زمان تخمک گذاری را چطور مشخص کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زمان تخمک گذاری برای کسانی که قصد بارداری دارند، حائز اهمیت زیادی است. تخمک گذاری پس از اتمام سیکل قاعدگی در رحم زنان انجام می‌شود و تنها دلیل آن تولید مثل است. زنانی که قصد دارند باردار شوند، می‌توانند با اطلاع از زمان تخمک گذاری برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی کنند. البته اطلاع از زمان تخمک گذاری می‌تواند مانع بارداری ناخواسته نیز شود. در ادامه زمان دقیق تخمک‌گذاری و علائمی آن را شرح داده‌ایم. جهت برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان تخمک گذاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تخمک گذاری چیست ؟

تخمک‌گذاری بخشی از سیکل قاعدگی زنان می‌باشد. طی فرآیند تخمک‌گذاری یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می‌شود و راهی لوله رحمی می‌گردد. تخمک‌های آزاد شده تا 24 ساعت برای باور شدن زمان دارند. 

در صورتی که طی این 24 ساعت که تخمک از تخمدان آزاد شده است، اسپرم خود را به آن برساند، لقاح تشکیل شده و بارداری اتفاق می‌افتد. در صورتی که لقاح صورت نگیرد، تخمک آزاد شده همراه با پوشش داخلی دیواره رحم، در سیکل قاعدگی بعدی از رحم خارج می‌شود. 

زمان تخمک گذاری بعد از پریود

با توجه به اینکه دوره سیکل قاعدگی در خانم‌ها متفاوت است، زمان تخمگ‌گذاری نیز در هر فرد متغیر می‌باشد. بنابراین زنان باید متناسب با بدن خود و علائمی که دارند، زمان تخمک گذاری رحم خود را در سیکل قاعدگی شان تخمین بزنند. 

برای همه خانم‌ها تخمک‌گذاری در اواسط سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. سیکل قاعدگی با اولین روز پریودی آغاز می‌شود و شامل فاصله میان دو پریود است.

سیکل قاعدگی در زنان یک دوره 23 تا 28 روزه است. حتی احتمال دارد در برخی از زنان این میزان کم‌تر و یا بیش‌تر باشد. زمان تخمک‌گذاری معمولا در روزهای 12 تا 16 سیکل قاعدگی و قبل از شروع سیکل بعدی است. 

بهترین زمان برای بارداری، روز تخمک‌گذاری می‌باشد. بهتر است زنان روز 11 تا 21 را با توجه به سیکل قاعدگی خود، دوره باروری تلقی کنند. برای اطلاع بیشتر درباره روزهایی که احتمال بارداری بیشتر است کلیک کنید.

محاسبه دقیق زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود

همانطور که اشاره کردیم زمان تخمک‌گذاری در هر فرد وابسته به دوره سیکل قاعدگی او می‌باشد. هر تخمک بعد از آزاد سازی بین 12 تا 24 ساعت قابلیت باروری دارد. خود چرخه تخمک‌گذاری در سیکل قاعدگی، دارای دو قسمت است که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم؛

  • دوره اول فولیکولار : این دوره از زمان شروع دوره قاعدگی تا زمانی که یک تخمک آزاد شود را شامل می‌شود. این دوره متناسب با ویژگی‌های جسمی در زنان بین 7 تا 20 روز متغیر است.
  • دوره دوم لوتئال : دوره دوم از زمان تخمک‌گذاری آغاز می‌گردد و تا شروع سیکل قاعدگی بعدی ادامه دارد. دوره دوم چرخه تخمک گذاری دارای یک بازه زمانی 12 تا 16 روزه است. 

پیشنهاد می شود که حتما مقاله چگونه باردار شوم را بخوانید.

تشخیص زمان تخمک گذاری بعد از پریود

با آزاد سازی تخمک از تخمدان وارد لوله رحمی می‌شود و به مدت یک روز قابلیت تشکیل لقاح با اسپرم را دارد. اسپرم نیز به مدت پنج روز می‌تواند برای تشکیل لقاح با تخمک زنده بماند. به مجموع این شش روز پنجره باروری گفته می‌شود. پس از گذشت این بازه زمانی پنجره باروری در یک سیکل قاعدگی بسته می‌شود. 

برای برنامه‌ریزی برای یک بارداری و یا جلوگیری از بارداری ناخواسته، تخمین زمان تخمک گذاری ضروری است. علاوه بر مطالب گفته شده، علائم زیر نیز نشان دهنده تخمک گذاری است :

  • تغییرات دمای بدن؛ افزایش دمای بدن تا 38 درجه در دوره تخمک گذاری
  • تهیه جدول قاعدگی؛ یادداشت شروع و پایان سیکل قاعدگی و محاسبه 14 روز قبل از شروع پریود بعدی که زمان تخمک گذاری است.
  • حساسیت در ناحیه سینه ها
  • نوسانات خلقی
  • استفاده از کیت تخمک گذاری؛ ازکیت‌های تخمک گذاری که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنید. 

روند تخمک گذاری

چرخه تخمک‌گذاری با برخی فعل و انفعالات شیمیایی همراه است. این تغییرات، بدن را برای بارداری آماده می‌کند. یکی از محسوس‌ترین تغییراتی که در زمان تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، تغییر میزان هورمون LH در بدن می‌باشد. از افزایش هورمون LH در بدن می‌توان برای تشخیص دوره تخمک‌گذاری نیز استفاده کرد.  

افزایش هورمون LH در بدن سبب تحریک فولیکول ها و آزاد شدن تخمک می‌گردد. تخمک از لوله‌های فالوپ پایین رفته و خودش را به رحم می‌رساند. محیط دهانه رحم لغزنده شده و آماده دریافت اسپرم می‌شود. 

برای اطمینان می‌توانید از کیت تخمک گذاری استفاده کنید.

امکان تخمک گذاری بیش از یک بار در چرخه قاعدگی

در اغلب زنان تخمک گذاری یکبار در سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. اما ممکن است در برخی از زنان، تخمک‌گذاری دو یا حتی سه باز نیز در یک چرخه اتفاق بیفتد.

با توجه به نتایج یکی از تحقیقات، در ده درصد از زنان طی یک سیکل قاعدگی، دو بار تخمک‌گذاری انجام می‌شود. آزاد سازی دو تخمک احتمال باروری دو قلو را افزایش می‌دهد.

علائم تخمک گذاری

در زمان تخمک گذاری، به دلیل تولید هورمون پروژسترون، ترشحات واژن تغییر پیدا می‌کند. از برخی علائم رایج میان زنان در زمان تخمک‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

  • افزایش دمای بدن
  • ترشحات شفاف واژن
  • تغییر دهانه رحم 
  • افزایش میل جنسی
  • لکه بینی
  • تورم واژن
  • تغییرات بیولوژیک شامل حساسیت سینه‌ها، تغییر اشتها، تغییر در خلق و خو 
  • و …

تخم گذاری نامنظم

اگر قصد بارداری دارید، باید زمان تخمک‌گذاری خود را بعد از اتمام پریود بدانید. در صورتی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارید و نمی‌توانید در یک روند نامنظم، تاریخ تخمگ‌گذاری خود را مشخص کنید، باید به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید.

دلایلی بسیاری برای بهم ریختن سیکل قاعدگی و چرخه تخمک‌گذاری نامنظم وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رژیم‌های غذایی ناسالم، مشکلات روحی همچون استرس و نگرانی اشاره کرد.

البته لازم است اشاره کنیم که برخی بیماری‌ها همچون تنبلی تخمدان یا سندروم پلی کیستیک و آمنوره نیز دارای تاثیرات منفی بر روی چرخه تخمک‌گذاری است. 

سخن آخر

در صورتی که تمایل دارید بچه‌دار شوید و فرزندی را به خانواده خود اضافه کنید، سعی کنید قبل از هرگونه اقدامی با دریافت مشاوره بارداری و همینطور با مراجعه به پزشک زنان و متخصص بارداری، تصمیم خود را نهایی کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

این اقدام سبب می‌شود تا شما شناخت کاملی از علائم و زمان تخمک گذاری در سیکل قاعدگی خودتان را به دست آورید. همینطور می‌توانید اطلاعات کافی پیرامون مدت و زمان برقراری رابطه جنسی برای بارداری، تغذیه، وضعیت سلامت جسمی و … را کسب نمایید. در صورتی که پیرامون زمان تخمک گذاری نیازمند دریافت راهنمایی‌های بیشتری هستید، با متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان تخمک گذاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره