جیغ زدن کودک | علت و مهار جیغ کودک دو تا 5 ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جیغ زدن کودک نوپا یکی از رفتار‌های آزار دهنده‌ای است که در برخی از کودکان به دلایل مختلفی مشاهده می‌شود. این رفتار در اغلب موارد اگر به صورت تکرار شونده رخ دهد موجب کلافگی و خستگی والدین می‌شود. علت جیغ زدن کودک می‌تواند متفاوت باشد و هر کودکی به دلیل خاص خودش این کار را انجام می‌دهد.

در چنین شرایطی والدین علت ایجاد این مشکل و شیوه صحیح برخورد آن را نمی‌دانند و معمولاً به صورت نادرست واکنش نشان می‌دهند. رفتار نادرست والدین می‌تواند به صورت یک چرخه معیوب باعث ادامه دادن رفتار جیغ زدن کودکان شود و مشکل را شدت دهد. از این جهت آشنایی با علل جیغ زدن کودکان و نحوه صحیح برخورد با این موضوع یکی از نیازهای تربیتی والدین محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جیغ زدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علل جیغ زدن در کودک

جیغ زدن می‌تواند علت‌های مختلفی مانند بیان درخواست، جلب توجه، درد و ناراحتی، پرخاشگری، گرسنه بودن ابتلا به یک بیماری و… داشته باشد. در نتیجه باید گفت طبیعی است که کودکان نوپا توانایی صحبت کردن ندارند و درخواست‌هایشان را از طریق اعمالی مانند گریه، خنده، ایما و اشاره‌های مختلف، جیغ زدن و… انجام می‌دهند. در این بین برخی از کودکان بر اساس خلق و خوی ذاتی و شخصیتی که دارند ممکن است رفتار جیغ زدن را برای بیان خواسته‌های‌شان بیشتر نشان دهند.

کودکان نوپا کنترلی بر روی هیجانات‌شان ندارند، در نتیجه در هنگام ناکامی یا هر اتفاق دیگری که آن‌ها را ناخوشایند کند معمولاً رفتارهایی مانند جیغ زدن یا گریه کردن از خودشان نشان می‌دهند. یکی دیگر از عواملی که باعث جیغ زدن کودکان می‌شود وجود درد‌های مختلف، بیماری جسمی، اختلالات ژنتیکی و… می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های کودکان استثنایی کلیک کنید.

علاوه بر این برخی کودکان برای جلب توجه والدین یا سایر اطرافیان رفتارهایی این چنینی از خود بروز می‌دهند. به این صورت که کودک نوپا به مرور زمان یاد می‌گیرد که اگر گریه کند یا جیغ بزند والدینش بیشتر به او توجه می‌کنند، در این بین رفتارهای ناخواسته والدین می‌تواند این اتفاق را تقویت کند.

فروشگاه آرامیس

به عنوان مثال کودک نوپا جیغ می‌زند و مادر برای آرام کردن کودک، فوراً او را بغل می‌کند و کودک آرام می‌شود، کودک به مرور زمان یاد می‌گیرد که برای جلب توجه مادرش و بغل شدن توسط او باید جیغ بزند. در نتیجه مهم است که والدین علت جیغ زدن فرزند خود را به طور صحیح بشناسند. برای آشنایی با نشانه های اختلالات رفتاری در کودکان کلیک کنید.

نحوه صحیح برخورد با جیغ زدن کودک

برای شیوه برخورد صحیح با کودکی که جیغ می‌زند، اولین گام شناسایی علت آن مسئله است، زیرا هر علتی می‌تواند روش درمانی و راهکار مخصوص به خودش را داشته باشد. با این حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای بهبود وضعیت به شما و فرزندتان کمک کند. برای آشنایی با سایر رفتارهای جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

1. سرگرم نگه داشتن کودک

بازی کردن با کودک و سرگرم کردن او می‌تواند راهی برای کاهش تعداد دفعات جیغ زدن کودک برای بلند مدت باشد. می‌توان با مشغول کردن کودک با یک فعالیت حواس او را پرت کرد تا برای هرچیزی شروع به جیغ و داد نکند. به عنوان مثال اگر کودک در بیرون از خانه شروع به جیغ زدن می‌کند می‌توانید با حرف زدن با او حواسش را پرت کنید، یا توجه‌اش را به اطرافش جلب کنید.

2. تغییر محیط برای جلوگیری از جیغ زدن کودک

عمدتا کودکان نوپا در محیطی که احساس راحتی نکنند، یا چیزی در محیط وجود داشته باشد که آن‌ها را اذیت یا توجه‌شان را زیاد جلب کند شروع به گریه کردن و جیغ زدن می‌کنند. در چنین مواردی پرت کردن حواس کودک و تغییر محیط می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که برای کاهش جیغ زدن کودک استفاده می‌شود.

3. تشویق و تقویت رفتار مطلوب

اگر کودک یاد گرفته است که برای درخواست یک چیز یا بیان یک نیاز شروع به جیغ و فریاد کند به عنوان والد باید تسلیم این خواسته نشوید. به یاد داشته باشید که اگر کودک برای درخواست چیزی شروع به جیغ زدن و گریه کردن می‌کند فوراً تسلیم او نشوید و آن را در اختیارش قرار ندهید.

زیرا کودکان سریع بین مسائل مختلف تداعی برقرار می‌کنند، به این صورت که کودک یاد می‌گیرد برای رفع سریع خواسته‌اش باید جیغ بزند. کودک را همراهی کنید تا به آرامی خواسته‌اش را بیان کند. در نتیجه برای کاهش دادن رفتار نامطلوب جیغ زدن کودک باید رفتارهای مطلوب او را افزایش دهید. برای آشنایی با شیوه‌های تقویت رفتار مطلوب کودک می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

4. مدیریت و کنترل رفتارهای خود

به عنوان یک والد باید مواظب رفتارها و واکنش‌های خود باشید. قبل از هر چیزی باید دوره رشدی کودک را در نظر بگیرید، در سنین پایین‌تر کودکان معمولاً بیشتر جیغ می‌زنند زیرا هنوز مهارت کلامی مورد نیاز در آن‌ها پرورش نیافته است. در نتیجه هنگامی که کودک‌تان جیغ می‌زند شما هم عصبانی نشوید و با او جیغ نزنید، واکنش افراطی و سرکوب کردن هیجانات کودک می‌تواند به مراتب تبعات و پیامد‌های منفی دیگر مانند افزایش استرس، اضطراب و… به همراه داشته باشد.

هنگامی که کودک در حالت آرامش و بدون اضطراب قرار دارد با او ارتباط برقرار کنید و روابط و صمیمیت بین‌تان را افزایش دهید. در آغوش گرفتن و ابراز محبت می‌تواند بهترین شیوه برای آرام کردن کودک در طولانی مدت باشد.

5. توجه به نیازهای کودک

شما برای حفظ آرامش و جلوگیری از جیغ زدن کودک باید به نیازهای او توجه نمایید. به وعده های غذایی او اهمیت دهید. به اندازه کافی و در زمان مناسب او را تغذیه کنید. برنامه های تان را متناسب با توانایی کودک بریزید. برای مثال اگر کودک خسته است، او را با خود به بازار نبرید. هر چه سن کودک کمتر باشد، تحمل او در مکان های شلوغ کمتر می شود. پس ترجیحا زمان زیادی او را به محیط های پرهیاهو و پر سر و صدا نبرید.

6. جیغ زدن های کودک را همراهی نکنید

حتما شما هم دیده اید والدینی را که همراه با قشقرق های فرزندانشان آن ها نیز داد و فریاد می کنند. این کار شرایط را بدتر خواهد کرد. جیغ زدن های کودک شما علتی دارد. پس آن را پیدا و رفع کنید. شاید با خود بگویید اخلاقش هست و کاریش نمی شود کرد. این بدترین توجیهی است که می‌توانید برای این شرایط بیاورید. فرزند شما آیینه اعمال شماست. پس با دریافت خدمات مشاوره کودک در صدد حل این موضوع برآیید.

7. منطق را پیشه خود کنید

فرزندتان بیش از هر کسی به حرف های شما اهمیت می دهد. پس کافی‌است با او در مورد موضوعی منطقی صحبت کنید. مطمئن باشید هر چقدر هم که کودکتان لجباز باشد، با شنیدن حرف های منطقی شما از جیغ زدن دست خواهد کشید. کودک توانایی کلامی کافی برای ابراز نیازها و احساساتش را ندارد. شما با ایجاد فضایی مناسب زمینه لازم برای گفتگو را فراهم کنید.

8. برای جلوگیری از جیغ زدن کودک به احساسات او پی ببرید

شاید ندانید اما خیلی اوقات دلیل بهانه گیری ها و جیغ زدن های کودک تان تنها توجه طلبی است. آن‌ها در سنین کودکی بیش از هر زمان دیگری به محبت و توجه والدین نیاز دارند. کودکان با روش های مختلف این محبت را جلب می کنند. هر کدام که بیشترین نتیجه را داشته باشد (حتی اگر توجه منفی باشد)، بیشتر آن را تکرار خواهند کرد. پس با پی بردن به احساسات فرزندتان، از جیغ زدن های او جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جیغ زدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا جیغ زدن کودک نوپا یک رفتار طبیعی است؟

کودک نوپا ممکن است به علت‌های مختلفی از جمله، گرسنگی، مناسب نبودن شرایط محیطی، جلب توجه، بیماری و… شروع به جیغ زدن کند. به طور کلی جیغ زدن به تنهایی می‌تواند نشان دهنده اعتراض کودک نسبت به یک موضوع خاص باشد. اما اگر جیغ زدن کودک همراه با سایر علائم باشد بهتر است توسط یک روانشناس کودک یا پزشک متخصص مورد ارزیابی قرار بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره