب های پوستی در ناحیه تناسلی او می‌شوند. بنابراین اگر این نشانه‌ها را دیدید، حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد پسر و دختر

تعویض پوشک نوزاد از جمله وظایف مادران است. برای تعویض پوشک باید زمانی را در نظر بگیرید و با توجه به روند، پوشک را تعویض کنید. زمانی که به موقع پوشک کودک را تعویض نکنید، حساسیت پوست نوزاد بروز پیدا می‌کند. اگر تعویض پوشک نوزاد به موقع صورت نگیرد، پوست نوزاد ملتهب و قرمز می‌شود.

اگر پوشک نوزاد طولانی مدت تعویض نشود، تجمع باکتریها مخصوصا در نوزادان دختر بروز پیدا می‌کند. به طور کل والدین باید دقت خود را برای تعویض پوشک نوزاد بالا ببرند. به مرور زمان ادرار کودکان به دستتان خواهد آمد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعویض پوشک تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

وسایل مورد نیاز برای تعویض پوشک نوزاد

قبل از تعویض پوشک نوزاد، حتما وسایل مورد نیاز را نزدیک خود قرار داده تا در حین عوض کردن پوشک فرزندتان دچار سردرگمی و ناراحتی نشوید. برای تعویض پوشک نوزاد، وسایلی مورد نیاز است که در ادامه اشاره کرده ایم.

? پوشک تمیز

? کیسه زباله

?روغن یا پودر بچه

?یک حوله تمیز

?دستمال مرطوب

? آب گرم برای شستشوی بچه

?سطح راحت و مناسب

? دست های تمیز و تازه شسته شده

زمان تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد روز به روز ساعت های متفاوتی اتفاق می‌افتد. به طور کلی بر اساس نظر محققان، نوزادان تازه متولد شده باید هر 2 الی 3 ساعت تعویض شوند. پس از چند ماه مدت زمان تعویض پوشک نوزاد بیشتر می‌شود. طی روز های سپری شده متوجه زمان مناسب تعویض خواهید‌ شد.

نوزادانی که تازه متولد شده اند معمولا 1 تا 3 ساعت ادرار و 2 تا 5 بار مدفوع دفع می‌کنند. اما به طور میانگین تعویض پوشک نوزاد حدود 8 تا 12 بار است. اما گاهی کاهش و گاهی افزایش می‌یابد. برای اینکه زمان بهتری از تعویض پوشک دستتان بیاید، هر بار قبل از شیر دهی به نوزاد؛ پوشک او را چک کنید. و دوباره پس از مصرف شیر، پوشک او را بررسی کنید.

حتما درباره علل و درمان لکه نارنجی در پوشک نوزاد بخوانید.

روش تشخیص تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد نیاز به تشخیص به موقع دارد. برای تعویض باید به 2 نکته توجه داشته باشید. در این بخش مقاله راجع به روش تشخیص تعویض پوشک نوزاد توضیح داده اند.

? به نشانگر پوشک دقت کنید

یکی از روش های تشخیص تعویض پوشک نوزاد، توجه به نشانگر پوشک است. پوشک های جدید نشانگر هایی دارند که با ادرار یا مدفوع، تغییر رنگ می‌دهند. با مشاهده نشانگر ها می‌توانید به تعویض پوشک نوزاد دقت کنید.

? به گریه توجه داشته باشید

نوزادان در اکثر مواقع نسبت به مدفوع و ادرار گریه بروز می‌دهند. زمانی که نوزاد گریه را آغاز می‌کند باید پوشک او را چک کنید. برای تعویض پوشک نوزاد حتما به گریه او توجه کنید.

برای آشنایی با راه های انتخاب پوشک مناسب برای نوزاد و کودک کلیک کنید.

مراحل تعویض پوشک نوزاد

مراحل تعویض پوشک نوزاد

در ادامه به صورت ساده، کامل و مرحله به مرحله نحوه تعویض پوشک نوزاد را می آموزید. پیشنهاد می‌شود مقاله مراقبت از نوزاد در هفته های اول را بخوانید.

? خواباندن کودک

جهت تعویض پوشک نوزاد دقت کنید محلی که کودک را روی آن می‌خوابانید، خشک و تمیز باشد و سرد نباشد. اگر از تشک ضد آب استفاده کنید بسیار بهتر است. اگر کودک را روی سطح شیب‌دار یا مرتفعی قرار می‌دهید، حتما با دستتان از او محافظت کنید تا نیافتد. سپس به آرامی همان‌گونه که رو به روی کودک ایستاده‌اید، لباس‌اش را در بیاورید.

? بیرون آوردن پوشک کثیف

برای اینکه پوشک کهنه را از تن بچه بیرون بیاورید، اول قسمت جلویی پوشک را باز کنید. و سپس سریع پشت پوشک را هم باز کنید. پاهای نوزاد را بالا بیاورید و خودتان هم کمی به سمت عقب بروید تا بتوانید به راحتی پوشک را از پای بچه بیرون بیاورید. هنگام تعویض پوشک نوزاد، با یک دستمال مرطوب تمیز اطراف پاهای نوزاد را کاملا تمیز کنید.

? دور انداختن پوشک کثیف

هنگام تعویض پوشک نوزاد، حتما یک سطل زباله کنار دست‌تان قرار دهید. یادتان باشد هنگام عوض کردن کودک، او را با یک دست نگه دارید تا تکان نخورد. موقع بیرون آوردن پوشک کثیف آن را از قسمت بالایی تا بزنید و بعد از زیر کودک بیرون بکشید و بالا بیاورید.

سریعا بعد از اینکه پوشک کثیف را بیرون آوردید، آن را تا کنید و در کیسه زبانه بپیچانید و در سطل زباله بیندازید. اگر کودک‌تان پسر است، روی آلت تناسلی‌اش را با یک پارچه یا حوله بپوشانید، زیرا این کار باعث می‌شود تا در هنگام عوض کردن پوشک، اگر ادرار کرد، به مشکلی نخورید و اگر کودک‌تان دختر است، دقت کنید که حتما پاها و اطراف آن و همچنین ناحیه تناسلی‌اش را کاملا تمیز کنید زیرا این کار باعث میشود تا عفونتی در آلت دخترانه نوزاد ایجاد نشود.

? تمیز کردن نوزاد

پس از تعویض پوشک نوزاد، نوزاد را باید تمیز کرد. بعد از بیرون آوردن پوشک کهنه، باسن نوزاد را با دستمالی تمیز و نرم (ترجیحا دستمال مرطوب) کاملا پاک کنید. حواستان باشد که پارچه یا حوله کاملا نرم باشد؛ زیرا در صورت زبر بودن به پوست فرزندتان آسیب می‌زند.

هنگام تمیز کردن حواس‌تان باشد که جایی را از قلم نیندازید و کاملا پشت کودک را با دقت از آلودگی پاک کنید. همیشه از سمت جلو به عقب، باسن نوزاد را تمیز کنید، مخصوصا اگر نوزادتان دختر است، این کار سبب جلوگیری از عفونت می‌شود. بعد از تمیز کردن، کمی فرصت دهید تا پاها و باسن نوزاد خشک شود و قبل از بستن پوشک جدید، حتما از کرم، روغن یا پودر بچه استفاده کنید و کاملا به پاها و قسمت اطراف ناحیه تناسلی‌اش بزنید.

برای آشنایی با شرایط جدید برای جایگزین کردن پوشک با کهنه بچه کلیک کنید

? گذاشتن پوشک جدید

پس از تعویض پوشک نوزاد، باید نیمه بالایی پوشک جدید را زیر باسن کودک قرار دهید. دقت کنید که هنگام بستن چسب‌های پوشک، نه خیلی سفت ببندید که کودک هنگام حرکت دادن پاهایش اذیت شود. و راهی برای نفوذ هوا به داخل آن نباشد و نه خیلی شل و گشاد ببندید که آلودگی ها از پای او و پوشک بیرون زده و نشت کند. زبانه‌های هر دو طرف پوشک را در محل مخصوص‌اش بچسبانید و از راحتی کودک مطمئن شوید. حواستان باشد که اگر نوزادتان پسر است، آلت تناسلی اش را به سمت پایین بیاورید. اگر نوزادتان بسیار کوچک است، پوشک را طوری بندید که به بند ناف‌اش نگیرد.

? نظافت پس از تعویض پوشک

همیشه پس از تعویض پوشک نوزاد، همه جا را کاملا ضدعفونی کنید. همچنین دستان‌تان هم با آب و صابون کاملا بشویید تا از انتقال هر نوع باکتری و عفونت جلوگیری شود.
برای جلوگیری از به وجود آمدن راش یا کهیر ناشی از پوشک بچه، حتما از روغن یا پودر بچه استفاده نمایید. سوختگی پوشک یا کهیر ناشی از آن، معمولا تورمی قرمز و سوزناک است که پس از شستشوی آن با آب گرم و چرب کردن پوست به مدت چند روز و استفاده نکردن از پوشک از بین می‌رود. اما برای بوجود نیامدن آن کارهای زیر را انجام دهید.

◼پوشک بچه را مرتبا عوض کنید و نگذارید پوشک کثیف و آلوده به مدت زیادی به دور بچه باقی بماند.
◼ پس از عوض کردن پوشک، با صابون مخصوص نوزاد و آب گرم نوزاد را بشویید و با یک حوله نرم و تمیز، او را پاک کنید و سپس کرم مرطوب کننده بزنید.
◼بهتر است که در روز مدتی نوزاد را بدون پوشک رها کنید تا بتواند تنفس طبیعی داشته باشد.
◼ اگر بعد از 3 الی 4 روز سوختگی پوشک خوب نشد، حتما نزد پزشک بروید.

حتما هنگام تعویض پوشک نوزاد، با او بسیار خوش رو بوده و با او صحبت کنید، لپش را بکشید و بسیار به او مهر بورزید. این کار هم باعث صمیمیت بیشتر شما با نوزاد می‌شود و هم باعث جلوگیری از گریه کودک و بد قلقی‌اش خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

کلام آخر

تعویض پوشک نوزاد هنگام شب چندان ضروری نیست. زمانی که کودک خواب است، او را برای تعویض پوشک بیدار نکنید. خواب کودک را ترجیح دهید. در صورتی به تعویض پوشک نوزاد در شب اقدام کنید که پوشک بیش از حد خیس شده یا حجم مدفوع افزایش پیدا کرده. در این شرایط به تعویض پوشک نوزاد اقدام کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعویض پوشک نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

اگر کودک حساسیت پوستی داشت از چه روغنی استفده کنم؟

معمولا برای حساسیت های پوستی کودک روغن نارگیل حاوی پتاسیم پیشنهاد می‌شود. اما بهتر است حتما کودک را نزد دکترش برده تا روغن یا پودر مخصوص نوزادتان را به شما معرفی کند .

 پوشک یک بار مصرف بهتر است یا کهنه؟

در بسیاری از مردم هنوز هم سر این موضوع که پوشک بهتر است یا کهنه اختلاف نظر وجود دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که سبب پیشی گرفتن پوشک از کهنه می‌شود، چین‌های دور آن است که مانند سدی در مقابل رطوبت عمل می‌کند و نمیگذارد مواد داخل پوشک بیرون بریزد.

پوشکی که برای نوزادم تهیه میکنم چه جنسی باشد بهتر است؟

پوشکی بلند با رویه کتان برای نوزادتان انتخاب کنید تا هم مواد داخل پوشک نشتی نکند و هم به دلیل جنسش، امکان تبادل هوا با محیط بیرون را داشته باشد. حواستان باشد که از پوشک‌های پنبه ای که چسب های سختی دارند استفاده نکنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره