هفته چهلم بارداری | درد های هفته 40 ام حاملگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته چهلم بارداری جنین به طور کامل رشد کرده و قد و وزن او در شرایط مطلوبی قرار دارد و احتمالا در همین روزها به دنیا می‌آید. بنابراین مادر باید آمادگی کافی برای تولد فرزندش داشته باشد. استراحت و تغذیه ضمن اینکه توانایی مادر را برای زایمان افزایش می‌دهد، باعث تولید شیر بیشتر برای نوزاد نیز می‌گردد. علائم و نشانه‌هایی که مادر تجربه می‌کند، می‌تواند نشان دهنده فرارسیدن زمان زایمان باشد که اطلاع از این تغییرات و علائم مادر و جنین در نهایت سبب حفظ سلامتی مادر و فرزند می‌شود. برای اینکه بتوانید اطلاعات کافی جهت زایمان فرزند خود در هفته چهلم بارداری کسب کنید؛ می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

هفته چهلم بارداری

وضعین-در-هفته-چهلم-بارداریدر هفته چهلم بارداری جنین حدودا 52 سانتی متر قد و 3 کیلو و 300 گرم وزن دارد. در این هفته ناخن ها و موهای جنین در حال رشد است و تمامی استخوان های او سفت شده است. اما استخوان های جمجمه جنین هنوز در این هفته از بارداری جدا از یکدیگر است. به این دلیل که هنگام زایمان جنین به راحتی عبور کند. موهای کرکی بدن جنین را کمتر پوشانده است و پوست نوزاد بسیار نرم و صاف می‌باشد.

هنگام تولد در هفته چهلم بارداری شاید جنین به رنگ آبی باشد که جای نگرانی نیست و به تدریج درست می‌شود. بینایی نوزاد در این هفته تکامل یافته است و قادر به دید تا 3 سانتی متری خود می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

عوارض هفته چهلم بارداری

تمامی خانم ها در ماه های مختلف بارداری با عوارضی روبرو خواهند شد که شبیه به یکدیگر نیستند. اما به طور معمول عوارض در هفته چهلم بارداری شامل موارد زیر می‌شود.

  • انقباضات رحمی
  • تغییرات خلق و خو
  • اختلالات خواب
  • ترشح پستان ها
  • گرفتگی عضلات پا
  • تورم پا
  • تکرر ادرار
  • نفخ
  • خستگی
  • کمر درد

وضعیت بدن مادر در هفته چهلم بارداری

پس از هفته سی وهشتم‌بارداری، پزشک زمان احتمالی زایمان را مشخص می‌کند اما تعداد کمی از نوزادان در بازه زمانی تعیین شده متولد می‌شوند و احتمال دارد زودتر و یا دیرتر از تاریخ تعیین شده فرآیند زایمان اتفاق بیفتد. بسیاری از زنان با ورود به هفته چهلم بارداری و نداشتن نشانه‌های زایمان نگران می‌شوند و دچار تنش‌های روانی همچون استرس می‌گردند.

فروشگاه آرامیس

در صورتی که جای نگرانی نیست و زایمان کردن تا دو هفته بعد نیز طبیعی است. ممکن است طی این هفته پزشک تصمیمات جدید اتخاذ کند و زایمان به روش‌های دیگری همچون سزارین و یا القای درد انجام شود. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

نشانه‌های زایمان در هفته چهلم بارداری

با ورود به هفته چهلم بارداری هر لحظه امکان دارد دردهای زایمان شروع شده و جنین به دنیا آید. در ادامه به منظور راهنمایی بانوان باردار به نشانه‌های زایمان در هفته چهلم بارداری اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با دوران بارداری کلیک کنید.

1.ورود جنین به منطقه لگن

طی هفته چهلم بارداری، جنین به سمت پایین رحم حرکت کرده و وارد قسمت لگن مادر می‌شود تا بتواند به راحتی وارد کانال زایمان شود. طبیعی است وارد شدن جنین به این قسمت سبب ایجاد درد در ناحیه لگن، پایین شکم، کمر و پاها شود. در صورتی که جنین سر خود را در این ناحیه تکان دهد باعث ایجاد دردهای سریع و تیز در لگن مادر خواهد شد.

2.افزایش انقباض‌ها

اولین نشانه شروع زایمان، انقباض‌های شدید در ناحیه رحم است که در صورت مداوم و شدید بودن به معنای شروع زایمان می‌باشد. درصورتی که انقباض‌ها و دردهایی طولانی را در هفته چهلم بارداری تجربه می‌کنید بهتر است ضمن تماس با پزشک، سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید.

3.ترشحات واژن

مادر در این هفته چهلم بارداری انقباض‌های شدید رحمی را همراه با پاره شدن کیسه‌ی آب تجربه می‌کند. همین موضوع سبب افزایش ترشحات واژن می‌شود که معمولا این ترشحات آبکی و رقیق هستند و حالت چسبنده دارند. در صورتی که خونریزی و یا ترشحات حاوی خون را تجربه می‌کنید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

4.پاره شدن کیسه آب‎

هفته-40-بارداری،-نینی-مایند

حدود 15 درصد از زنان به عنوان شروع فرآیند زایمان، پاره شدن کیسه‌ی آب در هفته چهلم بارداری را تجربه می‌کنند. حتی ممکن است این شرایط در حالتی ایجاد شود که مادر هیچ گونه درد و انقباض در ناحیه رحم نداشته باشد. به هرحال این مورد نیز از نشانه‌های زایمان است و مادر سریعا باید به پزشک مراجعه کند.

پاره شدن کیسه‌ی آب که با ترشحات رقیق واژن همراه است در واقع به معنای پاره شدن کیسه آمنیوتیک می‌باشد که جنین به مدت سن بارداری در آن قرار داشته است. پس از این فرآیند جنین کم کم وارد کانال زایمان می‌شود، اما نگران نباشید به این زودی به دنیا نمی‌آید و شما می‌توانید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. برای آشنایی با نشانه های پاره شدن کیسه آب کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

جنین طی هفته چهلم بارداری رشد خود را کامل کرده است و با جذب چربی، حالا وزن او حدودا به سه کیلو و پانصد گرم رسیده است. همینطور قد او نیز بین 50 تا 60 سانتی‌متر رشد کرده است.

موها و ناخن‌های جنین نیز در هفته چهلم بارداری به رشد خود ادامه می‌دهند و استخوان‌های او تا حدی سفت شده‌اند. استخوان جمجمه برای این اینکه بتواند از کانال زایمان عبور کند به طور کامل محکم نشده است و این نرمی پس از تولد نیز باقی می‌ماند و به تدریج سفت می‌شود. وضعیت ضربان قلب و سلامتی جنین طی این هفته مرتبا توسط پزشک بررسی می‌گردد.

درصورتی که مادر طی هفته چهلم بارداری زایمان نکند، پزشک جهت بررسی سلامتی جنین انجام یک آزمایش را برای او تجویز می‌کند که حرکات، تنفس، تون عضلات جنین و حجم مایع آمنیوتیک را بررسی می‌نماید. پس از این هفته مادر برای زایمان کردن دو هفته دیگر فرصت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

تغذیه مادر در هفته چهلم بارداری

برای کسب انرژی کافی جهت زایمان در هفته چهلم بارداری و همینطور شیردهی به نوزاد تازه متولد شده، باید تغذیه مناسبی داشته باشید. سعی کنید در این دوران از سبزیجات و میوه‌های تازه به اندازه کافی مصرف نمایید و موادغذایی سالم و انرژی‌زا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

بایدها در هفته چهلم بارداری

  1. در هفته چهلم بارداری استراحت باید اولویت مادر باشد.
  2. مایعات فراوان بخورید.
  3. در این هفته مرخصی شغلی داشته باشید و در خانه استراحت کنید تا انرژی برای روز زایمان را داشته باشید.
  4. به مشاهده فیلم های مورد علاقه خود بپردازید. مطالعه رمان و مجله را فراموش نکنید.
  5. در هفته چهلم بارداری که نزدیک به زایمان هستید از مادران با شیردهی موفق راهنمایی بگیرید.
  6. برای زایمان راحت پیاده روی کنید. مسیر پیاده روی را کوتاه در نظر بگیرید.
  7. برای زایمان لباس های نوزاد خود را آماده کنید.

نبایدها در هفته چهلم بارداری

  1. از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنید.
  2. پس از زایمان به فکر کاهش وزن نباشید و در رابطه با این موضوع حتما با پزشک مشورت کنید.

علائم هشدار در هفته چهلم بارداری

در هفته چهلم بارداری بیش از زمان‌های دیگر، مادر باید به تکان خوردن‌های جنین در داخل شکمش توجه داشته باشد و هرگونه فعالیت‌های کم و یا بیش از اندازه او را به پزشک گزارش دهد. علاوه بر این برخی دیگر از علائم در این هفته از بارداری خطرناک محسوب می‌شوند و ممکن است سلامتی مادر و جنین را به خطر بیاندازند. توجه به این علائم بسیار مهم است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم :

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردردهای مداوم و شدید
  • تغییراتی در بینایی
  • تار شدن دید و یا دیدن جرقه‌های روشن
  • احساس درد در ناحیه بالای شکم
  • تورم ناگهانی بدن

اقدامات لازم در هفته چهلم بارداری

اقدامات لازم در هفته چهلم بارداری، نینی مایند

برخی از زنان باردار با وجود گذراندن هفته چهلم بارداری، علائم زایمان را تجربه نمی‌کنند. در واقع به دنیا آمدن جنین طی هفته سی‌وهفتم‌بارداری تا چهل و دوم طبیعی است؛ اما اغلب نوزادان در هفته چهلم به دنیا می‌آیند. انجام برخی اقدامات می‌تواند روند شروع نشانه‌های زایمان را سرعت ببخشد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تحریک نوک سینه : با تحریک نوک سینه در بدن زنان باردار، اکسی توسین آزاد می‌شود که سبب انقباضات بدن می‌گردد و فعالیت‌های رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است اگر برای زایمان تحت نظر هستید اقدام به اینکار کنید.
  • رابطه جنسی : شاید هفته چهلم بارداری برقراری رابطه جنسی سخت به نظر برسد، اما ارضا شدن به عنوان محرک انقباضات رحمی عمل می‌کند. همینطور منی نیز حاوی پروستاگلاندین است که می‌تواند بدن مادر را برای زایمان آماده کند.
  • پیاده‌روی سبک : برخی متخصصان معتقد هستند که انجام پیاده‌روی‌های سبک و خوردن چای برگ تمشک نیز می‌تواند به عنوان محرکی برای شروع زایمان باشد.

تاریخ زایمان در هفته چهلم بارداری

9 ماه حاملگی و رسیدن به هفته چهلم بارداری خسته نباشید دارد. در این هفته احتمالا 11 تا 15 کیلو اضافه وزن را تحمل کرده اید و کاملا برای در آغوش کشیدن فرزند خود آماده هستید. دردهای زایمان گاهی طبیعی و برخی اوقات از طریق مصنوعی احساس می‌شود. اما به طور کل درد زایمان دست خود افراد نیست!

در هفته چهلم بارداری اگر مشکلاتی نداشته باشید، با تشخیص پزشک ین هفته دیگر منتظر فرزند خواهید ماند. تاریخ زایمان و تولد فرزند تخمینی و متغیر است. معمولا پزشکان اجازه گذشت بیش از یک هفته از تاریخ تولد نمی‌دهند. صبور باشید و به تشخیص پزشک اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع زایمان کلیک کنید.

سخن آخر

اولین نکته‌ای که در هفته چهلم بارداری بسیار مطرح است، حفظ آرامش مادر می‌باشد. چراکه در صورتی که تحت تاثیر عوامل بیرونی و یا داخلی تنش‌های روانی مادر افزایش پیدا کند؛ می‌تواند سبب بروز افسردگی یا تاثیرات منفی بر روی جنین شود. نقش همسر در کاهش استرس و افزایش آرامش بانوان باردار بسیار مهم می‌باشد که می‌توانند در این زمینه از مشاوره‌های تخصصی مرکز نی نی مایند استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته چهلم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره