افزایش اعتماد به نفس در کودکان | 7 راهکار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش اعتماد به نفس در کودکان علاوه بر ایجاد حس شادی در آن‌ها باعث می‌شود کودک خود را فردی خوشبخت بدانند و به راحتی بتوانند در روابط اجتماعی موفق باشند، در واقع کودکان با اعتماد به نفس بالا در آینده و در بزرگسالی به احتمال بیشتر موفق خواهد بود. افزایش اعتماد به نفس در کودکان یعنی او از تمام ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی خودش راضی باشد و مطمئن باشد می‌تواند از پس مسئولیت‌هایش بربیاید.

پدر و مادر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان نقش بسزایی دارند و در واقع منشا ایجاد این حس هستند. والدین با رفتار درست باعث می‌شوند کودک از توانایی‌ها و ضعف‌های خود باخبر شود و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کند. در ادامه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان را آموزش می‌دهیم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

راه-های-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-کودکان-،-نی-نی-مایند

یکی از مهم ترین وظایف والدین افزایش اعتماد به نفس در کودکان شان است. شما به عنوان والد مهم ترین نقش را در احساس و باورهای کودکتان دارید. متاسفانه برخی والدین به طور عمد یا غیر عمد در برخورد با کودک او را تحقیر می کنند. برخی نیز با رفتارها و نوع برخوردشان در کودک این باور را القا می کنند که “تو ناتوان و عاجز هستی”.

از دیدگاه روانشناسی تجربیات کودکی نقش مهمی در باورهای ما در بزرگسالی دارند. بنابراین والدین باید در مورد افزایش اعتماد به نفس در کودکان خود از همان کودکی اقدامات لازم را انجام دهند. پس در این باره مطالعه کرده و از خدمات مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به او ابراز علاقه کنید

به عنوان پدر و مادر از زمان تولد فرزندتان باید به او ابراز علاقه کنید. این را بدانید که نوزاد از زمان تولد محبت‌های شما را احساس می‌کند، وقتی که پدر و مادر به نوزاد خود رسیدگی می‌کنند و به او عشق می‌ورزند و خواسته‌هایش را بی درنگ براورده می‌کنند؛ نوزاد متوجه می‌شود که اهمیت دارد و دیده می‌شود و ارزشمند است و این احساس ارزشمند بودن در وجود او رخنه کرده و شخصیت‌اش شکل می‌گیرد.

توجه نمایید دو سال اول زندگی کودک‌تان بسیار اهمیت دارد، نوزادتان در این دوره نیاز به حمایت همه جانبه شما دارد و این گونه می‌تواند احساس مهم بودن و ارزشمند بودن را داشته باشد. حتی اگر گاهی کلافه هستید، خودرا کنترل کرده و نسبت به نیازهای نوزاد خود حساسیت به خرج دهید تا حس اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهید. کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در زمینه رفتار با کودکان می‌تواند بهترین نوع تربیت یک کودک با اعتماد به نفس بالا را در اختیارتان قرار دهد. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

افزایش اعتماد به نفس در خودتان و الگو بودن برای کودکان

با افزایش اعتماد به نفس در خودتان می‌توانید کودکی با اعتماد به نفس بالا داشته باشید، ممکن است مشکلات متعددی که در گذشته و یا کودکی خود داشته‌اید باعث کاهش اعتماد به نفس در شما شده باشد. در این شرایط کمک از یک روانشناس راهی بسیار مفید است، همچنین بهتر است از گذشته و نحوه رفتار پدر و مادرتان با خود درس بگیرید رفتارهایی که باعث شده اعتماد به نفس‌تان افزایش یابد را لیست کرده و آن‌ها را در ارتباط با کودک‌تان اجرا کنید و از آن رفتارهای پدر و مادرتان که باعث ضعف اعتماد به نفس‌تان شده پرهیز نمایید. پیشنهاد می‌شود مقاله سبک فرزندپروری را هم بخوانید.

ارتباط حس های والدین با اعتماد به نفس کودک

شما اگر احساس خوبی از خود یا زندگی نداشته باشید؛ شادی واقعی به فرزندان‌تان منتقل نمی‌شود. این را بدانید که کودک‌تان ارتباط بسیار قوی با شما مخصوصا مادر برقرار می‌کند، در واقع حتی اگر ناراحتی خود را پشت لبخندی مصنوعی پنهان کنید کودک‌تان این موضوع را احساس می‌کند و این تلقین در او به وجود می‌آید که شاید وجود او به اندازه کافی باعث شادی شما نشده است.

پس باید به معنای واقعی شاد باشید مشکلات و سختی‌های زندگی همواره وجود داشته و خواهد داشت و آنچه اهمیت دارد نحوه برخورد و مقابله با آن‌ها است. می‌توانید مادر و یا پدری بسیار شاد بوده و این احساس را به فرزند خود نیز هدیه دهید.

اگر احساس شادی نمی‌کنید و ظاهرسازی می‌کنید مطمئن باشید کودک‌تان غم اعماق وجودتان را درک می‌کند. پس بهتر است قبل از هر چیز مشکلات خود را با یک روان درمانگر در میان بگذارید.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش-اعتماد-به-نفس-کودک-،-نی-نی-مایند

1- از علاقه و استعداد فرزند خود حمایت کنید

تشویق و حمایت از فرزندتان نقش بسیار بالایی در افزایش اعتماد به نفس کودکان دارد. هر کودکی ممکن است به هنر و رشته خاصی علاقه مند باشد و یا در زمینه مشخصی استعداد هر چند ناچیز داشته باشد. باید با اشتیاق او را تشویق کنید و به او بفهمانید که از او حمایت خواهید کرد و از استعدادش خوشحالید؛ این گونه فرزندتان همواره در فراز قله باقی خواهد ماند و در تقویت استعداد خود نهایت تلاش را خواهد کرد. در دوران تحصیل نیز با حمایت و تشویق کودک می‌توانید به پیشرفت تحصیلی او کمک بسزایی نمایید.

2- افزایش اعتماد به نفس در کودکان | حق انتخاب دهید

با مدیریت صحیح می‌توانید گزینه‌هایی معقول را برای انتخاب در اختیار کودک‌تان قرار دهید تا او احساس قدرت کند و بداند انقدر ارزش دارد که می‌تواند انتخاب کند. مثلا می‌توانید برای پختن ناهار چند مورد را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید انتخاب کند که کدام غذا را بپزید و یا می‌توانید برای بعضی از خریدهای دکوراسیون خانه گزینه‌هایی را در اختیارش قرار دهید تا او انتخاب کند و به انتخاب او احترام بگذارید، این گونه شما اعتماد به نفس کودک را تا حد قابل توجهی افزایش داده‌اید.

3- وقت گذاشتن و بازی با کودک

عنوان والدین اگر با کودک خود بازی کنید می‌توانید احساس بسیار خوبی را در او پرورش دهید. در واقع کودک‌تان احساس می‌کند که انقدر مهم است که شما وقت خود را صرف بازی کردن با او کرده‌اید. بهتر است نوع بازی را کودک انتخاب کند و شما در طول بازی با اشتیاق همراه او باشید.

اگر بی میل و بدون تمرکز با او بازی کنید کودک این موضوع را می‌فهمد و احساس می‌کند برای شما مهم نیست، این را بدانید که بازی کردن با کودک‌تان وقت تلف کردن نیست بلکه کار بسیار بزرگی است؛ درواقع شما درحال تربیت یک انسان هستید. خودتان نیز ساعتی از مشغله‌های روزانه فاصله میگیرید و غرق در دنیای شاد کودکانه فرزندتان خواهید شد.

4- افزایش اعتماد به نفس در کودکان | بگذارید کودک تان خودش کارهایش را انجام دهد

برای افزایش اعتماد به نفس کودکان بجای او کاری انجام ندهید، بلکه بگذارید خودش کارهایش را انجام دهد. شاید برای شما راحت‌تر باشد که کارهای کودک‌تان را بدون نقص انجام دهید ولی این گونه او در آموزش مهارت‌هایش کامل نمی‌شود.

ممکن است کودک در انجام کارهایش کند باشد و یا اشتباه انجام دهد در این شرایط نباید اورا تنبیه کنید، بلکه از او بخواهید دوباره امتحان کند کودک‌تان را قانع کنید که همه اشتباه می‌کنند و باید انقدر تکرار کند تا روش درست انجام کاری را یاد بگیرد. این را بدانید که هر چه چالش‌های بیشتری را در اختیار فرزندتان بگذارید حس اعتماد به نفس را در او بیشتر پرورش خواهید داد.

5- او را جدی بگیرید

شاید حرف ها و کارهای فرزندتان از نظر شما ساده و پیش پا افتاده باشد، اما این دلیل برای بی توجهی و جدی نگرفتن او کافی نیست. شما باید به صحبت ها و کارهای او توجه کامل نشان دهید. کودک با دریافت توجه شما احساس مهم بودن می کند. این احساس تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس در کودکان شما دارد.

6- افزایش اعتماد به نفس در کودکان | او را مسخره و تحقیر نکنید

موانع-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-کودکان-،-نی-نی-مایند

هرگز و به هیچ عنوان فرزندتان را تحقیر و مسخره نکنید. متاسفانه مادرانی با به سخره گرفتن مدل مو، لباس، گریه و… کودک او را مسخره می کنند. شاید از نظر شما این کار شوخی باشد، اما باور کنید بدترین ضربه ای است که والدین می توانند به اعتماد به نفس کودکشان بزنند. اگر به دنبال راهی برای تغییر این رفتار هستید حتما با متخصص روانشناسی صحبت کنید. چرا که مسخره کردن یک عادت است و به راحتی امکان پذیر نیست در حالی که دوران کودکی فرزند شما محدود بوده و باید هر چه زودتر خود را اصلاح کنید.

برای آشنایی با راه های رفع بوی بد دهان کودک کلیک کنید.

7- سایر نکات

_ به کسی حق توهین به فرزندتان را ندهید.

_ قوانین را متناسب سن او طرح کنید.

_ برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان خود به او اجازه تلاش بدهید.

_ مسئولیت هایی مناسب سن کودک در خانه برای او مشخص کنید.

_ با روش های مختلف به او افتخار کنید.

_ با او درباره مسائل مختلف که در حد درکش است، صحبت کنید.

_ اگر نسبت به خود حس منفی دارد در این باره به او فرصت دهید و با او صحبت کنید تا احساس او مثبت شود.

_ هنگام تصمیم گیری او را کامل رها نکنید، بلکه نحوه تصمیم گیری را آموزش دهید.

_ علاقه خود را به فعالیت ها و موفقیت هایش نشان دهید.

سخن پایانی

در پایان یادآور می‌شویم که خانواده در پرورش و تربیت فرزندان و افزایش اعتماد به نفس در کودکان نقش بسزایی دارند و مهم‌ترین اقدام برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان ابراز علاقه و محبت والدین یا مراقبان نزدیک است. در واقع افزایش یا کاهش اعتماد به نفس امری است اکتسابی و از زمان تولد نوزاد در خانواده شکل می‌گیرد.  کمک از متخصصین روانشناس در امر تربیت کودکان می ‌واند شما را در پرورش یک انسان با بهترین خصوصیات فردی کمک نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

ابراز علاقه به کودکان چه تاثیری در افزایش اعتماد به نفس در آنها دارد؟

فرزند شما از همان نوزادی همه چیز را درک می کند وقتی به او علاقه نشان دهید و احتیاجات او مخصوصا در دو سال اول زندگی برایتان اهمیت داشته باشد، کودکتان می فهمد که مهم است و اعتماد به نفس از همان بدو تولد در او شکل می گیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره