گرفتن پستانک از نوزاد و کودک | زمان گرفتن پستانک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرفتن پستانک از نوزاد و کودک برای بسیاری از والدین دردسرساز می‌شود. پستانک، وسیله‌ای کمکی برای آرام کردن نوزادان به‌حساب می‌آید. مادران زیادی از این وسیله برای کنترل تنش فرزندان خود استفاده می‌کنند؛ اما گاهی میزان وابستگی کودک به این وسیله چنان زیاد می‌شود که جدا کردن بچه از آن با مشکلات فراوانی همراه می‌گردد؛ بنابراین اکثر مادران ترجیح می‌دهند زمان و روش مناسب برای ترک به‌موقع فرزند خود از پستانک را بدانند. این تصمیم برای جلوگیری از مشکلات آتی کودک و به‌طورکلی خانواده ضروری در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در این زمینه با مشکل روبه رو شده‌اید، حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

گرفتن پستانک از نوزاد و کودک

چگونگی-گرفتن-پستانک-از-نوزاد-و-کودک

گرفتن پستانک از نوزاد و کودک با روش های مختلفی مانند بد طعم کردن پستانک، پنهان کاری و … وجود دارد. گرفتن پستانک از نوزاد و کودک زمان و سن مشخص به خود را دارد. اما به طور کل تا 1 سالگی استفاده از پستانک جایز است و بیشتر از این به دهان، دندان و لثه کودک آسیب وارد می‌شود. سعی کنید با روش هایی مانند تشویق و هدیه کودک را به ترک پستانک مشتاق کنید. در ادامه در رابطه با روش ها و پیامدهای پستانک صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

آنچه که باید درباره گرفتن پستانک از کودک بدانید

برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک باید برخی از نکات را به خاطر داشته باشید. پستانک به کودکان کمک می‌کند تا استرس روزانه و تنش‌های خود را کنترل کنند. مکیدن پستانک برای آن‌ها بسیار دل‌نشین و آرامش‌بخش است. همین امر می‌تواند باعث شود که کودکان به پستانک‌های خود به‌شدت وابسته شوند. حتی گاهی مشاهده‌شده است که بچه پستانک خود را به‌عنوان دوست خود خطاب کرده و آن را همه‌جا با خود به همراه می‌برد.

در کنار این مسائل، باید خاطرنشان کرد که استفاده بیش‌ازاندازه پستانک معایبی را نیز به همراه دارد. برای مثال ممکن است کودک با مشکلاتی در حوزه دندان و لثه روبرو شود. همچنین جدا نشدن کودک از پستانک تا سال‌های دبستان می‌تواند در نحوه برخورد همسالان با وی تأثیر گذاشته و باعث مسخره کردن و طرد فرزند شود. به‌علاوه، بر طبق دیدگاه‌های روانکاوی، استفاده بیش‌ازحد از پستانک به معنی تثبیت وضعیت روانی کودک در مرحله دهانی فروید است. افرادی که دچار این تثبیت‌شده‌اند، می‌توانند مشکلات روانی و شخصیتی زیادی را از خود در بزرگ‌سالی نشان دهند. بنابراین گرفتن پستانک از نوزاد و کودک باید در دوره سنی مشخصی انجام شود.

بنابراین عده‌ای والدین در خصوص آمادگی فرزندشان در کنار گذاشتن پستانک نگران هستند. به‌طور کلی توصیه می‌شود که تحت تأثیر واکنش اطرافیان در مورد ترک و گرفتن گرفتن پستانک از نوزاد و کودک عجله بی‌جا نکرده و کودک را تحت‌ فشار ناگهانی قرار ندهید. اکثر کودکان نمی‌توانند به‌یک‌باره پستانک را از خود جدا کنند؛ بنابراین درصورتی‌که احساس می‌کنید زمان مناسب برای خداحافظی با پستانک فرارسیده است، بهتر است یک رویکرد تدریجی و قاعده‌مند را پیش بگیرید. برای این کار توصیه می‌شود از راهنمایی‌های مشاورین و روانش شناسان حوزه کودک بهره‌مند شوید. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودک کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سن مناسب از پستانک گرفتن کودک چقدر است؟

بهترین سن برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، سن زیر یک سال است، پستانک وسیله خوبی برای سرگرمی کودکان است اما متخصصان معتقدند که از ۶ماهگی تایک سالگی خوب است که پستانک را برای همیشه از کودک بگیرید و لذا این امر باعث‌ می‌شود که احتمال عفونت گوش به حداقل ممکن برسد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

راهکار مناسب برای گرفتن پستانک از کودک

راهکارهای مناسبی برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک وجود دارد که والدین باید با تمام دقت به آن توجه داشته باشند. در ادامه در رابطه با این راهکارها توضیحات مفیدی صورت گرفته است.

مرحله آمادگی

پیش از اقدام به گرفتن پستانک از نوزاد و کودک باید اقداماتی را انجام دهید تا فشار روانی کمتری به خود و فرزندتان وارد شود. از جمله این اقدامات به شرح زیر است:

  • به خود یادآوری کنید که حتی اگر کودک‌تان در جدا شدن از پستانک خود تأخیر هم کرده باشد، هرگز قرار نیست این رفتار را به‌صورت مادام‌العمر به همراه داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود قدری از نگرانی و اضطراب شما کاسته شود.
  • یک برنامه زمانی مناسب برای ترک کردن پستانک انتخاب کنید. به یاد داشته باشید جدا شدن کودک از وسیله‌ای که باعث آرامش او بوده و به آن دل‌بستگی دارد، زمان‌بر و گاهی پراسترس خواهد بود؛ بنابراین زمانی را برای این کار انتخاب کنید که کودک و خانواده تحت‌فشار موضوع تنش‌زای دیگری نباشند.
  • اگر فرزندتان ازنظر سنی و عقلی به‌قدری بزرگ ‌شده است که بتواند درک کند، در مورد اهمیت کنار گذاشتن پستانک با او صحبت کنید.

برای آشنایی با مرحله سن تربیت کودک کلیک کنید.

مرحله اقدام

پس از کسب آمادگی‌های پیش از گرفتن پستانک از نوزاد و کودک اقدامات زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از پستانک را برای کودک محدود به بعضی مکان و زمان‌های خاص کنید. برای مثال فرزندتان حق دارد فقط به‌عنوان بخشی از روتین خواب شب از پستانک استفاده کند.
  • در مورد موقعیت‌هایی که کودک را مجبور به ترک پستانک کرده‌اید، روشی جایگزین برای کاهش تنش و استرس او معرفی کنید. برای مثال اگر فرزندتان هنوز خردسال است، می‌تواند عروسک موردعلاقه خود را بغل کند. همچنین در مورد فرزندان بزرگ‌تر توصیه می‌شود مهارت‌های حل مسئله و کنترل استرس را آموزش ببیند.
  • به‌تدریج بین همان زمان‌ها و مکان‌های مورد تأیید خود نیز بکاهید. مثلاً بعد از چند روز از فرزند خود بخواهید هر سه شب یک‌بار از پستانک خود برای روتین خواب خود استفاده کند. سپس به‌مرور بر فاصله بین این روزها بی افزایید.

مرحله پایانی

در آخرین مرحله از گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، هنگامی‌که فرزندتان توانست طبق روال و برنامه تنظیم‌شده پیش برود و شما روند دل کندن او از پستانک را مشاهده کردید، لازم است برای تثبیت این رفتارها و جلوگیری از بازگشت عادت‌های قبلی دست به اقداماتی بزنید:

  • یک جشن کوچک و خانوادگی به مناسبت خداحافظی با پستانک ترتیب ببینید. لازم است توجه کنید که هدف این جشن تشویق کودک و افزایش اعتمادبه‌نفس او است. این مهمانی باید فقط شامل اعضایی از خانواده شود که برای کودک مهم‌اند. درصورتی‌که تعداد مهمانان زیاد شده و افراد غریبه برای کودک را هم شامل شود، ممکن است باعث احساس حقارت کودک شود.
  • یک هدیه کوچک برای فرزند خود در نظر بگیرید. توجه کنید که ارزش هدیه باید برابر باارزش کار و موفقیت کودک باشد. درنتیجه از تهیه کادوهای بیش‌ازحد پرارزش خودداری کنید.
  • حتماً از خانه را از تمام پستانک‌های فرزند خود تخلیه کنید. ممکن است کودک‌تان بعد از مدتی یکی از آن‌ها را پیدا کرده و دور از چشم شما به عادت قبلی خود برگردد. در این حالت گرفتن مجدد از پستانک کودک از سری قبل نیز سخت‌تر خواهد گشت. پیشنهاد می‌شود مقاله دلبستگی در کودکان را بخوانید.

پیامدهای نگرفتن پستانک از نوزاد و کودک

  • کودکان 6 تا 12 ماهه مستعد عفونت گوش هستند و اگر مکیدن پستانک در این دوران ادامه داشته باشد باعث تجمع عفونت و مایعات در گوش می‌شود.
  • بروز مشکلات دهان، دندان و لثه
  • بروز مشکلات زبانی و گفتاری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گفتار درمانی برای کودکان کلیک کنید.

بهترین راه های از پستانک گرفتن کودک چیست؟

نکات-گرفتن-پستانک-از-نوزاد-و-کودک

روش های گوناگونی برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک وجود دارد که بسته به شرایط مادر و کودک دارد. اما به طور کلی برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک باید اصولی را پیش برد و به نکات زیر توجه کرد.

1. زمان مناسب را در نظر بگیرید

اولین قدم برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، انتخاب زمان مناسب است. بهتر است حداکثر تا قبل از دوسالگی پستانک را از کودک خود بگیرید تا از مشکلات دهان و دندان جلوگیری شود. زمان بندی دقیق می‌تواند باعث جلوگیری از مشکلات کودک شود. اگر کودک مدت زیادی از پستانک استفاده کند در طول رشد دندان‌ها می‌تواند مسیر کج شدن را در پی داشته باشند. برای اشنایی بیشتر با معایب و مزایای پستانک برای نوزاد کلیک کنید.

2. به مرور زمان پستانک را از کودک خود بگیرید

برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، باید به تدریج این کار را انجام دهید. از نوزادی تا کودکی پستانک همراه کودک بوده است بنابراین نمی‌توانید یک دفعه از کودک پستانک را بگیرید‌. هنگامی که کودک از شما پستانک خواست حواس او را به محرک دیگری پرت کنید تا پستانک را فراموش کند. می‌توانید فقط در زمان استراحت پستانک را به کودک بدهید و بعد از مدتی حتی در زمان استراحت پستانک را حذف کنید.

3. پستانک را از کودک دور کنید

سعی کنید تا برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، پستانک را از کودک دور کنید. می‌توانید پستانک را دور بیندازید یا اگر از خویشاوندان تان نوزادی دارد یک پستانک برای او تهیه کنید و هنگامی که پستانک را می‌دهید بگویید پستانک برای نوزادان است. این تصور را به کودک بدهید که او دیگر بزرگ شده و نمی‌تواند پستانک همانند نوزادن استفاده کند.

4. مزه پستانک را عوض کنید

یکی از روش های گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، تعویض مزه پستانک است. می‌توانید با عوض کردن مزه پستانک آن را بد طعم کنید و هنگامی که کودک پستانک را در دهان خود ببرد متوجه مزه بد آن خواهد شد و با تکرار این کار و یادآوری مزه بد آن دیگر از شما درخواست پستانک نخواهد کرد. همچنین می‌توانید با تهیه مواد مخصوص از داروخانه این کار را انجام دهید.

5. پاداش را فراموش نکنید

برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، پاداش و تشویق کودک را فراموش نکنید. به کودک بگویید که اگر او پستانک را در دفعات کمی از شما بخواهد به او پاداش های کوچکی می‌دهید. با این کار کودک برای گرفتن پاداش‌های بیشتر دفعات گرفتن پستانک را کم می‌کند و بعد از مدتی پستانک را فراموش خواهد کرد‌.

6. اسباب بازی را جایگزین پستانک کنید

یکی از روش های گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، جایگزینی اسباب بازی است. برای انجام این کار می‌توانید یکی از راه‌ها را انجام دهید. می‌توانید پستانک را از کودک خود بگیرید و آن را با دادن یک اسباب بازی مورد علاقه عوض کنید. راه دیگر آن این است که می‌توانید به همراه کودک تمام پستانک‌ها را جمع کنید و آن را به فروشگاه اسباب بازی ببرید و به او بگویید اگر پستانک‌های خود را به فروشنده بدهی میتوانی یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌ات را بخری‌.

7. داستان سازی کنید

برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، به کودک توضیح دهید که برای هر چیزی فرشته‌ای وجود دارد. مثلا برای دندان درآوردن یه فرشته مهربون است و برای پستانک هم یک فرشته که پستانک را همراه خودش می‌برد زیرا می‌داند تو بزرگ شدی. علاوه بر این می‌توانید پستانک را به بادکنک ببندید و رها کنید و بگویید این بادکنک پستانک را به فرشته می‌رساند.

8. جایگزین شی برای تسکین درد

یکی از روش های گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، جایگزینی است. کودکان معمولا در سنین بالای 1 سال برای تسکین دردهای خود از پستانک استفاده می‌کنند. از روش ها و وسایل دیگری برای کاهش و تسکین درد استفاده کنید اما هرگز اجازه استفاده از پستانک ندهید.

9. پستانک را گم کنید

از موثر ترین روش ها برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک، گم کردن آن است. زمانی که به صورت یهویی پستانک را گم کنید و از دسترس کودک دور شود، به تدریج به نبود پستانک عادت می‌کند و سراغی از آن نخواهد گرفت. این روش ها بارها و بارها امتحان کنید تا به جواب مناسبی برسید.

برای آشنایی با راه های تربیت کودک دو ساله کلیک کنید.

کلام آخر

روش های متفاوتی برای گرفتن پستانک از نوزاد و کودک وجود دارد که بنا به خواست والدین انتخاب می‌شود. اما معمولا والدین با گریه های کودک از گرفتن پستانک پشیمان می‌شوند و دوباره به او پستانک را باز می‌گردانند. برای سلامتی فرزند خود باید این روش ها را با استواری ادامه دهید تا سلامت کودکتان به خطر نیوفتد. گرفتن پستانک از نوزاد و کودک نیازمند صبر و حوصله فراوانی است که با کمک روانشناس بیشتر هم می‌شود. روانشناسان با ارائه راهکارها و روش های مناسب به والدین در این زمینه کمک خواهند کرد. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن پستانک از نوزاد و کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره کودک تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره