درد بعد از زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درد بعد از زایمان، به درد در ناحیه رحم شناخته می‌شود. گرفتگی‌های عضلانی که اغلب به‌عنوان “پس درد های بعد از زایمان ” شناخته می‌شود. اغلب باعث ناراحتی‌هایی برای مادران می‌گردد. علت این قبیل دردها، انقباضات رحم برای بازگشت به‌اندازه و موقعیت قبل از بارداری است. اگرچه این فرایند، بخشی از روند بهبود مادر در نظر گرفته می‌شود، اما آگاهی از دلایل خاص آن و روش‌های کاهش و کنترل درد باعث می‌شود زنان با آرامش بیشتری مرحله نقاهت خود را طی کنند. همچنین، آشنایی با مواردی که نیازمند مراجعه به پزشک است نیز ضروری است. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد بعد از زایمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

درد بعد از زایمان

دردهای-بعد-از-زایمان

درد بعد از زایمان برای اغلب مادرانی که بارداری اول داشته اند به وجود می‌آید. دردهای بعد از زایمان خفیف و کوتاه مدت است. اما این درد ها پس از زایمان دوم شدت بیشتری خواهد داشت. معمولا هرچه بارداری قبلی بیشتر باشد، درد شدید تر می‌شود. شدت درد به این صورت است که رحم مادران در بارداری اول بهتر و محکم تر است. به مرور زمان و طی بارداری ها رحم ضعیف تر می‌شود. شیر به نوزاد این درد ها را بیشتر و شدید تر می‌کند. به این دلیل که مکیدن سینه مادر باعث ترشح اکسی توسین و انقباض خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درد زایمان طبیعی کلیک کنید.

درد بعد از زایمان | دلایل پس درد و گرفتگی رحم

درد بعد از زایمان اغلب برای مادرانی که بارداری اول را تجربه کرده‌اند، خفیف است و مدت زیادی طول نمی‌کشد، اما پس از زایمان دوم احتمالا بیشتر می‌شود و معمولاً با هر بارداری، از بارداری قبلی شدیدتر می‌شود. به این دلیل که خانم‌ها در بارداری اول ماهیچه‌های رحم بهتری دارند و بنابراین رحم بیشتر تمایل به جمع شدن و باقی ماندن در حالت منقبض دارد. ورزش نکردن مادر در بین بارداری اول و دوم باعث می‌شود تا رحم نتواند به توانمندی اولیه خود برگردد و درنتیجه، با هر بار زایمان، بر شدت پس‌دردها افزوده می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

شیر دادن به نوزاد نیز می‌تواند درد بعد از زایمان را ایجاد یا آن‌ها را شدیدتر کند، زیرا مکیدن سینۀ مادر توسط نوزاد باعث آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین می‌شود. این هورمون نیز به‌نوبه خود باعث انقباض‌های ماهیچه‌ای در رحم خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این انقباضات باید به‌عنوان نکته‌ای خوب و مثبت در نظر گرفته شود، چراکه آن‌ها معمولاً به کاهش خون‌ریزی پس از زایمان کمک می‌کند و به طور طبیعی به همین دلیل بدن آن‌ها را ایجاد می‌کند. برای آشنایی با تفاوت‌های انواع زایمان کلیک کنید.

درد بعد از زایمان | تسکین پس درد ناشی از جمع شدن رحم

تسکین-درد-بعد-از-زایمان

نکاتی درزمینهٔ فرایند پس از زایمان وجود دارد که می‌تواند در داشتن درد بعد از زایمان خفیف‌تر موثر واقع شود. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • جلوگیری از پر شدن مثانه، زیرا مثانه پر باعث می‌شود رحم فضای کافی برای انقباضات خود را از دست بدهد. درنتیجه بر شدت درد بعد از زایمان افزوده می‌شود.
  • دفع ادرار راهی برای تسکین درد بعد از زایمان. حتی به مقدار کم را هم انجام دهید، حتی اگر نیازی به آن حس نمی‌کنید.
  • خوابیدن به‌صورت دمر، درحالی‌که یک بالش زیر شکم قرار دارد به برخی از خانم‌ها برای درد بعد از زایمان کمک می‌کند.
  • ماساژ ملایم و آرام پایین شکم به درد بعد از زایمان برخی از مادران کمک می‌کند.
  • استفاده از کیسه آب گرم در قسمت‌های پایین شکم و کمر نیز برای درد بعد از زایمان برخی مادران مؤثر گزارش‌شده است.
  • مصرف ایبوپروفن می‌تواند در کاهش پس درد بعد از زایمان مؤثر باشد. اما باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف دارو لازم است به اجازه پزشک خود را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت بعد از زایمان طبیعی کلیک کنید.

درد بعد از زایمان و زمانی که باید به  متخصص مراجعه شود

همان‌طور که گفته شد، اکثر گرفتگی‌های رحمی و درد بعد از زایمان ناشی از آن‌ها طبیعی بوده. و روال عادی بهبود تازه مادران محسوب می‌گردد. با این‌ حال گاهی ممکن است دردهای غیرطبیعی گزارش شود که می‌تواند علل دیگری داشته باشد. ازجمله این دلایل درد بعد از زایمان به شرح زیر است:

  • عفونت‌های داخل رحمی یا عفونت در محل بخیه‌ها
  • بروز مشکلاتی در رحم و عملکرد آن‌که باعث ادامه یافتن خون‌ریزی و انقباضات رحم می‌شود.
  • مشکلات هورمونی و عدم رسیدن به تعادل آن‌ها که نیازمند مراجعه به پزشک و متخصص است.

بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر، لازم است با پزشک خود مشورت کنید. و در صورت نیاز اقدام به پیگیری و درمان به‌موقع درد بعد از زایمان داشته باشید:

  • کاهش پیدا نکردن درد بعد از زایمان و ادامه یافتن آن‌ها پس از گذشتن چند روز از زایمان
  • افزایش گرفتگی‌ها و غیرقابل‌تحمل شدن پس‌دردها
  • داشتن رنگ خون غیرطبیعی که نشان از عفونت و … می‌دهد (زرد شدن و چرکی شدن خون ریزی ها)
  • داشتن مشکلات زمینه‌ای در مادر

اقدامات حمایت‌گرانه برای کاهش پس دردهای مادران

حمایت-های-درد-بعد-از-زایمان

علاوه بر اینکه تازه مادران با مشکلات جسمی ناشی از فرایند بهبودی و درد بعد از زایمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برخی علائم روانی را نیز تجربه می‌کنند. این دو عامل همواره بر یکدیگر تأثیر داشته و می‌تواند موجب تشدید و تخفیف یکدیگر شود. بنابراین توصیه می‌شود اطرافیان مادر، به‌خصوص اعضای خانواده وی سعی در درک زن در این دوران داشته باشند. و خواسته یا ناخواسته، موجب ایجاد فشار روانی در آن‌ها نگردند. برای آشنایی بیشتر با عوارض بعد زایمان کلیک کنید.

کلام آخر

درد بعد از زایمان دردی بسیار طبیعی و کوتاه مدت است که تقریبا تمام مادران تجربه خواهند کرد. هرچه زایمان های بیشتری را تجربه کرده باشید درد بیشتری را به دلیل تضعیف رحم احساس خواهید کرد. استرس های ناشی از درد بعد از زایمان روان مادران و فرزند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کاهش این استرس ها لازم است تا از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد بعد از زایمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا درد بعد از زایمان تا همیشه همراه مادر خواهد بود؟

خیر، درد بعد از زایمان یکی از طبیعی ترین اعمال است که بسیاری از مادران تجربه خواهند کرد. و در طول کوتاه مدت از بین خواهد رفت.

روش های تسکین درد بعد از زایمان به چه صورت است؟

برای اینکه درد بعد از زایمان را تسکین دهید از روش های زیر استفاده کنید.
تخلیه ادرار
مصرف ایبوپروفن
کیسه آب گرم
ماساژ
خوابیدن به دمر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره