کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کودکان درونگرا رفتار و خصوصیات متفاوتی دارند که اگر والدین نتوانند رفتار مناسب با این ویژگی‌ها را درک کنند، حتما در روند تربیتی فرزندشان دچار سختی‌های زیادی خواهند شد.در اغلب موارد والدین از همان دوران طفولیت متوجه تفاوت‌های شخصیتی فرزندانشان می‌شوند، اما ممکن است متدهای یکسانی را در ارتباط با هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرند. در حالی که هر کودکی با شخصیت منحصر به فرد خودش نیاز به رفتاری متفاوت دارد. بنابراین والدین علاوه بر حفظ تعادل و عدالت لازم است متوجه این تفاوت‌ها باشند و در هر سن متناسب با آن پاسخ دهند. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

کودکان درونگرا

علت-درونگرایی-کودکان

 

بهتر است کودکان را به گل‌ها تشبیه کنیم. برخی از کودکان با توجه به تیپ شخصیتی‌ای که دارند مانند قاصدک هستند. یعنی می‌توانند با هر محیطی وفق پیدا کنند. برخی کودکان دیگر تیپ شخصیتی‌ای دارند که آن را به گل ارکیده تشبیه می‌کنیم. گل ارکیده به روی محل رشد خود حساس است. کودکان مشابه گل ارکیده معمولا از کودکان مشابه قاصدک بهتر عمل می‌کنند. این عملکرد بهتر در حیطه تحصیلی و روابط بین فردی آن‌ها نمایان می‌شود.

کودکان درونگرا برای اینکه قوای درونی خود را تجدید کنند تمایل دارند تا تنها باشند. رفتار این کودکان معمولا موجب نگرانی پدر و مادر در مورد سلامت آن‌ها می‌شود. کودکان درونگرا دیر جوش هستند، آن‌ها گروه دوستی محدودی دارند و در کودکی هم نهایتا با دو تا سه نفر همزمان بازی می‌کنند. این کودکان با خواندن و گوش دادن بهتر یاد می‌گیرند (برخلاف کودکان برونگرا که باید در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند تا بهتر یاد بگیرند). برای اطلاع بیشتر مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

تفاوت کودکان درونگرا با کودکی خجالتی

در ظاهر درونگرا بودن و خجالتی بودن شبیه به هم هستند. اما وقتی به عمق هر کدام نگاه کنیم می‌بینیم دو موضوع متفاوت هست. درونگراها از تنها بودن لذت می‌برند. آن‌ها وقتی زمان زیادی با دیگران می‌گذرانند از نظر احساسی خسته می‌شود. اما افراد خجالتی تمایلی به تنها بودن ندارند، از تنها بودن لذتی نمی‌برند اما از برقراری ارتباط با دیگران احساس وحشت می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

به این مثال توجه کنید. فرض می‌کنیم دو کودک درون کلاس حضور دارند. یکی از آن‌ها درونگرا و دیگری خجالتی است. آن‌کودک درونگرا دوست دارد در کلاس بماند و به مطالعه کتاب بپردازد. او فکر می‌کند گذراندن وقت با دیگر بچه‌ها استرس زا است. در مقابل کودک خجالتی دوست دارد وارد جمع بشود اما چون از جمع می‌ترسد ترجیح می‌دهد در کلاس باقی بماند. کودک‌خجالتی از تنهایی‌اش ناراحت و درمانده است.

برای آشنایی با راه های درمان کودک خجالتی کلیک کنید.

آیا درونگرایی کودک قابل درمان است؟

درمان پذیری کودک درونگرا

 

به بچه‌های خجالتی در جهت بیرون آمدن از دیوارهای امن‌شان می‌توان کمک کرد. اما کسی که درونگرا باشد و این ویژگی بخشی از وجودش باشد را نمی‌توان تغییر داد. درونگرایی یک بخش از وجود یک فرد و شخصیت اوست. درست مانند رنگ و و چشم که قابل تغییر نیستند، درونگرایی نیز قابل تغییر نیست و در نهاد فرد جا افتاده است.

برای آشنایی با راه های بهبود کمرویی کودکان کلیک کنید.

کودکان درونگرا نسبت به اجتماع چه احساسی دارند؟

درونگراها خجالتی نیستند. در واقع بسیاری از آن‌ها توانایی اجتماعی عالی‌ای دارند. با این وجود فرد درونگرا بعد از داشتن ارتباط زیاد با دیگران احساس خستگی می‌کند. او نیاز دارد مدتی را در لاک خود باشد تا باتری احساسی‌اش شارژ بشود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اگر در صدد تغییر کودک از درونگرایی به برونگرایی باشیم چه می‌شود؟

درست است که خجالتی بودن درمان می‌شود اما اگر تلاش کنید فرد درونگرا را به فردی برونگرا تبدیل کنید مشکلاتی در عزت نفس او به وجود می‌آورید. درونگراها می‌توانند راه‌های کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی گوناگون را بیاموزند، اما برای همیشه درونگرا می‌مانند. برای آشنایی بیشتر در این مورد مقاله شخصیت کودک را بخوانید.

درمان کودکان درمانگرا

درمان-درونگرایی-کودکان

 

اولین چیزی که در ارتباط با کودکان درونگرا باید بدانیم این است که این ویژگی بیماری نیست که قابل درمان باشد. درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است که از بدو تولد در فرد شکل می‌گیرد. در نتیجه کودک درونگرای شما به کمک نیاز ندارد. اما برای اینکه خیال‌تان از صحت روانی کودک‌تان آسوده باشد می‌توانید نکاتی را رعایت کنید.

بهترین کاری که در حق فرزند خود می‌توانید بکنید این است که بدانید درونگرایی یک صفت شخصیتی عادی است. این موضوع را بپذیرید که کودک شما شخصیت اجتماعی فعالی ندارد. قرار نیست خانه شما همیشه پر از مهمان‌های رنگارنگ باشد. باید درک کنید که کودک شما دوستان نزدیک محدودی دارد. اگر این ویژگی‌های او را بپذیرید کمتر او را به انجام کاری که دوست ندارد مجبور می‌کنید.

اگر بعد از یک مهمانی جشن تولد، کودک‌تان خواست که تنها باشد از درخواست او تعجب نکنید. همچنین اگر شما از یک مهمانی به مهمانی دیگر بروید باعث می‌شود کودک تان دچار استرس شود. بزرگ کردن کودکی که این ویژگی رفتاری را دارد کمی سخت است. به خصوص برای والدینی که برون گرا باشند. اما لازم است بدانید که تنها چیزی که آنها نیاز دارند درک و عشق از سوی والدینشان است. برای تسهیل شرایط مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

سخن آخر

تا به این جا متوجه شدیم که کودکان درونگرا مشکل خاصی ندارند. بلکه شخصیت آن ها به نحوی است که برخورد منحصر به فردی را می‌طلبد. البته درونگرایی شباهت زیادی با اختلالاتی مثل اوتیسم دارد. بنابراین با مشاهده نشانه ها باید به متخصص مراجعه کنید. متخصص کودک با بررسی های مختلف سلامت کودک را بررسی می‌کند. کودکان درونگرا مانند سایر گروه های سنی خود از سلامت کامل برخوردارند. اما اگر فرزندتان نیاز به آموزش ویژه داشته باشد، در طی این ارزیابی ها مشخص خواهد شد.

در صورتی که توانایی برقراری ارتباط با کودک درونگرای خود را ندارید و یا در مورد آموزش او دچار مشکل شده اید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره کودک اقدام کنید. برای این کار کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان درونگرا می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کودکان درونگرا را به چه کارهایی مجبور نکنیم؟

آن‌ها را به صحبت کردن، به حضور در اجتماع، به گفتن مسائل شخصی، به داشتن یک برنامه فشرده و غیره مجبور نکنید. بدانید که این ویژگی آن‌ها یک تیپ شخصیتی عادی است و بیماری نیست که جای نگرانی داشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره