بیماری های مادر باردار | مریض شدن مادر در حاملگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های مادر باردار در بسیاری از موارد باید تحت نظر متخصص قرار بگیرد. یکی از چالش‌های پیش‌رو در دوران بارداری روبرو شدن با بیماری‌ها ناخواسته و مریضی در بارداری است. با مراجعه منظم و دقیق به مراکز درمانی می‌توان بیماری‌های مادر باردار را به موقع تشخیص داده و راه‌کارها درمانی لازم را به اجرا درآورد. در ادامه به رایج‌ترین بیماری های دوران حاملگی زنان که باید کنترل شوند اشاره کرده‌‌ایم. در صورت وجود هر گونه سوال مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مادر باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بیماری های مادر باردار

بیماری‌هایی مانند استفراغ وخیم بارداری، اختلالات فشارخون، دیابت بارداری، کم‌خونی، عفونت‌ها، اختلالات تیروئیدی، آسم، کبد چرب حاملگی از جمله بیماری‌های مادر باردار هستند.
مریض شدن در بارداری ممکن است قبل یا حین بارداری رخ دهد. توجه داشته باشید که بیماری‌ها در بارداری سلامت مادر، جنین را تهدید می‌کند و می‌تواند منجر به بروز عوارضی در جنین می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله سرماخوردگی در بارداری را بخوانید و در ادامه برای آشنایی بیشتر با انواع بیماریهای شایع مادر با ما همراه باشید.

1- استفراغ وخیم بارداری

تهوع و استفراغ امری طبیعی در بارداری محسوب می‌شود و معمولا در هفته سوم شایع بوده و پس از آن خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

تغییرات هورمونی، روحی مادر و کاهش حرکات روده معمولا منجر به بروز تهوع و استفراغ می‌شود.

استفراغ وخیم بارداری به حالتی گفته می‌شود که به علت استفراغ شدید مواردی مانند کاهش وزن و کاهش آب بدن رخ داده و ممکن است حتی تا پایان بارداری ادامه داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

برای درمان استفراغ وخیم بارداری معمولا به مادران باردار توصیه می‌شود که در محیط آرام استراحت کنند و رژیم غذایی مناسب را رعایت کند. پیشنهاد می‌شود مقاله اسهال در بارداری را نیز بخوانید.

2- اختلالات فشارخون

فشارخون بالا از جمله بیماری های مادر باردار بوده که در کنار عفونت و خونریز‌ی‌ها از علل اصلی مرگ‌و‌میر مادران به شمار می‌رود.

اگر فشارخون خانم باردار که به فاصله ۶ ساعت اندازه‌گیری می‌شود ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر یا بیشتر باشد، تشخیص فشارخون بارداری گذاشته می‌شود. فشارخون بالا بارداری می‌تواند به سمت پره‌اکلامپسی و اکلامپسی پیشرفت کند. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های لازم برای فشار خون در بارداری کلیک کنید.

پره‌اکلامپسی

افزایش فشارخون بعد از هفته ۲۰ بارداری که با دفع پروتئین در ادرار و تورم اندام‌ها همراه است، پره‌اکلامپسی می‌گویند.

اکلامپسی

بروز تشنج در فرد مبتلا به پره‌اکلامپسی به شرطی که نتوان علت دیگری را برای تشنج در نظر گرفت، اکلامپسی می‌نامند.

3- دیابت بارداری

به دیابتی که برای اولین‌بار در بارداری تشخیص داده شود، دیابت بارداری می‌گویند. در این اختلال قندخون مادر در دوران بارداری کاهش یافته و از طرفی قندخون بعد از غذا به مدت طولانی‌تری بالا می‌ماند.
این بیماری در هفته‌ها ۲۴ تا ۲۸ بارداری با انجام تست چالش گلوگز (GCT) و تست تحمل گلوکز خوراکی (OGGT) تشخیص داده می‌شود.

در این تست‌ها پس از مصرف گلوکز خوراکی، قندخون مادر باردار را اندازه‌ گرفته و سپس طبق پروتکل‌های موجود به ادامه درمان می‌پردازند.
همانطور که اشاره شد بیماری های مادر باردار بر سلامت مادر، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد.

دیابت بارداری احتمال بروز پره‌اکلامپسی، اکلامپسی و عفونت‌ها ادراری و تنفسی را افزایش می‌دهد. احتمال سزارین و خونریزی بعد از زایمان در مادران باردار افزایش می‌یاید.
از جمله تاثیرات دیابت بارداری بر جنین و نوزاد می‌توان به افزایش مرگ‌ومیر جنین، ناهنجاری‌ها قلبی، احتمال زایمان زودرس، اختلالات متابولیکی و درشت بودن جنین اشاره کرد. برای آشنایی با راه‌های درمان دیابت بارداری کلیک کنید.

4- بیماری های مادر باردار | کم‌خونی

کم‌خونی یا آنمی به شرایطی گفته می‌شود که هموگلوبین خون مادر باردار کمتر از ۱۰ g/dl باشد. کم‌ خونی ممکن است از نوع ارثی یا اکتسابی باشد.

کم‌خونی ارثی مانند تالاسمی و آنمی سایکل‌سل و کم‌خونی اکتسابی مانند کم‌خونی فقر آهن و کم‌خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک هستند.

از عوارض کم‌خونی مادر باردار می‌توان به زایمان زودرس، زجر جنین و افزایش مرگ‌ومیر مادر و جنین اشاره کرد.

کم‌خونی فقرآهن شایع‌ترین کم‌خونی مادر باردار است. برای درمان آن قرص‌ها فروس سولفات تجویز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره اقدامات لازم برای کم خونی در بارداری کلیک کنید.

5- اختلالات تیروئیدی

غده تیروئید در دوران بارداری به دلیل افزایش عروق و میزان خونرسانی به آن کمی بزرگ می‌شود. اختلالات تیروئیدی شامل پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید هستند.
پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به تولد نوزاد نارس، افزایش مرگ‌ومیر جنین، سقط، زایمان زودرس شود.

توجه داشته باشید مصرف داروها ضد تیروئید ممکن است باعث بروز کم‌کاری تیروئید در جنین و نوزاد شود.
کم‌کاری تیروئید نیز احتمال پره‌اکلامپسی، سقط، افزایش مرگ داخل رحمی نوزاد، تولد نوزاد کم وزن می‌شود.

6- بیماری های مادر باردار | آسم

آسم بیماری مزمن تنفسی است. حملات آسم در بارداری بیشتر در هفته‌ها ۲۴ تا ۳۶ بارداری دیده می‌شود.
آسم می‌تواند خطر سقط، زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی، مرگ داخل رحمی را در جنین افزایش دهد. از طرفی آسم می‌تواند احتمال پره‌اکلامپسی و مرگ‌ومیر مادر را نیز افزایش دهد.

7- کبد چرب حاد حاملگی

‌کبد چرب حاملگی؛ چرب، زرد، دارای سطح صاف با سلول‌های کبدی متورم می‌باشد. این بیماری اختلالی نادر ولی جدی است که بیشتر در سه ماهه سوم بارداری دیده می‌شود. میزان مرگ‌ومیر مادران را تا ۲۵٪ افزایش می‌دهد.

8- عفونت‌ها

یکی از بیماری ها مادر باردار بروز عفونت‌هاست. عفونت‌ها ممکن است از نوع مقاربتی یا عفونت‌ها ویروسی یا عفونت‌ها ادراری و … باشد.
مریض شدن در بارداری و ابتلا به عفونت‌ها می‌تواند عوارض مادری و جنینی زیادی مانند مشکلات استخوانی، بزرگ شدن کبد و طحال، ناهنجاری‌ها مربوط به مراکز عصبی را ایجاد کرد. برای آشنایی بیشتر با روش های جلوگیری از عفونت دوران بارداری کلیک کنید.

9- سایر مشکلات و ناراحتی های خاص مادر

بسیاری از بیماریهای شناخته شده و ناشناخته مادر به آن ها از قبل و یا بعد بارداری دچار باشد. برای جلوگیری از تاثیر آن ها روی جنین بهتر است سوابق پزشکی خود را به متخصص زنان ارائه دهید تا حد امکان از بروز آسیب کاسته شود. برخی از عواملی که ممکن است نادیده گرفته شود استرس است، برای جلوگیری از عوارض استرس در دوران بارداری کلیک کنید. دو عامل دیگری که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد امواج موبایل و دود سیگار است به همین منظور مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

استفاده از موبایل در بارداری

تاثیر سیگار بر جنین

خطرات بارداری

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مادر باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره