عوارض بعد زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض بعد زایمان معمولا تا شش هفته پس از وضع حمل در مادر وجود دارد و او عوارض مختلفی را همچون خونریزی و یا درد در ناحیه‌های مختلف بدن تجربه می‌کند. معمولا متخصصان و پزشکان این شش هفته را دوران بهبودی می‌نامند؛ به این معنی که بدن پس از به دنیا آوردن فرزند در حال گذراندن دوره بهبودی است. برخی از عوارض پس از زایمان‌های طبیعی و سزارین شایع است اما برخی دیگر چندان شایع نیست و برای بهبودی نیازمند دریافت مراقبت‌های پزشکی می‌باشد. در ادامه قصد داریم به عوارض پس از زایمان و راهکارهایی برای مدیریت آن‌ها بپردازیم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

عوارض بعد زایمان

زایمان کردن به هر دو روش زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین، دارای برخی عوارض است که در میان تمامی زنان شایع می‌باشد و در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام شود به مرور و طی یک مدت زمان کوتاه بهبود می‌یابد.

برخی از این عوارض بعد از زایمان همچون درد پرینه، درد نوک سینه، کمر درد و … با کمی استراحت بهبود پیدا می‌کند؛ اما برخی دیگر همچون خروج غیرارادی شیر از سینه ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد.

این موضوع بسیار مهم است که زنان پس از زایمان کردن، ضمن رسیدگی و توجه به نوزاد خود، از سلامت خودشان نیز غافل نشوند. در واقع مادری توانایی مراقبت صحیح از فرزندش را خواهد داشت که ابتدا خودش از نظر جسمانی و روانی سالم باشد.

عوارض پس از زایمان وابسته به نوع زایمان و دیگر فاکتورها همچون زایمان اول و … می‌تواند با یکدیگر فرق داشته باشد. در ادامه به شایع‌ترین عوارض پس از زایمان اشاره کرده‌ایم. جهت مقایشه معایب و مزایای انواع زایمان کلیک کنید.

1.خونریزی واژن

مهم‌ترین عوارض پس از زایمان که تقریبا تمامی خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند، خونریزی واژن است و طبیعی نیز می‌باشد. معمولا خونریزی واژن پس از زایمان به مدت شش هفته ادامه دارد؛ البته لازم است اشاره کنیم که این خونریزی گاهی منقطع است.

فروشگاه آرامیس

توصیه می‌شود با قرار گرفتن در چنین شرایطی از پدها و نواربهداشتی‌های بزرگ استفاده کنید و سعی کنید پس از زایمان از مصرف تامپون خودداری نمایید. در صورتی که احساس می‌کنید موارد غیر طبیعی در خونریزی واژن شما وجود دارد و یا به طور ناگهانی زیاد شده است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. برای آشنایی با راه های جلوگیری از خونریزی بعد زایمان کلیک کنید.

2.درد شکم به علت انقباض رحم | عوارض بعد زایمان

پس از زایمان، رحم کوچک می‌شود و به حالت و اندازه قبلی خود برمی‌گردد. این تغییر اندازه و بازگشت به سایز قبلی ممکن است برای فرد درد آور باشد.

معمولا دوره بهبود دردهای ناشی از انقباض رحم، معمولا تا شش هفته به طول می‌انجامد. می‌توانید برای تسکین درد آن، استامینوفن معمولی استفاده کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

3. درد در ناحیه پرینه از عوارض بعد زایمان

یکی از عوارض پس از زایمان به خصوص پس از زایمان طبیعی، احساس درد در ناحیه پرینه است. ناحیه پرینه یک بافت نرم بین واژن و مقعد می‌باشد که در طول زایمان فشار زیادی را متحمل می‌شود و حتی ممکن است کشیده شود تا فضا برای تولد نوزاد فراهم گردد.

برای تسکین درد این قسمت می‌توانید در یک لگن آب گرم تمیز بنشینید. خوابیدن به پهلو، پوشیدن لباس گشاد، انجام تمرینات کگل، مصرف استامینوفن با تایید پزشک و … می‌تواند از میزان درد در ناحیه پرینه بکاهد.

4.درد و بی‌حسی در اطراف زخم سزارین | عوارض بعد زایمان

زنانی که به روش سزارین فرزند خود را به دنیا می‌آورند، ممکن است تا چند هفته در اطراف زخم سزارین احساس درد داشته باشند. برای تسکین درد زخم سزارین می‌توانید با تایید پزشک، از داروهای مسکن مصرف کنید. توصیه می‌شود در چند هفته اول پس از زایمان از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری کنید تا به مرور زخم شما بهبود پیدا کند.

برای آشنایی کامل با راه های کاهش درد بعد از زایمان کلیک کنید.

5.مشکل دفع ادرار از عوارض بعد زایمان

از دیگر عوارض شایع در میان زنانی که زایمان انجام داده‌اند، مشکل در دفع ادرار می‌باشد. در صورتی که شما نیز پس از زایمان در دفع ادرار مشکل دارید، سعی کنید مایعات فراوان بنوشید و ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی را انجام دهید. نشستن در لگن آب گرم نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس دفع ادرار داشته باشید.

6.یبوست

اولین مدفوع پس از زایمان کمی کند اتفاق می‌افتد و دلیل این موضوع نیز این است که احتمالا چیزی درون روده‌ها وجود ندارد. بنابراین برای اجابت مزاج به خود فشار نیاورید. چند روزی غذاهای سالم و منابع حاوی فیبر، سبزیجات، میوه و غلات کامل را مصرف کنید، مایعات فراوان بنوشید و همینطور پیاده‌روی داشته باشید. در صورتی که یبوست شما با این راهکارها برطرف نشد، با تایید پزشک ملین مصرف کنید.

پیشنهاد می‌شود مقاله کاهش وزن بعد از زایمان را بخوانید.

7.بواسیر یا هموروئید | عوارض بعد زایمان

یکی دیگر از عوارض زایمان طبیعی بواسیر و یا هموروئید می‌باشد. دلیل اصلی این موضوع زور زدن زیاد در هنگام زایمان است. می‌توانید برای رفع این مشکل در هنگام دستشویی از آب ولرم تا گرم استفاده کنید. نشستن در لگن آب گرم نیز می‌تواند در کاهش درد ناشی از بواسیر به شما کمک کند.

در صورتی که احساس درد زیادی ناشی از بواسیر دارید به پزشک مراجعه کنید و مطابق با دستور او از بی‌حس کننده‌های موضعی، شیاف، کمپرس آب سرد و گرم استفاده نمایید.

8.خستگی از عوارض بعد زایمان

سعی کنید برای رفع خستگی پس از زایمان استراحت کنید. از همسر، خانواده، دوستان و یا یک پرستار کمک بگیرید تا در نگهداری از نوزاد تازه متولد شده و انجام کارهای روزمره به شما کمک کنند.

بهتر است روی سلامتی خودتان تمرکز بیشتری داشته باشید و تمیزکاری خانه، خرید کردن، آشپزی و … را به زمان دیگری موکول کنید. در زمانی که نوزاد می‌خوابد، شما نیز باید استراحت کنید و در طول روز رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید.

9.درد عمومی | عوارض بعد زایمان

بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان یک درد عمومی را در بدنشان تجربه می‌کنند. حمام آب گرم می‌تواند در کاهش این نوع از دردها به شما کمک کند.

همینطور می‌توانید با اجازه پزشک خود، استامینوفن مصرف نمایید. توصیه می‌شود برای تسکین دردهای عضلات‌تان، ماساژ را امتحان کنید.

10.قرمزی یا پف چشم‌ها

زور زدن در هنگام زایمان می‌تواند سبب قرمزی و یا پف کردن چشم‌ها شود. کمپرس آب سرد بر روی چشمان می‌تواند قرمزی و پف آن‌ها را کم کند.

11.تعرق شبانه از عوارض بعد زایمان

میزان تعرق پس از زایمان ممکن است افزایش پیدا کنید. سعی کنید آبی را که از طریق عرق کردن از دست می‌دهید، با مصرف مایعات جبران کنید.

12.ناراحتی در سینه | عوارض بعد زایمان

احساس درد در نوک سینه از دیگر عوارض پس از زایمان است. برای تسکین این درد سعی کنید از یک حوله نرم و مرطوب شده با آب گرم در این ناحیه استفاده کنید. از پوشیدن سوتین‌های تنگ در این زمان خودداری کنید و سوتین‌های شیردهی را جایگزین آن‌ها نمایید. در صورتی که در ناحیه نوک سینه احساس درد و سوزش زیادی دارید به تایید پزشک از پمادهای مخصوص استفاده نمایید.

برای آشنایی با احتمال بارداری بعد از زایمان کلیک کنید.

13.گرفتگی خلق و افسردگی

همانطور که اطلاع دارید بسیاری از زنان پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند. علائم افسردگی پس از زایمان معمولا چند روز پس از زایمان شروع می‌شود و چند هفته دیگر بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید این علائم در شما به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

14.ورم کردن پاها از عوارض بعد زایمان

معمولا زنان پس از زایمان سزارین خارش و ورم پاها را تجربه می‌کنند. دلیل این موضوع شاید تزریق مایعات به بدن مادر برای آماده شدن جهت سزارین باشد. ورم پاها و یا بدن طی یک هفته تا ده روز از بین خواهد رفت. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره کودک نی نی مایند بهرمند شوید.

15.ریزش مو | عوارض بعد زایمان

از دیگر عوارض زایمان، ریزش مو می‌باشد که به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن پس از زایمان اتفاق می‌افتد.

16.بزرگ شدن شکم

بزرگ شدن و بزرگ ماندن شکم پس از بارداری نیز از عوارض بعد زایمان است. برای اینکه بتوانید شکم خود را به حالت اولیه برگردانید، باید کمی صبور باشید. سعی کنید ورزش کنید و به ماهیچه‌ها کمک کنید که همانند قبل سفت و محکم شوند.

17.عفونت رحم از عوارض بعد زایمان

عفونت رحم پس از زایمان به روش سزارین تقریبا شایع می‌باشد. از دلایل اصلی این موضوع این است که در روش سزارین، جفت با دست خارج می‌گردد و احتمال عوفت افزایش می‌یابد. برای آشنایی با علل سرد شدن رابطه بعد از زایمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض بعد زایمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره