هفته بیست و هفتم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و هفتم بارداری در سه ماهه دوم‌بارداری قرار دارد. این دوره تغییراتی برای جنین و مادر به همراه است. جنین در هفته بیست و هفتم بارداری هنوز آمادگی کامل برای زندگی در خارج از رحم را ندارد. ادامه بارداری برای تکامل بیشتر و بهتر جنین و آمادگی برای زندگی خارج رحمی ضروری است. درصد کودکانی که در این بازه زمانی زنده می‌مانند نیز بسیار پایین است. بنابراین باید برای حفظ جنین مراقبت‌های لازم را انجام دهید و در صورت وجود نشانه های خطر حتما باید به متخصصن زنان مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

هفته بیست و هفتم بارداری

هفته-بیست-و-هفتم-بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری جنین حدود 37 سانتی متر قد و 900 گرم وزن دارد. به تدریج تمام رحم شما را پر می‌کند و ذخیره چربی ادامه پیدا می‌کند. در این هفته اندازه سر و بدن نوزاد به اندازه مطلوب خود رسیده است. در‌این هفته ریه ها و سیستم دفاعی بدن ادامه می‌یابد تا برای زندگی خارج از رحم آماده شود.

در این هفته جنین شروع به مکیدن انگشت می‌کند که باعث تقویت عضلات فک و گونه او خواهد شد. از این هفته به بعد ظاهر جنین تغییر نخواهد کرد و فقط اعضای بدن شروع به بزرگ شدن می‌کند. در این هفته ها تعداد لگد زدن های نوزاد را بیشتر حس خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

بررسی تغییرات بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

کمر درد، درد پشت، گرفتگی ساق پا از جمله تغییرات ایجاد شده در هفته بیست و هفتم بارداری است. این دردها ناشی از افزایش وزن و افزایش فشار رحم بارداری بر پاهاست. به طور معمول مادر باردار تقریبا هفته‌ای ۵۰۰ گرم وزن اضافه می‌کند. افزایش وزن در این دوران به دلیل افزایش حجم خون، افزایش وزن جنین، افزایش دخیره چربی‌هاست.

اگر می‌خواهید رحم خود را لمس کنید، بهتر است بدانید که رحم شما در هفته بیست و هفتم بارداری بین استخوان جناغ و ناف قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علائم مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

مقدار کلسترول و تولید هورمون‌های بارداری در هفته بیست و هفتم بارداری افزایش می‌یابد. حجم مایع آمنیوتیک در این هفته رو به کاهش است. از این رو هنگامی که جنین لگد می‌زند، می‌توانید آرنج و یا زانو جنین را از روی شکم مشاهده و لمس کنید.

به دلیل تغییرات ناشی از هورمون‌ها در این هفته، حالات روحی و خلقیات شما به هم می‌ریزد. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران در هفته بیست و هفتم بارداری از آن شکایت می‌کنند، سوزش سر دل است. فشار رحم باردار بر معده منجر به تخلیه کند غذاها از معده می‌شود.

در اثر افزایش فشار داخل معده و شل شدن دریچه بین مری و معده، مقداری از اسید معده به مری رفته و سوزش سر دل را ایجاد می‌کند. جهت برطرف نمودن سوزش سر دل به شما مادر باردار عزیز توصیه می‌کنیم که تعداد وعده‌ها غذایی خود را افزایش داده. ولی حجم کمی در هر وعده میل کنید.

هم‌چنین از دراز کشیدن بلافاصله پس از خوردن غذا خودداری کنید. تکرر ادرار ناشی از انقباض مثانه طبیعی است که پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شود. ممکن است مادر بارداری از کیفیت خواب خود در هفته بیست و هفتم بارداری ناراضی باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بررسی دیابت بارداری در هفته 27 ام

هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری مناسب‌ترین زمان برای بررسی دیابت بارداری است. اگر سابقه ابتلا به دیابت بارداری نداشته باشید یا سابقه خانوادگی دیابت نیز در خانواده شما مشاهده نشود، در هفته‌ها ۲۴ تا ۲۸ بارداری از نظر دیابت غربالگری خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

تغییرات ایجاد شده در جنین در هفته 27 ام

در هفته بیست و هفتم بارداری جنین شامل تغییراتی می‌شود. در‌این هفته ها مادران تغییرات را راحت تر احساس می‌کنند. در ادامه در رابطه با تغییرات جنین در هفته بیست و هفتم بارداری شرح داده‌ایم.

  • جنین در هفته بیست و هفتم بارداری، نسخه کوچک‌تر از زمانی است که متولد می‌شود. این یعنی از این زمان به بعد ظاهر جنین تغییر زیادی نخواهد داشت. تنها تغییرات صورت گرفته مربوط به بزرگ شدن اندام‌هاست.
  • بررسی‌های صورت گرفته در خصوص اندازه قد و وزن جنین نشان می‌دهد، قد جنین حدود ۳۷ سانتی‌متر و وزن وی حدود ۹۰۰ گرم است. هم‌چنین تناسب اندازه بین سر و بدن با یکدیگر تناسب دارد.
  • مکیدن انگشت شست نیز از هفته بیست و هفتم آغاز می‌شود.
  • مکیدن انگشت سبب تقویت عضلات گونه و فک جنین شده و آمادگی نسبی برای شیر خوردن پس از تولد ایجاد می‌کند.
  • سیستم تنفسی و ریه‌ها و سیستم دفاعی و سیستم عصبی و سایر سیستم‌های بدن نیز در حال تکامل بوده و جنین را برای زندگی خارج رحم آماده می‌کنند.
  • تعداد لگد‌های جنین افزایش می‌یابد. علاوه بر تعداد، قدرت لگد‌ها نیز بالا می‌رود. ذخیره چربی در بدن جنین در حال افزایش است. وجود چربی‌ها در بدن به حفظ دما بدن کمک می‌کند.
  • معمولا جنین هنگام خواب، لبخند می‌زند. جنین در این هفته برای لحظاتی چشمان خود را باز نگه می‌دارد و نور و سایه‌های اطراف‌اش را درک می‌کند.
  • یکی دیگر از تغییرات در این هفته، درک و تشخیص صداها توسط جنین است.
  • صحبت کردن مادر با جنین در این دوران سبب آرامش و کند شدن ضربان قلب وی می‌گردد.

باید ها در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری گرفتگی عضلات مشهود است. برای کاهش این دردها لازم است تا به نکات زیر توجه کنید.

  1. پاهای خود را دراز کنید و انگشتان را به سمت جلو بکشید. پس از چند ثانیه به سمت عقب حرکت دهید. این حرکت باعث کشیدگی ماهیچه ساق پا می‌شود.
  2. روزانه چند دقیقه پیاده روی کنید.
  3. ماساژ ماهیچه پا را فراموش نکنید.
  4. سینه بند مناسب را برای بالا نگه داشتن و جلوگیری از افتادگی سینه ها استفاده کنید.
  5.  برای کاهش تحریکات پوستی از گاز استریل یا پنبه تمیز برای پاکسازی سینه استفاده کنید.
  6. برای خواب آرام یک لیوان شیر گرم قبل از خواب را فراموش نکنید.
  7. غذای سالم بخورید.
  8. فعالیت کافی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه در دوران بارداری کلیک کنید.

نبایدها در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری حتما رژیم غذایی را انجام دهید. قبل از مشورت با پزشک از رنگ مو خودداری کنید. ممکن است در این هفته اندکی تنگی نفس داشته باشید. بنابراین از فعالیت هایی مانند شنا و دویدن اجتناب کنید.

چه زمانی در هفته بیست و هفتم بارداری باید به اورژانس مراجعه کرد؟

وضعیت-اورژانسی-در-هفته-بیست-و-هفتم-بارداری

برخی از علائم در هفته بیست و هفتم بارداری وجود دارد که باش مشاهده آن باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به این علائم اشاره کرده ایم.

  • رنگ پریدگی
  • تورم نامتقارن
  • تنگی نفس شدید
  • پرخوری
  • عطش زیاد
  • تکرر ادرار
  • سر درد شدید
  • تهوع
  • حساسیت به لمس
  • درد در ناحیه دنده ها
  • ورم دست و صورت
  • تغییر در بینایی مانند تاری دید، حساسیت به نور و جرقه زدن چشم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

خودمراقبتی‌ها و فعالیت‌ها در هفته بیست و هفتم

هفته بیست و هفتم بارداری بهترین زمان برای شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان است. با شرکت در این کلاس‌ها، اطلاعات مفیدی درباره انواع زایمان به دست می‌آورید.

  • با کمک و مشورت با پزشک متخصص و یا ماما همراه در خصوص نوع زایمان خود تصمیم‌گیری کنید.
  • اطلاعات خود را در خصوص تغذیه با شیر مادر افزایش دهید. بانوان شاغل حتما رئیس و مافوق خود را در جریان وضعیت بارداری و زمان زایمان قرار دهند.
  • برای کاهش درد و گرفتگی عضلات ساق پا از پیاده‌روی غافل نشوید. هم‌چنین ماساژ ساق پا در کاهش گرفتگی مفید است.
  • کیفیت خواب خود را با داشتن یک برنامه روتین و منظم خواب، استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی و مصرف غذاهای سبک قبل از خواب بهبود بخشید.
  • تکرر ادرار یکی از مشکلات مادران باردار در این دوران است. توصیه می‌کنیم که از مصرف بیش از حد مایعات هنگام عصر خودداری کنید.

کلام آخر

هفته بیست و هفتم بارداری نیاز به مراقبت هایی دارد که جدا از مراقبت های فیزیولوژیکی، روانی نیز شامل می‌شود. در نهایت برای رشد جنین نیاز به آرامش روان است. روانشناسان و مشاورین در این حوزه به مادران روش های مدیریت و کنترل استرس را آموزش می‌دهند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و هفتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک  مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره