هفته سی و پنجم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و پنجم بارداری جنین بیشترین تکامل خود را داشته و به نوزاد انسانی که تازه متولد می‎‌شود، بیشترین شباهت را دارد. شکم مادر طی این هفته بزرگ‌تر می‌شود. به همین دلیل کم‌کم خود را برای زایمان آماده می‌کند. چراکه می‌تواند تغییرات جنین خود و آماده شدن او برای به دنیا آمدن را حس کند. طی هفته سی و پنجم بارداری ممکن است علائم مادر بیش از گذشته تشدید پیدا کند و سختی‌هایی را برای او به وجود آورد. در ادامه علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری آشنا می‌شویم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری جنین با قد 47 سانتی متر و وزن 2500 گرم وجود دارد. جنین در هفته سی و پنجم بارداری تا 450 گرم نیز وزن می‌گیرد. و چربی های جنین در شانه های او افزایش می‌یابد. در این هفته ظاهر جنین تغییر نمی‌کند اما وزن او افزایش می‌یابد. جنین کم کم در حال ترک محل تنگ و تاریک رحم است. حرکات جنین در هفته های 35 بارداری به شدت شدید می‌شود و کامل حرکات را حس خواهید کرد. کلیه جنین به طور کامل تشکیل می‌شود و کبد وظیفه تصفیه مایع آمنیون را شروع کرده است. مغز جنین در این هفته کامل می‌شود و اتصالان نورونی به مرور کامل می‌شود. در ادامه در رابطه با علائم و تغییرات مادر در هفته سی و پنجم بارداری توضیح داده‌ایم.

علائم مادر در هفته سی و پنجم بارداری

بسیاری از خانم‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری ترجیح می‌دهند برای تجربه یک زایمان بهتر، استراحت بیشتری داشته باشند. این هفته جزو دوران‌‌مهم بارداری محسوب می‌شود و بانوان باردار باید حتما علائم و نشانه‌های بارداری در این دوران را بشناسند و از اقدامات لازم برای آن مطلع باشند تا در صورت لزوم بهترین تصمیم و اقدام را اتخاذ نمایند. برای آشنایی با مراقبت‌های مربوط به سه ماه آخر بارداری کلیک کنید.

1. افزایش فشار بر روی مثانه

در هفته سی و پنجم بارداری، کودک به اندازه کافی بزرگ شده است. به همین دلیل فشار بیشتری به مثانه مادر وارد می‌کند. افزایش فشار به مثانه مادر سبب می‌شود که تکرر ادرار بیش از گذشته شدت پیدا کند. این موضوع امری طبیعی است، بهتر است مادران برای کنترل بهتر آن از سفر کردن و یا بیرون ماندن‌های طولانی در بیرون از خانه جلوگیری کنند تا مجبور به نگه داشتن ادرار خود نباشند. البته با تمامی این شرایط نیز بانوان باردار باید در جهت جلوگیری از آسیب جنین و همینطور ایجاد سایر مشکلات گوارشی همچون یبوست، روزانه به اندازه 6 تا 8 لیوان آب بنوشند.

2.یبوست

دومین علائم در هفته سی و پنجم بارداری یبوست است. یبوست از آن دسته از علائمی است که در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های آخر دیده می‌شود. ممکن است در بسیاری از خانم‌های باردار این مشکل با ورود به هفته سی‌وپنجم‌بارداری شدت نیز پیدا کند. با تمامی این شرایط بانوان باردار می‌توانند با رعایت برخی نکات در رژیم غذایی‌شان از این مشکل گوارشی جلوگیری نمایند. مصرف روزانه فیبر کافی و نوشیدن آب از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

3. درد در ناحیه لگن و باسن

درد در ناحیه لگن و باسن طی هفته سی و پنجم بارداری امری طبیعی است. دلیل این موضوع این است که در هفته سی‌و‌پنجم‌بارداری وزن جنین افزایش پیدا می‌کند. و برای آماده شدن جهت زایمان به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند. همین موضوع سبب ایجاد درد در ناحیه لگن و باسن مادر می‌شود. البته این موضوع ضمن اینکه می‌تواند برای بانوان باردار کمی ناخوشایند به نظر برسد. اما خبر از آماده شدن بدن برای زایمان جنین را نیز می‌دهد.

4. افزایش انقباضات رحم

انقباضات رحمی با ورود به هفته سی و پنجم بارداری تشدید پیدا می‌کند. ممکن است مادر این انقباضات رحمی را همراه با سفت شدن شکم و درد احساس کند. به هر حال انقباضات رحم نیز نشان دهنده آماده شدن بدن برای تولد جنین است و تا حدی طبیعی است. مادران باردار برای اینکه بتوانند در هنگام رخ دادن انقباضات رحمی احساس بهتری داشته باشند؛ می‌توانند بیشتر استراحت کنند و به اندازه کافی آب بنوشند.

لازم است بانوان باردار آگاه باشند که در صورتی که دردهای ناشی از انقباضات رحمی در آنان افزایش پیدا کند و با تغییر وضعیت و استراحت کردن بهبود پیدا نکند. بهتر است جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند تا دهانه رحم آن‌ها معاینه گردد و فرد دچار زایمان زودرس نشود.

5.احساس خفگی

با اینکه جنین به سمت پایین رحم حرکت کرده است و از فشار زیاد بر روی ریه‌ها کم‌تر شده است، اما مادر طی هفته سی و پنجم بارداری احساس خفگی دارد. دلیل این موضوع این است که هورمون‌های بارداری باعث می‌شوند که غشاهای محیطی در بینی افزایش پیدا کند و مادر تنواند به درستی نفس بکشد. استفاده از قطره بینی می‌تواند این مشکل را حل کند.

6.خونریزی لثه

از دیگر آسیب‌های هورمون بارداری، خونریزی لثه است. به همین دلیل تورم و یا خونریزی لثه در هفته سی و پنجم بارداری تا حدی طبیعی است. بهتر است بانوان باردار در زمان مسواک زدن دقت داشته باشند که مسواک به لثه برخورد نکند و باعث خونریزی نشود. همینطور بهتر است برای تقویت لثه‌ها در این دوران به اندازه کافی ویتامین C مصرف گردد.

7.افزایش سایز سینه‌ها

سینه‌های مادران باردار طی هفته سی و پنجم بارداری، بزرگ‌تر از گذشته می‌شود چراکه برای شیردهی به نوزاد خود را آماده می‌کند. بسیاری از بانوان باردار طی این هفته ترشحات آغوز از سینه را که اولین شیر مادر است را نیز تجربه می‌کنند.

8. پارگی کیسه آب

اغلب زنان پس از هفته سی و پنجم بارداری ممکن است پاره شدن کیسه آب را تجربه کنند. پارگی کسیه آب قبل از موعد مقرر زایمان و تکمیل سن بارداری، می‌تواند به دلایل مختلفی همچون عفونت  دستگاه تناسلی، ضربه خوردن به شکم، زمین خوردن، ناهنجاری‌های رحمی، کوچک بودن طول دهانه رحم و باز شدن ناگهانی آن اتفاق بیافتد. بنابراین توصیه متخصصان این است که بانوان باردار با مشاهده علائم پارگی کیسه آب سریعا به پزشک مراجعه کنند.

9. ترشحات پستان ها

در هفته سی و پنجم بارداری تغییرات بافت و ترشح پستان ها در مادران مشهود است. خانم های باردار در این هفته ها به دلیل نزدیکی به زایمان سینه هایشان شروع به ترشح شیر می‌کند. در واقع برای زایمان آماده می‌شود.

10. اختلالات خواب

به دلیل سنگینی مادر و جنین در هفته سی و پنجم بارداری خواب راحت از مادر گرفته می‌شود و در نهایت با اختلالات خواب مانند بی خوابی روبرو می‌شود.

11. تغییرات خلق و خو

اکثر مادران در هفته سی و پنجم بارداری به دلیل نزدیک شدن به تایم زایمان استرس زیادی را تحمل می‌کنند و این نگرانی ها به اضطراب و استرس دچار می‌شود. و در نهایت خلق و خوی مادران در حالت تعادل قرار ندارد.

12.کمر درد

وزن سنگین و تحمل این وزن برای مادر در هفته سی و پنجم بارداری سخت است. به دلیل فشارهای سنگینی که به مادر وارد می‌شود و تحمل این سنگینی را ندارد به کمر درد مبتلا می‌شود.

خود مراقبتی در هفته سی و پنجم بارداری

 

هفته-سی-و-پنجم-بارداری-مادر

در هفته سی و پنجم بارداری مادران باید به نکات زیر عمل کنند.

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • ساک بیمارستان خود و جنین را آماده کنید.
  • ماساژ دوران بارداری بگیرید.
  • لباس های نخی بپوشید.
  • نواحی عرق سوز بدن را خشک نگه دارید.
  • مقدار چای و قهوه را برای تکرر ادرار کاهش دهید.
  • پیاده روی را برای کاهش ورم پا داشته باشید.
  • برای کاهش سوءهاضمه از خوردن نوشیدنی گازدار اجتناب کنید.
  • تمرینات ورزشی را فراموش نکنید.
  • اجسام سنگین بلند نکنید.
  • یوگا و مدیتیشن را در برنامه های خود قرار دهید.

تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری

با ورود به هفته سی و پنجم بارداری وزن جنین تا بیش از دو کیلو و پانصد گرم و قد او به بیش از 45سانتی‌متر می‌رسد؛ هر چند جنین تا روز زایمان وزن‌گیری دارد و بزرگ‌تر نیز می‌شود. بزرگ‌تر شدن جنین سبب می‌شود که جای کمتری در رحم برای حرکت او وجود داشته باشد؛ به همین دلیل مادر باردار طی این هفته بیش از لگد زدن‌های جنین، فشار او بر شکم را احساس می‌کنند. به همین دلیل حرکات جنین داخل شکم مادر کمتر از گذشته می‌شود.

در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا تمامی اعضای بدن جنین رشد کرده و کامل شده است. او بیشتر طی این هفته در قسمت‌های مختلف بدن چربی جمع می‌کند و عضلاتش قوی‌تر می‌شود. جنین در این هفته کاملا شبیه به یک نوزاد است و از الان تا زمان تولد تنها وزنش زیاد خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

تغذیه مادر در هفته سی و پنجم بارداری از دو جهت حائز اهمیت است. از سویی جنین در حال وزن‌گیری می‌باشد و به مواد معدنی و مغذی بسیاری احتیاح دارد و از طرفی دیگر نیز مادر باید با داشتن یک تغذیه سالم و اصولی توان و انرژی خود را برای زایمان افزایش دهد.

به همین دلیل لازم دانستیم به برخی از مهم‌ترین مواردی که مادر باید طی هفته سی و پنجم بارداری از آن در رژیم غذایی خود استفاده کند، اشاره کنیم.

  • مصرف منابع حاوی کلسیم همچون شیر تازه، شیر سویا، شیر بادام و …
  • استفاده از انواع خشکبار و آجیل
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • استفاده از غذاهای آبپز شده و جایگزین آن با غذاهای سرخ کردنی
  • غذاخوردن در حجم کم اما در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر
  • عدم حذف وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها
  • استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی همچون عسل، شیره انگور، شیره خرما
  • عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده و فست فودها
  • حذف نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشابه
  • دریافت پروتئین، آهن و اسیدفولیک از طریق مصرف موادغذایی و یا دریافت مکمل‌ها

برای آشنایی با بهترین تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

بایدهای هفته سی و پنجم بارداری

توجه به برخی علائم دوران بارداری، طی هفته سی و پنجم بارداری بیشتر از گذشته اهمیت دارد و ممکن است علائم و نشانه‌ای از یک خطر برای مادر و فرزند به شمار رود. در صورتی که هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  • خارج شدن ترشحات آبکی از واژن به صورت غیرارادی که می‌تواند نشانه پاره شدن کیسه آب باشد.
  • کاهش قابل توجه حرکات جنین و یا ناآرامی بیش از اندازه او
  • احساس درد در قفسه سینه و بروز مشکلات تنفسی شدید به صورت ناگهانی

لازم است بدانید شما پس از یک مدت زمان کوتاه از تولد فرزندتان به یک متخصص اطفال نیاز خواهید داشت. بهتر است از طریق پرس و جو از اطرافیان خود طی مدت زمان باقی مانده تا زایمان یک پزشک خوب را نیز پیدا کنید.

نبایدهای هفته سی و پنجم بارداری

بهتر است با ورود به هفته سی و پنجم بارداری، بانوان باردار فعالیت‌های جنسی خود را کم‌تر کنند. از این زمان تا شش هفته پس از زایمان طبیعی بهتر است از برقراری رابطه‌جنسی خودداری شود.

مراقبت های پزشکی در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری و 3 ماه سوم بارداری مادران باید حداقل 6 جلسه به مراقبت های پزشکی مراجعه کنند. جلسه دوم در 3 ماه سوم بارداری باید در هفته 35تا 37 انجام شود. بنابراین از هفته سی و پنجم بارداری تا هفته سی و هفتم بارداری باید جلسه دوم مراقبت پزشکی را رفته باشید. در این جلسات پزشک فشار خون، میزان رشد جنین، نحوه قرار گیری جنین در شکم مادر، معاینات واژن، علائم زایمان زودرس، اقدامات پزشکی و اندازه دهانه رحم را اندازه گیری می‌کند.

سخن پایانی

با ورود به هفته‌های آخر بارداری، سعی کنید همه چیز را در مورد زایمان خود در یک لیست، فهرست‌بندی کنید. احتمال دارد برخی از خانم‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، زایمان کنند. بنابراین لازم است پیرامون این موضوع با ماما و یا پزشک خود مشورت کنید و مطابق نظر او عمل نمایید. این موضوع می‌تواند از میزان ترس و استرس شما در این دوران نیز بکاهد.

در صورتی که طی این هفته‌ها استرس زیادی دارید و یا دچار ترس از زایمان شده‌اید، سعی کنید برخی تکنیک‌های آرام سازی را یاد بگیرید. انجام ورزش‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند در کاهش میزان استرس‌های شما موثر باشد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و پنجم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات بارداری

علائم و نشانه‌های خطر بارداری طی هفته سی و پنجم بارداری چه می‌باشد؟

بانوان باردار در صورتی که علائمی شامل لکه بینی، خونریزی، ترشحات آبکی واژن، سردرد شدید، انقباضات شدید رحمی، مشکلات بینایی و … را مشاهده کنند؛ باید سریعا به پزشک مراجعه کنند تا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

با توجه به افزایش پوسیدگی دندان‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، مراجعه به دندانپزشک بلامانع است؟

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها طی هفته‌های آخر بارداری، بهتر است بانوان باردار به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند و قبل از مراجعه به دندانپزشک با پزشک خود مشورت کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره