گرفتن ترس نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا چیزی راجع به روش گرفتن ترس نوزاد می‌دانید؟ ترس یک واکنش طبیعی است؛ این واکنش از ابتدای تولد در همه ما وجود دارد و باعث می‌شود خودمان را از بسیاری از خطرات دور کنیم. بااین‌حال گاهی هم ممکن است نوزاد شما بی‌دلیل بترسد. در حقیقت او احساس کرده که در شرایط خطرناکی قرار گرفته است. به همین خاطر بیش از همیشه به کمک شما نیاز دارد. اما این کمک‌ها را از چه راهی باید برایش انجام بدهید؟

این سؤالی است که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید. با این حال اگر احساس می‌کنید شدت ترس کودک شما بیش از آنی است که بتوانید کودک‌تان را با استفاده از روش‌هایی که در ادامه گفته‌ایم آرام کنید؛ بهتر است هرچه سریع‌تر از مشاوره کودک کمک بگیرید.

پیشگیری از ایجاد اختلال ترس در نوزادان

راه-های-از-بین-بردن-ترس-نوزاد،-نینی-مایند

همان‌طور که گفتیم ترس یک واکنش طبیعی در همه ما است. همه انسان‌ها وقتی احساس می‌کنند در خطر قرار گرفته‌اند می‌ترسند. اما طبیعتاً این خطر در سنین مختلف و باتوجه‌به توانایی هرکدام از ما متفاوت خواهد بود. به همین خاطر است که شاید احساس کنید نوزاد شما از موضوعات ساده‌ای می‌ترسد. اما به‌خاطر داشته باشید که این موضوعات برای خود نوزاد ساده نیستند. بلکه این کم بودن توانایی آن‌ها در دفاع از خود است که باعث می‌شود خیلی چیزها برای او ترسناک به نظر برسند. از جمله مواردی که کودک احساس می‌کند ممکن است از آن‌ها آسیب ببیند به شرح زیر است. برای گرفتن ترس نوزاد به عوامل زیر توجه کنید.

  • صدای بلند
  • اشیا بزرگ
  • افراد غریبه
  • جدا شدن از نزدیکان و به‌خصوص مادر
  • تغییر در محیط آشنای خانه

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه‌های ترس در نوزادان

گریه مهم‌ترین و بارزترین نشانه ترس است. کودکان از این طریق می‌خواهند والدین خود را خبر کنند و به آن‌ها بگویند که توی دردسر افتاده‌اند. به همین خاطر یکی از توصیه‌هایی که به والدین می‌شود این است که نسبت به گریه‌های فرزندتان بی‌توجه نباشید.

فروشگاه آرامیس

اما ترس نوزاد به‌غیراز گریه کردن نشانه‌های دیگری نیز دارد. برای مثال در ترس‌های شدید معمولاً رنگ صورت نوزاد سفید می‌شود؛ گاهی اوقات ممکن است تنفس آنها برای چند ثانیه قطع بشود. جمع‌کردن دست‌وپا، نگاه‌هایی که مثل همیشه نیستند، از خواب پریدن یا حتی استفراغ می‌توانند از نشانه‌های ترس باشند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های ترسیدن نوزاد کلیک کنید.

از بین بردن ترس نوزاد در خواب

بسیاری از پدر و مادرها این تجربه را دارند که نوزادشان شب‌ها با گریه از خواب بیدار می‌شود. شب بیدارشدن نوزاد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما یکی از دلایل اصلی آن نیز ترسیدن نوزاد است. تاریکی شب می‌تواند یکی از دلایلی باشد که احساس ترس فرزند شما را چندبرابر می‌کند. آن‌ها با گریه کردن می‌خواهند از این موضوع مطمئن بشوند که مادر در کنارشان حضور دارد.

به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند در ماه‌های اول پس از تولد نوزاد را پیش خودتان بخوابانید و اجازه بدهید او احساس امنیت داشته باشد. چیدن چند بالشت در اطراف نوزاد یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کودک احساس نکند محیط اطرافش خالی است و این باعث کم‌شدن ترس وی خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

عوارض عدم درمان ترس نوزاد

بسیاری از پدر و مادرها ترس‌های فرزندشان را جدی نمی‌گیرند و اقدامی برای گرفتن ترس نوزاد نمی کنند. شاید خیلی از ما فکر می‌کنیم ترس‌ها بخش عادی از جریان زندگی هستند و دیر یا زود از بین خواهند رفت. واقعیت این است که بله؛ ترس‌ها مرحله طبیعی از رشد هستند؛ اما این‌گونه نیست که بی‌توجهی به آن‌ها هیچ عارضه‌ای برای فرزند شما نداشته باشد. به همین خاطر اگر فرزند شما از یک موضوع خاص می‌ترسد یا شدت ترس‌های او زیاد است بهتر است حتماً این موضوع را پیگیری کنید.

کودکان به‌خصوص در اولین سال زندگی به دنبال یافتن امنیت هستند. امنیت موضوعی است که دقیقاً در مقابل ترس قرار دارد. به همین خاطر اگر فرزند شما درگیر ترس باشد در احساس امنیت او اختلال ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند حتی تا بزرگسالی نیز همراه کودک باقی بماند.

کسانی که این ترس را تا بزرگسالی همراه خود دارند معمولاً احساس می‌کنند که جهان جای امنی برای زندگی نیست و در روابط بین‌فردی و صمیمی خود نیز دچار مشکل می‌شوند. به‌علاوه ممکن است ترس از یک موضوع خاص از زمانی نوزادی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. اگرچه احتمال فوبی‌هایی که از سنین نوزادی شروع می‌شوند، بسیار کم است بااین‌حال به‌طورقطع نمی‌توان گفت که فوبی‌ها از نوزادی به سنین دیگر ادامه پیدا نمی‌کنند.

برای آشنایی با راه های ایجاد احساس امنیت نوزاد کلیک کنید.

راه های گرفتن و از بین بردن ترس نوزاد

همان‌طور که گفتیم احساس امنیت مهم‌ترین نیاز کودک است. به همین خاطر بهترین واکنشی که می‌توانید در مقابل ترس نوزاد انجام بدهید این است که به او احساس آرامش و امنیت بدهید. برای گرفتن ترس نوزاد او را در آغوش بگیرید؛ ببوسید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید با استفاده از جملاتی مثل اینکه (من کنارت هستم)، (اجازه نمی‌دهم چیزی به تو آسیب بزند) یا سایر جملاتی که احساس آرامش را در فرزند شما زنده می‌کند، حس امنیت را در او ایجاد کنید که حمایت شما را در کنار خودش دارد.

از دیگر راهکارهایی که می‌توانید امتحان کنید این است که تا جای ممکن محیط اطراف کودک را آرام و امن نگه دارید. اگر احساس می‌کنید چیزی در خانه هست که این آرامش را به هم می‌زند بهتر است آن را از دید فرزندتان پنهان کنید.

1- گرفتن ترس نوزاد با دادن شیر

نوزاد هنوز درک کاملی از مسائل پیرامون خود ندارد. سینه مادر اولین تجربه نوزاد از محیط اوست. پس وقتی او احساس گرسنگی می کند و شما به موقع او را در آغوش می گیرید و شیر می دهید، او متوجه می شود که مادر برای مراقبت و سیر کردن او حضور دارد. نوزاد احساس امنیت می کند. در هر زمانی که دچار ترس شد؛ برای گرفتن ترس نوزاد کافی است او را بغل کنید و این احساس امنیت اولیه را در او زنده کنید.

2- نوزاد را در آغوش بگیرید

برای گرفتن ترس نوزاد اولین اقدام شما بغل کردن او باید باشد. نوزاد از دوران جنین با بو، صدا و گرمای بدن مادر انس می گیرد. جالب است بدانید که نوزاد حتی پدر خود را نیز با صدایش می شناسد. پس او را در آغوش بگیرید و با کمی نوازش او را آرام کنید.

3- گرفتن ترس نوزاد با ایجاد آرامش در محیط

صداهای ناگهانی و زیاد محیط نوزاد را می ترساند. پس برای گرفتن ترس نوزاد را از محیط شلوغ و پر سر و صدا خارج کنید. نوزاد شما برای آرام گرفتن نیاز به زمان دارد. پس صبور باشید.

4- جلوی نوزاد جر و بحث نکنید

شاید فکر کنید که نوزاد متوجه دعوا و کلکل های والدین و اطرافیان نمی شود. بله شاید او معنای حرف ها را کامل درک نکند. اما تنش و احساس والدین را به خوبی درک می کند. پس برای گرفتن ترس نوزاد هرگز در مجاورت او دعوا نکنید.

5- برای گرفتن ترس نوزاد حضور داشته باشید

راه-های-گرفتن-ترس-نوزاد،-نینی-مایند

نبود والدین و غیبت های طولانی مدت موجب عدم اطمینان نوزاد می شود. شما موظف به رسیدگی و حضور در کنار نوزاد تان هستید. قبل از تلاش برای گرفتن ترس نوزاد باید نقش شما در نظر نوزاد مشخص شده باشد. به همین دلیل است که بیشتر نوزادان در آغوش مادر آرامش می گیرند. چرا که بیشترین زمان را با او می گذرانند.

چه زمانی برای گرفتن ترس در نوزاد باید از مشاور کمک بگیریم؟

همان‌طور که گفتیم ترس‌ها می‌توانند عوارض بسیاری داشته باشند. اگرچه در اکثر مواقع جای نگرانی نیست و دیر یا زود ترس فرزند شما از بین می‌رود؛ اما اگر احساس می‌کنید ترس‌ها یکی از نشانه‌های زیر یا هر نشانه غیرعادی دیگری دارد بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کودک کمک بگیرید:

  • شدت ترس بیش از چیزی است که انتظار آن را داشته باشید.
  • با در آغوش گرفتن نوزاد نیز ترس او آرام نمی‌شود.
  • کودک هر بار به جز گریه کردن نشانه‌هایی مانند قطع تنفس یا استفراغ را نشان می‌دهد.
  • ترس‌ها برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند و از بین نمی‌روند.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ترس نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور باید با ترس نوزاد برخورد کرد؟

بهتر است کودک را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید و احساس آرامش و امنیت را در کودک ایجاد کنید.

چه زمانی برای ترس کودک باید به روان‌شناس مراجعه کرد؟

اگر ترس کودک شدید است و با استفاده از راهکارهایی مثل بغل کردن آرام نمی‌شود بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره