هفته بیست و هشتم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و هشتم بارداری در واقع آغاز رسمی سه ماهه‌سوم بارداری است. تکامل و رشد جنین هم‌چنان ادامه دارد. این تغییرات جهت آماده کردن جنین برای زندگی خارج از رحم لازم و ضروری است. هفته بیست و هشتم با تغییرات و نشانه‌هایی برای مادر و جنین همراه است. ممکن است مشکلات و ناراحتی‌هایی برای مادر باردار به وجود بیاید. البته این مشکلات کاملا طبیعی است و به زودی برطرف خواهند شد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

هفته بیست و هشتم بارداری

مراحل-هفته-بیست-و-هشتم-بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری جنین 38 سانتی متر قد و 1000 گرم وزن دارد. در این هفته جنین چروک به نظر نمی‌رسد و ذخیره چربی هم چنان در این هفته ها ادامه دارد. قسمت هوشیاری مغز فرزند در این دوران تکامل یافته است. شیارها و برجستگی های مغز نوزاد در این دوران افزایش می‌یابد و مغز او از صافی در می‌آید. در این هفته جنین هم چنان داخل کیسه آبی قرار دارد که توانایی دیدن ندارد. اما اگر نور شدید نظیر آفتاب بدون مانعی به شکم مادر بتابد توجه جنین را به خود جلب می‌کند. حتی در این دوران جنین به خواب می‌رود و حتی خواب مشاهده می‌کند.

در هفته بیست و هشتم بارداری، بدن جنین شروع به تولید اشک می‌کند، مزه ها و بوها را نیز متوجه می‌شود. استخوان های فرزند دلبندتان در هفته بیست و هشتم بارداری کامل شده اما هم چنان نرم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

بررسی تغییرات مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

کار کردن و فعالیت در محیط کار ممکن است برای شما با مشکلاتی همراه باشد. البته کار کردن تا هفته ۳۴ الی ۳۶ در بسیاری از مادران بدون مشکل است. اما به هر حال خستگی و بی‌حالی ناشی از کار از جمله ناراحتی‌ها در هفته بیست و هشتم بارداری است.

کمردرد، گرفتگی عضلات، تورم پاها از جمله عوارض ناشی از هفته بیست و هشتم بارداری است. سوزش معده به علت فشار رحم به معده نیز در هفته بیست و هشتم بارداری دیده می‌شود. افزایش تعداد وعده‌ها غذایی و کاهش حجم هر وعده به تسکین سوزش معده کمک خواهد کرد. تغییرات خلق و نوسان حالات روحی و روانی به دلیل تغییرات هورمونی در هفته بیست و هشتم بارداری است.

فروشگاه آرامیس

اگر گروه خونی مادر از نظر گروه Rh، منفی باشد؛ معمولا در بین هفته ۲۸ تا ۳۴، طبق دستور پزشک، آمپول روگام تجویز می‌شود. آمپول روگام از ترشح پادتن علیه Rh مثبت جنین جلوگیری خواهد کرد. این امر در هفته بیست و هشتم بارداری از تداخل خونی مادر و جنین و مشکلات ناشی از تداخل پیشگیری می‌کند.

ممکن است ترشح آغوز و شیر از پستان در هفته بیست و هشتم بارداری دیده شود. اگر ترشح شیر از پستان برای شما آزاردهنده است، از پدها مخصوص یا دستمال در لباس زیر برای جذب ترشحات استفاده کنید. افزایش وزن در هفته بیست و هشتم بارداری هم‌چنان ادامه دارد. در وضعیت طبیعی طی سه ماهه سوم حدود ۵ کیلوگرم افزایش وزن دیده خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

عوارض هفته بیست و هشتم بارداری

تمامی هفته های بارداری عوارض مخصوص به خود را دارد. هفته بیست و هشتم بارداری نیز عوارض شایعی دارد که در ادامه شرح داده ایم.

  • انقباضات رحمی
  • کمر درد
  • گرفتگس عضلات پا
  • سوزش معده
  • خستگی
  • ورم پا
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • تغییرات خلق و خو

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم نیازمند به پزشک در هفته بیست و هشتم بارداری

در برخی از موارد وضعیت برای مادر و جنین خطرناک خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه علائم باید حتما پزشک را در جریان بگذارید. برخی از علائم نیازمند به پزشک در هفته بیست و هشتم بارداری را در ادامه توضیح داده ایم.

  • سر درد شدید
  • تهوع
  • حساسیت به لمس
  • تورم ناگهانی دست و صورت
  • درد در ناحیه راست بدن و بالای شکم
  • استفراغ
  • تغییرات بینایی مانند تاری دید
  • حساسیت به نور
  • جرقه زدن چشم

ویژگی‌ها جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

مژه‌ها و ابروها جنین ضخیم‌تر می‌شوند. مو سر جنین نیز مانند سایر ارگان‌ها در حال رشد است. خمیازه کشیدن و عمل بلعیدن در هفته بیست و هشتم بارداری آغاز می‌گردد.

مطالعات صورت گرفته در زمینه طول قد و وزن جنین نشان می‌دهد که اندازه ۳۸ سانتی‌متر و وزن ۱۰۰۰ گرم در هفته بیست و هشتم طبیعی است. ذخیره چربی ادامه دارد. این امر به حفظ دمای بدن و آمادگی برای زندگی خارج از رحم کمک می‌کند. تکامل مغز رو به پیشرفت است. شیار و برجستگی‌ها روی مغز از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد ایجاد خواهند شد.

سمع صدا قلب جنین به راحتی با کمک گوشی پزشکی توسط پزشک متخصص یا ماما امکان‌پذیر است. جنین قادر به درک بوها و مزه‌ها در هفته بیست و هشتم بارداری است. الگو خواب و بیداری برای جنین تعریف شده است. لزوما الگو خواب و بیداری جنین مطابق با الگو خواب و بیداری مادر باردار نیست.

حرکات سریع چشم‌ها حین خواب نیز وجود دارد. در نتیجه، جنین از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد قادر به خواب دیدن می‌باشد. هم‌چنین جنین می‌تواند در این هفته نیز اشک تولید کند. تکامل استخوان‌ها پایان یافته است. البته هنوز کاملا سفت نیستند و تا حدودی نرم هستند. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

اقدامات و خودمراقبتی‌های مادر

احساس سوزش و خارش و گرفتگی پاها طبیعی است. به این امر “سندرم پا بی‌قرار” گفته می‌شود. علت این امر در بارداری هنوز شناخته نشده است. مصرف چای و قهوه به تشدید علائم سندرم پای بی‌قرار منجر خواهد شد. بنابراین از مصرف آن‌ها در هفته بیست و هشتم بارداری خودداری کنید. ماساژ پاها در صورت گرفتگی و مصرف مکمل‌ آهن به برطرف شدن این علائم کمک خواهد کرد. از شمارش حرکات جنین غافل نشوید. تعداد ۱۰ حرکت در ساعت مناسب است.

اگر حرکات جنین در هفته بیست و هشتم بارداری کم بود، ابتدا یک ماده شیرین مصرف کرده و ده دقیقه به پهلو چپ دراز بکشید و پس از آن مجددا حرکات جنین را اندازه بگیرید. اگر تعداد حرکات جنین هم‌چنان با انجام این اقدامات پایین بود، به پزشک اطلاع دهید. اختلال ناگهانی دید و برخی سردردها می‌تواند نشانه افزایش فشارخون باشد. برای تسکین آن می‌توانید از روش‌های تن‌آرامی، ماساژ شقیقه‌ها و دوش گرفتن کمک بگیرید.

تنها دارو مجاز جهت تسکین سردرد “استامینوفن” است. اگر مبتلا به میگرن هستید، حتما تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید. پرهیز از مصرف غذاهای چرب و ادویه‌دار، نوشابه‌های گازدار برای جلوگیری از سوزش سر دل مفید است. از هفته بیست و هشتم بارداری خانم‌های شاغل نسبت به مرخصی خود باید اقدامات لازم را انجام دهند.

فعالیت های هفته بیست و هشتم بارداری

از هفته بیست و هشتم بارداری هر دو هفته یک بار باید برای بررسی وضعیت خود و جنین به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که آزمایشات RH خون را منفی گزارس دهد، باید ایمونوگلوبین RH به مادر تزریق شود. زمانی که RH همسرتان نیز منفی باشد، نیاز به تزریق ایمونوگلوبین نیست. با توجه به تشخیص پزشک در هفته بیست و هشتم بارداری، آزمایشات تست HIV و سلفیس انجام می‌شود. برای رسیدگی به شرایط کودک و خود بهتر است تا خود را برای موارد زیر آماده کنید.

  • یادگیری نحوه شمارش حرکات جنین
  • کلاس های آمادگی مراقبت از نوزاد و آموزش شیردهی
  • گفتگو راجع به چارت حرکات جنین

بایدها در هفته بیست و هشتم بارداری

  • در هفته بیست و هشتم بارداری، حرکات جنین خود را بشمارید. جنین در بعضی مواقع فعال باید حدودا 10 حرکت در 1 ساعت داشته باشد. در صورتی که تکان های جنین کم بود مایع شیرین میل کنید و سمت چپ دراز بکشید. سپس مجددا تکان های جنین را بشمارید.
  • اگر اختلال دید داشتید فورا با پزشک ارتباط بگیرید. شاید اختلال دید شما به دلیل فشار خون بالا باشد.
  • برای کاهش سر درد های بارداری روش های دوش آب گرم، ماساژ، شل سازی بدن و راهکارهای پزشک را استفاده کنید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • از استرس به دور باشید.
  • لباس های تنگ نپوشید.
  • سر خود را هنگام خواب 15 سانتی متر بالا نگه دارید.
  • بعد از غذا تا 2 ساعت خم نشوید یا دراز نکشید.
  • غذا را آرام بخورید.
  • پس از صرف غذا آدامس بجوید.
  • از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه و چرب اجتناب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

نبایدها در هفته بیست و هشتم بارداری

سر درد های مادر در هفته بیست و هشتم بارداری افزایش می‌یابد. بنابراین برای کاهش این سر درد ها فقط باید از استامینوفن استفاده کنید. اگر میگرن داشتید قبل از بارداری، با پزشک برای کاهش سر درد های شدید مشورت کنید. البته حتما برای مصرف استامینوفن نیز با متخصص خود مشورت نمایید.

کلام آخر

در هفته بیست و هشتم بارداری مانند تمام هفته ها، مادر به شدت نگران جنین، تکان های جنین و سلامت او است. همیشه بهتر است از ابتدای بارداری جهت جلوگیری از استرس و افسردگی های دوران بارداری با روانشناس در ارتباط باشید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و هشتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره