تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری دارای پیامدهای منفی زیادی است و می‌تواند خطراتی را برای سلامتی نوزاد در ابتدای تولد به دنبال داشته باشد. دود سیگار مواد شیمیایی خطرناکی همچون مونوکسید کربن، نیکوتین، قطران و چهارهزار مواد شیمیایی مضر دیگر تولید می‌شوند. که سبب به خطر افتادن سلامتی مادر و جنین می‌گردند.

به طور کلی مادران باردار برای اینکه بتوانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند، باید مراقبت‌های قبل از بارداری داشته باشند که یکی از آن‌ها ترک سیگار و یا هرگونه مواد مخدر دیگر است. در صورتی که مادر باردار سیگار را ترک نکند در طی دوران حاملگی، سلامتی خود و فرزندش را به خطر می‌اندازد. درادامه به تاثیرات منفی سیگار و خطرات تهدید کننده آن می‌پردازیم. در صورت وجود هر سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

تاثیر سیگار بر جنین | بارداری در خانم های سیگاری

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری

خانم‌هایی که سیگاری هستند باید قبل از اقدام به بارداری، استعمال هر گونه دخانیات را کنار بگذارند و یا حداقل از تاثیر سیگار بر جنین شان اطلاعات کافی کسب کنند. چرا که ممکن است مصرف سیگار خود مانعی برای بارداری باشد. به طور کلی میزان ناباروری در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری باعث سقط جنین خواهد شد.

مصرف تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری مخصوصا سه ماه اول برداری، جنین را به طور جدی به خطر می‌اندازد. و قبل از بارداری، ترک سیگار الویت دارد. لازم است بدانید حتی قرار گیری در معرض دود سیگار به اندازه اعتیاد به سیگار در بارداری خطرناک است و برای جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از سویی دیگر دود سیگار از عوامل سرطان‌زا در انسان شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دود سیگار بر نوزاد کلیک کنید.

تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، دارای تاثیرات منفی بر روی مادر و جنین می‌باشد. در ادامه قصد داریم به تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری بپردازیم. برای آشنایی با سایر نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

? ناباروری

سیگار کشیدن خود مانعی برای بارداری است؛ به طوری که شاید افراد سیگاری نتوانند باردار شوند. همانطور که اشاره کوتاهی کردیم ناباروری در افراد سیگاری، دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد. بنابراین ناباروری یکی از مهم ترین تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری است

? سقط جنین و مرده‌زایی

یکی از اثرات و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، سقط جنین است. خانم های سیگاری پس از بارداری ممکن است جنین خود را به صورت ناگهانی از دست بدهند. معمولا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد؛ البته ممکن است این اتفاق حتی در 20 هفتگی (یا 4 تا 6 ماهگی) نیز اتفاق بیفتد.

? بارداری خارج از رحم

سیگار حاوی نیکوتین است که خود می‌تواند سبب انقباص لوله‌های فالوپ شود. انقباض لوله‌های رحمی از حرکت جنین به داخل رحم جلوگیری می‎‌کند و در نهایت سبب حاملگی خارج از رحم می‌گردد. اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان بارداری خارج از رحم نام برد.

? منقبض شدن جفت

یکی از اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان انقباض جفت نام برد. جنین در رحم مادر از طریق جفت تغذیه می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی از این طریق به او می‌رسد. سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث انقباض و یا کشیدگی جفت می‌شود. که در نهایت منجر به خونریزی می‌گردد. طبیعی است با به خطر افتادن جفت، تغذیه جنین نیز به خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است در نهایت به مرگ مادر و فرزند ختم شود.

? جفت سرراهی

جفت موجود در رحم با گذشت زمان به سمت بالای رحم حرکت کرده و رشد می‌کند که طی این رویه گردنه رحم آزاد باقی می‌ماند. استعمال سیگار در دوران بارداری سبب می‌شود که جفت در قسمت پایین رحم بماند و یا به سمت پایین حرکت کند. در صورت پایین ماندن جفت دهانه رحم بسته می‌شود و ممکن است سبب پارگی آن گردد.

از سویی دیگر جفت سرراهی رویه اکسیژن رسانی و مواد مغذی به جنین را نیز مختل می‌کند. به همین دلیل یکی از اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان جفت سر راهی نام برد.

? زایمان زودرس

از دیگر مشکلاتی که تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری به همراه دارد، زایمان زودرس است. از سویی دیگر بر اثر مصرف سیگار و زایمان زودرس جنین در معرض آسیب‌های شنوایی، ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیگار کشیدن در شیردهی کلیک کنید.

? کم وزنی جنین

از دیگر تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، وزن کم نوزاد در زمان تولد است. البته کم‌وزنی صرفا به معنای ضعیف و کوچک بودن نوزاد نیست بلکه می‌تواند مشکلات و ناتوانی‌هایی شامل تاخیر رشدی، فلج مغزی، اختلال بینایی و شنوایی و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را نیز به دنبال داشته باشد.

? نقص‌های هنگام تولد

از جمله مواردی که سبب تشدید بروز نقص‌های مادرزادی می‌شود، سیگار کشیدن در دوران بارداری است. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات قلبی در جنین شود و مانع از رشد و شکل‌گیری کامل قلب او گردد. معمولا نوزادانی که در چنین شرایطی به دنیا می‌آیند، دارای ضربان قلب نامنظم و یا افزایش ضربان قلب هستند. از دیگر نقایص احتمالی مادرزادی که در اثر مصرف سیگار به وجود می آید، شکاف کام است.

حتما برای اطلاعات بیشتر مقاله خطرات بارداری را هم بخوانید.

تاثیر دود غیرمستقیم سیگار در دوران بارداری

در برخی موارد نیز مادر باردار سیگاری نیست. اما در محیطی قرار دارد که در معرض دود سیگار است که اصطلاحا به آن دود دست دوم و یا دود محیطی گفته می‌شود. این دود حاصل از سوختن دخانیات و بازدم فرد مصرف کننده است. دود دسته دوم سیگار به مراتب بسیار خطرناک‌تر از مصرف سیگار توسط مادر برای جنین می‌باشد. تنفس در هوایی که دارای دود دسته دوم تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، دارای پیامدهای خطرناکی به شرح موارد زیر است:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • وزن کم نوزاد
  • بارداری خارج رحم
  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد
  • تولد نوزادی مبتلا به آلرژی، آسم، عفونت ریه و عفونت گوش

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

سیگار الکترونیکی و تاثیر آن بر بارداری

سیگار-الکترونیکی-و-تاثیر-آن-بر-بارداری

برخی از سیگارها با عنوان سیگار الکترونیکی شناخته می‌شوند و ترکیبات آن‌ها شامل نیکوتین، طعم دهنده‌ها و دیگر مواد شیمایی است. این سیگارها تقریبا ظاهری مشابه با سیگار معمولی دارند و به جای اینکه روشن شوند با باطری کار می‌کنند. طعم دهنده‌ها و نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک و مضر باشد. از نشانه‌های مسمومیت با نیکوتین ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع یا آهسته
  • و …

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد در بادراری کلیک کنید.

راهکارهایی برای ترک و جلوگیری از تاثیر سیگار بر جنین

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را در این مقاله به طور کامل شرح داده‌ایم. اگر قصد دارید قبل از بارداری مصرف سیگار را ترک کنید تا از عوارض آن برای سلامتی خود و جنین تان در امان بمانید. به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید.

  • در معرض دود سیگار افراد سیگاری قرار نگیرید.
  • سیگار و فندک را از دید خود دور کنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون قهوه و چای می‌تواند میل شما را به سیگار افزایش دهد. بنابراین نوشیدن آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید چراکه تمایل شما را برای مصرف سیگار بیشتر می‌کند.
  • زمان‌هایی که احساس می‌کنید تمایل به کشیدن سیگار دارید؛ خود را با گوش دادن به موسیقی سرگرم کنید.
  • از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که برای استعمال سیگار وسوسه می‌شوید، خودداری کنید.
  • سعی کنید در طول روز فعالیت‌های بیشتری داشته باشید تا برای کشیدن سیگار وسوسه نشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

پس از ترک سیگار، بدن زنان چه تغییری می‌کند؟

در صورتی که تصمیم خود را برای ترک سیگار بگیرید و اقدام به ترک آن کنید، بلافاصله پس از چند روز می‌توانید نشانه‌های ترک آن را در خود ببینید. ضربان قلب نوزاد شما به حالت عادی برمی‌گردد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی او کمتر می‌شود. ممکن است در روزهای ابتدایی کمی سرفه و سردرد داشته باشید و یا نتوانید به درستی تمرکز کنید؛ اما این علائم پس از چندین هفته به مرور از بین خواهند رفت.

آنچه که مشخص می‌باشد این است که تحمل پیامدهای ترک سیگار بسیار آسان‌تر از مشکلاتی می‌باشد که سیگار کشیدن در دوران بارداری ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید زمان‌هایی که هوس استعمال سیگار را دارید؛ خود را با فعالیت‌هایی مشغول کنید تا عوارض کوتاه مدت ترک سیگار را پشت سر بگذارید. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری آنقدری خطرناک است که برای سلامتی جنین آن را ترک کنید.

بیشتر بخوانید: بیماری های مادر بارداری

سخن آخر

برخی از مادران با وجود اطلاع از عوارض خطرناک سیگار برای سلامتی خود و جنین‌شان، اقدامی در جهت ترک سیگار انجام نمی‌دهند. اما تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری به قدری آسیب زا است که سلامت جنین را تهدید می‌کند. تنها راه در امان ماندن از عوارض ناشی از مصرف سیگار در دوران بارداری، ترک کامل آن می‌باشد.

حتی به مادران توصیه می‌شود که پس از زایمان نیز از مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند. و در جهت داشتن زندگی سالم برای خود و فرزندشان تلاش نمایند. در صورتی که شما نیز به استعمال سیگار اعتیاد دارید اما قصد بارداری نیز دارید، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر متناسب با شرایط خودتان با مشاوران برتر کلینیک تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشانسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره