هفته سی و هفتم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و هفتم بارداری با شور و شوق فراوانی برای مادر همراه است. چراکه طی این هفته جنین برای تولد به قسمت پایین رحم حرکت کرده است و درون لگن قرار گرفته است. همراه با تغییر وضعیت جنین داخل رحم، مادر نیز می‌تواند تغییرات شکم خود را به سمت پایین و سبک شدن سر دلش را احساس کند.

این علائم طی این هفته طبیعی است و به معنای زایمان نیست و در صورتی که شرایط به خوبی پیش برود و مادر زایمان زودرس را تجربه نکند؛ تا موعد اصلی زایمان دو تا سه هفته دیگر فرصت باقی است. در ادامه به علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و هفتم بارداری می‌پردازیم. در صورت هر نوع ابهام می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و هفتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و هفتم بارداری

هفته-سی-و-هفتم-بارداری-1

در هفته سی و هفتم بارداری حدود 34 سانتی متر است و وزن 3 کیلوگرمی دارد. بیش از نیمی از نوزادان در این ماه به دنیا می‌آیند. فضای حرکتی برای کودک وجود ندارد. و خبری از لگد زدن های نوزاد نیست. کودک در این هفته حرکات کششی دارد و در حال غلت خوردن است. کودک در هفته سی و هفتم با کمک مایع آمنیوتیک دم و بازدم را تمرین می‌کند. نوزاد مکیدن انگشت و پلک زدن را تمرین می‌کند و حرکت می‌کند. دور سر کودک به اندازه دور سینه خودش است. و چربی های نوزاد باعث گودی در شانه ها، چین و چروک، آرنج، مچ دست و گردن می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری مادر و جنین بیش از گذشته برای زایمان آماده هستند به همین دلیل علائمی طی این هفته دیده می‌شود که شاید مادران باردار آن را با علائم زایمان اشتباه بگیرند. به همین دلیل شناخت آن‌ها می‌تواند بانوان باردار را از یک سردرگمی خارج کند. در ادامه به علائم مادر در هفته سی وهفتم‌بارداری پرداخته‌ایم. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

1.لکه بینی

برخی از بانوان باردار با ورود به هفته سی و هفتم بارداری لکه بینی دارند. اگر لکه بینی در این هفته به بیش از چند قطره خون افزایش پیدا کند؛ می‌تواند به دلیل قطع شدن جفت باشد. بنابراین توصیه می‌شود با قرار گیری در چنین شرایطی سریعا به پزشک مراجعه شود. لازم است اشاره کنیم لکه بینی در حد کم در این هفته طبیعی می‌باشد و داشتن رابطه جنسی نیز باعث نازک شدن گردنه رحم و تشدید آن می‌گردد.

2.فشار به ناحیه لگن در هفته سی و هفتم بارداری

طبیعی است که با ورود به ماه آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، جنین در قسمت پایین‌تری از رحم قرار بگیرد. پایین آمدن جنین سبب ایجاد دردهایی در قسمت لگن و زیرشکم مادر می‌شود. البته طی این هفته علاوه بر احساس فشار بر روی لگن، مثانه نیز بیشتر از گذشته تحت فشار است؛ به همین دلیل تکرر ادرار نیز طبیعی است.

3.درد واژن

درد واژن یکی از علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری است. برای نگهداری رحم در گودی شکم، رباطی به نام رباط گرد در بدن زنان وجود دارد. با پایین آمدن جنین و نزدیک شدن آن به دهانه رحم، فشار بیشتری به رباط گرد وارد می‌شود و سبب ایجاد درد می‌گردد. درد ایجاد شده در قسمت رباط گرد در برخی از خانم‌ها در قسمت آپاندیس و در برخی دیگر در قسمت پایین شکم و حتی واژن احساس می‌شود. در صورتی که این درد همراه با ضعف، حالت تهوع، سرگیجه، خونریزی و … همراه باشد؛ مراجعه به پزشک الزامی است.

4.سوزش معده و یبوست

طی هفته‌های آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، فشار وارد شده به دستگاه گوارش ادامه پیدا می‌کند. و حتی ممکن است بیشتر نیز شود. به همین دلیل داشتن سوزش معده و یا یبوست طی این هفته‌ها طبیعی است.

5.ترک‌های پوستی

اغلب زنان در هفته سی و هفتم بارداری، متوجه ترک‌های جدید بر روی پوست خود و در قسمت‌های مختلف بدنشان می‌شوند. برای اینکه بتوانید تا حد زیادی این ترک‌ها را بهبود ببخشید و آن‌ها را از بین ببرید از روغن‌های بدن و مرطوب کننده استفاده کنید. البته لازم است اشاره کنیم که نوشیدن آب کافی نیز در این زمینه موثر است.

6.نفخ در هفته سی و هفتم بارداری

افزایش و فعالیت هورمون‌های بارداری همچون پروژسترون باعث ایجاد نفخ در هفته سی و هفتم بارداری می‌شود. برای اینکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید؛ سعی کنید به آرامی غذا بخورید.

7.تغییرات سینه

از دیگر علائم مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری، تغییرات در اندازه سینه است. ضمن افزایش سایز سینه، نوک سینه‌ها نیز برجسته‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و برای شیردهی به نوزاد تازه متولد شده، آماده است.

ممکن است بانوان باردار طی هفته سی و هفتم بارداری ترشحات سینه را نیز تجربه کنند که برای جلوگیری از ظاهر و احساس ناخوشایند آن می‌توانند از سوتین‌های شیردهی و یا پدهای بهداشتی استفاه نمایند.

8.مشاهده علائم زایمان زودرس

برخی از زنان باردار ممکن است طی هفته سی و هفتم بارداری، برخی علائم شامل پاره شدن کیسه آب، انقباضات رحمی منظم و طولانی، خونریزی، حالت تهوع، اسهال و … را تجربه کنند که علائم زایمان زودرس است و بهتر است سریعا توسط پزشک معاینه شوند.

زایمان کردن طی هفته سی و هفتم بارداری خطرناک نمی‌باشد اما زایمان کردن پس از دو تا سه هفته دیگر می‌تواند هر گونه خطرات احتمالی را کاهش دهد.

9.مشکلات خواب

از مشکلات رایجی که میان بانوان باردار در هفته سی و هفتم بارداری وجود دارد، مشکلات مربوط به خواب می‌باشد. انجام تمرینات کششی مناسب در طول روز، ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی و کاهش مصرف کافئین می‌تواند به بهبود کیفیت خواب مادر کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

10.افزایش انقباضات رحم

علائم-هفته-سی-و-هفتم-بارداری،-نینی-مایند

طبیعی است که در هفته سی و هفتم بارداری مادر انقباضات رحمی را تجربه کند. البته این انقباض‌ها به معنای به دنیا آمدن جنین نیست. چراکه با تغییر وضعیت از بین می‌رود. پایدار ماندن دردهای ناشی از انقباضات رحمی در شکم و زیر آن به معنای فرارسیدن زمان زایمان است.

11. تغییرات تکان های جنین

در هفته سی و هفتم باردار، فضا برای تکان های جنین محدود است. جنین فعالیتش نسبت به ماه های گذشته کمتر است اما همچنان به چرخیدن ادامه می‌دهد. در این هفته جنین ساعت خواب طولانی دارد و زمان زیادی برای استراحت خواهید داشت.

12. فراموشی مادر

در هفته سی و هفتم بارداری ماردان فراموش کار می‌شوند. نگران نباشید فراموشی یکی از علائم مادران در این هفته است. با یادداشت فعالیت های خود کارهایتان را فراموش نکنید.

معاینات در هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری معاینات مخصوص به خود را دارد. در این هفته دهانه رحم معاینه می‌شود تا اندازه لازم برای تولد نوزاد مشخص شود. دهانه رحم باید 10 سانتی متر باز شده باشد تا نوزاد به صورت طبیعی به دنیا بیاید. هرچه جنین پایین تر باشد زایمان راحت تر صورت می‌گیرد. آزمایشات غربالگری در این هفته ها باعث تشخیص بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت جفت و سپسیس می‌شود. در این هفته نوع زایمان برای مادران مشخص می‌شود. در هفته سی و هفتم بارداری متخصص به بررسی معاینات زیر می‌پردازد.

  • کنترل وزن
  • اندازه گیری فشار خون
  • معاینه ورم پا
  • شنود ضربان قلب کودک
  • آزمایشات خون بارداری
  • نمونه ادرار

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

علائم-هفته-سی-و-هفتم-بارداری،-نینی-مایند

در هفته سی و هفتم بارداری رشد جنین متوقف می‌شود و آماده برای تولد است. اما متخصصان معتقدند که زایمان در این هفته زودرس می‌باشد و مغز، کبد و ریه‌های کودک به تکامل بیشتری نیاز دارند.

جنین در هفته سی و هفتم بارداری با مکیدن انگشتان دست و پای خود، برای شیر خوردن پس از تولد خود را آماده می‌کند. قد او تا بیش از 49 سانتی‌‌متر و وزنش تا بیش از دو کیلو و نهصد گرم افزایش پیدا کرده است اما وزن‌گیری او برای ذخیره چربی همچنان ادامه دارد.

بایدهای هفته سی و هفتم بارداری

داشتن اسهال در هفته‌ها و روزهای پایانی بارداری طبیعی است. تا روده‌ها از هر گونه مواد زائد خالی شده و زایمان راحت‌تر انجام شود. در صورتی که اسهال طولانی را تجربه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. در هفته سی و هفتم بارداری به رعایت بهداشت توجه بیشتری داشته باشید؛ چراکه ایجاد هر گونه عفونت در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در زایمان طبیعی و سزارین می‌گردد.

می‌توانید طی هفته سی و هفتم بارداری در زمان‌هایی که استراحت می‌کنید، ناحیه پرینه که بافت نرمی بین واژن و مقعد می‌باشد را نیز ماساژ دهید. درد زایمان سبب ایجاد فشار زیادی در ناحیه پرینه و درد در این قسمت می‌شود. ماساژ آن در هفته‌های قبل از زایمان باعث کاهش احتمال پارگی آن در زمان زایمان می‌گردد.

نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بانوان باردار باید در نظر داشته باشند که تنها تعداد محدودی از جنین‌ها در زمان تعیین شده به دنیا می‌آیند و احتمال دارد زایمان زودتر و یا حتی دیرتر از تاریخی که تخمین زده شده است، انجام شود. بنابراین باید مادر خود را برای قرار گرفتن در هر موقعیتی آماده کند. با اینکه تکرر ادرار طی هفته سی و هفتم بارداری افزایش پیدا می‌کند، اما مادر نباید مصرف آب خود را کاهش دهد و باید روزانه حداقل بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشد.

زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری باید منتظر زایمان شد. زایمان به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول علائم نشان از زمان زایمان است. دسته دوم علائمی است که بیانگر زایمان زودرس است. زایمان در این هفته خطرناک نیست و اما زایمان تا دو هفته دیگر خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. در این هفته اگر علائم زیر را داشتید یعنی آماده برای زایمان هستید.

  • کمر درد شدید
  • اسهال
  • لکه بینی
  • حالت تهوع
  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات منظم و دردناک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع زایمان کلیک کنید.

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

  • در هفته سی و هفتم بارداری روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • مصرف پروتئین مانند لبنیات، مرغ، حبوبات، گوشت قرمز و آجیل را فراموش نکنید.
  • مواد مغذی مانند سبزی و میوه مصرف کنید.
  • برای رشد استخوان های جنین کلسیم و پتاسیم مصرف کنید.
  • امگا 3 مانند میگو، ماهی، دانه چیا، دانه کتان، لوبیا قرمز و گردو مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

سخن آخر

بسیاری از زنان باردار به دلیل علائمی که تجربه می‌کنند دچار ترس از دست دادن فرزند و سقط جنین می‌شوند. همین افکار منفی سبب بروز تنش‌های روانی و استرس در آن‌ها می‌شود. اولین شرط برای گذراندن موفقیت آمیز دوران بارداری، نداشتن استرس و حفظ آرامش در تمامی زمان‌ها است. در صورتی که احساس می‌کنید در هفته سی و هفتم بارداری به مشاوره افراد متخصص نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و هفتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علائم زایمان زودرس در هفته سی و هفتم بارداری شامل چه مواردی است؟

انقباضات طولانی و دردناک رحمی، ترشحات بسیار رقیق و آبکی واژن، کمر درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و … از علائم زایمان زودرس می‌باشد. 

دلیل اسهال شدن مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری چه می‌باشد؟

بسیاری از زنان با نزدیک شدن به زمان زایمان دچار اسهال می‌شوند. دلیل این موضوع تغییرات هورمونی در بدن مادر است که روده‌ها را تحریک می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره