عفونت دوران بارداری | علائم عفونت در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عفونت دوران بارداری از عارضه‌های حاملگی است که اغلب زنان باردار را درگیر می‌کند. طی دوران‌بارداری بدن مادر بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است. به همین دلیل ابتلا به عفونت طی این دوران شایع می‌باشد. عفونت‌های دوران بارداری دارای انواع مختلفی هستند که از مهم‌ترین آن‎‌ها عفونت‌های رحمی و عفونت های واژن است. توصیه می‌شود بانوان باردار در صورت رویت هر گونه علائم عفونت بارداری سریعا به پزشک مراجعه کنند و به هیچ وجه اقدامات خودسرانه‌ای انجام ندهند. جهت اطلاع از تمامی موارد مربوط به عفونت بارداری در ادامه این مقاله همراه ما باشید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

عفونت دوران بارداری

احتمال ابتلا به عفونت دوران بارداری بیش از زمان‌های دیگر است. چرا که بدن مادر طی این بازه زمانی آسیب‌ پذیر تر از قبل می‌شود. اهمیت درمان عفونت در زمان بارداری بسیار بیشتر از زمان‌های دیگر است و دلیل این موضوع نیز این است که امکان دارد در صورت عدم رسیدگی، سلامت جنین به خطر بیفتد.

از سویی دیگر نیز روش‌های درمانی محدودی برای معالجه عفونت در دوران بارداری وجود دارد و دلیل این موضوع نیز این است که دوران حاملگی با محدودیت دارویی همراه است. بنابراین بسیار مهم است که مادران باردار به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند و وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایند تا از بروز مشکلات جدی برای سلامتی خود و فرزندشان جلوگیری کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

انواع عفونت های واژن در دوران بارداری

عفونت دوران بارداری دارای انواع مختلفی است. در ادامه توضیحاتی را پیرامون شایع‌ترین عفونت واژن در دوران بارداری ارائه کرده‌ایم.

1.عفونت‌ مخمری دوران بارداری

عفونت مخمری دوران بارداری به دلیل وجود یک قارچ ایجاد می‌گردد که می‌توان گفت این نوع از عفونت از شایع‌ترین عفونت‌های دوران بارداری است. تغییرات سیستم ایمنی بدن، افزایش گلیکوژن و استروژن در دوران بارداری، سبب قرار گرفتن بدن مادر در معرض ابتلا به عفونت مخمری دوران بارداری می‌شود.

بد نیست بدانید که تقریبا 30 درصد از زنان باردار به عفونت دوران بارداری از نوع مخمری مبتلا می‌شوند. و درصد ابتلا به این نوع از عفونت در سه ماهه دوم بارداری بیش از زمان‌های دیگر است. از مهم‌ترین علائم ابتلا به عفونت مخمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش واژن
  • ترشحات سفید رنگ و شبیه به پنیر
  • بوی نامطبوع از واژن
  • احساس سوزش و درد در واژن
  • درد و سوزش واژن در زمان برقراری رابطه جنسی

چنانچه هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، بهتر است از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. برای آشنایی بیشتر با درمان و نشانه های بوی بد واژن کلیک کنید.

دلایل ابتلا به عفونت دوران بارداری از نوع قارچی

? مصرف آنتی بیوتیک بی رویه بدون تجویز پزشک که باعث تغییر تعادل مخمر و باکتری می‌شود.

?ابتلای همسر به عفونت قارچی و انتقال از طریق رابطه جنسی

? دیابت کنترل نشده

? درمان عفونت دوران بارداری از نوع قارچی

روش های گوناگونی برای درمان عفونت دوران بارداری وجود دارد. تمامی این روش ها باید توسط پزشک تجویز شود. اما به طور کل روش هایی مانند شیاف، کرم، داروهای خوراکی و … وجود دارد. روش های دیگری نیز وجود دارد که از پدیدار شدن این عفونت پیشگیری می‌کند. برای آگاهی از این روش ها به نکات زیر توجه کنید.

✔ اگر مبتلا به دیابت هستید، قند خونتان را کنترل کنید.

✔ از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.

✔از دوش واژینال اجتناب کنید. زیرا باعث برهم ریختن تعادل واژن می‌شود.

✔ لباس های نخی بپوشید تا واژن خشک بماند.

✔ بعد از استفاده از سرویس بهداشتی خود را از جلو به عقب تمییز کنید.

✔لباس هایی که به دلیل تعریق خیس می‌شوند را فورا تعویض کنید.

2. واژینوزیس باکتریایی دوران‌بارداری

واژینوزیس باکتریایی یکی از انواع عفونت دوران بارداری است. که به دلیل عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌گردد. که دارای علائم و نشانه‌های زیر است:

  • خارش و سوزش واژن
  • احساس درد در ناحیه اطراف واژن
  • بوی نامطبوع همچون بوی ماهی از واژن
  • ترشح رقیق و خاکستری رنگ
  • تشدید بوی بد پس از رابطه جنسی

مشاهده علائم فوق به معنای ابتلای شما به عفونت واژینوزیس باکتریایی دوران حاملگی است. بهتر است سریعا برای حل این مشکل اقدام کنید تا دچار دیگر مشکلات همچون زایمان رودرس و … نشوید. برای آشنایی بیشتر با علل سوزش ادرار در زنان کلیک کنید.

دلایل ابتلا به عفونت دوران بارداری از نوع باکتریال

? استفاده از داروهای واژینال

? استفاده از آنتی بیوتیک

?استفاده از دوش واژینال

? رابطه جنسی بدون محافظ

? درمان عفونت دوران بارداری از نوع باکتریال

نحوه درمان انواع عفونت دوران بارداری باید توسط پزشک انجام شود. این نوع عفونت اغلب با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد. اما تا زمانی که پزشک تجویز نکرده است به صورت خودسرانه مصرف نکنید. برای کاهش خطر ابتلا به این نوع عفونت باید به نکات زیر توجه کنید.

✔ رابطه جنسی محافظت شده ای داشته باشید.

✔ از دوش واژینال استفاده نکنید.

✔لباس زیر نخی بپوشید.

✔ از صابون یا عطر برای تمیز کردن واژن استفاده نکنید.

3. عفونت استافیلوکوکوس دوران بارداری

عفونت استافیلوکوکوس دوران بارداری با وارد شدن این نوع باکتری به بدن ایجاد می‌شود. و نواحی‌های مختلفی از بدن شامل واژن، مقعد و روده را درگیر می‌کند. این نوع از عفونت دارای علائم خاصی نیست. به همین دلیل خطرناک نمی‌باشند. این نوع عفونت در دوران بارداری به ندرت باعث مرگ نوزاد تازه متولد شده می‌شود.

تشخیص عفونت دوران بارداری از نوع استافیلوکوکوس با انجام آزمایش امکان پذیر است. به همین دلیل در اواخر حاملگی یک آزمایش شایع و استاندارد برای تشخیص این نوع از عفونت وجود دارد. برای آشنایی با سایر خطرات بارداری کلیک کنید.

عفونت های رحم در دوران بارداری

از دیگر عفونت‌ دوران بارداری، عفونت‌های مربوط به رحم می‌باشد. از‌شایع‌ترین مشکلاتی که عفونت‌های رحم در دوران بارداری ایجاد می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت‌های رحمی دارای تاثیر منفی بر روی جفت هستند. و حتی ممکن است به جنین نیز آسیب برسانند.
  • عفونت‌های رحم در دوران بارداری سبب بروز زایمان رودرس و یا ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شوند.

از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به عفونت‌های رحمی، عدم توجه و درمان واژینیت عفونی است. چرا که اگر به عفونت‌های واژن رسیدگی نشود پیشرفت کرده و به رحم منتقل می‌شود.

? درمان عفونت رحم در دوران بارداری

عفونت دوران بارداری از نوع عفونت رحمی با کمک مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. و شاید مادر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در این نوع عفونت اگر مادر حین زایمان تب کند و علائم شدیدی را تجربه کند، زایمان سزارین برای او در نظر گرفته می‌شود.

دیگرعفونت‌های دوران بارداری

از دیگر عفونت‌ دوران بارداری می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مشکلات پوستی همچون اگزما و سندروم اسویت
  • آنفولانزا
  • هپاتیت E
  • بیماری سرخچه
  • لیستریا
  • تبخال
  • HIV

در صورتی که هر گونه از عفونت‌ دوران بارداری را مشاهده کردید. از هیچ یک ساده عبور نکنید و به هیچ عنوان به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. در دوران حاملگی برای استفاده از داروها محدودیت وجود دارد و حتما استفاده از داروها باید با تجویز و نظر پزشک باشد.

پیشگیری از عفونت در دوران‌بارداری

پیشگیری-از-عفونت-بارداری

برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت‌ دوران بارداری، توصیه می‌شود برخی اقدامات پیشگیرانه به شرح موارد زیر انجام شود. برای جلوگیری از عوارض اختلالات و بیماری‌ها بر جنین حتما مقاله بیماری های مادر باردار را نیز بخوانید.

  • استفاده از واکسن‌های آنفولانزا
  • رعایت بهداشت شخصی با شست و شوی مرتب دست‌ها
  • استفاده از غذاهای پاستوریزه
  • حفظ فاصله با حیوانات خانگی در جهت جلوگیری از بیماری عفونی توکسوپلاسموز
  • انجام به موقع آزمایش‌های مربوط به عفونت‌ها
  • و …

سخن پایانی

به طور کلی بارداری با استرس‌ها و تنش‌های زیادی برای مادران باردار همراه است که ابتلا به عفونت دوران بارداری نیز می‌تواند آن را تشدید کند. سلامت جسمی و روانی طی این دوران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل مادران باید ضمن اینکه با انجام آزمایش‌های مختلف از وضعیت سلامت جسمی خود مطلع گردند. از این طریق آرامش روانی خود را نیز تضمین نمایند.

مشکلات روحی و روانی می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای جنین داشته باشد. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه مشکل دارید می‌توانید با مشاوران مرکز تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید و با فراگیری تکنیک‌های آرام سازی آرامش خود را حفظ کنید.

خدمات نینی مایند به مادران باردار

مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند در خصوص بهداشت و سلامت روان مادر و کودک خدمات روانشناختی ارائه می دهد. این مجموعه به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری به شما در زمینه استعدادیابی، پیشگیری از مشکلات، آموزش انواع مهارت های فرزند پروری، مسائل تربیتی، نیازهای مادران باردار، مراقبت های بارداری و…. مشاوره و خدمات ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت دوران بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی زنان از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

درمان عفونت بارداری چیست؟

با توجه به نوع عفونت درمان های مختلفی برای عفونت دوران بارداری تجویز می شود. شما با توجه به نشانه ها باید به متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص پس از ارزیابی های لازم به شما درمان مناسب را ارائه می دهد.

آیا عفونت های بارداری خود به خود از بین می روند؟

در بیشتر موارد وقتی عفونتی پیش می‌آید. خود به خود از بین نمی‌رود. به دلیل پیامدهایی که عفونت برای جنین و رشد او ایجاد می کند، شما باید اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان فوری را انجام دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره