بازتاب چنگ زدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب چنگ زدن نوزاد یکی دیگر از بازتاب‌هایی است که به طور طبیعی از زمان تولد در نوزادان وجود دارد و تا قبل از یک سالگی از بین می‌رود. برای مشاهده این بازتاب کافی است انگشت خود را روی کف دست نوزاد قرار بگذارید، سپس بازتاب چنگ زدن را مشاهده خواهید کرد. پس از آنکه کودک روی حرکاتش کنترل پیدا کرد بازتاب‌ها تبدیل به حرکات ارادی در خواهد آمد.

آگاهی از بازتاب‌های دوران نوزادی و سن شروع و پایان آن‌ها به شما و متخصصین کمک خواهد کرد تا از سلامت کودک آگاه بشوید. برای آشنایی با سایر نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب چنگ زدن نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نحوه مشاهده بازتاب چنگ زدن نوزاد

در صورتی که انگشت خود و یا شی دیگری را در کف دست نوزاد بگذارید، نوزاد دستش را مشت کرده و به انگشت شما چنگ خواهد زد. قدرت این بازتاب در حدی است که می‌تواند وزن خود نوزاد را هم تحمل کند. به عبارت دیگر اگر انگشت خود را به سمت بالا بکشید نوزاد انگشتتان را رها نمی‌کند و بدنش از روی تخت بلند خواهد شد.

البته امکان دارد نوزاد بدون نشانه‌ قبلی مشتش را باز کند. در حرکت معکوس این بازتاب، پشت و یا کنار دست نوزاد لمس شده و بازتاب ایجاد خواهد شد. امکان دارد نوزاد با شنیدن یک صدای بلند و یا حرکت شدید یک شی دست خود را باز و شی را رها کند. بنابراین برای مشاهده این رفلکس به متخصصین کودک مراجعه نمایید.

تعریف بازتاب های دوران نوزادی

پاسخ‌های غیر ارادی و بدون فکر در برابر ضربه و یا لمس بازتاب هستند. برخی بازتاب‌ها پس از مدتی محو خواهد شد و بعضی به صورت دائم و تا آخر عمر وجود خواهد داشت. وجود برخی بازتاب‌های نوزادی پس از زمان مشخص و یا عدم وجود آن‌ها نشانگر آسیب عصبی و یا بیماری دیگری است. برای کسب آگاهی از سلامت نوزاد بهتر است بازتاب‌های نوزادی در بدو تولد توسط پزشک متخصص بررسی شود.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

عملکرد بازتاب چنگ زدن نوزاد

همانطور که گفته شد بازتاب‌های دوران نوزادی برای حیات و ادامه بقا لازم هستند. بازتاب چنگ زدن نیز، عضلات نوزاد را آماده یادگیری مهارت‌های حرکتی و همچنین گرفتن ارادی اجسام می‌کند.

سن شروع و اتمام بازتاب چنگ زدن نوزاد

این بازتاب از دوران جنینی وجود داشته و تا حدودا 2 تا 4 ماهگی نیز به حالت غیرارادی وجود دارد و پس از این مدت به چنگ زدن ارادی مبدل خواهد شد. در صورتی که این بازتاب در سن مشخص شده ناپدید نشود، بهتر است به متخصص مراجعه شود و یا مشاوره کودک دریافت نمایید.

آسیب های بازتاب چنگ زدن نوزاد

در صورت باقی ماندن این بازتاب پس از 4 ماهگی ممکن است موجب تاخیر در برخی مهارت‌های حرکتی مانند کشیدن و رها کردن شود. گرفتن ارادی اشیا مستلزم ناپدید شدن بازتاب چنگ زدن و توانایی نوزاد برای گرفتن ارادی اشیا است. وجود این بازتاب در سنین بزرگسالی ناشی از آسیب لوب پیشانی مغز و یا سندروم عروقی قدامی مغز می‌باشد.

سخن پایانی

بازتاب چنگ زدن یکی از مهم ترین بازتاب هایی است که  از حالت غیر ارادی به ارادی تبدیل و تا آخر عمر باقی خواهد ماند. بهتر است بعد از 4 هفتگی نوزاد با انجام بازی‌هایی مانند لی لی حوضک انگشتانش را تقویت کرده و کاری کنید تا از وجود و ماهیت دست‌هایش آگاه شود.

همچنین می‌توانید با ماساژ دستان نوزاد به تحریک حس لامسه و رشد او کمک کنید. ارتباط با مشاور کودک در هر مرحله از رشد به شما کمک خواهد کرد تا نیازهای کودک خود را به بهترین شکل و به صورت اصولی برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب چنگ زدن نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره