بازتاب پرش زانو چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب پرش زانو از بازتاب‌های دوران نوزادی است که تا آخر عمر ادامه خواهد داشت. بازتاب پرش زانو در قبال ضربه به تاندوم پا ایجاد می‌شود. یعنی پس از ضربه زدن به زانو، پا به صورت خودکار حرکتی مشابه لگد زدن را انجام خواهد داد. هرگونه اختلال، شدت گرفتن و یا تضعیف در بازتاب‌ها می‌تواند علائمی برای بیماری‌های عصبی قلمداد شود. بنابراین جهت جلوگیری از هرگونه اختلال عصبی و یا اندازه‌گیری میزان هوشیاری افراد، بررسی بازتاب‌ها در دوران کودکی ضروری است. در صورتی که مساله ای در این زمینه ذهن تان را درگیر کرده می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب پرش زانو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تعریف بازتاب پرش زانو

پرش زانو از بازتاب‌های طبیعی نوزادان است و به این صورت است که باید هنگام ضربه به تاندون پا (که زیر کمر زانو قرار دارد) پا به صورت خودکار و ناگهانی حرکتی مشابه لگد زدن را انجام دهد. به عبارت دیگر اگر پا آویزان باشد و به زردپی زیر زانو ضربه‌ای وارد کنیم، پا باید ناگهانی به جلو حرکت کند. وجود این بازتاب از علائم سلامت نوزادان است. برای آشنایی برای نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

بررسی بازتاب پرش زانو

بررسی این بازتاب اطلاعات خیلی جامع و مفیدی از سیستم عصبی به ما خواهد داد. به بیان ساده تر شدت این واکنش یا عدم وجود آن بیانگر اختلال در سیستم عصبی مرکزی است. لازم به ذکر است عاملی مانند استرس و اضطراب در تشدید این بازتاب موثر است. همچنین عملکرد با تاخیر این بازتاب به علاوه ی احساس خستگی در فرد می تواند بیان کننده ی کم کاری غده ی تیرویید باشد. به طور کل عدم بازتاب به تنهایی دلیلی برای بیماری نیست ، بلکه باید عوامل دیگر بررسی شود.

برای آشنایی با سایر انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

اختلال در بازتاب پرش زانو در چه بیماری هایی مشاهده می شود؟

به طور کل بیماری‌های زیادی سبب تغییر در رفلکس تاندون‌ها می‌شود و هرگونه آسیبی به سیستم عصبی مرکزی اختلال در این بازتاب را در پی خواهد داشت. اختلال در غده تیرویید، پارا تیرویید، پره اکلامپسی، هیپر هیپوکلسکی، اسکلروز طرفی آمیوتروپیک، تنش‌های عصبی و انواع دیگری از اختلالات در بازتاب پرش زانو تاثیر گذارند. بیشتر این بیماری‌ها سبب شدت یافتن عکس العمل (و نه کاهش عکس العمل) خواهند شد.

راه های بررسی بازتاب پرش‌زانو

معاینه این بازتاب مستلزم تمرینات زیادی است و بعضا پزشکان جوان نیز قادر به معاینه صحیح این بازتاب نیستند. بنابراین در صورتی که این معاینه به طرز صحیح و در شرایط مناسب انجام نشود، هرگونه شدت و ضعف در عکس العمل نسبت به ضربه نمی‌تواند نشانه یک بیماری باشد.

پزشکان متخصص، ارتوپدها و نورولوژیست‌ها همراه معاینه پرش‌زانو، معاینات دیگری نیز انجام می‌دهند و سپس به تشخیص نهایی خواهند رسید. نکته اساسی این است که معاینه به خودی خود بیانگر بیماری خاصی نیست، بنابراین خیلی اوقات نیازی به نگرانی شما ندارد.

سخن پایانی

نحوه عملکرد انواع بازتاب‌ها و به خصوص بازتاب پرش زانو حاوی نکاتی ارزشمند در زمینه سلامتی افراد است. اما تنها در صورتی که توسط پزشک متخصص و همراه با بررسی دیگر عوامل انجام گیرد. همچنین به علت آنکه سیستم عصبی ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با حالات روحی فرد دارد، مشاوره روانشناسی می‌تواند به رفع عوامل اضطراب آور و تنش زا کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب پرش زانو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره