تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قدرت باروری مردان به عوامل مختلفی بستگی دارد. سن از جمله عوامل مهم موثر بر قدرت باروری مردان نیز می‌باشد. باور عموم مردم بر این است که تنها زنان با بالا رفتن سن‌شان توانایی کمتری در باروری خواهند داشت؛ در حالی عامل سن در قدرت باروری هر دو جنس، مرد و زن، تاثیر دارد. باید اشاره کنیم که تاثیر سن بر میزان باروری در زنان بیشتر از مردان است. با این حال، افزایش سن در مردان نیز ممکن است منجر به کاهش باروری و افزایش احتمال بروز بیماری‌ها در جنین شود. با دریافت مشاوره بارداری می‌توانید پاسخی دقیق برای سوالات‌تان بیابید.

قدرت باروری مردان

قدرت باروری مردان چگونه است

قدرت باروری مردان با تغییرات سنی آنها افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان مقدار مایع منی در سن 30 تا 35 سالگی بیشتری تعداد را دارد. اما بعد از 35 سالگی کمترین مقدار مایع منی تولید می‌شود. هم چنین تحریکات اسپرم با افزایش سن مردان کاهش پیدا می‌کند. اسپرم ها قبل از 25 سالگی بیشترین میزان تحریک را دارند اما پس از 55 سالگی کمترین تحرک اسپرم وجود دارد.

هم چنین در موضوع قدرت باروری مردان، پرهیز از رابطه جنسی باعث کاهش کیفیت مایع منی می‌شود. و رابطه جنسی مکرر باعث تولید اسپرم های سالم خواهد شد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته هرچقدر سن مرد زیاد باشد، احتمال انتقال نقص های ژنتیکی در کودک بیشتر می‌شود. به طور کلی در این مقاله قدرت باروری مردان را به شیوه ای جامع شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بررسی بهترین و بدترین بازه سنی برای باروری با کیفیت اسپرم‌ها

با توجه به تحقیقات و مطالعات و آزمایشات صورت گرفته در مورد تاثیر سن در قدرت باروری مردان به این نتیجه رسیده‌اند با وجود این که اسپرم‌سازی تا پایان عمر مردان ادامه دارد، اما همواره اسپرم باکیفیت تولید نمی‌شود. بیشترین مقدار مایع منی در مردان در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی دیده می‌شود. از طرفی کمترین میزان مایع منی مربوط به مردان بالا ۳۵ سال است.

فروشگاه آرامیس

از تاثیرات سن در قدرت باروری مردان می‌توان به کاهش حرکت و تحرک اسپرم‌‌ها و کاهش کیفیت آن‌ها اشاره کرد. منظور از تحرک اسپرم همان توانایی شنا کردن اسپرم در مایع منی و رساندن خود به لوله رحمی است که در نهایت به انجام لقاح و ترکیب با سلول تخمک و تولید سلول تخم منجر می‌گردد.

مقایسه قدرت باروری و تحرک اسپر‌م‌های مردان در سنین متفاوت

قابلیت تحرک اسپرم‌ها در سنین کمتر از ۲۵ سال بیشتر است و بعد از ۵۵ سالگی به کمترین میزان خود می‌رسد. یک مطالعه انجام گرفته در زمینه تاثیر سن در قدرت باروری مردان نشان می‌دهد میزان تحرک اسپرم‌ها در سنین بالای ۵۵ سالگی در مقایسه با سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی، کاهش ۵۴ درصدی داشته است.

? رابطه کیفیت اسپرم‌ها و سن در قدرت باروری مردان

قدرت باروری مردان در کیفیت اسپرها نیز نقش دارد. همان طور که اشاره شد هرچه سن مردان بالاتر برود، علاوه بر کاهش حرکت اسپرم‌ها، کیفیت آن‌ها نیز پایین می‌آید. بالاترین کیفیت اسپرم‌ها مربوط به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی بوده و کمترین کیفیت اسپرم‌ها در سن ۵۵ و بالاتر از آن دیده می‌شود.
البته با رعایت رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود رابطه جنسی می‌توان مدت زمانی که فرد اسپرم باکیفیت تولید می‌کند را افزایش داد. توجه داشته باشید پرهیز از رابطه جنسی می‌تواند اسپرم‌سازی و کیفیت مایع منی را کاهش دهد. اما داشتن رابطه جنسی به افزایش کیفیت مایع منی و تولید اسپرم‌های سالم‌تر کمک می‌کند. در واقع قدرت باروری مردان افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: عوارض وازکتومی

مشکلات ژنتیکی مرتبط با سن پدر | قدرت باروری مردان

افزایش سن علاوه بر موثر بودن در قدرت باروری مردان، می‌تواند مشکلات ژنتیکی و کروموزومی را در اسپرم‌ها ایجاد کند. مشکلات ژنتیکی ممکن است منجر به ناباروری شود. علاوه بر ناباروری، عوارض دیگری مانند سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش احتمال بروز برخی بیماری‌ها و نقایص ژنتیکی در نوزاد را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

با توجه به آنچه در رابطه با قدرت باروری مردان گفته شد، افزایش سن مردان می‌تواند بیماری‌ها و نقایصی را برای جنین و نوزاد به همراه داشته باشد. برای مثال، در یک تحقیق انجام گرفته متوجه شدند احتمال ابتلا به اسکیزوفرن در فرزندانی که پدران آن‌ها بالاتر از ۶۰ سال سن دارند، بیشتر است.
با توجه به مطالب بالا که به تاثیر سن در قدرت باروری مردان اشاره کردیم، هر چه سن بالاتر برود، از کیفیت و قدرت حرکت اسپرم‌ها کاسته می‌شود. بالا رفتن سن مردان می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل لوسمی، دو قطبی، اوتیسم، اسکیزوفرنی و کوتاهی قد را در کودک افزایش دهد. برای آشنایی با روش درمان و دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

چگونه قدرت باروری مردان حفظ می‌شود؟

تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود آن و از طرف دیگر رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود و حفظ قدرت باروری مردان کمک کند.
کنترل وزن در محدوده نرمال، ترک سیگار و عدم استعمال دخانیات نیز در حفظ قدرت باروری مردان موثرند. به نظر می‌رسد افزایش کلسترول و اختلال در قدرت نعوظ تاثیری در باروری ندارد. طبق آزمایشی که انجام شده مصرف داروهای کاهنده کلسترول در مردانی که به این مشکلات دچار بودند، به بهبود وضعیت نعوظ و کنترل کلسترول کمک کرد.

از دیگر مواردی که به حفظ کیفیت اسپرم و قدرت باروری مردان کمک می‌کند، می‌توان به مواردی مانند کنترل وزن، مصرف اسید فولیک، حذف کافئین، کاهش استرس و نگرانی، پرهیز از تماس با مواد شیمیایی و سموم، دوری از گرما اشاره کرد.

تولید اسپرم در دمای خاصی انجام می‌شود. دما ۳۷ درجه برای تولید اسپرم نامناسب است به همین دلیل اسپرم‌سازی در بیضه‌ها خارج از بدن انجام می‌شود. وضعیت قرار گیری بیضه‌ها به نحوی است که دما کمتری نسبت به داخل بدن داشته و مناسب تولید اسپرم است. که در قدرت باروری مردان نقش مهمی دارد. برای آشنایی با مراقبت های قبل بارداری کلیک کنید.

? تاثیر تغذیه بر قدرت باروری مردان

قدرت باروری مردان با کمک رژیم غذایی افززایش می‌یابد. بر اساس مطالعات انجام شده مردانی که مقدار اسپرم کمی دارند، با کمبود روی مواجهه هستند. مواد غذایی که در ادامه اشاره کرده ایم میزان قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد.

✔ قارچ

✔ تخم مرغ

✔سلنیوم

✔ غلات سبوس دار

✔ گوشت قرمز

✔غذاهای دریایی

✔ افزودن ویتامین E

? تاثیر ورزش | قدرت باروری مردان

ورزش به صورت مکرر باعث افزایش قدرت باروری مردان می‌شود. ورزش به کاهش استرس در آقایان کمک می‌کند و اعتماد به نفس آن ها را افزایش می‌دهد. در نهایت در طولانی مدت سلامتی جسمانی به دنبال دارد. اما ورزش های سنگین مانند ورزش های سه گانه یا دو ماراتون بر میزان قدرت باروری مردان می‌کاهد.

رابطه عمل (IVF) با سن مردان

رابطه عمل (IVF) با سن مردان

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان موفقیت آی وی اف یا همان لقاح مصنوعی با افزایش سن مردان دچار مشکلات می‌شود. اما با کمک فناوری جدید به نام ICS می‌توان بر تمامی معایب قدرت باروری مردان غلبه کرد. این روش به معنای تزریق اسپرم به شیوه ای مستقیم داخل تخمک است. بر اساس بررسی ها به این نتیجه رسیدند که سن مردان در تعداد جنین های با کیفیت موثر است اما به بارداری آسیبی وارد نمی‌کند. یا حداقل خطر زایمان زودرس و ریزش بارداری را افزایش نخواهد داد.

کلام آخر

قدرت باروری مردان با افزایش سن کاهش می‌یابد. این قدرت باروری بستگی به تحریکات اسپرم، تغذیه، ورزش و … دارد. بنابراین برای افزایش قدرت باروری باید از متخصصین حوزه جنسی کمک بگیرید. البته که امروزه با پیشرفت علم و عمل های پی در پی توانایی باروری افزایش پیدا کرده است. به طور کل برای حل مسائل جنسی و کسب اطلاعات بیشتر از روانشناسان و مشاورین جنسی کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. شما می توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین از این خدمات بهره بگیرید. یکی از برتری های این مرکز تجربه و تخصص درمانگران است. شما با خیال راحت به بهترین متخصص در حوزه مشکل تان ارتباط داده می شوید. از این رو توصیه می کنیم برای کسب اطلاع از نحوه دریافت این خدمات با شماره های درح شده تماس گرفته و از اپراتور جهت دریافت خدمات مشاوره راهنمایی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قدرت باروری مردان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سولات متداول

تغذیه سالم برای افرایش قدرت باروری مردان چیست؟

قدرت باروری مردان با کمک رژیم غذایی افززایش می‌یابد. بر اساس مطالعات انجام شده مردانی که مقدار اسپرم کمی دارند، با کمبود روی مواجهه هستند. قارچ، تخم مرغ، سلنیوم، غلات سبوس دار، گوشت قرمز، غذاهای دریایی و افزودن ویتامین E باعث افزایش میزان باروری مردان می‌شود.

میزان تحریکات اسپرم در چه سنی کاهش می‌یابد؟

تحریکات اسپرم با افزایش سن مردان کاهش پیدا می‌کند. اسپرم ها قبل از 25 سالگی بیشترین میزان تحریک را دارند اما پس از 55 سالگی کمترین تحرک اسپرم وجود دارد.

بالا رفتن سن مرد باعث بروز چه بیماری هایی در کودک می‌شود؟

بالا رفتن سن مردان می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل لوسمی، دو قطبی، اوتیسم، اسکیزوفرنی و کوتاهی قد را در کودک افزایش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره