بیش فعالی در نوزادان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیش فعالی در نوزادان نسبت به دیگر گروه‌های سنی کم‌تر مورد بررسی قرار گرفته است و افراد شناخت کم‌تری نسبت به آن دارند. متخصصان بر اساس یافته‌های جدید خود، برخی علائم در دوران نوزادی همچون بی‌قراری، گریه‌های شدید، ناتوانی در به خواب رفتن و … را نشانه‌ای از بیش فعالی می‌دانند. توصیه می‌شود والدین با اطلاع از نشانه‌های بیش فعالی، در صورت رویت این علائم در فرزند خود، سریع‌تر برای درمان اقدام کنند و از پیشروی آن در کودک جلوگیری نمایند. همین‌طور در ارتباط بودن با یک مشاور کودک سبب می‌شود که بتوانند از راهکارهای موثر برای ارتباط با فرزند خود استفاده کنند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از موضوع بیش فعالی در کودکان ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی در نوزادان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بیش فعالی در نوزادان

بیش-فعالی-در-نوزادان-چیست

جالب است بدانید آکادمی اطفال آمریکا تا قبل از سال 2011 شروع بیش فعالی در نوزادان را از سن شش سالگی در نظر می‌گرفت که تا 12 سالگی ادامه پیدا می‌کرد. بعدها بر اساس راهنماهای تشخیصی بیشتر، این سن به 4 تا 18 سالگی تغییر پیدا کرد؛ اما امروزه مطابق تحقیقات صورت گرفته شده، علائم بیش فعالی حتی از دوران نوزادی بروز پیدا می‌کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که تشخیص بیش فعالی در نوزادان کارآسانی نیست؛ چراکه راهنمای تشخیصی دقیقی برای آن وجود ندارد و درمان بیش فعالی در این دوران نیازمند دقت بیشتری است. برای آشنایی با نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علائم بیش فعالی در نوزادان

همانطور که اشاره کردیم تشخیص علائم بیش فعالی در دوران نوزادی برای متخصصان دشوار است. در سنین بالاتر کاهش توجه، تحرک و فعالیت زیاد کودک سبب می‌شود که تشخیص بیش فعالی در او کار چندان دشواری نباشد. با این حال در ادامه به برخی علائم بیش فعالی در نوزادان اشاره کرده‌ایم :

  • بی‌قراری بیش از حد
  • ناتوانی در به خواب رفتن
  • بیدار شدن‌های متوالی در طول شب
  • فعالیت حرکتی بیش از حد و بیش از حد تصور مناسب رده سنی
  • عدم توجه و یا دقت به محرک‌های محیطی
  • بی‌قرار بودن در زمان غذا خوردن
  • عدم نشستن برای بازی
  • استفراغ کردن مداوم
  • بی توجهی به شیر
  • نداشتن اشتها
  • مشکلات بلع
  • پریشانی و ناراحتی در هنگام سرگرم شدن و یا لمس شدن
  • بی‌حوصلگی شدید با دیگران
  • توجه طلبی
  • خشم و غیض

در صورتی که هر کدام از علائم فوق به مدت شش ماه ادامه داشته باشد، معمولا پزشکان مسئله بیش فعالی را مطرح می‌کنند. بیش فعالی در نوزادان از اختلالات عصبی رشدی است که در صورت شناسایی بایستی به موقع درمان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلالات عصبی رشدی را بخوانید.

بیش‌فعالی نوزاد با خلق و خوی دشوار چه تفاوتی دارد؟

برخی از کودکان از بدو تولد به عبارتی بدقلق هستند. و خلق و خوی دشوار آن‌ها سبب می‌شود که به راحتی با شرایط محیطی که در آن قرار دارند، کنار نیایند. این دسته از کودکان در زمان‌هایی که لازم است، آرام هستند و داستان‌ها، آهنگ‌ها و تصاویر کودکانه برایشان جذاب می‌باشد. همینطور آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب بازی‌های خود بازی کنند و یا به فعالیت‌هایی همچون پازل، لگو و … علاقه‌مند می‌باشند. کودکانی که دچار بیش فعالی و یا نقص توجه هستند، نمی‌توانند به راحتی بازی کنند و دائما ناآرام و بی‌قرار هستند. بنابراین والدین در ابتدا باید تفاوت بیش فعالی در نوزادان را با داشتن خلق و خوی دشوار تشخیص دهند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

عوامل ایجاد بیش فعالی در نوزاد

عوامل-ایجاد-بیش-فعالی-در-نوزاد

در ایجاد اختلال بیش فعالی در نوزادان عوامل بسیاری تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در دوران بارداری
  • مواجه شدن با سم و یا سموم خاص در دوران بارداری
  • تولد نوزاد در شرایط زایمان زودرس و یا وزن کم
  • ایجاد مشکل در سیستم عصبی مرکزی در دوره‌های حساس رشدی
  • داشتن سابقه خانوادگی در مورد اختلال بیش فعالی

در صورتی که به هر دلیل نوزاد شما دچار اختلال بیش فعالی است، در نظر داشته باشید که درمان او با آموزش‌های خاص و ویژه‌ای امکان‌پذیر است، بنابراین حتما به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

تشخیص نادرست بیش فعالی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تشخیص بیش فعالی در نوزادان کار سختی است؛ دلیل این موضوع نیز این است که نشانه‌های بیش فعالی می‌تواند والدین و متخصصان را به اشتباه بیاندازد.

به طور مثال علائم بیش فعالی در نوزادان با علائم مشکلاتی همچون سابقه ضربه به سر در کودک، وجود اختلالات مرتبط با صرع و تشنج، مشکلات تیروئید و ناتوانی‌های بینایی و شنوایی مشابه می‌باشد.

بنابراین تشخیص و درمان بیش فعالی در نوزادان بسیار حساس است و بهتر است برای اینکار به یک متخصص اطفال با تجربه مراجعه کنید و در تمامی مراحل درمان و معاینات پزشکی با او همکاری کنید تا شناسایی مشکل فرزندتان به درستی انجام شود.

>درمان بیش فعالی در نوزادان

متاسفانه تاکنون راهنمای دقیقی برای درمان بیش فعالی در کودکان زیر چهار سال به وجود نیامده است. از سویی دیگر مصرف داروها نیز در این سنین با محدودیت‌های بیشتری همراه است و نیازمند دقت و احتیاط می‌باشد. از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه درمان بیش فعالی در نوزادان و سنین کم وجود دارد، این است که والدین آموزش‌های لازم را در این زمینه از متخصصان دریافت کنند. در واقع پدر و مادر باید بتوانند مشکلات فرزند خود را درک کنند تا تعامل بهتری را با او داشته باشند.

معمولا متخصصان پس از سن چهار سالگی از روش‌های درمانی دیگری همچون رفتار درمانی و درمان‌های دارویی استفاده می‌کنند. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که دریافت درمان دارویی نیز در وهله دوم انجام می‌شود. و در ابتدا پزشک سعی می‌کند از طریق روش‌های غیر دارویی این مشکل را در کودک برطرف سازد. برای آشنایی با روش های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

بنابراین اگر احساس می‌کنید فرزند شما دچار اختلال بیش فعالی است، ابتدا با یک روانشناس کودک این موضوع را در میان بگذارید و روند درمان را با او پیش ببرید. در صورتی که نشانه‌های بیش فعالی در نوزادان شما از بین نرود، باید برای دریافت درمان‌های دارویی به یک روانپزشک مراجعه کنید. به عقیده پزشکان و بر اساس آمار، دریافت هر دو روش درمان دارویی و رفتار درمانی به صورت همزمان نتیجه موثرتری دارد و درمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود. برای اشنایی بیشتر با نحوه برقراری ارتباط با کودکان استثنایی کلیک کنید.

کلام آخر

بیش فعالی در نوزادان علائم و نشانه هایی دارد که والدین باید با دقت بالا و با کمک روانشناس کودک این نشانه ها را شناسایی کنند. گریه بیش از حد نوزادان، مشکلات در خواب و مشکلات تغذیه این 3 نشانه اصلی بیش فعالی در نوزادان است. برای پیشگیری از شدت علائم بیش فعالی با شناسایی نشانه ها از روانشناس و متخصصین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی در نوزادان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا بیش فعالی برای کودک خطر آفرین است؟

بیش فعالی از اختلالات رشدی می‌باشد که در صورت عدم درمان سبب بروز مشکلات مختلفی برای کودک، همچون اختلالات یادگیری، مشکلات تحصیلی و … می‌شود. ادامه‌دار شدن بیش فعالی تا سنین نوجوانی نیز سبب می‌شود که فرد به سمت رفتارهای ضداجتماعی کشیده شود و میزان ناسازگاری او با محیط کاهش پیدا کند. بنابراین از موضوعات مهم پس از شناسایی بیش فعالی، دریافت درمان موثر است. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره