هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی ام بارداری با تغییرات جسمانی بسیاری برای مادر همراه است و از طرفی حرکات جنین نیز طی این هفته بیشتر می‌شود. تمامی این موارد در کنار هم سبب ایجاد مشکلاتی در خواب، تنفس و… مادر می‌گردد. با اینکه مادر طی هفته سی ام بارداری از نظر جسمانی تغییرات بسیاری دارد؛ به طوری که در کیفیت فعالیت‌‌های روزانه او تاثیر گذار است، اما اغلب بانوان باردار در این هفته‌ها ارتباط بهتری با جنین برقرار می‌کنند. در ادامه قصد داریم به بایدها و نبایدهای هفته سی‌ام بارداری بپردازیم. همچنین می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی ام بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری اضافه وزن قابل توجهی را تجربه خواهید کرد. که این اضافه وزن به دلیل وزن جنین، بزرگی رحم، بزرگی کیسه آب و جفت است. در 3 ماه آخر بارداری و هفته سی ام، تغییرات خلق و خو شایعی که طبیعی است وجود دارد. دلهره در رابطه با زایمان و بیش از حد استرسی شدن را می‌توان از نگرانی های این دوره به شمار آورد.

با توجه به تغییرات هورمونی که در هفته سی ام بارداری رخ می‌دهد، اختلالات خواب و عدم فعالیت های روزانه، تکرر ادرار و خرناس هنگام خواب اتفاق خواهد افتاد. از عوارض شایع این هفته از بارداری می‌توان به کمر درد، سر درد، تنگی نفس، تغییرات خلق و خو و … اشاره کرد.

علائم مادر در هفته سی ام بارداری

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم تغییرات جسمانی و روحی مادر در هفته سی ام بارداری سبب ایجاد مشکلاتی در خواب او می‌شود. به طوری که اغلب زنان باردار طی این هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند و یا کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع این است که جنین در هفته سی ام بارداری حرکت‌های بیشتری دارد و داشتن یک خواب راحت را برای مادر تبدیل به یک دغدغه می‌کند. البته نوسانات هورمونی و استرس‌های دوران بارداری نیز در این موضوع دخیل هستند. در ادامه به دیگر علائم مادر در هفته سی‌ام بارداری اشاره کرده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

1.سوزش معده

معمولا اغلب مادران در هفته سی ام بارداری دچار سوزش معده می‌شوند. برای کاهش سوزش معده بهتر است به تغدیه در این دوران توجه بیشتری شود. به طوری که از مصرف غذاهای چرب، تند و اسیدی که باعث تحریک بیشتر معده می‌‌شود؛ جلوگیری گردد.

2.ورم بدن

ورم و پف بدن از هفته سی ام بارداری شروع می‌شود و تا حدی طبیعی می‌باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا ورم و پف بدن در دوران بارداری به تدریج شروع می‌شود و کم کم زیاد می‌گردد. بنابراین اگر مادر دچار ورم و پف ناگهانی شود، باید برای جلوگیری از بروز خطرات دوران بارداری به متخصص مراجعه کند.

3.احساس ناراحتی عمومی

اغلب زنان باردار در هفته سی ام بارداری ، دردهای پراکنده‌ای را در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنند. اغلب این دردها در قسمت کمر، باسن و پاها متمرکز هستند. برای دریافت مشاوره بارداری تلفنی اقدام کنید.

4.کوتاه شدن تنفس

با نزدیک شدن به هفته سی ام بارداری ، جنین بسیار نزدیک به قفسه سینه مادر می‌شود. به این معنی که ریه‌ها و دیافراگم فضای کافی برای عملکرد طبیعی نخواهند داشت. همین موضوع سبب می‌شود که مادران باردار در این دوران احساس تنگی نفس داشته باشند و یا سخت نفس بکشند.

لازم است اشاره کنیم که مشکلات تنفس در بارداری دو قلو و یا چند قلو شدت بیشتری دارد. مادران باید در نظر داشته باشند که با گذشت زمان و ورود به هفته‌های بعدی حاملگی، جنین به سمت پایین رحم حرکت می‌کند. و علائم کوتاه شدن تنفس کم کم بهبود پیدا می‌کند.

5.انقباضات رحمی

هر چه زمان بیشتری بگذرد، رحم نیز برای زایمان آماده‌تر می‌شود؛ به همین دلیل ممکن است مادران باردار در هفته سی ام بارداری برخی انقباضات رحمی را تجربه کنند. البته لازم است اشاره کنیم که این انقباضات با تغییر وضعیت و پس از یک مدت زمان کوتاه بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر علائم شما به طور مداوم ادامه داشت و بهبود نیافت؛ ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد که بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

از دیگر عوارض و علائم هفته سی ام بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یبوست
  • تکرر ادار
  • تورم در پاها
  • ترشحات پستان
  • تنگی نفس
  • تغییرات خلق و خو
  • انقباضات بدون درد رحم

تغییرات جنین در هفته سی ام بارداری

جنین تا هفته سی ام بارداری ، به اندازه کافی چربی ذخیره می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که چین و چروک‌هایی که بر روی بدن او وجود داشت از بین برود و پوست او صاف و نرم شود.

از دیگر تغییرات جنین در هفته سی‌ام بارداری این است که موهای ریز سراسر بدن او به مرور می‌ریزند و از بین می‌روند. البته ریزش این موها به طور کامل انجام نمی‌شود و به همین دلیل است که برخی از نوزادان در زمان تولد در پشت گوش و یا روی شانه‌های خود موهای ریزی دارند.

از هفته سی ام بارداری موهای سر نوزاد نیز کم کم شروع به رشد می‌کنند و ضخامتی بیشتر از قبل به دست می‌آورند. میزان رشد موها و پرپشت بودنشان تا حد زیادی وابسته به ژنتیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

بایدهای هفته سی ام بارداری

  • برای اینکه بتوانید از فشار به دیافراگم خود بکاهید و راحت ‌تر نفس بکشید، یک بالشت زیر کتف خود بگذارید و سعی کنید به صورت نیمه نشسته بخوابید.
  • با بزرگ‌تر شدن شکم‌تان در هفته سی ام بارداری، پوست شکم دچار خارش و کشیدگی می‌شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب با مرطوب کننده و یا روغن‌های گیاهی شکم خود را ماساژ دهید.
  • در صورتی که دچار دردهای شکمی همچون دردهای دوران قاعدگی، احساس فشار در داخل لگن، معده و یا روده، پارگی کیسه‌ آب، دیدن لکه‌ بینی و یا خونریزی واژن، تاری دید و … شدید؛ حتما به متخصص مراجعه کنید.
  • ورزش کردن در دوران بارداری، باعث کاهش دردهایی همچون کمردرد می‌گردد. بنابراین بهتر است مادران باردار ورزش‌های سبکی همچون یوگا، شنا، پیاده‌روی و تمرینات کششی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

نبایدهای هفته سی ام بارداری

در هفته‌های آخر و با شروع هفته سی ام بارداری، جنین نیز به سرعت وزن می‌گیرد و به مواد معدنی و مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که مادر باردار به تغذیه خود اهمیت دهد. اهمیت دادن به تغذیه به معنای خوردن غذاهای سالم در حد اعتدال می‌باشد. در واقع مادر باردار نباید برای جلوگیری از افزایش وزن از خوردن غذا اجتناب نماید. در صورتی که مادر در زمان بارداری به اندازه کافی غذا نخورد؛ بدن او ماده‌ای به نام اجسام کتونی آزاد می‌کند که این ماده می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

برخی از عوامل پرهیز در هفته سی ام بارداری همچون مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می‌تواند سبب زایمان زودرس شود که بهتر است مادران باردار از آن‌ها بپرهیزند. البته دیگر عوامل شامل جراحی و مشکلات رحمی در گذشته، مقدار بیش از حد مایع آمونیوک، پارگی جفت، داشتن سابقه زایمان زودرس از قبل، خونریزی رحم، عفونت مجاری ادراری، بارداری دوقلو یا سه قلو نیز می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. بهتر است بانوان باردار، در این دوران از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند نیز جلوگیری کنند.

تغذیه در هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری سعی کنید تا از پروبیوتیک ها مانند ماست و محصولات غنی برای هضم غذا استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک ها برای رشد جنین و سیستم ایمنی مفید هستند. و فرزندانشان با احتمال 50 درصد کمتر به اگزما، حساسیت های پوستی و آسم مبتلا می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

موارد خطر در هفته سی ام بارداری

در صورتی که موارد زیر را در هفته سی ام بارداری تجربه کردید، لازم است تا فورا پزشک را در جریان بگذارید.

  1. انقباضات دردناک رحم
  2. لکه بینی
  3. خونریزی واژینال
  4. فشار غیر معمولی در کمر و لگم
  5. دردهای مشابه درد قاعدگی
  6. بیشتر شدن ترشحات واژن
  7. تغییر رنگ در ترشحات واژن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نزدیکی در بارداری کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با هفته سی ام بارداری صحبت کرده ایم. اما به طور کلی دوران بارداری با سختی‌ها و حساسیت‌های بسیاری برای مادران باردار همراه است. چراکه هر گونه تغییرات جسمانی در این دوران سبب بروز تنش‌های روانی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید. به همین دلیل لازم است اطرافیان مادر باردار بیش از گذشته به او توجه داشته باشند و نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی ام بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی‌ام بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

معمولا قد جنین در هفته سی‌ام بارداری تا 39 سانتی متر و وزن او تا یک کیلو 200 گرم افزایش پیدا می‌کند. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره