مدفوع سبز نوزاد | علت سبز بودن مدفوع نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مدفوع سبز نوزاد والدین را نگران می کند. احتمالا شما هم وقتی داشتید پوشک نوزادتان را عوض می‌کردید متوجه سبز بودن رنگ مدفوع نوزاد شده‌اید. رنگ سبز مدفوع می‌تواند نشانه بیماری یا عفونت در نوزادان باشد اما همیشه هم خطرناک نیست. در بیشتر موارد رنگ سبز مدفوع نوزاد کاملا طبیعی و بی‌خطر است. در روزهای اولیه تولد، تمام نوزادان مدفوعی چسبناک به رنگ سبز تیره دارند.

نوزادان بزرگ‌تر به خاطر مصرف شیر آغوز یا قطره آهن ممکن است دچار مدفوع سبز رنگ شوند. در برخی اوقات هم رنگ سبز نشانه حساسیت به ماده موجود در شیر خشک یا شیر مادر است و با حذف آن ماده مدفوع‌نوزاد به رنگ طبیعی خود باز می‌گردد. نکته مهم این است که شما توانایی تشخیص دادن مدفوع سالم از مدفوع ناسالم را پیدا کنید و در زمان لازم به متخصص مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

مدفوع سبز نوزاد

بهترین-درمان-مدفوع-سبز-نوزاد-،-نی-نی-مایند

نوزادان به طور طبیعی ممکن است مدفوع سبز رنگ داشته باشند. پس همیشه مدفوع سبز نوزاد جای نگرانی ندارد. البته در صورتی که وزن گیری و یا روند رشد او متوقف شده و یا متناسب با جدول رشد نباشد، حتما باید به متخصص مراجعه نمایید.

همچنین شما غیر از سبز بودن مدفوع نوزاد متوجه ناراحتی های دیگری در او می شوید. پس با زیاد شدن علائم غیر طبیعی حتما مساله را با متخصص مطرح نمایید.

برای کسب اطلاع از جدول وزن گیری نوزاد کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علت سبز بودن مدفوع نوزاد

 

علت-مدفوع-سبز-نوزاد-،-نینی-مایند

با پیدا کردن علت مدفوع سبز نوزاد می توانید به راحتی عامل خطر را برطرف نمایید. همچنین خیلی اوقات رنگ سبز مدفوع نوزاد طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. برخی از دلایل سبز بودن مدفوع نوزاد به شرح زیر است.

  • هضم کند غذا (چرا که نوزاد بیش از حد شکمش پر شده است)
  • شیردهی کافی نبوده است
  • تغذیه مادر با گیاهان و یا غذاهای سبز
  • خوردن آنتی بیوتیک توسط نوزاد یا مادر شیرده
  • سرماخوردگی
  • بعد از واکسیناسیون نوزاد
  • حساسیت به مواد غذایی
  • داروهایی که برای درمان زردی نوزاد هستند
  • حساسیت به شیر گاو
  • جابجایی نوزاد هنگام شیردهی

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رنگ سبز مدفوع نوزاد می تواند به علت مصرف داروهای آهن باشد.

مدفوع سبز نوزاد در روزهای اولیه تولد

در روزهای اولیه تولد ماده‌ای ازنوزاد دفع می‌شود که مکونیوم نام دارد. این مدفوع اولیه نوزاد از چیزهایی که نوزاد در دوران جنینی مصرف کرده تشکیل شده است. مکونیوم یا همان مدفوع اولیه‌نوزاد رنگی بین سبز و سیاه دارد و تا حدی چسبنده است. این مدفوع  اغلب بوی بد و خاصی ندارد. اگر بعد از چند روز مدفوع تیرگی خود را از دست داد و چسبندگی کمتر پیدا کرد؛ یعنی دستگاه گوارش نوزاد خوب عمل می‌کند و شیر مصرفی‌نوزاد کاملا هضم و جذب می‌شود.

مدفوع سبز نوزاد به دلیل شیر مادر

شیری که اول از سینه مادر می آید، رقیق و شیرین است چرا که لاکتوز فراوان و چربی کمی دارد. این شیر فورمیلک نامیده می‌شود و مسبب ایجاد مدفوع سبز نوزاد است. اگر موقع شیر دهی مدام سینه خود را عوض کنید فقط فورمیلک نصیب نوزاد می‌شود. اما اگر صبر کنید و بگذارید نوزادبه خوردن ادامه دهد، شیری از سینه شما ترشح خواهد شد که پرچرب‌تر و غلیظ‌تر است. علاوه بر این اگر به ریفلاکس دفع شیر قوی یا تولید بیش از حد شیر سینه دچار باشید، نوزادتان فورمیلک بیشتری دریافت خواهد کرد.

مصرف آهن و مدفوع سبز نوزاد

نوزادانی که شیر خشک غنی شده با آهن یا قطره آهن مصرف می‌کنند مدفوع‌شان سبز می‌ شود، پس در این موارد جای نگرانی نیست. تا زمانی که نوزادشما اشتهای خوبی دارد و به طور طبیعی وزن می‌گیرد نباید نگران باشید. اما اگر این علائم را در نوزادی که آهن مصرف می‌کند مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

تاثیر تغذیه مادر در سبز شدن مدفوع نوزاد

اگر مادر سبزیجات سبز یا رنگ‌های خوراکی مصرف کند، شیر او کمی سبز می شود و مدفوع نوزادش نیز به سمت سبز شدن خواهد رفت. اگر خود نوزادهم در غذای مکمل خوراکی های سبز را بیش از حد مصرف کند، مدفوعش سبز خواهد شد. خوراکی هایی مانند اسفناج و حبوبات سبب مدفوع سبز نوزاد می شوند. بهتر است این خوراکی ها را از رژیم غذایی‌نوزاد حذف کنید یا مقدار آنها را کاهش دهید.

رنگدانه های صفرا و سبز شدن مدفوع نوزاد

رنگدانه‌هایی در صفرای انسان وجود دارد که به رنگ‌های سبز و زرد دیده می‌شوند. این رنگدانه‌ها زمانی که با مدفوع ترکیب می‌شوند و مدتی در بدن می‌مانند، به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند که رنگ معمول مدفوع انسان است. اگرنوزاد شکمش خیلی کار کند، رنگدانه‌های صفراوی او در معده فرصت تغییر رنگ نخواهند شد و با همان رنگ سبز دفع می‌شوند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

بیماری هایی که سبب مدفوع سبز نوزاد می‌شوند

میکروب، ویروس، عفونت و آلرژی از دلایل مدفوع سبز نوزاد هستند. به طور کلی تغییر رنگ مدفوع‌نوزاد اگر با یک سری نشانه ها همراه باشد، خبر از بیماری می‌دهد و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. مدفوع سبز نوزاد به همراه اسهال اگر بیشتر از یک روز طول بکشد، خطرناک است و نیاز به معاینه پزشکی دارد.

 

پیدا کردن دلیل سبز شدن مدفوع نوزاد

 

علت-مدفوع-سبز-رنگ-نوزاد-،-نی-نی-مایند

اگر نوزادتان تازه به دنیا آمده و مدفوع او سبز تیره و چسبناک است، مشکل وجود ندارد به مرور روشن خواهد شد.

اگرنوزاد در شش هفته اول زندگی خود قرار دارد و مدفوع سبز با تکه‌های صابونی دفع می‌کند، حالت مدفوع او کاملا طبیعی است و تکه‌های صابونی آن مربوط به نوعی پروتئین موجود در شیر است.

اگرنوزاد بیش از شش هفته دارد و مدفوع او سبز روشن است، احتمالا اختلالی در شیر دهی وجود دارد.

اگرنوزاد آهن مصرف می‌کند و مدفوع سبز تیره است، رنگ مدفوع مربوط به آهن می‌شود.

اگر در مدفوع نوزاد رنگ سبز به همراه خلط (رگه های لزج) مشاهده کردید، احتمالا نوزاد شما دارد دندان در می‌آورد.

اگر شکم‌نوزاد سریع کار می‌کند، سبز بودن مدفوع او به علت رنگدانه‌ها یا پلات‌های صفراوی است و مشکلی وجود ندارد.

اگر مدفوع‌سبز نوزاد به همراه اسهال یا تکه‌های خون است نشانه بیماری است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت رویت علائم زیر به همراه مدفوع سبز نوزاد حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • اگر لزج بودن و سبز بودن مدفوع بیش از دو روز طول کشید.
  • اگر به همراه اسهال و استفراغ بود.
  • اگر مدفوع بسیار تیره یا بسیار روشن بود.
  • اگرنوزاد تب داشت.
  • اگر نوزاد به کمبود آب دچار شده بود (گریه‌های بدون اشک نشانه کمبود آب هستند)
  • اگر نوزاد اشتها نداشت و در حال وزن کم کردن بود

پیشگیری از مدفوع سبز نوزاد

با توجه به موارد ذکر شده، پیشگیری از مدفوع سبز نوزاد با توجه به علت آن انجام می شود. در مواردی که علت مدفوع سبز نوزاد طبیعی و خوش خیم باشد، نیازی به اقدامات درمانی دیده نمی‌شود. برای مثال در مواردی که مادر شیرده یا نوزاد غذاهای با رنگ سبز مصرف کرده باشد، نیازی به درمان وجود ندارد.

اما اگر سبز بودن مدفوع نوزاد به دلیل عفونت یا بیماری باشد، شما باید برای پیشگیری به مواد غذایی، حساسیت های نوزاد و بهداشت او توجه نمایید.

در نهایت در مورد پیشگیری از بیماری ها افراط نکنید. چرا که خیلی از آن ها غیر قابل پیش بینی هستند. بنابراین اگر دچار وسواس یا اضطراب شده اید با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید. و برای جلوگیری از انتقال ویروس و عفونت ها هنگام تعویض پوشک دست هایتان را کامل بشویید. هنگام شیردهی مطمئن بشوید که آلودگی وارد دهان نوزاد نمی شود.

این چنین مراقبت هایی برای پیشگیری از مدفوع سبز نوزاد موثر هستند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله نحوه مراقبت از نوزاد را هم بخوانید.

درمان مدفوع سبز نوزاد

بعد از آن که به غیرطبیعی بودن رنگ سبز نوزاد پی بردید، حال باید به دنبال راهی برای درمان سبز بودن رنگ مدفوع نوزاد باشید. در مرحله اول شناسایی کنید که اخیرا چه غذا یا دارویی خود یا نوزادتان خورده اید. سپس در مورد علائم و نشانه ها با متخصص کودک مشورت نمایید.

خوردن غذاهایی با رنگ سبز

اگر در روزهای اخیر در غذاهای کودک سبزیجاتی با رنگ سبز وجود داشته، پس جای نگرانی نیست. رنگ سبز مدفوع نوزاد و کودک شما به دلیل خوردن همین غذاها با رنگدانه های سبز است. پس برای درمان نیازی به مراجعه به متخصص وجود ندارد. با این حال سایر علائم نوزاد را زیر نظر بگیرید. در صورت گریه های شدید، دل درد، بی قراری، پس زدن شیر، امتناع از غذا خوردن، کاهش وزن یا عدم مطابقت با جدول وزن نوزادان و…. مساله را با متخصص در میان بگذارید.

رنگ سبز مدفوع نوزاد و اسهال

رنگ سبز مدفوع نوزاد همراه با مشکلات گوارشی به احتمال زیاد نشان از وجود یک مشکل است. با توجه به علت آن چند راهکار پیش روی شما است. هنگام اسهال مهم ترین مساله از دست دادن آب و مایعات بدن است. پس کودک و نوزاد را از نظر کم آبی ارزیابی کنید. اگر اسهال او بیش از یک روز طول کشید، موضوع نگران کننده است و به دنبال آن احتمالا متوجه خشکی لب ها، دهان و زبان او می شوید. همچنین بیشتر از 3 ساعت پوشکش خشک می ماند. در صورت مشاهده این علائم هر چه زودتر به متخصص مراجعه نمایید.

در صورت اسهالی بودن کودک و نوزاد به او مایعات بیشتری دهید. می توانید از غذاهای آبدار مثل سوپ و یا شیر مادر یا شیر خشک (برای نوزادان زیر شش ماه) استفاده کنید.

اگر فرزندتان از خوردن شیر یا غذا امتناع می کند از محصولاتی مثل Pedialyte ، و یا سایر محصولات این چنینی که دارای محلول های الکترولیت یا محلول های آبرسانی هستند، استفاده کنید. از دادن نوشیدنی های حاوی قند بپرهیزید. هرگز دارویی بدون نسخه پزشکی، خودسرانه به فرزندتان ندهید.

درمان سبز بودن رنگ مدفوع نوزاد به دلیل ویتامین ها

اگر متوجه شدید که رنگ سبز مدفوع نوزاد به دلیل داروهای مکمل و ویتامین هایی است که به او میدهید، می توانید در این مورد با متخصص کودک خود مشورت کنید. در صورتی که اختلالی در گوارش و رشد او ایجاد میکرد، میزان یا نوع دارو تغییر خواهد کرد.

سخن آخر

برای اطمینان از سلامت نوزاد می توانید با متخصصین کلینیک کودک نی نی مایند تماس بگیرید. و یا به صورت حضوری برای ارزیابی کامل فرزندتان به ما مراجعه نمایید. فراموش نکنید که ارزیابی کلی از نوزاد توسط مشاوران کودک به شما کمک می کند تا از همین ابتدا بتوانید روش مناسبی برای رشد و تربیت او پیش بگیرید. قطعا پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین قبل از آن که دیر شود آموزش های لازم در زمینه فرزند پروری را دریافت کرده و در این خصوص مطالعات لازم را داشته باشید.

در این جلسات علائم طبیعی و غیر طبیعی مثل سبز بودن مدفوع نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین شما در زمان درست می توانید برای درمان نوزاد و کودک خود از متخصص کمک بگیرید. موسسه نی نی مایند با ایجاد بستری نوین به شما این امکان را می دهد تا به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری از خدمات روانشناختی این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدفوع سبز نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مدفوع سبز نوزاد می تواند نشانه سرما خوردگی باشد؟

نه رنگ سبزمدفوع نشانه سرماخوردگی نیست اما می‌تواند نشانه عفونت یا آلرژی باشد.

چه زمانی رنگ مدفوع نوزاد نگران کننده است؟

اگر خون درون مدفوع نوزاد دیده شد یا اگر مدفوع نوزاد به رنگ نارنجی، قرمز، سیاه یا سفید و کرم بود.

مدفوع طبیعی نوزاد چه رنگی است؟

نوزادی که از شیر مادر تغذیه کند، مدفوع زرد و شل دارد که بوی ترشیدگی می‌دهد. نوزادی که از شیر خشک تغذیه کند مدفوع زرد و سفت با بوی شدید دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام اگر علل طبیعی گفته شده در متن مقاله در مورد فرزندتون صدق نمی کرد و تغییری در غذا خوردن و یا گریه های کودک اتفاق افتاده به متخصص کودک هر چه زودتر مراجعه نمایید.

  1. سلام پسر من الان دوماهه مدفوعش سبز رنگه و اینکه کلا یک و ماهو نیم مریض بود و در این دوماه نیم کیلو هم وزن کم کرده ولی دکترم بردم معاینه کرد و گفت عفونتی در بدن نداره و پسرم الان هشت ماهشه و سه تا دندون داره و انگار داره دوباره دندون در میاره خیلی هم پر تحرکه آیا این مدفوع سبز بده
    و اینکه چیکار کنم وزن بگیره

    1. سلام مامان کیان عزیز وزن کم کردن فرزند تون میتونه هم به خاطر سرماخوردگی و هم در آوردن دندان باشه. مهم اینه که روند رشد اون متوقف یا ایرادی پیدا نکرده باشه که با توجه به ارزیابی متخصص کودک این احتمال رد میشه. پس نگران نباشید. چرا که سبز بودن مدفوع نوزاد در بیشتر موارد طبیعی بوده و میتونید با خواندن مقاله موارد مشکوک را ردیابی کنید. برای دریافت راهنمایی کامل با شماره های درج شده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره