بارداری بعد از سقط | آمادگی رحم بعد سقط

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری بعد از سقط شاید برای خیلی از مادرانی که هنوز روحیه خود را بعد از سقط‌تقویت نکرده‌اند دردناک باشد. و به طور کل سقط جنین یک فرایند روحی و جسمی دردناک است. تجربه سقط می‌تواند یک زن را تا ماه‌ها دچار افسردگی و بیماری کند. بسیاری از زنان پس از سقط‌ جنین درباره بارداری به شک می‌افتند حتی ممکن است از‌بارداری دوباره بترسند.

اما تجربه و علم هردو این حقیقت را تایید می‌کنند که بارداری موفق پس از سقط‌ امکا‌ پذیر است. پس از سقط‌ بدون هیچ فاصله‌ای می‌توانید برای بارداری مجدد اقدام کنید. اما پزشکان می‌گویند بهتر است بارداری دوباره را چند ماه به تعویق بیاندازید تا از نظر جسمی و روحی آمادگی لازم را پیدا کنید. قبل از بارداری بهتر است اطلاعات خود را درباره بارداری پس از سقط‌ بالا ببرید و به سوالات ذهنی خود پاسخ دهید تا بتوانید با آگاهی کامل این فرایند را آغاز کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بعد از سقط ناخواسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بارداری بعد از سقط

بارداری بعد از سقط‌ تقریبا بعد از 6 هفته اتفاق خواهد افتاد. بارداری بعد‌از سقط‌‌بستگی به طول مدت بارداری قبلی دارد که جنین خود را از دست داده اید. بسیاری از خانم ها از این موضوع نگرانند که‌بارداری بعد از‌سقط خطرناک است. اما نگران نباشید! بارداری بعد از‌سقط معمولا مانند بارداری های دیگر و معمولی طی خواهد شد. زمانی که دیواره رحم مادر در جریان سقط آسیب ندیده باشد، بارداری سالمی را تجربه خواهد کرد.

این نوع بارداری ها نیز مانند دیگر بارداری های معمولی علائمی مانند: خستگی، قطع عادت ماهانه، حساسیت سینه ها و … دارد. در ادامه مقاله در رابطه با تمام موضوعاتی که در زمینه بارداری‌بعد از سقط فکر شما را درگیر کرده است، پاسخ داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم سقط جنین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علائم بارداری بعد از سقط

علائم بارداری بعد از سقط مانند علائم بارداری های دیگر است. اگر 6 هفته پس از سقط‌ عادت ماهانه نشدید با پزشک مشورت کنید تا تشخیص دهد که نشان از هورمون های باقی مانده بارداری قبلی است یا جدیدا باردار شده اید. علائم‌بارداری بعد از‌سقط عبارتند از.

  • قطع عادت ماهانه
  • خستگی
  • حساس شدن سینه ها
  • حساسیت به مزه
  • حساسیت به بو
  • حالت تهوع

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بارداری کلیک کنید.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟

اگر بدن‌تان در فرایند سقط جنین آسیب ندیده باشد، پس از سقط به روال عادی خود برمی‌گردد. یعنی دوباره تخمک گذاری شروع می‌شود و اگر تخمک باردار نشود چرخه قاعدگی آغاز می‌گردد. پس مساله‌ای برای بارداری بعد از سقط جنین به صورت عادی وجود ندارد، اما بهتر است برای سلامتی خودتان و فرزندتان چند ماهی صبر کنید.

بهترین زمان بارداری پس از سقط جنین

این که چه مدت پس از سقط می‌توانید به طور سالم باردار شوید را پزشک با توجه به شرایط شما مشخص می‌کند. اما به طور کلی اگر جسم و روح شما پس از سقط سالم مانده باشند، سه ماه بعد بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط است. اگر سابقه بارداری ناخواسته داشته‌اید، کلیک کنید.

چه مشکلات و موانعی برای بارداری پس از سقط وجود دارد؟

مشکلاتی که در ادامه ذکر می‌شوند می‌توانند بارداری بعد از سقط را دچار مشکل نمایند:

  • آسیب دیدن رحم یا لوله‌های فالوپ پس از سقط
  • به وجود آمدن زخم در رحم به واسطه عمل جراحی
  • باقی ماندن عفونت در رحم
  • باقی ماندن بخشی از جنین سقط شده در رحم
  • ضعف یا نارسایی دهانه رحم

اگر پزشک تشخیص داد که یکی از این مشکلات برای شما پیش آمده است باید فرایند درمان را طی کنید و سپس اقدام به بارداری‌بعد از سقط نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

برای بارداری پس از سقط چه کارهایی را باید انجام داد؟

برای بارداری بعد از سقط باید به 8 نکات زیر دقت کنید.

  1. تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرید تا دلایل سقط قبلی شما را مشخص کند، اگر نیاز به درمان بود شما را تحت درمان قرار دهد و اگر مشکلی نبود بهترین زمان بارداری مجدد را پیشنهاد کند. در فرایند بارداری مجدد مرتبا به پزشک‌تان مراجعه کنید.
  2.  تا دو هفته پس از سقط بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید چرا که احتمال ابتلا به عفونت بالاست، اما پس از آن با توجه به تقویم تخمک گذاری خود می‎توانید رابطه جنسی مکرر داشته باشید تا زمانی که باردار شوید.
  3. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و غذاهایی را مصرف کنید که برای بدن مفید باشند.
  4. لازم نیست برای باردار شدن همه چیز بخورید یا پرخوری کنید، فراموش نکنید که حفظ وزن متعادل برای بارداری سالم ضروری است.
  5. زیر نظر پزشک خود مکمل های مفید را مصرف نمایید. مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین و اسید فولیک
  6. ورزش کنید. ورزش هم به حفظ سلامتی جسمی شما کمک می‌کند هم احتمال افسردگی را پایین می‌آورد.
  7. مصرف سیگار، مواد اعتیادآور، داروها، الکل و کافئین را قطع کنید یا کاهش دهید.
  8. شرایط روحی خود را بهبود ببخشید. تا زمانی که شرایط روحی شما مساعد نباشد، جسم شما هم برای بارداری سالم آمادگی لازم را پیدا نخواهد کرد. تکنیک‌های ریلکسیشن را یاد بگیرید، درباره احساسات خود بنویسید و حتما با یک مشاور مشورت نمایید.

آیا احتمال سقط مجدد وجود دارد؟

زیاد نگران نباشید چرا که بسیاری از زنان بارداری بعد از سقط سالمی را تجربه کرده اند. و یک فرزند سالم را به دنیا بیاورند بدون این که خطری سلامتی آن‌ها را تهدید نماید. اما به طور کلی چه زنانی که برای اولین بار باردار می‌شوند و چه زنانی تجربه یک بار سقط جنین را داشته‌اند؛ به احتمال 20درصد ممکن است نتوانند فرزندشان را نگه دارند. درباره زنانی که بیش از یک بار سقط جنین داشته‌اند این احتمال بالاتر می‌رود. چرا که تجربه مکرر سقط جنین می‌تواند مشکلاتی را در بدن زنان ایجاد کند از جمله: انعقاد خون، مشکلات هورمونی، بیماری‌های خود ایمنی، قند بالا، سندرم تخمدان پلی کیستیک و …

اگر شما دو بار تجربه سقط جنین داشته‌اید احتمال سقط سوم 28 درصد است. اگر سه بار یا بیشتر تجربه سقط جنین داشته‎ اید احتمال سقط بعدی 43 درصد است. اما باز هم جای نگرانی نیست چرا که احتمال بارداری بعد از سقط موفق هنوز هم بیش از 50 درصد می‌باشد. اما به هر حال بهتر است زیر نظر پزشک مجددا باردار شوید تا خطر سقط پایین بیاید. اگر پزشک شما صلاح بداند برخی آزمایشات را برای شما تجویز می‌کند.

چه عواملی ریسک سقط مجدد را بالا می برند؟

برای بارداری بعد از سقط لازم است تا از عوامل ریسکی سقط آگاه باشید. سقط جنین به دلیل یکی از موارد زیر اتفاق می افتد.

  • مشکلات کروموزومی کودک
  • مشکلات مربوط به رحم یا گردنه رحم
  • بیماری جسمی مادر
  • عفونت
  • اگر شما بالای 35 سال سن داشته باشید احتمال عامل کروموزومی بالا می‌رود.
  • اگر سقط‌های مکرر داشته باشید احتمال عامل بیماری بالا می‌رود.

سقط جنین در بارداری های بعدی چه تاثیری می‌گذرد؟

به طور کلی می‌توان گفت که سقط جنین در بارداری های بعدی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. اما طبق بررسی ها خطرات سقط جنین دارویی به نسبت سقط جنین جراحی کمتر است. و سقطی که در اوایل بارداری اتفاق بیفتد عوارض کمتری را به دنبال دارد. بر اساس تحقیقات سقط باعث زایمان زودرس، وزن کم نوزاد، بارداری خارج رحم و … نمی‌شود. در نتیجه بارداری بعد از سقط خطرناک نیست. اما زمانی با خود خطر به همراه دارد که سقط از طریق حراجی صورت بگیرد و اتفاق نادر زخم در دیواره رحم رخ دهد.

کلام آخر | نوزاد رنگین کمان

معمولا به بچه‌هایی که پس از یک یا چند دوره سقط به دنیا می‌آیند نوزاد رنگین کمان می‌گویند. وجه تشابه این نوزادان به رنگین کمان این است که هردو پس از طوفان و تاریکی متولد می‌شوند. اگر بارداری بعد از سقط را تجربه کرده اید، می‌توانید جنین خود را تا زمان تولد به اسم نوزاد رنگین کمان صدا بزنید. این کار امید شما را برای یک شروع بهتر بالا می‌برد. به خودتان و فرزندتان افتخار کنید چرا که هردوی شما قوی هستید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بعد از سقط ناخواسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه آزمایش هایی پس از سقط  و پیش از بارداری مجدد لازم است؟

آزمایش خون، سونوگرافی، آزمایش ژنتیک، هیستروسالپنگوگرام (روشی برای مشاهده رحم و لوله‌های فالوپ)، سونوهیستروگرام (روشی برای مشاهده رحم و مایع درون آن)، هیستروسکوپی (روشی برای مشاهده گردنه رحم) و در آخر لاپاروسکوپی. پزشک شما ممکن است تنها یکی از این آزمایش ها را برایتان تجویز کند نه همه آن ها را.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره