مراحل رشد جنین | رشد جنین هفته به هفته از لقاح تا تولد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراحل رشد جنین زیبا، پیچیده و معجزه آسا است. خانوم هایی که باردار می‌شوند علاقه زیادی دارند تا از مراحل‌رشد جنین خود آگاه باشند. مراحل رشد جنین یکی از بزرگترین معجزات موجود در زندگی موجودات است. جنسیت جنین از ابتدای لقاح مشخص است. اما تنها با روش های خاص قابل سنجش هستند. در ادامه هفته به هفته مراحل رشد جنین را شرح داده ایم. در صورت وجود هر گونه سوال از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل رشد جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مراحل رشد جنین

مراحل‌ رشد جنین بسیار شگفت انگیز است. خانم ها پس از اینکه علائم بارداری را احساس می‌کنند به دنبال اطلاعات درباره نحوه رشد جنین هستند. مراحل‌رشد جنین مرحله به مرحله جذاب است. در ادامه تمامی مراحل‌ رشد جنین را شرح داده ایم. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

مراحل رشد جنین در هفته اول و دوم | آماده شدن جنین

طی هفته اول و دوم که آماده شدن جنین است، مادر باردار نیست! تعجب نکنید. دو هفته پس از شروع آخرین قاعدگی آغاز می‌شود. متخصصین برای تاریخ زایمان 40 هفته از شروع آخرین زمان قاعدگی را حساب می‌کنند. در واقع قاعدگی بخشی از حاملگی بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه اول بارداری کلیک کنید.

رشد جنین در هفته سوم | مرحله لقاح

زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، لقاح شکل می‌گیرد. اگر بیش از 1 تخمک آزاد و بارور شود، یا اگر تخمک بارور به 2 نیمه تقسیم شود، چند زیگوت خواهید داشت. زیگوت ها حاوی ژنتیک و 46 کروموزوم (23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر) هستند. در زمان باروری و لقاح، ژنتیک و جنسیت جنین کاملا مشخص شده است. پس از 3 روز لقاح، تخمک به تعداد سلول های بیشتری تقسیم می‌شود و از طریق لوله فالوپ به رحم منتقل می‌شود و به دیواره رحم متصل می‌شود. و در نهایت محل تغذیه جنین، یعنی جفت شروع به رشد می‌کند.

مراحل رشد جنین در هفته چهارم | القا

جنین در هفته چهارم بارداری به اندازه یک دانه بلور نمک که به وزن 0/11 گرم و طول 1 میلی متر خواهد بود. در این هفته توپ سلولی (بلاستوسیت) که در حال تقسیم می‌باشد در دیواره رحم ساکن می‌شود، که به این فرایند القا گفته می‌شود. لایه بیرونی به تشکیل جنین و تغذیه جنین در دوران بارداری کمک می‌کند.

جنین در هفته 5ام | افزایش هورمون

جنین در این هفته به اندازه دانه کنجد 0/19 گرمی و طول 2 تا 4 میلی متری خواهد بود. در این هفته میزان هورمون HCG  به سرعت بالا می‌رود. و استروژن و پروژسترون بیشتری تولید می‌شود. افزایش سطح این هورمون ها قاعدگی را متوقف و به رشد جنین کمک می‌کند. حال جنین از 3 لایه تشکیل شده است.

  • روپوست یا اکتودرم باعث رشد لایه بیرونی یعنی: چشم، گوش سیستم عصبی مرکزی و محیطی جنین می‌شود.
  • میانپوست در لایه میانی سلول قرار دارد که سیستم گردش خون، قلب، استخوان، رباط، کلیه و بخش های زیادی از سیستم تناسلی شکل می‌گیردو
  • درونپوست که لایه داخلی است، ریه و روده جنین تشکیل می‌شود.

جنین در هفته 6 ام| بسته شدن لوله عصبی

در هفته ششم بارداری، جنین به اندازه عدس با وزن 0/28 گردم و طول 5 تا 8 میلی متر است. بدن نوزاد به شکل C در می‌آید. رشد جنین در این مرحله به سرعت اتفاق می‌افتد. 4 هفته پس از تشکیل نطفه، لوله عصبی محل تشکیل مغز و نخاع که در امتداد کمر جنین قرار دارد بسته می‌شود. قلب و سایر اندام ها به تدریج شروع به تپیدن می‌کند. در این هفته برامدگی هایی که به تدریج تبدیل به زانو خواهدشد نمایان می‌شود.

مراحل رشد جنین در هفته هفتم | رشد سر

در هفته هفتم بارداری، جنین به اندازه یک نخود با وزن نیم گرم و طول 1 سانتی متر است. در این هفته مغز و صورت جنین در حال رشد است. قسمت های اولیه شبکیه و تو رفتگی های بینی نمایان می‌شود. برآمدگی های تحتانی تبدیل به پا شده است و برامدگی های زانو در هفته ششم، تبدیل به زانو شده است.

جنین در هفته ام | رشد بینی

در هفته هشتم بارداری، جنین به اندازه یک فندق 1 گرمی با طول 1.5 سانتی متری است. انگشتان دست، برامدگی های گوش، لب بالا، بینی و چشم مشخص است. گردن و بدن صاف شده است.

مراحل رشد جنین در هفته نهم | رشد انگشتان پا

در هفته نهم بارداری، جنین به اندازه گیلاس 2 گرمی با طول 2 سانتی متری است. در این هفته دستان نوزاد رشد، پلک، انگشتان پا و آرنج او تشکیل می‌شود. سر نوزاد بزرگ شده اما چانه شکل نگرفته است.

هفته 10 ام | آرنج خم می‌شود

در هفته دهم بارداری، جنین به اندازه شاه توت 4 گرمی با طول 3 سانتی متری است. در  این هفته سر نوزاد گرد می‌شود. بند ناف مشخص است. انگشتان دست و پا دراز تر می‌شود و پلک و گوش بیرونی رشد می‌کند. حال جنین توانایی خم کردن آرنج خود را دارد.

جنین در هفته 11 ام | رشد آلت تناسلی

در هفته یازدهم بارداری، جنین به اندازه خرما 8 گرمی با طول 4 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته سر نوزاد نیمی از اندازه او را تشکیل می‌دهد. و بدن در حال رشد است تا به این میزان برسد. صورت پهن، چشم و پلک در جای خود و گوش پایین تر از سر قرار دارد. برامدگی های محل دندان نمایان می‌شود. تا آخر هفته یازدهم، اندام تناسلی بیرونی تشکیل می‌شود.

هفته دوازدهم | رشد ناخن دست

در هفته دوازدهم بارداری، جنین به اندازه لیموترش 15 گرمی با طول 6 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. خطر سقط جنین در این هفته کاهش می‌یابد. ناخن های دست نوزاد و صورت او رشد می‌کند. و روده ها داخل شکم قرار دارند.

جنین در هفته 13 ام | رشد ادرار

در هفته سیزدهم بارداری، جنین به اندازه گردو 23 تا 25 گرمی با طول 7 تا 8 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته جنین ادرار خود را در اطراف مایع آمنیوتیک را رها می‌کند و بخشی از مایع این ماده را قورت می‌دهد. استخوان داخل اسکلت، استخوان های دراز و استخوان جمجمه مستحکم می‌شود. پوست جنین نازک و شفاف است اما زود شروع به ضخیم شدن می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

رشد جنین در هفته چهاردهم | تعیین جنسیت

در هفته چهاردهم بارداری، جنین به اندازه آلوی زرد 43 تا 45 گرمی با طول 8 تا 9 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته گلبول های قرمز در طحال رشد می‌کند و گردن نوزاد بیشتر شکل می‌گیرد. جنسیت جنین در این هفته مشخص می‌شود.

جنین در هفته 15 ام | رشد الگوی جمجمه

در هفته پانزدهم بارداری، جنین به اندازع شلیل 75 گرمی با طول 9 تا 10 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته رشد استخوان به راحتی در سونوگرافی قابل مشاهده است و موی سر جنین در حال شکل گیری می‌باشد.

رشد جنین در هفته شانزدهم | حرکت چشم نوزاد

در هفته شانزدهم بارداری، جنین به اندازه هلو 100 گرمی با طول 12 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته سر کودک صاف می‌شود. گوش ها به محل اصلی نزدیک و پوست نوزاد ضخیم می‌شود. کم کم حرکات اندام جنین در سونوگرافی قابل تشخیص است و چشم ها حرکت می‌کنند.

هفته 17 ام | رشد ناخن های پا

در هفته هفدهم بارداری، جنین به اندازه گلابی 150 گرمی با طول 14 سانتی متر از سر تا انتهای نشیمنگاه است. فعالیت نوزاد در کیسه آمنیوتیک افزایش می‌یابد و حدود 100 پاینت خون در قلب پمپاژ می‌شود. ناخن های پا جنین نیز شروع به رشد می‌کند.

رشد جنین در هفته هجدهم | رشد توانایی شنیداری

در هفته هجدهم بارداری، جنین به اندازه سیب 200 گرمی با طول 15 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. گوش ها در دو طرف سر جا می‌گیرد، چشم ها به سمت جلو حرکت می‌کند و سیستم گوارش فعال می‌شود. در این هفتعه نوزاد کم کم صداها را می‌شنود.

 هفته نوزدهم | رشد پوشش محافظتی

در هفته نوزدهم بارداری، جنین به اندازه فلفل دلمه ای 250 گرمی با طول 17 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته روند رشد کند می‌شود و بدن پوشش چرب و شبیه به پنیر می‌گیرد. رحم و مجرای واژن جنین دختر در این هفته شکل می‌گیرد.

جنین در هفته 20ام | احساس حرکات

در هفته بیستم بارداری، جنین به اندازه موز 310 گرمی با طول 26 سانتی متری از سر تا انتهای نشیمنگاه است. در این هفته می‌توانید حرکات جنین را احساس کنید. جنین دائم در حال خواب و بیدار است و در اثر محرک سر و صدا بیدار می‌شود.

هفته بیست و یکم | مکیدن شست دست

در هفته بیست و یکم بارداری، جنین به اندازه هویج 360 گرمی با طول 27 سانتی متری از سر تا پاشنه است. در این هفته بدن نوزاد پوشیده از جنین است و رفلکس مکیدن باعث می‌شود که جنین شضت دست خود را شروع به مکیدن کند.

رشد جنین در هفته بیست و دوم | مو نوزاد قابل رویت است

در هفته بیست و دوم بارداری، جنین به اندازه میوه به 450 گرمی با طول 28 سانتی متری از سر تا پاشنه است. مو و ابرو جنین قابل رویت است. چربی قهوه ای که محل تولید گرما است نیز تشکیل می‌شود. و بیضه ها در جنین پسر به پایین حرکت می‌کند.

جنین در هفته 23ام | رشد اثر انگشت

در هفته بیست و سوم بارداری، جنین به اندازه انبه 550 گرمی با طول 28 سانتی متری است. حرکات سریع چشم، شیارهای کف دست و پا و آثار اثر انگشتان دست و پا نمایان می‌شود. سکسکه کند نیز آغاز می‌شود.

رشد جنین در هفته بیست چهارم | چین خوردن پوست

در هفته بیست و چهارم بارداری، جنین به اندازه کاهوپیچ 600 گرمی با طول 30 سانتی متری است. پوست نوزاد با رنگ نیمه شفاف قرمز یا صورتی چین می‌خورد.

رشد جنین در هفته بیست و پنجم | واکنش به صدا

در هفته بیست و پنجم بارداری، جنین به اندازه گریپ فروت 690 گرمی با طول 34 سانتی متری است. جنین با شنیدن صدا تکان می‌خورد. خواب کودک همراه با حرکات سریع چشم است.

رشد جنین در هفته بیست و ششم | رشد ریه ها

در هفته بیست و ششم بارداری، جنین به اندازه خوشه ذرت 760 گرمی با طول 36 سانتی متری است. در این هفته شش های جنین روکنش گر تولید می‌کند. این ماده به کیسه هوا اجازه باد شدن می‌دهد. و از چسبیدن آنها هنگام تنفس جلوگیری می‌کند.

جنین در هفته 27ام | رشد سیستم عصبی

در هفته بیست و هفتم بارداری، جنین به اندازه گرمک 875 گرمی با طول 36 سانتی متری است. در این هفته سیستم عصبی جنین رشد می‌کند و پوست نرم تر به نظر می‌رسد.

رشد جنین در هفته بیست و هشتم | چشمان نیمه باز

در هفته بیست و هشتم بارداری، جنین به اندازه نارگیل 1 کیلو گرمی با طول 37.5 سانتی متری است. در این هفته مژه ها شکل می‌گیرد و پلک نیمه باز می‌شود.

رشد جنین در هفته بیست و نهم | لگد و کش و قوس

در هفته بیست و نهم بارداری، جنین به اندازه کلم قرمز 1 کیلو و 150 گرمی با طول 38 سانتی متری است. در این هفته جنین لگد می‌زند و خود را کش و قوس می‌دهد. هم چنین می‌تواند حرکات چنگ زدن را انجام دهد.

جنین در هفته 30 ام | رشد موی جنین

در هفته سی ام بارداری، جنین به اندازه بادمجان 1 کیلو و 400 گرمی با طول 40 سانتی متری است. در این هفته سر جنین کاملا پر از مو شده است. و گلبول های قرمز خون در مغز استخوان شکل می‌گیرد.

رشد جنین در هفته سی و یکم | افزایش سریع وزن

در هفته سی و یکم بارداری، جنین به اندازه گل کلم 1 کیلو و 600 گرمی با طول 42 سانتی متری است. در این هفته اساسی ترین رشد های جنین انجام شده و حالا زمان افزایش وزن است.

جنین در هفته 32ام | تمرین نفس کشیدن

در هفته سی و دوم بارداری، جنین به اندازه کلم پیچ 1 کیلو و 800 گرمی با طول 43 سانتی متری است. در این هفته ناخن های پا جنین قابل مشاهده است. و لایه ای از موهای کرک جنین می‌ریزد.

رشد جنین در هفته سی و سوم | تشخیص نور

در هفته سی و سوم بارداری، جنین به اندازه آناناس 2 کیلویی با وزن 44 سانتی متری است. در این هفته استخوان ها سفت می‌شوند و جمجمه هنوز نرم و انعطاف پذیر است. و اندازه مردمک های جنین در واکنش به نور تغییر می‌کند.

جنین در هفته 34 ام | رشد ناخن های دست

در هفته سی و چهارم بارداری، جنین به اندازه طالبی 2 کیلو و 400 گرمی با طول 46 سانتی متری است. در این هفته ناخن های دست جنین به نوک دست خواهد رسید.

رشد جنین در هفته سی و پنجم | نرم شدن پوست

در هفته سی و پنجم بارداری، جنین به اندازه بوته کرفس 2 کیلو و 700 گرمی با طول 47 سانتی متری است. در این هفته اعضای بدن جنین حالت تپلی پیدا می‌کند. و پوست او هموار و نرم می‌شود.

جنین در هفته سی و ششم |  رشد بدن جنین

در هفته سی و ششم بارداری، جنین به اندازه کلم بروکلی 2 کیلو و 800 گرمی با طول 48 سانتی متری است. در این هفته بدن جنین کل کیسه آمنیوتیک را پر می‌کند و شما کش و قوس، غلتیدن و تکان خوردن جنین را احساس می‌کنید.

رشد در هفته سی و هفتم | حرکت سر جنین به پایین

در هفته سی و هفتم بارداری، جنین به اندازه کاهو رسمی 3 کیلوگرمی با طول 49 سانتی متری است. در این هفته سر جنین به منظور آمادگی برای زایمان به سمت لگن حرکت می‌کند.

جنین در هفته 38 ام | رشد ناخن های پا

در هفته سی و هشتم بارداری، جنین به اندازه خربزه 3 کیلو و 200 گرمی با طول 50 سانتی متری است. در این هفته ناخن های پا جنین به نوک انگشتان پا می‌رسد و اکثر موهای کرکی جنین از بین رفته است.

رشد جنین در هفته سی و نهم | برآمدگی قفسه سینه

در هفته سی و نهم بارداری، جنین به اندازه کدو حلوایی 3 کیلو و 400 گرمی با طول 51 سانتی متری است. در این هفته بیضه جنین پسر به سمت کیسه بیضه پایین آمده است و قفسه سینه جنین برآمده می‌شود. و همچنین به تمام قسمت های بدن چربی اضافه می‌شود.

جنین در هفته 40 ام | زایمان

در هفته چهلم بارداری، جنین به اندازه هندوانه 3 کیلو و 500 گرمی با طول 51 سانتی متری است. اما وزن و قد نوزاد بستگی به رشد او دارد و در همه نوزادان یکسان نیست. تاریخ زایمان نیز طبق تشخیص پزشک و آمادگی مادر و نوزاد مشخص می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

کلام آخر

تمامی مراحل بارداری ویژگی های خاص خود را دارند و با رژیم غذایی هایی که پزشک ارائه می‌دهد شاید جنین قد و وزن متفاوتی را داشته باشد. باید برای هر مرحله از بارداری خود آگاهی داشته باشید. مادرانی که در زمان بارداری به سلامت روانی خود اهمیت می‌دهند کمتر دچار افسردگی و بیماری های بعد از زایمان می‌شوند. برای سلامت روان خود از روانشناسان کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل رشد جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره