مکیدن انگشت نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مکیدن انگشت نوزاد واکنش طبیعی است. و به طور معمول همه کودکان علاقه دارند انگشت خود را بمکند. اگر چه در اوایل میزان علاقه کودک به مکیدن انگشت بسیار زیاد است. اما رفته رفته این عادت در او رو به کاهش می‌گذارد. تا جایی که در 2 سالگی دیگر این عادت به طور کامل از بین می‌رود و نشانه‌ای از آن باقی نمی‌ماند. این در حالیست که برخی کودکان این عادت را بعد از 2 سالگی همچنان ادامه می‌دهند.

اگر روند مکیدن انگشت بعد از 2 سالگی تداوم داشته باشد، والدین و اطرافیان کودک باید نسبت به سلامت روان فرزند خویش حساس شده. و کودک خود را به روانشناس و متخصص کودک ارجاع دهند. تا علل دخیل در این موضوع کشف و راهکارهای درمانی لازم به کار برده شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکیدن انگشت نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مکیدن انگشت نوزاد

مکیدن انگشت نوزاد

مکیدن انگشت نوزاد به دلایل مختلفی بستگی دارد. که اصلی ترین آن آرامش و تسکین دهنده‌گی آن به کودک است. کودکان از دوران جنینی انگشتان خود را میک می‌زنند. و در ماه های نخست تولد علت مکیدن انگشت نیز برای آرام شدن، خوابیدن و … است. از دلایل مکیدن‌انگشت نوزاد می‌توان به خستگی، ترس، کلافگی، بیماری و رویش دندان ها اشاره کرد. هم چنین مکیدن انگشت در کودکان به خواب راحت آنها کمک رسان است.

اما این مکیدن ها تا 5 سالگی آسیبی به کودک وارد نخواهد کرد. اما برای کودکان بالای 5 سال عوارضی مانند: عفونت، بیماری، تغییر شکل دندان ها و … دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض و پیامدهای مکیدن انگشت کودک از روانشناس کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

دلایل مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ترس
  • اضطراب شدید
  • نگرانی
  • بی قراری
  • احساس گرسنگی
  • رویش دندان
  • احساس نیاز به خواب
  • احساس امنیت
  • بیماری
  • کلافگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب نوزادان کلیک کنید.

عوارض مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت نوزاد عوارض و پیامدهایی دارد. که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

حتما از پیج اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. مشکلات دندان

مکیدن انگشت نوزاد موجب آسیب رساندن بر شکل و استحکام دندان می‌گردد. و مشکلاتی را در  رشد دهان و دندان آن‌ها ایجاد می‌کند.

2. عفونت ناخن

مکیدن انگشت نوزاد در مدت طولانی باعث رشد قارچ‎های میکروبی در اطراف ناخن می‌شود. که سبب عفونی شدن ناخن گشته و آن را بسیار شکننده و حساس می‌کنند. مکیدن‌انگشتان در نوزاد باعث ورود عفونت به دهان شده و بیماری های مسری فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

3. مکیدن انگشت در کودکان | برجسته شدن فک بالا

مکیدن انگشت نوزاد، در نتیجه فک بالا به سمت بیرون رشد می‌دهد و فک پایین به سمت داخل بر می‌گردد. در این صورت تناسب لب و دندان از بین می‌رود و زیبایی کودک آسیب می‌بیند. این عمل باعث نازکی آرواره بالایی و تغییر شکل دندان های کودک خواهد شد.

4. لکنت زبان

یکی از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، بروز لکنت زبان است. تغییر شکل دندان‌ها و بیرون آمدن فک بالا، نحوه صحبت کودک را دچار اختلال می‌کند. عدم روان بودن صحبت کردن در کودک به شکل لکنت زبان خود را نمایان می‌سازد.

5. تغییر شکل انگشت

5. تغییر شکل انگشت

یکی از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، تغییر شکل انگشتان است. با مرور زمان سر انگشت پهن و بزرگ می‌شود و با شکل انگشتان دیگر کاملا تفاوت پیدا می‌کند. عدم تناسب شکل انگشتان ترکیب اجزای دست را به هم ریخته. و آن را به شکل غیر عادی در می‌آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمنیه نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

درمان مکیدن انگشت در کودکان

راهکارهای درمانی که برای مکیدن انگشت نوزاد ذکر خواهند شد، روش‌های درمانی ساده و خانگی هستند. که برای کودکان بین 3 تا 4 سال کاربردی و مفید می‌باشند اما در صورتی که کودک عادت مکیدن انگشت را پس از 4 سالگی ادامه دهد، حتما باید از راهنمایی‌های یک روانشناس حرفه‌ای بهره برد.

1. پرت کردن حواس کودک

اولین راه درمان مکیدن انگشت نوزاد، پرت کردن حواس او است. اینکه پدر و مادر بدانند کودک در چه زمان و مکان‌هایی بیشتر انگشت خود را می‌‌مکد، کمک بسیار زیادی به تسریع روند درمان می‌کند. زیرا می‌توانند این موقعیت‌ها را محدود کنند. و مانع از قرار گرفتن کودک در آن مکان‌ها شوند.

2. مکیدن انگشت در کودکان | تنبیه نکردن کودک

با توجه به اینکه مکیدن انگشت نوزاد به یک رفتار غیر ارادی در کودک تبدیل می‌شود. و کودک بدون اینکه کنترلی داشته باشد، انگشت خود را می‌خورد، تنبیه کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشته و بالعکس باعث تشدید این موضوع می‌شود.

3. گفتگو با کودک

سومین راهکار مکیدن انگشت نوزاد، گفتگو با او است. آگاهی یافتن کودک نسبت به پیامدهای رفتار خود باعث پیدایش انگیزه بیشتری می‌شود. تا عادت مکیدن انگشت را ترک نماید. گفتن جملاتی مانند اینکه ” زیر ناخن‌هایت پر از میکروب است. و به سلامتی تو آسیب می‌رساند” کودک را بر می‌انگیزد. تا رفتار ناصحیح خود را کنار بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

4. ایجاد محیط آرام برای کودک

چهارمین راهکار برای مکیدن انگشت نوزاد، فراهم کردن محیط آرام است. اگر متوجه شده اید که وقتی کودک در موقعیت های اضطراب انگیز و ترسناک قرار می گیرد. بیشتر به مکیدن انگشت خود میل پیدا می کند. می توانید آن موقعیت های ترسناک و اضطراب آور را کاهش بدهید و به احساس آرامش روانی کودک خود کمک نمایید.

5. مکیدن انگشت در کودکان | نشان دادن فیلم

می‌توانید فیلمی در مورد مکیدن انگشت نوزاد و عوارض بد آن تهیه کنید و به کودک نشان دهید. به دلیل الگو پذیری کودک از فیلم‌های کارتونی، استفاده از این نوع فیلم‌ها کمک زیادی به حل مساله خواهد کرد.

6. پاداش و تشویق

6. پاداش و تشویق

یکی از راه کارهای ترک مکیدن انگشت نوزاد، پاداش و تشویق است. می‌توانید به کودک بگویید که اگر عادت مکیدن انگشت را ترک نماید به او پاداش خواهید داد. و آنچه را که دوست دارد برایش می‌خرید. برای آینکه پاداشت و تشویق افراطی نشود، می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

7. استفاده از روکش‌های انگشتی

استفاده از دستکش های انگشتی، راهکاری برای ترک مکیدن انگشت نوزاد است. این روکش‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که انگشتان دست را کاملا می‌پوشاند. و حالت پلاستیکی دارند، معمولا کودکان میلی به خوردن این روکش ندارند. و کم کم عادت خود را ترک می‌کنند.

8. بررسی دلایل انگشت‌مکیدن نوزاد

برای بر طرف کردن این عادات نوزاد خود به دنبال دلایل مکیدن انگشت نوزاد باشید. توجه کنید که در چه موقعیت و مکانی شروع به میک زدن انگشت خواهد کرد. با این روش علاوه بر اینکه کودک خود را می‌شناسید، به کنترل رفتار او نیز پی می‌برید.

9. کمک گرفتن از روانشناس

در بسیاری از موارد مکیدن انگشت نوزاد از ترس، اضطراب و مشکلات عاطفی نشات می‌گیرد. در این شرایط می‌توانید با کمک از روانشناس، دلیل آن را بیابید و با راهکارهای اصولی این مساله را بر طرف سازید.

کلام آخر

برای ترک مکیدن انگشت نوزاد ابتدا باید به سن و رفتارهای او توجه کنید. گاهی برای ترک این رفتار از لاک تلخ گیاهی دستکش ها استفاده کنید. اما باید در اولین مرحله دلیل این رفتار کودک خود را پیدا کنید و برای راهکارهای جلوگیری از این رفتار، از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکیدن انگشت نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متدوال

آیا مکیدن انگشت در کودکان به احساس آرامش و امنیت آن‌ها کمک می‌کند؟

کودکان وقتی انگشت خود را می‌خورند، تعارضات درونی خود را تا حد زیادی آرامش می‌بخشند و احساس راحتی بیشتری به دست می‌آورند.

کودکان بالای 5 سال بیشتر تحت تاثیر چه عواملی اقدام به مکیدن انگشت خود می‌کنند؟

در بیشتر کودکان بالای 5 سال، علت اصلی گرایش آن‌ها به مکیدن انگشت، اختلالات عاطفی و روانی است. برای حل این مسائل می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره