افزایش تمرکز در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش تمرکز در کودکان به خصوص آن‌هایی که بازیگوش هستند، به راحتی انجام نمی‌شود. کودکان زمانی که مشغول یک فعالیت هستند به راحتی حواسشان پرت می‌شود و تمرکزشان را از دست می‌دهند. با این حال برخی کودکان به نسبت سایر همسالان خود زودتر حواسشان پرت می‌شود و تمرکز و توجه پایین‌تری دارند. در شدیدترین حالت احتمالا کودک دچار اختلال بیش‌فعالی است. با این حال نمی‌توان گفت که هر کودکی که توجه و تمرکز پایینی دارد بیش فعال است. کمبود توجه باعث می‌شود تا کودک والدینش را کلافه کند و تکالیفش را به درستی تمام نکند. روش‌هایی وجود دارد که می‌توان به واسطه آن‌ها توجه و تمرکز کودک را افزایش داد. اما اگر نتوانستید روشی موثر برای افزایش تمرکز کودکان خود پیدا کنید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش تمرکز در کودکان می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

افزایش تمرکز در کودکان | علت کاهش توجه و تمرکز کودک

کمبود توجه و تمرکز کودک می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مختلفی به وجود بیاید. با این حال یکی از جدی‌ترین عواملی که با کمبود توجه و تمرکز همراه است اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه است. کودکان با این مشکل همیشه در حال انجام فعالیت‌های مختلف هستند و به راحتی و با کوچکترین مسئله‌ای حواسشان پرت می‌شود و تمرکز خود را از دست می‌دهند.

با این حال باید توجه داشت که هرگونه کمبود توجه و تمرکز نشان دهنده اختلال بیش‌فعالی نیست، تشخیص این اختلال باید توسط روانشناس یا روانپزشک کودک انجام شود. در برخی موارد علت کمبود توجه و تمرکز کودک می‌تواند به علت مشکلات و پریشانی‌های روانی نظیر اضطراب و افسردگی باشد، این مسئله عمدتاً در بین کودکان دبستانی و در محیط مدرسه به چشم می‌خورد.

کودکانی که تحت فشار والدین و اطرافیان قرار دارند ممکن است به راحتی تمرکز و توجه خود را در طول فعالیت از دست بدهند، زیرا این اضطراب و پریشانی روانی که به دلیل فشار والدین و اطرافیان تجربه می‌کنند بر عملکردهای شناختی و مغز آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود.

فروشگاه آرامیس

همچنین برخی از کودکان از نظر زیستی مستعد ابتلا مشکلات کمبود توجه و تمرکز هستند، در بهترین شرایط بهتر است برای ارزیابی دقیق و اصولی به یک روانشناس یا روانپزشک کودک مراجعه کنید. برای آشنایی با بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

راه هایی برای افزایش توجه و تمرکز در کودکان

راهکارهای به کار گرفته شده برای بهبود مشکل توجه و تمرکز کودک باید متناسب با علت آن باشد. به عبارت دیگر اگر علت کمبود توجه و تمرکز کودک به درستی مشخص نشود، ارائه راهکار نادرست می‌تواند نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد. بنابراین مشخص کردن علت اصلی مشکل توجه دارای اهمیت فراوانی است. با این حال راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند در افزایش توجه و تمرکز کودک موثر واقع شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

برای بررسی میزان هوش کودک کلیک کنید.

1- بازی هایی که نیاز به تمرکز در کودکان دارند

بازی ها پل ارتباطی بین ما و کودکان هستند. پس با یک بازی مناسب می‌توان درمان مناسبی برای افزایش تمرکز کودکان به کار برد. بازی های فکری نیاز به تمرکز و توانایی حفظ و برنامه ریزی دارند. بازی هایی مثل پازل، پیدا کردن قطعات اشتباه، بازی با کارت و اعداد به تقویت تمرکز کودکان کمک می کنند.

همچنین بازی هایی که باید ترتیب گذاری شوند نیز تاثیر زیادی در تمرکز کودک دارند. برای مثال الگویی از رنگ ها مشخص کنید و از کودک بخواهید عروسک هایش را بر اساس آن بچیند.

صندلی بازی نیز بسیار در تمرکز و توجه کودک موثر است. کودک همزمان با فعالیت بدنی باید نسبت به قطع و وصل بودن موسیقی تمرکز لازم را داشته باشد.

2- محیط را خالی از عوامل متعدد کنید

کودکان به مانند بزرگسالان قادر به تمرکز بر روی یک عامل نیستند. آن ها به راحتی تحت تاثیر یک صدا، فرد و عروسک حواسشان پرت می شود. پس برای آن که موفق به حفظ تمرکز و انجام تکالیف شان شوند، باید عوامل حواس پرت محیطی حذف شود.

3- محیط و شرایط لازم را فراهم کنید

کودک شما برای برآورده کردن انتظارات تان باید شرایط و امکانات لازم را داشته باشد. پس محیط او را بررسی کنید. آیا واقعا برای انجام موضوع مورد نظر مناسب است؟ برای مثال نور، وسایل، تغذیه، آموزش و غیره به درستی در اختیار او گذاشته شده است؟ اگر جواب شما به همه این پارامترها مثبت است، پس حتما برای بررسی بیشتر مساله با متخصصین کودک از طریق شماره های درج شده تماس بگیرید. شما برای افزایش تمرکز در کودکان باید محیط مناسب نیز فراهم کنید.

4-افزایش تمرکز در کودکان با توجه به تغذیه آن ها

کودکان به مواد معدنی مختلفی برای رشد نیاز دارند. اگر تغذیه کودک مناسب نباشد، تلاش های شما برای افزایش تمرکز در کودکان بی نتیجه خواهد ماند. پس حتما مطمئن شوید که او به اندازه کافی پروتئین و ویتامین جذب می کند. خوردن غذاهایی دارای چربی و روغن های مانده و مواد نگهدارنده اصلا مناسب رشد آن ها نیست.

5- استراحت و خواب کافی

کودکان بیش از بزرگسالان نیاز به خواب دارند. خواب برای رشد آن ها ضروری بوده و بدون آن عملکردهای ذهنی شان دچار اختلال خواهد شد. پس حتما شرایط را برای خواب و استراحت کودک فراهم کنید. شما به عنوان والد موظفید که او را در ساعت مشخص آماده خواب کنید. هرگز زمان استراحت را به خود او نسپارید. چرا که توانایی کافی برای درک اهمیت و برنامه ریزی ندارد. افزایش تمرکز در کودکان خسته و بی خواب امکان پذیر نیست.

6- اهداف را برای او تقسیم کنید

همانطور که ذکرشد کودک قادر به برنامه ریزی و هدف گذاری نیست. پس وقتی کارهای پیچیده به او محول می‌کنید، احتمال گیج شدن نیز زیاد می‌شود. برای افزایش تمرکز در کودکان نباید کارهای پیچیده و سخت به او محول کنید.

7- دارودرمانی برای افزایش تمرکز در کودکان

یکی از شیوه‌های رایج برای افزایش تمرکز در کودکان (البته در مواردی که کودک دچار اختلال جدی باشد) استفاده از دارو است. ریتالین یکی از داروهای محرکی است که عمدتاً برای درمان و بهبود مشکلات ناشی از توجه و تمرکز استفاده می‌شود. با این حال دارو درمانی و استفاده از ریتالین اثرات جانبی زیادی به همراه دارد، این مسئله باعث می‌شود تا ریتالین خط اول درمان‌های افزایش توجه و تمرکز نباشد.

با این حال اگر شدت این کمبود زیاد باشد کودک باید برای مدتی به تشخیص و تجویز پزشک ریتالین مصرف کند. مهم‌ترین نکته این است که هر مشکل توجه و تمرکزی نیاز به مصرف ریتالین ندارد. اگر کودکی بیش فعال نباشد و ریتالین مصرف کند عوارض جانبی زیادی برای او به وجود می‌آید، پس به صورت خودسرانه هیچگاه به سراغ مصرف ریتالین برای کودک خود نروید.

8- افزایش توجه در کودکان با بازی درمانی

یکی از درمان‌های انتخابی و موثر برای افزایش توجه و تمرکز کودکان بازی درمانی است. بازی درمانی بر اساس رویکردهای مختلفی قابل انجام است و توسط یک روانشناس بازی درمانگر ارائه می‌شود. در بازی درمانی روانشناس با استفاده از روش‌های درمانی رفتاری یا شناختی و… به صورت غیر مستقیم و در حین بازی مشکل کودک را هدف قرار می‌دهد و بر روی آن کار می‌کند. انجام بازی درمانی به صورت مداوم باعث تغییر ویژگی‌های رفتاری و شناختی کودک می‌شود.

جذابیت بازی درمانی در این است که کودک در حین درمان خسته نمی‌شود، زیرا که در ظاهر مشغول بازی کردن است و این بازی کردن احساس خوشایندی برای کودک به وجود می‌آورد. والدین می‌توانند با مراجعه به روانشناس انجام بازی‌های مختلف و مخصوص کودک‌شان را آموزش ببینند و با کودک خود کار کنند. به عنوان مثال یکی از بازی‌هایی که می‎‌توان برای افزایش تمرکز کودک انجام داد نگاه کردن و خیره شدن به اجسام است. به این صورت که جسمی را در وسط اتاق قرار دهید و به کودک خود توضیح دهید کسی برنده این بازی است که به مدت بیشتری به آن جسم نگاه کند بدون آنکه چشم از آن بردارد.

برای آشنایی با درمان بیش فعالی کودکان بدون دارو کلیک کنید.

9- درمان‌های رایانه‌ای

امروزه علاوه بر بازی‌های سنتی بازی‌های رایانه‌ای مخصوص افزایش توجه و تمرکز در کودکان تولید شده است که جذابیت بیشتری برای آن‌ها دارد. به یاد داشته باشید بازی‌های درمانی رایانه‌ای با بازی‌های معمول که کودکان انجام می‌دهند متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

10- افزایش تمرکز در کودکان با نوروفیدبک

یکی از روش‌های درمانی که در سال‌های اخیر طرفدار و در عین حال مخالفین زیادی دارد روش نوروفیدبک است. علاوه بر مخالفت‌هایی که برای استفاده از روش نوروفیدبک وجود دارد، این روش درمانی یکی از روش‌های اثربخش افزایش توجه و تمرکز است. نوروفیدبک یا بازخورد عصبی با ثبت امواج مغزی و دادن بازخورد به کودک در حین انجام یک فعالیت یا بازی باعث آموزش نوعی خود تنظیمی در کوک می‌شود.

مهم‌ترین نکته که در ارتباط با اثربخشی نوروفیدبک وجود دارد این است که باید جلسات آن به صورت کامل و تا انتها انجام شود، برخی از افراد به دلیل هزینه‌های زیاد، جلسات را تا انتها ادامه نمی‌دهند، این مسئله باعث می‌شود تا نوروفیدبک اثربخشی کمتری داشته باشد.

11- شیوه‌های تقویت رفتار

شیوه‌های تقویت رفتار و اصول فرزندپروری مانند تعیین و تنظیم قوانین و شیوه‌های تقویت رفتار مطلوب می‌تواند در افزایش توجه و تمرکز در کودکان نقش اساسی داشته باشد. به عنوان مثال برای تعیین و تنظیم قوانین می‌توانید به فرزند خود بگویید که پس از انجام و تکمیل فعالیت‌های درسی خود می‌تواند بازی رایانه‌ای انجام دهد. به عنوان والد باید در انجام و تعیین قوانین حد تعادل را رعایت کنید، سهل گیری یا سخت گیری بیش از حد باعث می‌شود تا کودک رفتارهای لجبازانه انجام دهد.

همچنین تنبیه کودک هیچگاه یک روش موثر برای تربیت و فرزندپروی کودک نیست، اگر می‌خواهید حواس‌پرتی و تمرکز کودکتان بیشتر شود رفتارهای مطلوب او را تشویق کنید. تایید و تشویق رفتارهای مطلوب در بلندمدت باعث می‌شود تا کودک رفتارهای نامطلوبش را به مرور زمان انجام ندهد.

پس از انجام رفتار مطلوب بهتر است یک پاداش برای کودک در نظر بگیرید، بهترین پاداش‌ها تقویت کلامی و تحسین کودک می‌باشند نه خرید اساب‌بازی و لوازم گران قیمت. شیوه‌های تقویت رفتار اصول و مسائل گسترده‌ای دارد که برای آشنایی با آن‌ها بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بخواهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش تمرکز در کودکان می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا کمبود توجه و تمرکز کودک نشان دهنده بیش فعالی است؟

به طور کلی ویژگی اصلی اختلال بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز است. اما به این صورت نیست که هر کودکی که توجه و تمرکز پایین دارد بیش فعال است. بیش فعالی اختلالی جدی‌تر است که تشخیص آن باید توسط یک متخصص انجام شود. بنابراین هر کمبود توجه و تمرکزی نشان دهنده بیش فعالی نیست.

چه راه هایی برای افزایش تمرکز در کودکان وجود دارد؟

متخصصان با توجه به شدت مساله، روش های مختلفی برای افزایش تمرکز در کودکان پیشنهاد می‌دهد.

دارو مناسب برای افزایش تمرکز در کودکان چیست؟

دارو تنها در صورتی تجویز می شود که کودک دچار اختلالی مثل ADHD باشد. بنابراین هرگز سرخود دارویی به کودک ندهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره