هفته سی و ششم بارداری | هفته 36 ام حاملگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و ششم بارداری یعنی نه ماه دوران حاملگی طی شده است. به همین دلیل سر جنین به سمت درون لگن پایین می‌آید. و آماده برای ورود به کانال زایمان است. پایین آمدن جنین سبب می‌شود که شکم مادر نیز به سمت پایین بیاید. و فشار از روی قفسه سینه برداشته شده و روی کف لگن احساس شود. همین موضوع تنگی نفس مادر باردار را کاهش می‌دهد و او از این هفته راحت‌تر نفس می‌کشد. مادرانی که می‌خواهند به روش زایمان طبیعی فرزند خود را به دنیا آورند بهتر است تمرینات ورزشی مخصوص را انجام دهند و برای یک زایمان خوب آمادگی جسمانی و روانی خود را افزایش دهند. در ادامه علائم مادر و وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری بررسی شده‌است. برای دریافت اطلاعات بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و ششم بارداری

جنین-در-هفته-سی-و-ششم-بارداری

 

هفته سی و ششم بارداری قد نوزاد به 48 سانتی متر و وزن او ب 2600 گرم رسیده است. موهای کرک نوزاد که کل بدن او را پوشانده شروع به ناپدید شدن می‌کند. جنین در این دوره هر روز 30 گرم وزن بدست می‌آورد. سر جنین در این هفته ها به سمت لگن مادر چرخیده است و برای زایمان طبیعی آماده است. زمانی که پاهای جنین به سمت پایین قرار داشته باشد برای زایمان طبیعی به مشکل بر می‌خورد. در هفته های 36 بارداری پزشک به مادر ورزش‌هایی را ارائه می‌دهد که برای چرخش جنین کمک کننده باشد. لثه های جنین در این هفته ها سفت می‌شود و تا زمان زایمان سفت تر هم می‌شود. در هفته سی و ششم بارداری سیستم گردش خون و سیستم ایمنی بدن نوزاد و استخوان های جمجمه فرزندتان هنوز تکمیل نشده است. در ادامه در رابطه با علائم، باید و نبایدهای هفته سی و ششم بارداری اشاره کرده ایم.

علائم مادر در هفته سی و ششم بارداری

ورود به هفته سی و ششم بارداری به این معناست که تا زمان تولد جنین تنها چهار هفته دیگر باقی مانده است. تمامی علائمی که مادر طی این هفته‌ها تجربه می‌کند؛ نشان از آماده شدن فرزند او برای تولد است. در ادامه به مهم‌ترین علائم مادر در هفته سی‌وششم حاملگی پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

1.کاهش تنگی نفس

از مهم‎‌ترین تغییراتی که در علائم بارداری مادر طی هفته سی و ششم بارداری حاملگی ایجاد می‌شود، کاهش تنگی نفس می‌باشد. با تکمیل شدن سن بارداری، جنین برای زایمان آماده می‌شود. به همین منظور در داخل رحم تغییر وضعیت داده و به سمت پایین رحم حرکت می‌کند تا در زمان مقرر بتواند وارد کانال زایمان شود. حرکت جنین به سمت پایین رحم، تا حد زیادی از فشار بر روی ریه‌ها کم می‌کند و سبب می‌شود نفس کشیدن مادر با سهولت بیشتری انجام شود.

2.احساس ناراحتی در ناحیه لگن

در هفته سی و ششم بارداری جنین به پایین رحم می آید، این موضوع باعث کاهش فشار بر روی ریه‌ها و بهبود تنفس می‌شود؛ اما سبب ایجاد فشار در ناحیه لگن می‌گردد. وجود این درد در ناحیه لگن طبیعی است اما اگر باعث ایجاد انقباض‌های مداوم گردد، بهتر است برای جلوگیری از خطرات احتمالی به پزشک مراجعه شود.

3.مشکلات خواب در هفته سی و ششم بارداری

از دیگر علائم بارداری که از هفته‌های گذشته وجود داشته و در هفته سی و ششم بارداری حاملگی تشدید می‌شود، مشکلات خواب است. عوامل مختلفی همچون بزرگ‌تر شدن شکم، فشار زیاد بر روی لگن، استرس و ترس برای زایمان و … در بی‌خوابی دوران بارداری تاثیرگذار می‌باشد.

4.سوزش معده

در هفته هفته سی و ششم بارداری جنین به اندازه کافی رشد کرده است و بیشترین فضا را درون رحم و شکم مادر اشغال می‌کند. همین موضوع فشار بر روی سیستم گوارش را بیش از پیش می‌کند و عملکرد آن را تا حدی مختل می‌نماید. بانوان باردار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی همچون سوزش معده، یبوست و … بهتر است به رژیم غذایی خود دقت داشته باشند. مصرف غذاهای چرب، تند، ترش، نوشیدنی‌های گازدار و … در این دوران ممنوع است.

5.ورم مچ پاها و انگشتان

ورم مچ پاها، انگشتان و برخی دیگر از نواحی بدن در هفته سی و ششم بارداری بارداری طبیعی می‌باشد که پس از تولد نوزاد و در برخی موارد حتی قبل از آن، به مرور از بین می‌روند. مادر می‌تواند برای کاهش میزان ورم در پاها و انگشتان خود، پاهایش را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد. و همینطور از پوشیدن لباس‌های تنگ نیز خودداری نماید. نکته‌ای که قابل توجه است، این نکته می‌باشد که ورم و پف بدن به صورت ناگهانی خطرناک است و می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل با عنوان پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری باشد. بنابراین بانوان باردار در صورت مشاهده ورم ناگهانی بدنشان باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

6.افزایش ترشحات واژن در هفته سی و ششم بارداری

جنین برای زایمان آماده می‌شود. و همین موضوع میزان ترشحات واژن را افزایش می‌دهد. البته لازم است بانوان باردار به این ترشحات توجه داشته باشند و در صورتی که آبکی و رقیق باشد، سریعا به پزشک مراجعه کنند. ترشحات بسیار آبکی در هفته سی و ششم بارداری می‌تواند نشانه‌ای از پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس باشد که سریعا باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

7. افزایش انقباضات رحمی

انقباضات رحمی از هفته‌های گذشته وجود دارد ولی در هفته سی و ششم بارداری شدت بیشتری پیدا می‌کند. انقباضات رحمی طی این هفته در مدت زمان کوتاهی با دردهایی در ناحیه زیرشکم همراه هستند و با یک تغییر وضعیت بهبود پیدا می‌کنند. طولانی شدن انقباضات رحمی می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد که بانوان باردار در صورت تجربه آن باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

8.کاهش اشتها

در هفته سی و ششم بارداری جنین فضای زیادی را در شکم مادر اشغال کرده است و معده را تحت فشار نگه داشته است. همین موضوع سبب کاهش اشتها در مادر می‌شود. بهتر است بانوان باردار در چنین شرایطی سعی کنید در وعده‌های غذایی بیشتر، حجم کمتری غذا بخورند.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

هفته 36 بارداری

 

در هفته سی و ششم بارداری جنین روزانه در حدود 30 گرم وزن می‌گیرد و به وزنی بیش از دو کیلو ششصد گرم و قدی بیش از 47 سانتی‌متر می‌رسد. او کم‌کم تغییر وضعیت داده و به حالت برعکس و نزدیک به دهانه رحم قرار گرفته‌است. جنین طی این هفته بر روی مهارت‌های تنفسی و قابلیت بلع کردن خود کار می‌کند. لایه ورنیکس طی این هفته محو می‌شود و جنین مایع آمنیوتیک و ورنیکس اطراف خود را می‎‌بلعد و برای اولین بار حرکات روده‌ای را تجربه می‌کند ولی سیستم گوارش او هنوز کامل نشده است.

سیستم گردش خون و سیستم ایمنی جنین طی هفته سی و ششم بارداری کامل شده و توانایی زندگی در خارج از رحم را نیز برای او فراهم کرده‌است.

سونوگرافی در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری کلیه و کبد نوزاد شروع به کار می‌کند و گردش خون و سیستم ایمنی بدن بسیار خوب عمل می‌کند. و کودک در شرایطی است که توانایی تنفس را به تنهایی دارد. پوست جنین نیز در هفته سی و ششم بارداری نرم و صاف است و لثه های جنین سفت و سخت است. سونوگرافی این هفته ها به بررسی وضعیت جنین می‌پردازد و نشان از این است که جنین در چه زاویه ای قرار دارد و زایمان باید به چه صورتی انجام شود.

آزمایشات هفته سی و ششم بارداری

آزمایش هفته سی و ششم بارداری استرپتوکوک گروه B نام دارد. این آزمایش به منظور وجود باکتری گروه B در بدن انجام می‌شود. این باکتری بدن نوزاد را با خطرات جدی همراه می‌کند و زندگی جنین را تهدید می‌کند. درصد مثبت بودن این آزمایش 10 تا 30 درصد است. اما درمان ساده ای دارد.

علائم زایمان در هفته سی و ششم بارداری

هفته-سی-و-ششم-بارداری-علائم

 

در حالت های ایده آل جنین باید چند هفته دیگر برای به دنیا آمدن صبر کند. اما نوزادانی وجود دارند که در هفته سی و ششم بارداری متولد می‌شوند و از سلامت کامل برخوردارند. اما زایمان زودرس خطر نارسی در نوزاد را به همراه دارد که شامل سندرم دیسترس تنفسی و کاهش وزن می‌شود. نشانه هایی وجود دارد که خبر از زایمان است. در ادامه به علائم زایمان در هفته سی و ششم بارداری اشاره کرده ایم.

  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات منظم
  • کمر درد

بایدهای هفته سی و ششم بارداری

در این هفته از بارداری میزان سوخت و ساز بدن زیاد می‌شود و بهتر است مادران باردار طی هفته سی و ششم بارداری روزانه و حداقل 2400 کالری دریافت کنند. در هفته‌های پایانی بارداری، فشار بر روی مثانه سبب تکرر ادرار می‌شود. بهتر است بانوان باردار به منظور جلوگیری از عفونت، مرتب مثانه خود را تخلیه کنند.

رعایت سلامت و بهداشت دهان و دندان طی هفته سی و ششم بارداری از اهمیت بیشتر و بالاتری برخوردار است؛ چراکه احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است بانوان باردار مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنند و به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

اگر ترشحات پستان را تجربه می‌کنید، می‌توانید از سوتین‌های شیردهی و پدهای مخصوص استفاده کنید. تا رطوبت را جذب کند. طی این ماه سعی کنید از مواد شوینده با احتیاط بیشتری مصرف کنید چراکه اغلب آن‌ها برای سلامتی جنین مضر است. طی هفته سی و ششم بارداری علائم زایمان بیش از گذشته نمایان می‌شود. به همین دلیل بهتر است این علائم را بشناسید. و برای آن آماده باشید و تمرینات مربوط به زایمان را انجام دهید.

نبایدهای هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری به تغذیه خود بیش از گذشته توجه داشته باشید تا دچار کاهش وزن نشوید. از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا در این دوران خودداری کنید. تا زمینه آلرژی در فرزندان ایجاد نگردد. احتمالا پزشک در سه ماهه سوم بارداری برای شما انجام یک سونوگرافی بارداری را تجویز می‌کند. که لازم است برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن را انجام دهید. بهتر است طی این هفته از سفر کردن بپرهیزید و در صورت اجبار نیز از سفر کردن با هواپیما اجتناب نمایید. برای آشنایی بیشتر با نحوه عبور از سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

به نکات زیر دقت کنید:

  • در این هفته حلقه ازدواجتان تنگ می‌شود.
  • ورم طبیعی بدن از هفته های 34 بارداری آغاز می‌شود و تا پایان ادامه دارد.
  • سایز کفش های خود را بزرگ کنید.
  • هنگام خواب و نشسته پاهای خود را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

تغذیه در هفته سی و ششم بارداری

 

وعده های منظم و سلامت خود را ادامه دهید. مواد مغذی، پروتئینی، روزانه دو و نیم تا سه وعده لبنیات و دو تا چهار وعده گوشت (ماهی، مرغ و گوشت) یا جایگزین های گوشتی مانند آجیل، تخم مرغ و حبوبات مصرف کنید. اسید های چرب امگا 3 برای رشد مغز کودک مفید است. مصرف مولتی ویتامین را افزایش دهید. باید آهن بدن شما تکمیل شده‌باشد. و وعده های سنگین قبل از خواب را حذف کنید.

جهت آمادگی های لازم برای ورود به هفته سی و هفتم بارداری کلیک کنید.

سخن آخر

بانوان باردار هر چه به زمان زایمان خود نزدیک می‌شوند، باید توجه بیشتری به تغییرات فیزیکی و همینطور آمادگی جسمانی خود داشته باشند تا بتوانند یک زایمان راحت را تجربه کنند. البته داشتن آمادگی روحی و روانی نیز در کنار آمادگی جسمانی بسیار مهم است. و زنان باردار می‌توانند با یادگیری مهارت‌های لازم از میزان استرس‌ها و تنش‌های روانی خود همچون ترس از زایمان در هفته سی و ششم بارداری بکاهند. دریافت مشاوره روانشناسی در این زمینه بسیار موثر می‌باشد. در صورتی که به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز نی نی مایند تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا احساس درد در ناحیه لگن در هفته سی و ششم بارداری طبیعی می‌باشد؟

بله ، طی هفته سی‌وششم حاملگی جنین به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند و سبب ایجاد درد در قسمت لگن می‌شود. بانوان باردار می‌توانند برای کاهش این نوع از دردها از کمپرس آب گرم و آب سرد، تشک‌های طبی، ماساژ و … استفاده کنند. 

در هفته‌های آخر بارداری، دچار ترس از زایمان شده‌ام چه کار کنم؟

انجام برخی تکنیک‌های کنترل استرس شامل ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی و … می‌تواند در کاهش ترس از زایمان موثر باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره