اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اسباب بازی مناسب کودک متناسب با سن او متفاوت است. اهمیت بازی برای رشد و یادگیری کودکان به قدری است که فقدان بازی موجب عدم رشد شناختی و ادراکی او خواهد شد. کودک به واسطه بازی به تفکر درباره محیط پیرامون خویش می‌پردازد و نقش‌های مختلفی را در حین بازی ایفا می‌کند.

بازی این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کنند. از آنجایی که انتخاب اسباب بازی متناسب با سن کودک تاثیر بسیار زیادی در پرورش هوش و خلاقیت او دارد، در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان دلبندتان نیاز است، اشاره کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

اسباب بازی مناسب کودک

اسباب-بازی-مناسب-کودک

 

حتما وقتی قصد خرید جنسی برای کودک تان را دارید، متوجه گروه بندی سنی آن ها شده اید. اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال علاوه بر متناسب بودن آن با درک کودک، باید از نظر حفظ سلامت و بهداشت نیز مورد تایید باشند. همچنین اسباب بازی ها نقش پررنگی در پرورش هوش کودکان دارند. آن‌ها به واسطه این عروسک ها محیط خود را می‌شناسند و انواع مهارت های لازم برای زندگی را یاد می‌گیرند.

همچنین اسباب بازی مناسب کودک که مورد پسند او نیز باشد، می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با او باشد. والدین با کمک اسباب بازی های کودک به او مفاهیم مختلف مثل همدلی، شجاعت، مهربانی، زندگی و …. را آموزش می‌دهند. شما با کمک متخصصین کودک می‌توانید در این زمینه بهترین روند تربیتی را داشته باشید.

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک دو ساله و زیر دو سال

  • کودکان زیر دو سال توانایی قدم برداشتن به تنهایی را دارند و حین راه رفتن اسبالب بازی های خود را به دنبال خویش می‌کشند.
  • مهارت ضربه زدن به توپ را پیدا می‌کند.
  • قادر به استفاده بیشتری از انگشتان دست و پا خواهد بود
  • از بازی قایم موشک لذت می‌برد و به همین دلیل می‌تواند اشیایی را که در چند لایه پنهان کرده‌اید را پیدا کند.
  • نام اجزای بدن خود را می‌شناسد
  • قادر به اجرای دستور العمل‌های ساده خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های فوق می‌توانید اسباب بازی هایی را تهیه کنید که این مهارت‌ها را تقویت بخشند و به کودک کمک کنند رشد بیشتری داشته باشد. برای آشنایی با روش های تقویت هوش کودک کلیک کنید.

اسباب بازی مناسب کودک از تولد تا 6 ماهگی

  • در این دوران استفاده از جغجغه‌های رنگی و روشن برای کودک به منظور بالارفتن دقت بینایی و شنوایی مناسب است.
  • استفاده از اسباب بازی‌های آویزان بالای تخت کودک می‌تواند سبب افزایش مهارت‌های حرکتی او بشود زیرا سعی می‌کند آن‌ها را بگیرد و دست و پای خود را به این هدف تکان می‌دهد.
  • به دلیل اینکه کودک به دنبال اکتشاف دهان خود است هر چیزی را در دهان می‌برد، به همین دلیل از خرید اسباب بازی‌های ریز و کوچک که ممکن است خطر خفگی داشته باشند، اجتناب کنید (چون کودک شما کوچک است و توانایی تشخیص مواد خوردنی از اشیای مختلف را ندارد، ممکن است همه چیز را به دهان ببرد و ببلعد)

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اسباب بازی مناسب کودک از 6 تا 12 ماهگی

  • استفاده از اسباب بازی هایی که قابلیت باز و بسته شدن دارند برای کودکان در این سنین جالب است.
  • به دلیل اینکه کودک توانایی راه رفتن را پیدا کرده است استفاده از اسباب بازی هایی همچون ماشین که به دنبال او کشیده می‌شود برایش لذت بخش است.
  • اسباب بازی هایی همچون طبل که به واسطه ضربه زدن، صدا ایجاد می‌کنند برای کودک لذت بخش است.
  • کتاب‌های حاوی عکس‌های رنگی و کلمات ساده به توانایی صحبت کردن کودک کمک می‌کنند.

ویژگی های اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

ویژگی-اسباب-بازی-مناسب

 

  • وزن و ظاهر اسباب بازی متناسب با جثه کودک باشد.
  • قابل شستشو باشد
  • بهتر است جنس اسباب بازی به گونه ای انتخاب شود که در مقابل شعله و حریق مقاومت داشته باشد.
  • اسباب بازی های آهنگین باید دارای صوت ملایم باشند چرا که اسباب بازی های پر سر و صدا برای کودک آزار دهنده هستند.
  • در ساخت وسایل اسباب بازی از مواد سمی استفاده نشده باشد

بهترین انواع اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

توپ های رنگی: کودکان نوپا دوست دارند اشیا را تعقیب کنند. به همین دلیل برای آن‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود اگر توپ‌های رنگ در اختیار داشته باشند و به آن‌ها ضربه بزنند یا به دنبال توپ‌ها حرکت کنند.

ساخت پازل: تکمیل پازل‌ها و ساخت یک چیز جدید برای کودک بسیار هیجان انگیز است، ضمن اینکه توانایی ذهنی او را بسیار گسترش می‌دهد. متناسب با سن کودک و میزان فهم او می‌توان از پازل‌های ساده تا نسبتا پیچیده استفاده نمایید.

بازی با موانع کوچک و بزرگ: به منظور پرورش مهارت‌های حرکتی کودک و کسب توانایی بالا بردن پاها می‌توان موانع کوچک را در مسیر حرکت کودک قرار داد تا یاد بگیرد چگونه از روی آن‌ها رد شود و مسیر خود را دنبال کند. به مرور زمان می‌توان اندازه موانع را کمی بزرگتر تعیین نمایید.

بازی با اعداد و رنگ ها: به جهت حفظ تمرکز کودک می‌بایست چند اسباب بازی با رنگ‌های محدود در اختیار کودک گذاشته شود تا هم با کاربرد درست آن‌ها آشنا شود و هم نام رنگ‌هایی را که به او نشان می‌دهید یاد بگیرد. این نکته درمورد شمارش اعداد هم صدق می‌کند. اسباب بازی‌هایی وجود دارند که به کودک کمک می‌کنند شمارش اعداد را یاد بگیرند. در ابتدا از اعداد اشکال شمارشی محدود استفاده کنید.

برای آشنایی با نحوه ارتباط به وسیله بازی کودکان کلیک کنید.

کودکان و محدودیت استفاده از تبلت و موبایل

موبایل-به-عنوان-اسباب-بازی-کودک

 

کودک در مرحله بسیار حساسی از رشد قرار دارد. در این دوران نیاز به فعالیت‌های فیزیکی و رشد توانایی‌های حسی در او دیده می‌شود به همین دلیل نباید آن‌ها را در معرض استفاده از وسایلی قرار داد که سبب درک منفعلانه در وی می‌شود. استفاده از تبلت و موبایل را به زمان‌های آینده موکول نمایید چرا که اگر در دسترس زود هنگام قرار بگیرند فرصت رشد سالم را از کودک شما سلب می‌کنند.

سخن آخر

این روزها تنوع زیادی برای خرید اسباب بازی ها وجود دارد. اما شما باید اطلاعات کافی نسبت به نیازها و توانایی های نوزادتان داشته باشید. آن وقت می‌توانید اسباب بازی مناسب کودک خود را بیابید. در این بین بهتر است به کیفیت و جنس عروسک ها نیز توجه کنید. کودک زیر دوسال شما حتی از طرف عروسک ها و اسباب بازی هایش در خطر است. پس حتما از ایمن بودن آن ها برای فرزند خردسال تان مطمئن بشوید. متخصصین روانشناسی به شما در این زمینه راهنمایی های لازم را اراده می‌دهند. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و خدمات مشاوره دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اسباب بازی مناسب کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اهمیت اسباب بازی مناسب کودک در چیست؟

بازی کردن این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کند. کودکان در سنین مختلف، متناسب با توانایی رشدی خود نیازمند اسباب بازی‌های خاصی هستند.
به طور مثال وقتی کودک به ماه 18 زندگی وارد می‌شود توانایی تخیل را کسب می‌کند و به دنبال آن نیازمند به کارگیری اسباب و وسایل در بازی‌های خود می‌شود.

بهترین اسباب بازی مناسب کودک کدامند؟

توپ‌های رنگی، ساخت پازل، بازی با موانع کوچک و بزرگ، بازی با اعداد و رنگ‌ها را می توان از اسباب بازی‌های مناسب کودکان دانست که هم خلاقیت و تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و هم برای او جذاب است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره