سرماخوردگی در بارداری برای جنین ضرر دارد | درمان سریع سرماخوردگی حاملگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سرماخوردگی در بارداری به دلیل ممنوعیت‌هایی که مادر در مصرف داروها دارد، می‌تواند طولانی‌تر شده و یا در صورت نبود مراقبت کافی تبدیل به مشکلی جدی شود. بنابراین مادر و اطرافیان باید نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها جدیت بیشتری به خرج داده و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند. همچنین در صورت بروز سرماخوردگی بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی از درمانگر خود مشورت لازم را دریافت نمایید و سرخود دارویی را مصرف ننمایید. در ادامه نکاتی که باید به هنگام حاملگی در خصوص سرماخوردگی توجه داشته باشید را شرح داده‌ایم. در صورت وجود هر گونه ابهام می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرماخوردگی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

چرا سرماخوردگی در دوران بارداری اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره شد سرماخوردگی به خودی خود بیماری خطرناکی نیست؛ اما در دوران بارداری به این دلیل که نمی‌توان از برخی داروها استفاده کرد، دوره سرماخوردگی طولانی‌تر شده و مادر باردار ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کند.

به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن انسان ورود عوامل بیگانه به بدن را تشخیص داده و آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. سیستم ایمنی بدن مادر باردار در دوران بارداری ضعیف‌تر می‌شود و این ویژگی به نفع بارداری به حساب می‌آید، زیرا به هر حال جنین یک عامل خارجی تلقی شده ولی با تضعیف سیستم ایمنی، جنین مورد حمله قرار نمی‌گیرد و می‌تواند در طول مدت بارداری در رحم باقی بماند.

تضعیف سیستم ایمنی از این نظر که به نگهداری جنین کمک می‌کند، مطلوب است، اما بدن مادر نسبت به قبل از بارداری در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. برای اشنایی با علائم خطر در بارداری کلیک کنید.

علت سرماخوردگی

سرماخوردگی بیشتر به علل ویروسی به ویژه رینوویروس‌ها بروز می‌کند. سرماخوردگی در دوران بارداری به علت تضعیف سیستم ایمنی بیشتر از قبل رخ می‌دهد، بنابراین تقویت سیستم ایمنی به جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با علائم بیماری های مادر باردار کلیک کنید.

علائم سرماخوردگی مادر

علائم سرماخوردگی در دوران بارداری همانند زمان غیربارداری است. معمولا با گلودرد آغاز شده و ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد. بعد از گذشت ۲ روز سایر علائم سرماخوردگی که شامل آبریزش بینی، ضعف و خستگی، گرفتگی بینی، اشک ریزش، عطسه دیده می‌شود. اگر سرماخوردگی در دوران بارداری طولانی شود علائمی چون سرفه خشک با یا بدون خلط و تب نیز بروز می‌کند.
اگر تب خانم باردار بالاتر از ۳۸ درجه باشد، خطرناک است و نیاز به پیگیری دارد.

عوارض سرماخوردگی در دوران بارداری

ظهور تب بالا و قطع نشدن آن، ممکن است نشانه عفونت در بدن مادر باشد. اگر تب و عفونت درمان نشود منجر به سقط جنین و زایمان زودتر از موعد و کمتر از ۳۷ هفته می‌شود.

یکی دیگر از عوارض سرماخوردگی در دوران بارداری مربوط به استفاده از داروهاست. اگر مدت زمان زیادی از داروها استفاده شود می‌تواند باعث کمبود وزن در جنین هنگام تولد شود.

پیشگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری

با انجام اعمال ساده می‌توانید از سرماخوردگی در دوران بارداری پیشگیری کنید. ابتدا استرس و نگرانی را کنار بگذارید. یک برنامه ورزشی منظم را برای خودتان در نظر بگیرید. از رژیم غذایی خود غافل نشوید، حتما از میوه و سبزیجات برای پیشگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری استفاده کنید.

هوای خانه را مرطوب نگه دارید. برای این کار از دستگاه‌ها مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. این کار به این علت است که هوای خشک یکی از عوامل حساسیت بینی و گلو است.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری تضعیف شده است، بهتر است از برخورد با افرادی که علائم دارند، بپرهیزند. رعایت بهداشت دست‌ها یکی دیگر از نکاتی است که در پیشگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری موثر است و در آخر از خواب و استراحت کافی غافل نشوید.

برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری چه اقدامی باید انجام داد؟

با وجود اینکه استفاده از بسیاری از داروهای موثر بر سرماخوردگی در دوران بارداری خطرناک نیست، بهتر است برای استفاده از دارو عجله نکنید و ابتدا به سایر روش‌های درمانی بپردازید.

درمان‌های خانگی سرماخوردگی

از خواب و استراحت کافی غافل نشوید. استراحت در روزهای ابتدایی سرماخوردگی می‌تواند به بدن شما کمک کند. سر خود را هنگام خواب بالا قرار دهید و این روش در تنفس راحت‌تر حین خواب موثر است.
داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه و سبزیجات نیز برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری مفید است. مصرف ویتامین ث و روی را جدی بگیرید. پرتقال، کیوی، توت‌فرنگی، انبه، اسفناج از منابع ویتامین ث و تخم‌مرغ، ماست، سبوس گندم، گوشت گاو و جو دوسر از منابع حاوی روی به شمار می‌رود.

تب می‌تواند منجر به کاهش آب بدن در سرماخوردگی شود، بنابراین با مصرف آب و مایعات فراوان، آبمیوه‌های طبیعی، شیر گرم و سایر نوشیدنی‌های گرم و مصرف غذاهایی مانند سوپ می‌تواند از کاهش آب بدن جلوگیری کند. هم‌چنین مصرف مایعات به دفع ویروس‌ها از بدن کمک می‌کند. فراموش نکنید که از آب ولرم به جای آب یخ استفاده کنید.
از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و پرچرب و غذاهایی که هضم آن‌ها مشکل است، بپرهیزید. از میوه‌هایی چون انگور، خربزه، طالبی، گوجه و… که می‌تواند موجب حساسیت شود، پرهیز کنید.

درمان دارویی

درست است داروهای سرماخوردگی بیشتر از نوع بی‌خطرند اما در بارداری به ویژه سه ماهه اول بارداری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای جنین داشته باشد.
استامینوفن، داروهای اکسپکتورانت و ضد سرفه، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها در بارداری خطری ندارد اما تنها در صورت تجویز پزشک باید مصرف شود.
در مقابل مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن در بارداری ممنوع است و اختلالاتی در رشد جنین ایجاد می‌کنند.
قرص سرماخوردگی به دلیل وجود آنتی‌هیستامین در ساختار آن موجب کاهش هوش جنین شده و در بارداری ممنوعیت مصرف دارد.
داروها دکونژستانت و ضد احتقان با احتیاط باید به مصرف برسند. دوره استفاده از آن‌ها نهایتا ۲ روز است و استفاده از آن تا دو مرتبه در روز مانعی ندارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با استراحت و تغذیه سالم و مصرف مایعات بهتر نشدید و سرماخوردگی در دوران بارداری شما بیشتر از حد معمول طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.
در صورت سرفه‌های خلط‌دار، درد قفسه سینه هنگام سرفه، سردرد و سرگیجه، تب بالا ۳۸ درجه حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر خونریزی واژینال و کاهش حرکات جنین مشاهده شد نیز به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرماخوردگی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره