بازتاب بابینسکی نوزاد | نحوه مشاهده رفلاکس کف پا نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب بابینسکی نوزاد یا بازتاب کف پا یکی دیگر از انواع رفلکس‌های دوران نوزادی است که برای بقای نوزاد ضروری است. بازتاب‌ها مجموع حرکات غیرارادی هستند که در ابتدای تولد و به دلیل عدم توانایی نوزاد برای انجام حرکات ارادی انجام می‌شوند. بازتاب‌ها در سن معینی ظهور و پس از مدتی ناپدید خواهند شد. دلیل وجود همه بازتاب‌های نوزاد تاکنون مشخص نشده ولی نشانه‌ای برای سلامت نوزاد است. بنابراین برای جلوگیری از پیشروی مساله خوب است خودتان با برخی از نشانه‌های آسیب آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب بابینسکی می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بازتاب بابینسکی چیست ؟

برای دیدن این بازتاب در نوزاد با انگشتان دست، کف پای نوزاد را از سمت انگشتان به سمت پاشنه پا فشار دهید و در ادامه خواهید دید که انگشت شست نوزاد رو به بیرون به عقب خواهد رفت و بقیه انگشتان از هم باز می‌شوند. برای مشاهده این بازتاب نباید از اشیا تیز استفاده کرد.

همچنین پزشکان برای تست سلامتی این بازتاب از چکش مخصوص استفاده می‌کنند. اگر نوزاد این واکنش را فقط در یکی از پاها نشان دهد، می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل در بخشی از سیستم اعصاب باشد. بازتاب بابینسکی یا بازتاب کف پا در نوزاد ، در بزرگسالان با تحریک کف پا در هنگام خواب و یا بعد از پیاده روی های طولانی مشاهده می‌شود. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. نبودن بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد. برای آشنایی با انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

بازتاب بابینسکی در چه سنی از بین می رود؟

این بازتاب حداکثر تا دوسالگی از بین خواهد رفت ولی در برخی مواقع امکان دارد بازتاب بابینسکی نوزاد در یک سالگی ناپدید شود. وجود این بازتاب در کودکان بزرگ‌تر از دو سال و یا افراد بزرگسال حاکی از اختلال در سیستم عصبی مرکزی است به طور کلی بازتاب‌ها پس از ناپدید شدن نباید دیگر وجود داشته باشند.

آسیب های بازتاب بابینسکی در نوزاد

عدم وجود بازتاب‌ها، باقی ماندن بازتاب‌ها بیش از موعد مقرر و یا برگشت بازتاب در سال‌های بعد نشان‌گر آسیب مغزی هستند. در این موارد مشاور کودک به والدین کمک خواهد کرد تا در صورت وجود مشکلات ذهنی مانند بیش فعالی و اوتیسم از روش‌های درمانی مناسب استفاده کنند.

آسیب یا تومور مغزی، آسیب یا تومور نخاعی، سکته مغزی، ام اس و مننژیت (عفونت قشاع نخاع و مغز) از جمله بیماری‌های مرتبط با بازتاب بابینسکی نوزاد است.

بازتاب‌بابینسکی تنها از راه تحریک کف پا ایجاد می شود یا خیر؟

محرک‌های متعددی منجر به حرکت انگشتان پا در نوزاد شده که با بازتاب کف پا مشابه هستند. از سوی دیگر به دلیل تکامل نیافتن سیستم عصبی نوزادان امکان دارد بازتاب کف پا  به خودی خود اتفاق بیفتد.

این اتفاق برای بسیاری از نوزادان پیش می‌آید و مشکل خاص ایجاد نخواهد کرد. همانطور که آگاهی از مراحل رشد کودک برای والدین ضروری است، حساسیت‌های بیجا و بی‌مورد نوزاد شما را در معرض استرس قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب بابینسکی می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بازتاب بابینسکی نوزاد چیست ؟

بازتاب بابینسکی یکی از انواع بازتاب های طبیعی نوزاد است که برای مشاهده آن باید طبق توضیحات متن عمل نمایید.

نبود بازتاب بابینسکی در نوزاد نشانه چه آسیبی است؟

نبود بازتاب بابینسکی تنها توسط متخصص باید تشخیص داده شود. در این صورت بررسی های بیشتری برای تشخیص اختلالات مغز و نخاع انجام خواهد گرفت.

چطور بازتاب بابینسکی را در نوزاد مشاهده کنیم؟

شما با نوازش کف پای نوزاد از انگشت ها به سمت پاشنه پا امکان مشاهده این بازتاب را خواهید داشت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره